Toon posts:

PC boot niet & BSOD 0x0000009C

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Sinds gisteren wil mijn PC niet meer opstarten. Mogelijk is dit hetzelfde probleem als de BSOD met foutcode 0x0000009C die ik al enige tijd steeds regelmatiger kreeg.

Mijn syteem

- Mobo: asus Asus A8N SLI SE
- Processor: AMD 3500+
- Mem: Kingston 2x 512 MB DRAM
- Video: ATi x1300XT
- Voeding: Sharkoon SHA430-9A (430 W)
- Overige: samsung spinpoint 160 GB, BenQ CD/DVD brander, floppydrive enz.

Dit systeem draait nu precies 26 maanden goed, zonder problemen. Maar nu de garantie 2 maanden verlopen is kapt tie er mee.

Oplossingstocht:
- Ik heb gezocht op fout 0x0000009C, aangezien dit al enige tijd optrad. Bij het opstarten van Ubuntu (dualboot) heb ik een zelfde foutmelding gehad, met als toevoeging 'this is not a software problem.'
0x0000009C is een Memory Check Exception, wat dus vermoedelijk in het geheugen, de processor of het MOBO optreed. Mogelijke oorzaken zijn grofweg:
- Te warme componenten. Helaas geeft mijn bios, speedfan en Everest geen temps hoger dan 50 graden aan bij gamen.
- Instabiele voeding
- Kapotte componenten

Ik heb eerst enige fora afgestruind voor de oorzaken. Anderen met deze foutmelding hadden toevallig een soortgelijk systeem (foutje AMD/ASUS?). Daarna ben ik naar alternate gegaan. Ondanks stevige twijfels heb ik het advies van Alternate opgevolgd en de CPU koeler vervangen door een grote Zalman. De temperaturen in Speedfan waren nog steeds goed én de problemen traden nog steeds op. Ook memtest86 gaf geen foutmelding.

En sinds afgelopen maandag start mijn PC niet meer op.

- Dit brengt mij bij probleem twee: mijn PC start niet meer op. Als ik op de startknop van mijn PC druk gaan alle fans aan, de harde schijf trilt, maar er verschijnt werkelijk NIETS op het scherm. Ook mijn bios kan ik niet benaderen. De standaard *piep* toon bij het opstarten hoor ik ook niet.
Wat ik heb gedaan is alles unpluggen en alleen het MOBO, processor, videokaart en 1 reepje geheugen aansluiten. (beide reepjes eenmaal geprobeerd) Resultaat: niets, fans draaien, groene lampje van mij MOBO draait, maar geen *piep* of iets op het scherm.

Conclusie

Wat denken jullie als medetweakers, is mijn MOBO kapot of kan het aan de CPU, voeding of grafische kaart liggen? (Zelf denk ik dat mijn MOBO defect is.)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Mocht je er eentje hebben liggen, probeer eens een andere voeding. Al krijg je dan wellicht meer random vastlopers of BSOD's en niet steeds dezelfde, maar goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen andere voeding thuis liggen. Mogelijk hebben ze er op mijn werk nog eentje (zal ik morgen even vragen). En zou het anders eenoptie zijn om een nieuwe te kopen, aangezien het stukken goedkoper is dan een MOBO+mem+cpu?

Verwijderd

Sinds gisteren wil mijn PC niet meer opstarten. Mogelijk is dit een gevolg van de BSOD met foutcode 0x0000009C die ik al enige tijd steeds regelmatiger kreeg.
Denk niet dat de PC niet meer wil opstarten door de BSOD die je vaak kreeg.
Denk eerder dat er een BSOD kwam omdat er iets niet goed was/is met de PC. :+

Maar neem gewoon de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door en ga testen moet je probleem vanzelf naar voren komen. :)

Verwijderd

Ja maar als het dalijk niet de voeding blijkt te zijn. Dus beste is eerst vervangen en dan een nieuwe te kopen als het mogelijk is. Het meeste heb je al doorgenomen zie ik.

Heb je de bios van het moederbord al eens gereset?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 17:41:
Ik heb geen andere voeding thuis liggen. Mogelijk hebben ze er op mijn werk nog eentje (zal ik morgen even vragen). En zou het anders eenoptie zijn om een nieuwe te kopen, aangezien het stukken goedkoper is dan een MOBO+mem+cpu?
Probeer anders eens een voeding te lenen voordat je een nieuwe koopt. Als je voeding niet het probleem is, dan kost het ook alleen maar geld voor niets.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Neem deze dan nog eens stap voor stap door en post precies waar je vastloopt.

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Zou het mogelijk zijn dat er op je moederbord een aantal condensatoren kapot zijn? Je kunt er in elk geval even naar kijken. Als ze stuk zijn staan ze bol of komt er "prut" uit.
Naar mijn beste weten kwam dat wel eens voor bij moederborden uit deze periode.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Topicstarter
allemaal bedankt voor de reacties.

Mijn moederbord ziet er oke uit, zelfs geen lekkende condensatoren.

Ik heb een voeding geleend op mn werk, tis wel een oude 150W voeding, maar 150W zou voldoende moeten zijn voor een start.

De bios van mijn mobo heb ik nog nooit gereset. Maar is dat wel nodig als ik er niet eens in kan komen? En zo ja, is dat de batterij van het mobo loshalen en terugstoppen?

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik gok dat je geheugen kaput is. Ik heb dezelfde symptomen als jou gehad, maar ik heb een Asus Rampage Formula, met zo'n handig LCD schermpje waarop je precies kunt zien bij welk deel van het opstarten het misloopt. Hij bleef constant op "Check mem" oid vastlopen. Geheugen verwijderd en andere latjes er in, geen problemen meer. Dus ik weet niet of je aan ander geheugen kan komen om te testen?

Edit: Je kan inderdaad ook altijd even het batterijtje er een paar minuten uithalen, ik weet niet hoe lang het officieel mag/moet, er werd mij 'een paar minuten' aangeraden toen ik problemen had met een Gigabyte X48 bord.

[ Voor 22% gewijzigd door Propane op 31-10-2008 19:04 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:52:
allemaal bedankt voor de reacties.

Ik heb een voeding geleend op mn werk, tis wel een oude 150W voeding, maar 150W zou voldoende moeten zijn voor een start.
Hmm, 150W, dat is erg weinig, hoor. Zo'n AMD alleen al heeft een TDP van 104W. Bovendien, zo'n oude voeding, is maar de vraag of die genoeg Ampere kan leveren op de rails om ueberhaupt op te starten. Maar goed, gaat het dus niet lukken met deze 'nieuwe' oude voeding, concludeer dan dus niet meteen dat dus je mobo niet goed is.
De bios van mijn mobo heb ik nog nooit gereset. Maar is dat wel nodig als ik er niet eens in kan komen?
Ja, het is nodig om je BIOS te resetten. :) Niet dat dat de oorzaak per se is, maar je kunt niet op voorhand uitsluiten dat er niet wat relevante CMOS gegevens teloor zijn gegaan, danwel verstoord zijn geraakt. En een CMOS resetje is zo gedaan.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
Met de 150W voeding: geen veranderingen. Ik ga nog een krachtigere proberen te lenen.

En bios reset ga ik ook nog doen, even het batterijtje er 1 minuut uithalen.

@Propane: het lijkt me onlogisch dat het geheugen het probleem is. Ik heb twee reepjes geheugen en met beide reepjes in single mode heb ik mn systeem proberen op te starten. Dan zouden beide reepjes spontaan kapot zijn gegaan. (Niets is uitgesloten natuurlijk, problemen komen nooit alleen ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Update:

- Bios reset geeft geen resultaat, toestand blijft hetzelfde.
- Mijn voeding in een andere PC geprobeert, die start prima enz. Aan de voeding zal het niet liggen.
Pagina: 1