Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik vroeg me af, wat is ongeveer een normale tijd om te vragen voor een opslag?
En zo ja, hoeveel is dit, gaat die met percentage of?
Ik ben vrijwel direct akkoord gegaan bij de eerste salarisonderhandeling (sollicitatie).

Uiteraard ben ik zelf erg te spreken over hoe het gaat en neem ik veel meer werk op me dan mijn functie omschrijft.

Momenteel verdien ik niet zo gek veel en denk ik eraan om uit huis te gaan, daarvoor heb ik toch iets meer geld nodig per maand.

Bvd.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2008 11:16 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hangt er ook weer een beetje van af bij welk bedrijf je werkt en hoe er in het algemeen tegen opslag wordt aangekeken. Sommige bedrijven hoef je daar echt niet bij aan te komen.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:12

Wish

ingwell

Heeft je bedrijf daar geen standaard evaluatierondes e.d. voor? Misschien helpt het als je wat meer over (de grootte en type van) bedrijf kunt noemen.
Wat zeggen je collega's ervan?

No drama

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 11:12:
Ik vroeg me af, wat is ongeveer een normale tijd om te vragen voor een opslag?
Volstrekt afhankelijk van situatie en bedrijf.
En zo ja, hoeveel is dit, gaat die met percentage of?
Binnen CAO's meestal met percentage, binnen grotere bedrijven zonder CAO met percentages, kleinere bedrijven zonder CAO is het 'onderhandel maar raak'. Sowieso ga je in de meeste gevallen op uitnodiging van je werkgever een evaluatiegesprek in waarin je jouw eisen en wensen duidelijk mag maken en zij vervolgens beoordelen in hoeverre dat realistisch is om je de gewenste schalen/tredes te wijzigen.

Hoe kleiner het bedrijf, hoe meer ruimte je natuurlijk hebt om de verantwoordelijk manager een keer aan z'n jas te trekken. "Hey baas ik werk hier nu een half jaar en zou graag een keer over m'n carriere praten" heeft nog nooit iemand z'n baan gekost.

Professionele website nodig?

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

bij ons is de norm voor 1 gesprek in het jaar :)

maar het is maar net hoe het geregelt is en wat voor soort werk het is, hoe lang je er werkt etc..etc...

als je net 3 maanden in dienst bent is het natuurlijk zinloos om al over een hoger salaris te gaan praten ;)

Wabbawabbawabbawabba

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 23:31
Vooral het argument dat je "uit huis gaat, en wat meer geld nodig hebt", zou ik *NIET* gebruiken....

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Met hierboven. Opslag is heel bedrijfsafhankelijk, zo ben ik in m'n 1e jaar ongeveer 150 gestegen, en in m'n 2e jaar 350. Terwijl collega's heel andere loonsverhogingen (en op andere momenten) haddden.

Er is op internet (en volgens mij ook op got) best veel informatie te vinden over hoe en wanneer en waarom vraag je opslag.

De hamvraag die je jezelf moet stellen: Waarom zou jouw baas jou meer geld geven? En dan niet redeneren vanuit jezelf (ik heb meer geld nodig), maar redeneren vanuit je baas: wat zijn zijn redenen om jou extra te belonen?

Voor normaal, goed je werk doen, kun je (m.i.) niet echt opslag vragen, hooguit inflatiecorrectie. Als je extra je best gedaan hebt, betere resultaten geboekt hebt dan van je verwacht mag worden, je buitengewoon flexibel opgesteld hebt, extra waarde hebt voor je baas omdat je extra kennis hebt opgedaan, dan kun je (wee: m.i.) opslag vragen.

Trouwens: dat kan ook als je salaris ruim ligt onder wat je bijv. bij de concurent zou kunnen krijgen. Let daarbij wel op secundaire arbeidsvoorwaarden en wat voor waarde die voor jou hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Ardana op 31-10-2008 11:58 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Topicstarter
Een goede reden zou zijn is dat andere werkgevers meer betalen over het algemeen voor mijn salaris/opleiding/ervaring, daar tegenover staat dat het wel een hele leuke baan is en een hele goeie sfeer, ben ik eerder nog niet tegen gekomen.

Ik werk er momenteel iets meer als een jaar en we hebben nog niet iets van een evaluatiegesprek gehad, waar ik zometeen maar even over begin :)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Na 1 jaar in dienst heb je een erg goed moment om over je salaris te praten, zeker als junior.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

BartS12 schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 11:34:
Vooral het argument dat je "uit huis gaat, en wat meer geld nodig hebt", zou ik *NIET* gebruiken....
Nee dat is idd niet zo handig :+ Je mag het overigens wel als pressiemiddel gebruiken:

"Lieve baas, ik werk hier nu een jaar en heb me sterk ontwikkeld in mijn functie, daarom ben ik van mening dat we eens naar mijn functie en de daaraan verbonden arbeidssituatie moeten kijken. Ik ben ook bezig met naar een huis te zoeken wat moeilijk is met m'n huidige salaris."

Dan breng je het niet als reden, maar wel als aanduiding dat jij eigen redenen hebt om meer salaris te willen - en zij je dus ook een reden geven om te gaan hoppen als ze daar inflexibel mee zijn.

Professionele website nodig?

Pagina: 1