RAID 5 aanmaken

Pagina: 1
Acties:

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 11:04
Een bestaande server bevat het volgende:

- 1 x 250GB sata
- 3 x 320 GB sata

Deze server is ooit door iemand geinstalleerd waarbij op dit moment alleen gebruik wordt gemaakt van de 250GB schijf. Waarom er nooit van de andere schijven gebruik is gemaakt weet ik niet.

Het volgende moederbord is aanwezig: http://www.supermicro.com...herboard/PD/955/PDSG4.cfm

Deze ondersteunt dus RAID 5

Ik wil van de overige 3 schijven een RAID5 maken. Geen probleem, echter moet de data van de 250GB daarop komen.

Kan ik simpelweg een image maken van de 250GB schijf en deze plaatsen op de nieuwe RAID5 opstelling ?

Zijn hier nog problemen te verwachten ?

Pay peanuts get monkeys !

• The Third Man
  • Laatst online: 21:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Dit kan, als je imageprogramma ook de RAID array kan 'zien', daar is wellicht een driver voor nodig.

EDIT
En het OS moet ook kunnen het booten van het array... Als het RAID BIOS al aan staat dan is dit geen probleem, maar als dat nog niet het geval is zal de driver veranderd moeten worden. Dit hangt natuurlijk volledig van het OS af hoe dit moet gebeuren.

[ Voor 56% gewijzigd door The Third Man op 31-10-2008 10:16 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het is sowieso geen slim idee om de 250GB op te nemen in de array.
RAID5 = (disksminsize * (disks - n)) = in jouw geval 750GB.
Vervang je de 250GB voor een 320, heb je 960GB.

Verder kan je wss wel een image maken en die succesvol op de RAID array zetten, maar accepteert het OS dat ook? Die zou de migratie wel eens niet zo leuk kunnen vinden. Drivers, disk locations, etc...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• The Third Man
  • Laatst online: 21:17

The Third Man

The Third Jellyfish

McKaamos schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:22:
Het is sowieso geen slim idee om de 250GB op te nemen in de array.
RAID5 = (disksminsize * (disks - n)) = in jouw geval 750GB.
Vervang je de 250GB voor een 320, heb je 960GB.
Hij zegt ook nergens dat hij die 250 wil gebruiken in het array. Daarnaast zegt hij ook dat die 320 GB schijven al enige tijd aanwezig zijn, dus een gelijk model ergens op de kop tikken lijkt me niet haalbaar (en daar vraagt hij ook niet om). Je kan niet zomaar 'een' 320 GB schijf erbij hangen als je een betrouwbaar array wilt.

• Dutch_guy
  • Laatst online: 02-02 11:04
De 250GB zal inderdaad geen onderdeel worden van de array.

Ik moet nog even kijken welk imageprogramma ik hiervoor het beste kan gebruiken.

Pay peanuts get monkeys !