[Time Machine] Overzetten gebruikers naar 2ehands MacBook

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:22
Als het goed is heb ik er vanavond een tweede (tweedehands) MacBook bij. Nu las ik net het volgende artikel op TUAWZie de laatste alinea van het artikel
Hieruit blijkt dus dat ik niet met dezelfde gebruikersnamen kan werken als op mijn "oude" MB wanneer ik Time Machine wil gebruiken om alle instellingen en dergelijke over te zetten.
Ik zat nu het volgende te denken: als ik dan op de nieuwe MB dezelfde gebruikers aanmaak, maar dan met een 2 achter de naam, omzeil ik dan het probleem?
Maar hoe weet Time Machine dan welke instellingen en documenten bij welke gebruiker horen?

Ook nog een optie die ik bedacht had is de volgende: ik maak een admin-account aan en die noem ik "Tijdelijk" ofzo. Hiermee log ik dan in, waarna ik de schijf met Time Machine aan de "nieuwe" MB hang en dan via Migratie-assistent alles overzet, waarna ik die tijdelijke admin-account weer verwijder. Volgens mij wordt op deze manier wel alles aan gebruikers, wachtwoorden en programma's over gezet.
Eerlijk gezegd lijkt mij dit dan ook de makkelijkste optie, maar wat denken jullie?

[ Voor 2% gewijzigd door TimmieN op 30-10-2008 12:01 . Reden: Toevoeging bij link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar je mee te maken heb is, dat timemachine de user map moet overschrijven terwijl die in gebruik is. Niet gebruikte users worden met timemachine wel teruggezet. Door een tijdelijke user aan te maken en daarmee ingelogd de backup terug te schrijven ondervind je geen problemen en zal alles naar de juiste gebruikers geschreven worden.
Overigens, als je een helemaal volledige backup hebt gemaakt met time machine (standaard instelling), heb je tijdens de installatie van Leopard al mogelijkheid om je bestanden terug te zetten. Dan hoef je niet eens een gebruiker tijdelijk aan te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
Bedankt voor het meedenken.
Als ik het goed begrijp en ik dus met de "Tijdelijke"-account manier te werk ga, moet ik er dus voor zorgen dat dat de enige bestaande account is op dat moment, dan mijn Time Machine disk eraan hangen, en alles terugzetten via de migratie-assistent.
Wil het op deze manier gaan doen, omdat de MB al geupdate is naar 10.5.5 op het moment van levering.

[ Voor 1% gewijzigd door TimmieN op 30-10-2008 16:10 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:02
TimmieN schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:16:
Bedankt voor het meedenken.
Als ik het goed begrijp en ik dus met de "Tijdelijke"-account manier te werk ga, moet ik er dus voor zorgen dat dat de enige bestaande account is op dat moment, dan mijn Time Machine disk eraan hangen, en alles terugzetten via de migratie-assistent.
Wil het op deze manier gaan doen, omdat de MB al geupdate is naar 10.5.5 op het moment van levering.
werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
OK!
Mooi om te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
Hij is up and running!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooeizo

Even voor duidelijkheid. Het ook zeker mogelijk om wel bestaande gebruikers terug te zetten van een time-machine back-up, zolang je opdat moment niet onder één van die gebruikers bent ingelogd.

Dus
Je hebt een back-up van machine x (maakt echt niet uit welke). In deze back-up zijn de gebruikers Jantje en Pietje opgenomen.
Deze back-up wil je zetten op machine y (maakt echt niet uit of het dezelfde is of niet). Maar je hebt de gebruiker Jantje op machine y al aangemaakt. Uit ervaring weet ik dat de gebruikersnaam wijzigen niet helpt. Momenteel ben je hierop ingelogd als Jantje maar nu kan hij niet alles terug zetten. Je maakt een nieuw account aan genaamd: "test". Je logt Jantje uit...

Nu log je in als test. Je klikt op het time-machine icoontje en hij vraagt welke schijf je wilt gebruiken. Je klikt op je al gebruikte back-upschijf van machine x. Je krijgt een lijst te zien van alle computers waarvan je op die schijf al een back-up hebt gemaakt. Kies hier machine x uit de lijst.... Nu krijg je die betreffende time-machine te zien. Zet de bestanden op de juiste plek terug. En log uit.

Op machine y zie je nu dat je de gebruikers Jantje, Pietje en test hebt. Als je nu inlogt als Jantje dan zul je zien dat de bureaublad zo geworden is, zoals je hem had achtergelaten op het moment van back-up bij machine x! Helemaal hetzelfde. Mogelijke bestanden die je al had staan nu ook tussen de bestanden die je van de back-up hebt terug gehaald. Mogelijke conflicten worden bij het terughalen gewoon gemeld en er word een keuze voorgelegd.

Soort mini tutorial.... :+
Pagina: 1