Toon posts:

crosscable/100mbit e.d., (waarom) werkt dat (niet)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem. Mijn "netwerk" doet het zelden.

Laptop: (mynote d850) heeft een ingebouwde realtek netwerkkaart fast ethernet 10/100mbit.
PC: win98 en win2k getest, zelfde probleem. - ook een realtek netwerkkaart: 10mbit/pci
Verbinding = *crosscable*.

De crosscable is goed, getest tussen 2 desktop pc's en werkt prima.

De netwerkkaart + aansluiting van de laptop zijn allebei goed, op m'n werk waar er een hub achter hangt werkt het wel.

Is dit een bekend probleem? Het lijkt erop dat de hub het verschil maakt.

Ik ben een beetje de draad kwijt ;) Misschien dat iemand hier meer ervaring heeft met dit soort configuraties.

TIA.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Iets meer info bitte!
Wat werkt er vaak niet? En wat zie je dan voor melding?
Staat de snelheid van je laptop pc kaart niet toevallig hardware matig ingesteld op een 100mbit verbinding? (in de eigenschappen van je netwerkkaartje)

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Als je peer-to-peer doet (zonder hub dus) hebbie een crosscable nodig.
Als je comp-hub-comp doet hebbie straight-through cable nodig.

Als die kabel het wel doet met die hub lijkt het me een straight-through cable, geen crossover.

Andere kabel kopen, of zelf draadjes doorknippen en straight maken

Correct me if i'm wrong

Verwijderd

Topicstarter
ah, zo snel heb ik nog nooit reply gehad op een forum ;) tnx alvast.

goed, als ik van laptop naar pc ping (of andersom) dan krijg ik een timeout.

laptop draait onder winME en ik kan helaas nergens de snelheid instellen van de netwerkkaart - als het erop uitkomt dat dat het onbetwist is zal ik gaan clean installen (laptop is net nieuw uit de doos)

de kabel is zeker weten crossover, heb 'm gister gekocht, zoals ik zei af en toe doet hij het wel (heel af en toe) :P

op m'n werk is de kabel gewoon 'straight-through' naar de hub zeg maar..

ik hoop dat het allemaal niet te vaag word nu.

TIA

Verwijderd

ohhh w8 weet je zeker dat de kabel helemaal bedraad is, dit moet namelijk wel ook al staat dat niet in de cat5 specs.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Kan je bij de eigenschappen van je netwerkkaart geen tabblad met Advanced zien waarop je kabel type/snelheid kan aangeven in winME...??
Meestal kan je daar (helemaal bij een 10/100 kaart) wel iets met de snelheid doen.
Kijk anders eerst even voor de laatste drivers voor je kaartje(s)... Kan nooit kwaad..

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Topicstarter
nee dat weet ik niet zeker, ik heb geen verstand van bekabeling

ik heb de kabel gekocht (3 meter) voor f29,- bij informatique (www.informatique.nl -> producten -> supply's -> netwerk accessoires)
maar daar heb je weinig aan denk ik....

hoe zie ik of die kabel 'goed' is?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb bij advanced geen regeling voor de snelheid,

wel kan ik een 'netwerk adres' opgeven of op 'niet aanwezig' zetten

ik ben er vrijwel zeker van dat dit al de nieuwste driver is maar voor de zekerheid zal ik nu even gaan zoeken :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu de netwerkkaart driver op de laptop geupdate en heb nu wel de mogelijkheid om de link snelheid in te stellen... hij staat nu op 'auto' (al van zichzelf).

verder heb ik nog voor de driver werd geupdate een dos util specifiek voor deze kaart gestart en die geeft aan dat de kaart al op auto werkte...

lijkt het toch iets te maken te hebben met wel/geen hub..correct me if i'm wrong.

tia.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:22
100 mbit werkt gewoon niet zonder HUB. Waarom dat zo is weet ik ook niet maar het is gewoon zo. Bij winkels zeggen ze dat ook.

Verwijderd

ehhh daar moet ik dus eventjes een rectifactie overheen gooien, het kan dus WEL.

Ik weet niet bij welke winkel je bent geweest maar die mensen daar zijn DOM.

grtz

pr0f (die zich heeft ingehouden bij deze post)

Verwijderd

Zet de snelheid op laptop EN pc eens op 10Mbit. Het kan idd zo zijn dat 100Mbit teveel fouten veroorzaakt.

Wat je ook kunt proberen is het wisselen van de Full Duplex instellingen. Ik zou dit eens uitzetten en kijken of het dan wel werkt.

Verwijderd

Op vrijdag 23 februari 2001 14:39 schreef dennisdotcom het volgende:
100 mbit werkt gewoon niet zonder HUB. Waarom dat zo is weet ik ook niet maar het is gewoon zo. Bij winkels zeggen ze dat ook.
:?:?:? Jah, daar zeggen ze ook dat windows een stabiel product is.
(of lok ik nu een flame uit? :))

Maar goed, daaar is dus absoluut niks van waar. Sterker nog ik heb hier een verbinding tussen 2 servers met cross-kabel op 100 Mbit FD.

Ik denk dat het probleem hem of in de kabel zit, of (zoals gezegd) misschien komen de instellingen van beide kaarten niet overeen (bv. de 1 op 10 Mbit en de ander op 100 Mbit, de een op Full-Duplex terwijl de ander op Half-Duplex staat, of een combinatie van beiden)
Pagina: 1