Toon posts:

iTunes: sorteren op hitlijst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is er in iTunes ook een manier om een afspeellijst te maken met nummers uit een bepaalde "hitlijst", bijvoorbeeld The RS 500 Greatest Songs of All Time, en die lijst dan ook te sorteren op hoe hoog het nummer in die lijst staat?

Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen bedenken is een tag te kiezen die je niet gebruikt (in mijn geval bijvoorbeeld BPM), daarin de plaats op de ranglijst in te vullen en dan op die tag te sorteren. Dit is echter niet zo mooi, en als je BPM eenmaal voor de Rolling Stone-lijst gebruikt hebt zul je voor een andere lijst (Radio 2 Top 2000, ik zeg maar wat), weer een andere tag moeten vinden (componist ofzo), maar dat houdt natuurlijk een keer op. Heeft iTunes hier een functie voor of heb ik te veel eisen?

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

en die lijst dan ook te sorteren op hoe hoog het nummer in die lijst staat?
Als je daar nou eens het tracknr voor gebruikt? En aan de hand daarvan een smart playlist maakt, met hierin het album (of in jouw geval de hitlijst) en deze sorteerd op tracknr?

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat zou kunnen, ware het niet dat m'n albums dan niet meer goed gesorteerd blijven. In de gewone bibliotheek (bij "Muziek") wil ik nog gewoon op album blijven sorteren (met de tracks in de goede volgorde), daarnaast een afspeellijst met een hitlijst.

Of begrijp ik het niet goed, en kun je voor een afspeellijst een apart tracknummer opgeven (die dus niet het tracknummer van het album beïnvloedt)?

• domi235

domi235

Magic!

Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 13:28:
Of begrijp ik het niet goed, en kun je voor een afspeellijst een apart tracknummer opgeven (die dus niet het tracknummer van het album beïnvloedt)?
Nee zover ik weet kan dat niet. Ik dacht dat je "hitlijst" een album op zich was met hierin de nummers binnen die lijst. Maar wanneer je de door jou geselecteerde liedjes in een gewone playlist gooit staan ze vanzelf in die volgorde die jij bepaalt. Eventueel kun je dan nog gebruik maken van een nietgebruikte tag en hierin je positie van een track binnen die lijst opgeven.

Verwijderd

Topicstarter
Maar wanneer je de door jou geselecteerde liedjes in een gewone playlist gooit staan ze vanzelf in die volgorde die jij bepaalt.
Allereerst alvast bedankt voor je snelle reacties steeds! Deze zin snap ik alleen niet helemaal. Als ik nummers in een gewone playlist zet kan ik ze niet zelf op volgorde zetten, geloof ik (ja, wel op alfabet of jaartal ofzo, of bedoelde je dat ook?). Dus, de enige manier om in zo'n playlist dan de volgorde van de Rolling Stone 500 te gebruiken is inderdaad de (bijvoorbeeld) BPM-tag te gebruiken?

• domi235

domi235

Magic!

Wat ik eigenlijk bedoel is dat als je een lege playlist maakt, en hierin liedjes gaat gooien, komen deze precies in de volgorde waarin jij ze in die lijst gooit. Nadeel hieraan is dat je volgorde alleen binnen die lijst geldt en je daar verder niks mee kan (zoals bijvoorbeeld smart playlists maken)

Een andere oplossing is de volgende:
[list]
• Maak een standaard playlist waarin je de liedjes gooit die in jouw hitlijst horen
• Gebruik bv de BPM tag bij elk nummer voor het toekennen van een plaats binnen de hitlijst
• Sorteer de lijst op de BPM tag
[/list]

Nevermind, nu pas heb ik je probleem pas door dat je je BPM tag niet 2x kan gebruiken voor verschillende lijsten..

* domi235 remains clueless..

[ Voor 28% gewijzigd door domi235 op 31-10-2008 13:57 . Reden: Oplossing kan korter ]

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Is een simpele playlist niet goed genoeg en heb je een Mac? Dan kun je dit vrij makkelijk met iTunes scripts doen. Zoiets als:

1) Maak een playlist met alle nummers, zet ze op de juiste volgorde
2) Voeg een nummer toe aan naam gebaseerd op positie in playlist / selectie (bv http://dougscripts.com/it...p?sp=numbersongsplayorder)
3) Kopieer naam naar bv. Composer (bv. http://dougscripts.com/it.../ss.php?sp=thistagthattag)
4) Strip het nummer weer uit de naam (bv. http://dougscripts.com/itunes/scripts/ss.php?sp=removenchars)

Sorteer dan op Composer. Wellicht kun je nog een stap doen om de naam van de compilatie voor het nummer in te voegen in de Composer-tag.

Zoek even rond op de gelinkte site en bedenk een flow die werkt voor jouw situatie.

Edit: Ow, zelfde probleem als hierboven :) Dit is dan otch typisch iets wat je met playlists moet oplossen.

[ Voor 5% gewijzigd door Zpottr op 31-10-2008 14:21 ]

Zoef

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De Grouping tag is trouwens bedoeld als 'vrij' veld voor dit soort extra info.
Pagina: 1