Rare kwestie mbt share

Pagina: 1
Acties:

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:43
Ik de volgende kwestie (het is niet echt een probleem, maar het irriteert me gewoon).
Ik heb hier een werkstation die als server gebruikt word. Besturingssysteem Windows XP

Hierop heb ik de map c:\Data\Systeembeheer geshared met de naam Systeembeheer (verassend :) )

Bij Machtingen voor share heb ik alleen de Administrator, en de groep Systeembeheerders rechten gegeven (Beiden volledig beheer).

Nu zit mijn gebruikersnaam (Rob) in de groep Systeembeheerders. Ik heb dan ook via mijn pc toegang tot de share Systeembeheer, zoals het hoort.

Nu moest ik laatst bij een collega (Inge) iets vanuit deze share installeren (zij heeft geen toegang), en wou via Netwerkverbinding maken en dan Verbinding maken via een andere gebruikersnaam verbinding maken met de share met mijn gebruikersnaam, maar toen kreeg ik de volgende foutmelding:

De gespecificeerde netwerkmap is momenteel aan een andere gebruiker met een ander wachtwoord toegewezen.
Verbreek de verbinding en alle bestaande toewijzingen voor deze netwerk-share zodat u met een andere
gebruikersnaam en een ander wachtwoord verbinding kunt maken.

Na OK klikken:

Kan geen netwerkverbinding maken omdat de volgende fout is opgetreden:

Meerdere verbindingen met een server of een gedeelde bron van een gebruiker die meerdere gebruikersnamen gebruikt, zijn niet toegestaan. Verbreek alle eerdere verbindingen meet de server of de gedeelde bron en probeer opnieuw..

Als ik gebruiker Rob aanmaak op de pc van Inge, en daarmee inlog krijg ik wel verbinding.
Op die manier heb ik de installatie ook opgelost, maar het zou toch ook via bovenstaande procedure moeten
werken ? Wat kan hier verkeerd zitten ?

Iemand een idee ?

Ps. de werkstations draaien ook onder Windows XP.

Random WTF

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-03 09:48
Je kunt vanaf één PC niet met meerdere gebruikers (in dit geval Rob en Inge) verbinding leggen met dezelfde server. Waarschijnlijk heeft Inge al een drivemapping naar de betreffende server (of een printermapping oid.). Daarna kan er dus niet met een andere gebruikersnaam een mapping of iets dergelijks gemaakt worden.
Ook als je een bestaande mapping eerst verwijderd, blijft er nog een verbinding open staan

Meestal als ik niet een gebruiker wil uitloggen, dan start ik met een runas een cmd.exe. Daar kun je dan een mapping maken (met het net use commando) en vervolgens een softwareinstallatie doen.

[ Voor 8% gewijzigd door mbaltus op 31-10-2008 15:17 . Reden: toevoeging ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Spasm
mbaltus schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:16:
Waarschijnlijk heeft Inge al een drivemapping naar de betreffende server (of een printermapping oid.). Daarna kan er dus niet met een andere gebruikersnaam een mapping of iets dergelijks gemaakt worden.
Ja klopt. Ze had al verbinding met een andere share. Nooit geweten dat je dan geen verbinding kon leggen via een andere gebruikersnaam. Weer wat geleerd. Bedankt.
Ook als je een bestaande mapping eerst verwijderd, blijft er nog een verbinding open staan
Dit is bij ons dus niet zo. Ik had om te testen de bestaande mapping verwijderd, en kon toen wel via mijn gebruikersnaam inloggen.
Meestal als ik niet een gebruiker wil uitloggen, dan start ik met een runas een cmd.exe. Daar kun je dan een mapping maken (met het net use commando) en vervolgens een softwareinstallatie doen.
:? Kan je dat eens nader uitleggen ? Ik ken dat commando niet.

Random WTF

• mbaltus
Spasm schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:52:
Dit is bij ons dus niet zo. Ik had om te testen de bestaande mapping verwijderd, en kon toen wel via mijn gebruikersnaam inloggen.
Dat kan. Soms worden alle verbindingen dan netjes verbroken, maar niet altijd.
:? Kan je dat eens nader uitleggen ? Ik ken dat commando niet.
Het maken van een netwerkverbinding kan niet alleen vanaf de Windows verkenner, maar ook vanuit de command prompt. Daar gebruik het het NET commando voor. Probeer maar eens NET /? en NET USE /? voor de helptekst.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Spasm
mbaltus schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:18:
[...]

Dat kan. Soms worden alle verbindingen dan netjes verbroken, maar niet altijd.

[...]

Het maken van een netwerkverbinding kan niet alleen vanaf de Windows verkenner, maar ook vanuit de command prompt. Daar gebruik het het NET commando voor. Probeer maar eens NET /? en NET USE /? voor de helptekst.
Ik ken het NET USE programma ook wel, alleen RUNAS niet.

Ik weet dat als ik NET USE Z: \\SERVER\SYSTEEMBEHEER doe dat hij dan een mapping aanmaakt.

Random WTF

• mbaltus
Als je op een willekeurig programma-icoon met de shift-knop ingedrukt op de rechter muisknop klikt, krijg je de Run As of Uitvoeren Als optie. Dan kun je een programma uitvoeren als een andere gebruiker (bijvoorbeeld een administrator). Vanaf een command prompt werkt dat ook met het commando runas.

• Spasm
mbaltus schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 10:56:
Als je op een willekeurig programma-icoon met de shift-knop ingedrukt op de rechter muisknop klikt, krijg je de Run As of Uitvoeren Als optie. Dan kun je een programma uitvoeren als een andere gebruiker (bijvoorbeeld een administrator). Vanaf een command prompt werkt dat ook met het commando runas.
In windows Vista zeker ?? In XP Prof krijg ik dat niet..

Random WTF

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-03 18:51
mbaltus schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:16:
Je kunt vanaf één PC niet met meerdere gebruikers (in dit geval Rob en Inge) verbinding leggen met dezelfde server.
Tenzij de ene mapping op servernaam is, en de andere op ip-adres (van dezelfde server). Of is dit inmiddels ook al niet meer mogelijk?

Whatever

• Spasm
DigiK-oz schreef op woensdag 05 november 2008 @ 16:34:
[...]

Tenzij de ene mapping op servernaam is, en de andere op ip-adres (van dezelfde server). Of is dit inmiddels ook al niet meer mogelijk?
Yes ! Dit werkt inderdaad wel ! Bedankt !

Random WTF

Pagina: 1