'Bootmgr ontbreekt' : melding verschijnt bij opstarten PC.

Pagina: 1
Acties:

• Grover
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-11-2017
Beste Experts,

Ik zal het kort houden. :)

Mijn ouders hebben een Medion MD8818 PC waarin ik een 2e harde schijf heb ingebouwd. De oorspronkelijke schijf die erin zit is een SATA-1 Seagate Barracuda 7200.10 320GB (ST3320820AS) als ik het goed heb ;). Hier stond XP MCE op en deze schijf heb ik leeg gemaakt en als D:-schijf ingezet. Als C:- heb ik een nieuwe WD 160 GB 8MB SATA-2 WD1600JS ingebouwd en daar XP MCE opgezet.

So far so goed. Alles functioneerde perfect.

Daarna besloten mijn ouders te upgraden naar Vista, dus heb ik XP MCE vervangen door Vista. Omdat Vista niet echt snel liep op het 1 GB intern geheugen, heb ik de 2x 512 samsung modules vervangen door 2x1 GB Corsair (2x1 GB Kingston bleek niet goed te werken op het moederbord...). Alleen... toen begonnen de problemen. Tenminste, zo lijkt het.

Na het inbouwen van het nieuwe geheugen kregen wij om de zoveel tijd de volgende melding bij het opstarten:
'Bootmgr ontbreekt'. Nu weet ik niet of dit door het geheugen komt, of dat dit puur toeval is. Maar goed, op het moment dat wij deze melding krijgen (wat af en toe voorkomt, soms enkele weken niet, dan weer 5x per week wel...) ga ik naar de BIOS en zie ik opeens dat de BIOS de bootsequence van de schijven heeft aangepast. D: staat nu als bootnr 1 en C: als bootnr2. Logisch dat wij dan die melding krijgen, want op D: staat géén OS, dus kan de PC niet booten. Als ik vervolgens de bootseqence weer terugzet naar hoe het hoort (eerst C: booten), dan start de PC weer normaal op. En dit moet ik elke keer herhalen ofcourse als de melding 'Bootmgr ontbreekt' verschijnt. :(

In eerste instantie ging ik ervanuit dat er iets mis moest zijn met de batterij van de CMOS op het moederbord. Monteur van Medion was het hiermee eens en heeft moederbord vervangen. Maar de foutmelding bleef. Daarop heb ik Vista opnieuw geinstalleerd en SP1 geinstalleerd. PC so clear als een klontje dus... alleen hielp ook dit niet met de 'bootmgr ontbreekt'-melding tijdens het opstarten.

Het lijkt wel alsof de PC op sommige momenten tijdens het starten de 1e harde schijf niet kan vinden... ik heb al zoveel geprobeerd, maar het lijkt me geen probleem meer van:

- Het moederboard / batterij,
- Vista

Wat dan overblijft is:

- Satakabel,
- Harde schijf,
- Voeding.

Eerlijk gezegd voel ik me een beetje radeloos (zonder er een drama van te willen maken), want ik heb er al zoveel mensen hun mening over gevraagd, veel helpdesken gebeld, maar tot nu toe ben ik nog niet zeker waar ik de oplossing mag zoeken.

Wie van jullie zou mij van een bruikbaar advies kunnen voorzien en mijn ouders weer aan een goed-werkende PC helpen? Ik zal alle adviezen proberen op te volgen en vanzelfsprekend hier melden als een aangedragen oplossing ons definitief heeft verlost van dit hardnekkige en bijna onbegrijpelijke probleem.

Thanks!
Grover.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:02
Kun je de twee schijven niet in een andere PC testen? Aangezien je aangeeft dat de bootsequence verandert, en dat de C disk dus nog wel in de bootsequence staat neem ik aan dat hij nog wel herkend wordt.

Ik weet niet of een disk de kans zou krijgen om zich pas 'laat' te laten registreren tijdens de POST (als hij om de een of andere reden niet meteen herkend wordt). Hoe dan ook klinkt het onlogisch dat je moederbord uberhaupt de volgorde 'verandert', aangezien de disks uniek identificeerbaar zijn, ook al zou de detectievolgorde niet altijd gelijk zijn.

Je voeding lijkt me uitgesloten, deze geeft in principe overal of nergens spanning. En dan zou juist die ene disk los op een slechte lijn van de voeding moeten zitten.

Wat je verder nog zou kunnen proberen is het updaten van je BIOS, maar als het echt een bekende issue was dan neem ik aan dat je de oplossing allang had gevonden met Google..

Je kunt natuurlijk altijd nog overwegen om bootvolgorde van de schijven weer terug te zetten naar hoe het ooit was, het is niet ideaal, maar wel een mogelijke oplossing.

De foutmelding is overigens redelijk irrelevant, omdat je D schijf door je probleem soms als eerste in de bootsequence staat, en waarschijnlijk nog steeds de oude XP (stage 1) bootloader bevat zal hij hiervan proberen te booten; omdat de rest van de bootloader (stage 2, ntldr) mist krijg je die error.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:55
Het Bios ziet de schijven het liefst in de volgorde van IDE eerst, daarna Sata, in volgorde van de connectors op het moederbord.
Al je de C: schijf op de eerste SATA connector gezet?
Dan hoef je imo niet meer te klooien aan het mbr van D:

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Instellen van de schijven in de BIOS (dus niet "Auto detect") zou ook nog kunnen helpen, als je dat nog niet gedaan mocht hebben..

• Grover
@Thalas:
Thralas schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 21:46:
Kun je de twee schijven niet in een andere PC testen? Aangezien je aangeeft dat de bootsequence verandert, en dat de C disk dus nog wel in de bootsequence staat neem ik aan dat hij nog wel herkend wordt.
Hoi Thralas,

Ja, de C: staat inderdaad nog wel vermeld in de bootsequence, alleen dus opeens op positie 2 ipv 1. Het testen in een andere PC kan ik wel doen, alleen kan het zomaar zijn dat de melding dan 2 weken niet verschijnt en dan opeens weer wel. Er is geen pijl op te trekken... dus het testen is behoorlijk lastig. En mocht het wel of niet werken in een andere PC : welke conclusie kan ik daar dan uittrekken?
Ik weet niet of een disk de kans zou krijgen om zich pas 'laat' te laten registreren tijdens de POST (als hij om de een of andere reden niet meteen herkend wordt). Hoe dan ook klinkt het onlogisch dat je moederbord uberhaupt de volgorde 'verandert', aangezien de disks uniek identificeerbaar zijn, ook al zou de detectievolgorde niet altijd gelijk zijn.
Ja, de logica snap ik zelf ook niet meer. Toch is het écht zo dat de bootsequence in de BIOS wordt aangepast op het moment dat de melding verschijnt.
Je voeding lijkt me uitgesloten, deze geeft in principe overal of nergens spanning. En dan zou juist die ene disk los op een slechte lijn van de voeding moeten zitten.

Wat je verder nog zou kunnen proberen is het updaten van je BIOS, maar als het echt een bekende issue was dan neem ik aan dat je de oplossing allang had gevonden met Google..
Okay, ikzelf heb het idee dat het te maken heeft met ergens een 'los contact/storingsgevoelig contact' of iets dergelijks. Het is niet de software, zowel niet Vista als de BIOS. Want ik had nl óók de BIOS geupdate toen het vorige moederbord er nog inzat... ook dit hielp niet. ;(

Het probleem lijkt opgetreden te zijn met de vervanging van het geheugen... ik weet het noet 100% zeker, maar als ik het oude geheugen terugplaats lijkt het bootprobleem verholpen te zijn. Ik kan dit nog een paar weken testen door het oude geheugen terug te plaatsen en dan weet ik het zeker.

! ---> Maar hoe kan een verandering van de geheugenmodules nu een conflict opleveren met het herkennen van een harde schijf?!

Vragen geheugenmodules ook voeding? Of zou er dan toch een kink in een voedingskabel zitten die verbonden is met de nieuwe harddisk? Ik heb geen enkel idee....
Je kunt natuurlijk altijd nog overwegen om bootvolgorde van de schijven weer terug te zetten naar hoe het ooit was, het is niet ideaal, maar wel een mogelijke oplossing.
Vroeger zal er alleen een C:-schijf in en géén D:. Dus de bootvolgorde was : 1 : harddisk C - 2 : CDROM, enz. Nu met een 2e HD erin is de volgorde : 1 : harddisk C - 2 : harddisk D - 3 : CDROM, enz., dus er is niets veranderd aan de volgorde. De volgorde wordt door elkaar gehutseld op het moment dat de foutmelding optreedt. De bootsequence dient te staan zoals hierboven weergegeven is mijn idee.
De foutmelding is overigens redelijk irrelevant, omdat je D schijf door je probleem soms als eerste in de bootsequence staat, en waarschijnlijk nog steeds de oude XP (stage 1) bootloader bevat zal hij hiervan proberen te booten; omdat de rest van de bootloader (stage 2, ntldr) mist krijg je die error.
Precies, er staat geen OS op D:, daarom kan hij er niet van booten.

Mocht je verdere tips hebben, dan hoor ik het erg graag!

Greetz,

• Grover
beascob schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 09:41:
Het Bios ziet de schijven het liefst in de volgorde van IDE eerst, daarna Sata, in volgorde van de connectors op het moederbord.
Al je de C: schijf op de eerste SATA connector gezet?
Dan hoef je imo niet meer te klooien aan het mbr van D:
Hoi Beascob,

Thanks voor je inbreng. Zie hiero een afbeelding van de PC (te vinden in deze discussie):

[afbeelding]

Zie de SATA-aansluitingen. Het wijkt ietsjes af van de versie van het moederbord wat wij hebben (ik doe het ff uit mijn hoofd), want bij ons zien de aansluitingen er zo uit:

---- [B]
[A] [C]
---- [D]

Op de afbeelding zit [A] dus 1 positie hoger. Maar goed, als je de afbeelding erbij pakt, dan zie je dat de kabel in [C] (enige zwarte sata-connector, de rest is oranje) naar boven loopt, naar de bay voor een externe schijf. Dit is op ons moederbord ook zo.

Nu het verschil in hoe ik het heb aangesloten:

[A] loopt op de afbeelding naar de C:-schijf (aangesloten op voeding via P3). Bij ons loopt [A] naar de nieuwe C:-schijf (de WD 1600JS die ik heb ingebouwd en fysiek -zie afbeelding- dus vóór de D:-schijf zit) die is aangesloten op de voeding via P3.

[B] is op de afbeelding leeg. Bij ons loopt [B] naar de oude C:-schijf (die nu dus D: is geworden, maar nog steeds op dezelfde fysieke positie zit als in de afbeelding). Deze schijf is nu aangesloten op de voeding via P2.

Beascob, wat is nu de eerste SATA-connector waar jij het over hebt? Zou het helpen als ik de C:-schijf op een andere connector zet of de voeding op P2 zet ipv P3?

PS : Het gaat om deze WD 1600JS :
http://wdc.custhelp.com/c.../std_adp.php?p_faqid=1340

Thanks for any suggestions,

[ Voor 14% gewijzigd door Grover op 31-10-2008 15:12 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:55
Grover schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 12:06:
@Thalas:

[...]

Ja, de C: staat inderdaad nog wel vermeld in de bootsequence, alleen dus opeens op positie 2 ipv 1. ....
Juist,
Iets lager op dezelfde pagina in het Bios ( bij mijn pc) kan ik de HDD volgordebekijken en aangeven. Dus daar de C: schijf op één zetten

OF eerst
Vroeger zal er alleen een C:-schijf in en géén D:. Dus de bootvolgorde was : 1 : harddisk C - 2 : CDROM, enz. Nu met een 2e HD erin is de volgorde : 1 : harddisk C - 2 : harddisk D - 3 : CDROM, enz., dus er is niets veranderd aan de volgorde. De volgorde wordt door elkaar gehutseld op het moment dat de foutmelding optreedt. De bootsequence dient te staan zoals hierboven weergegeven is mijn idee.
Ik zou de aansluitingen op het moederbord veranderen: de C: schijf op connector 1 zien te krijgen.
In je foto zie ik zeker vier aansluitmogelijkheden (oranje)

gewaarwordingshorizon

• Grover
beascob schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 17:56:
[...]

Juist,
Iets lager op dezelfde pagina in het Bios ( bij mijn pc) kan ik de HDD volgordebekijken en aangeven. Dus daar de C: schijf op één zetten
Beascob, lees mijn eerdere bericht zorgvuldig. Ik snap dat ik de C: op 1 dien te zetten, dat doe ik ook elke keer weer als de 'bootmgr ontbreekt'-melding verschijnt, dus hierin ligt niet de oplossing
OF eerst

[...]

Ik zou de aansluitingen op het moederbord veranderen: de C: schijf op connector 1 zien te krijgen.
In je foto zie ik zeker vier aansluitmogelijkheden (oranje)

Ja, okay, en -mocht dit uitmaken- : wat zou dan connector 1 moeten zijn? Ikzelf heb meer het idee nu dat het te zoeken is in de voeding c.q. de aansluiting op P2 of P3. Of dat ik wellicht de 15-pin SATA voedingsaansluiting dien te gebruiken op de C:-schijf ipv de 4-pin Molex connector. Zie hier. Maar uiteraard ben ik bereid om te kijken of jouw suggestie zal helpen, als iemand mij kan vertellen of het daadwerkelijk uitmaakt op welke sata-aansluiting op het moederbord ik iets aansluit en welke dan connector '1' zou moeten zijn.
Pagina: 1