Ubuntu 8.04 Rdesktop perma

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
Ik heb de volgende "uitdaging"

We hebben hier enkele pc's staan die verouderd zijn.

Verder hebben we thinclients, we werken op server 2003 met terminal sessies...

Nu wil ik de oude pc's een nieuw leven zeg maar in "blazen", ubuntu krijg ik geinstalleerd, rdesktop met sudo apt-get install rdesktop ook :), en via een terminal sessie kan ik ook rdesktop aanroepen, nu wil ik echter het volgende bewerkstelligen..

1) autologon van een gebruiker (in dit geval genaamd gebruiker met een passwoord bijv pass123)
2) als dit klaar is, het opstarten van een script dat opstart in fullscreen mode.. (iets in de vorm van rdesktop -f zou al genoeg moeten zijn)
3) als iemand op CANCEL drukt, dan moeten ze natuurlijk NIET de linux omgeving zien, maar dan moeten ze dus gewoon weer het rdp scherm zien...

heeft iemand een link voor mij om dit te bewerkstelligen?

1) kan ik nog wel uitzoeken op google
2) Hier heb ik geen id van.
3) Dit wordt al heel erg lastig voor mij

in windows zou ik iets doen als installeer het programma als service, en stil de recovery (als het gesloten wordt) op oneindig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Wat is nou het verschil met gewoon Windows op die pc's knallen en dan remote desktop draaien? Ik zie even totaal het voordeel van Ubuntu niet hier.
Als je er nog een beetje voordeel uit wil halen zou ik een enorm kleine distro nemen zoals Damn Small Linux of een kale Debian installatie.

Voor het automatisch inloggen:
Ik zou een scriptje laten draaien bij het inloggen (System->Preferences->Sessions->Startup Programs en dan je script toevoegen).
In het script kan je dan zorgen dat rdesktop weer opnieuw gestart wordt met een while loop ofzo. Dat is vrij basale bash scripting die je welk kan vinden op internet.
Voor de opties van rdesktop in je script en in de terminal:
 man rdesktop

[ Voor 42% gewijzigd door gertvdijk op 31-10-2008 14:43 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
gertvdijk schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 14:40:
Wat is nou het verschil met gewoon Windows op die pc's knallen en dan remote desktop draaien? Ik zie even totaal het voordeel van Ubuntu niet hier.
Als je er nog een beetje voordeel uit wil halen zou ik een enorm kleine distro nemen zoals Damn Small Linux of een kale Debian installatie.
Licentie technisch vermoed ik. Als er nu geen winxp / vista op draait dan heb je al verschillende windows versies waarvan alles lager dan winxp qua support al moeilijk zit.

Dan kom je dus op de beslissing om er een nieuw OS op te knallen en als je dan moet kiezen tussen een WinXP a x euro of een gratis Ubuntu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik mis ook het nut om Ubuntu te installeren. Waarom niet gewoon iets als Thinstation gebruiken, wat voor dit soort dingen bedoeld is.

Zie: http://www.thinstation.org/
en: Welk Thin client OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
moah, ubuntu leek mij de simpelste versie.. verder leek mij deze wel zeer compleet qua driver ondersteuning

en jah heb ook overal liever iets van XP, had zelf in visual basic een programma gemaakt vanuit daar kon je dan MSTSC opstarten, maar jah xp licenties komen we iets te kort zeg maar ;-), en dit is een justiciele inrichting waar ik nu stage loop dus.... ;-)

Verder net even dat thinstation.org gedownload

Probleem: geen iso, dus geen os installatie en dan "gaan met de banaan"

wel pre-build netboot, maar had graag het boeltje geinstalleerd gehad op de hdd zelf

zal anders eens proberen iets met debian aan de praat te krijgen (de oude thinstations hadden dit os ook als base os op de 512MB sd kaartjes)

voor script heb ik dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 Executing shell commands with bash

#!/bin/bash

# use backticks " ` ` " to execute shell command
echo `uname -o`
# executing bash command without backticks
echo uname -o

gevonden...

dan gaat het dus qua uitvoeren,..

code:
1
2
#!/bin/bash
echo rdesktop sbc -f

worden,

loops

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 Bash for loop

#!/bin/bash

# bash for loop
for f in $( ls /var/ ); do
    echo $f
done

Maar hoe moet wat nu staan, om er voor te zorgen dat zolang, rdesktop actief is... het script NIETS hoeft te doen...

p.s. ik gebruik Xubunut (lichtste X window manager), heb gezien dat je ergens kan kiezen dat je xfce (in mijn geval) niet meer wilt gebruiken, krijg je dan het zelfde effect als in windows explorer.exe sluiten?

[ Voor 35% gewijzigd door Dutch2007 op 31-10-2008 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Er is wel een bootable live cd van Thinstation, zie: http://www.thinstation.org/LiveCD/LiveCD.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
deze live cd, kan deze ook zoals bijv bij ubuntu je de keuze te geven het geheel op de hdd te installeren dan? (Dat zou me immers veel werk schelen, (mitst de netwerkkaart ondersteund word))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Waarom moeilijk doen met scripts voor autologin?

gdm kan zelf automatisch inloggen.

Als root even "gdmsetup" draaien en dan automatisch inloggen aanzetten.

En tja, een dedicated RDP sessie...

Ik denk dat je het beste een script in inittab kunt zetten, met respawn aan.

In dat script voer je iets uit als
code:
1
2
echo /usr/bin/vncviewer > ~/.xinitrc
X :0

Vergeet niet je xorg.conf settings aan te passen, zodat je bijvoorbeeld DontZap aanzet.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Nee de live cd is niet om te installeren. Althans het is geen keuzeoptie in het menu. Hier werkt de basic Live Cd out of the box onder vmware (netwerkkaart goed herkend etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
Jah dat auto login heb ik voor elkaar :)

dus dan met ik een bash script maken als in...

code:
1
2
3
#!/bin/bash
echo rdesktop sbc -f
X :0

Neem aan dat dit er voor zal zorgen dat ALS rdesktop gesloten wordt (dit gebeurd bijv als een gebruiker afmeld) rdesktop weer automatisch wordt opgestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ligt eraan hoe je het script aanroept.

Als je het script in inittab runlevel 5 aanroept, met :respawn, ja, dan komt de vnc viewer weer terug.
Als je het via een init script aanroept komt het niet terug.
En via .xinitrc komt het terug zodra X start, dus komt de gebruiker op een "normaal" login prompt op het moment dat de vnc sessie beïndigd wordt.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
het zal geen VNC zijn ;-), vnc is voor een console sessie (iig in windows) over te nemen, rdesktop, verbind met een terminal server en maakt dus een terminal sessie aan, en de gebruiker werkt hier met meerdere gebruikers tegelijk op meerdere server, ze verbinden nml met een loadbalancer (maar dat terzijde)
Pagina: 1