Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe rijd jij in een file?

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
En dan bedoel ik niet of je veel afstand houdt, of als een malle alle gaten dicht rijdt en dan weer vol in de ankers moet.
Ook bedoel ik niet welke baan je kiest en of je veel van baan wisselt.
Deze onderwerpen zijn al in eerdere topics aan bod gekomen.

Wat ik mij afvraag is hoe jullie rijden met betrekking tot je versnelling en gas geven.
• kies je voor een versnelling en laat je hem daar zonder gas in rollen?
• kies je voor een relatief lage versnelling en rijd je met licht gas?
• kies je voor een relatief hoge versnelling en laat je af en toe je koppeling wat aangrijpen?
Of heb je zelfs nog een andere manier? Steppen bijvoorbeeld?

Ik kan me zo voorstellen dat optie drie je koppeling nogal laat slijten. Vaak wordt ook aangeraden om de auto niet zonder gas in de versnelling te laten rollen, maar misschien kunnen nieuwere autos' dat wel hebben.
Licht gas geven lijkt het meest op normaal rijden dus zal waarschijnlijk het best zijn voor de onderdelen, nadeel is weer dat het verbruik flink zal stijgen.

Het gaat uiteraard om langzaam rijdend tot stilstaand verkeer, bij hogere snelheden zal praktisch iedereen gewoon in een vernelling rijden die lekker zuinig is.

Dus hoe rijd jij en waarom? Ik ben benieuwd. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik zet hem meestal in zijn twee en laat hem rollen zonder gas te geven (dan doet-ie ongeveer 10 km/h), tot het niet meer gaat ivm drukte, dan gaat-ie terug naar zijn 1. Eventueel, als het >10 km/h rijd, iets gas bijgeven.

Dat vind ik het meest comfortabel iig, hoef je praktisch niet te schakelen. En je beperkt op die manier ook het remmen tot een minimum omdat je op de motor remt.

Optie 3 lijkt me trouwens moorddadig voor je koppeling.

Virussen? Scan ze hier!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ik ben er nog niet uit. ik doe het allemaal wel eens.

ik denk dat wanneer een versnelling kiezen en gewoon laten rollen uit komt met de snelheid van het verkeer, dat ik dat zal doen. en als het een beetje sneller gaat wat gas bij geven. zo weinig mogelijk de koppeling gebruiken.

verder rijdt ik normaal gesproken op de linker rijbaan. voor mijn gevoel is die over het algemeen iets sneller.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

defusion schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 11:20:

verder rijdt ik normaal gesproken op de linker rijbaan. voor mijn gevoel is die over het algemeen iets sneller.
Imho juist niet.

Bij een driebaans weg ga ik meestal in de middelste baan zitten, de linkerbaan is dan bijna altijd de traagste ban in mijn ervaring, rechts stroomt ook aardig door, maar daar heb je weer in/uitvoegers bij de op/afritten.

Op een tweebaans weg is meestal de rechterrijbaan een stuk sneller (en vooral: constanter en dus comfortabeler filerijden) dan de linker.

Virussen? Scan ze hier!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Als ik mijn auto laat rollen zonder gas te geven dan gaat hij al vrij snel schokken, daarom probeer ik gewoon maar niet in de file te staan :Y) (helaas lukt dat niet altijd)

Verwijderd

In een file is niet te rijden omdat je stilstaat :9

Ik laat em dan meestal in de 2e versnelling en dan laten rollen, en als t te langzaam gaat ook naar de 1 en dan gewoon beetje met de koppeling spelen (met kleine stukjes schiet t niet op als je gas geeft)

Verwijderd

Ik prak 'm in de versnelling die het beste past bij de gemiddelde snelheid die je rijdt. Is verder dus eigenlijk niet anders dan niet-file rijden ;)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 11:25:
Ik prak 'm in de versnelling die het beste past bij de gemiddelde snelheid die je rijdt. Is verder dus eigenlijk niet anders dan niet-file rijden ;)
precies, je rijdt dan zo hard als mogelijk is. Alleen met snelheden <10 is het wat lastiger :)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11 20:28

Deathchant

Don't intend. Do!

ik woon in het mooie Zuid-Limburg, en zit bijna nooit in files. Maar zeker wel eens in gezeten. Ik laat em in de 1 staan en geef een beetje gas bij (10 km/u of 20km/u). Het steeds moeten schakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 1 "slijt" ook koppeling.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

De files waar ik in sta gaan perfect in de 1 met koppeling op en geen gas. Soms kom je dan wat dichterbij en soms rijdt je voorganger iets harder, maar gemiddeld klopt het aardig :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 11:17:
Ik zet hem meestal in zijn twee en laat hem rollen zonder gas te geven (dan doet-ie ongeveer 10 km/h), tot het niet meer gaat ivm drukte, dan gaat-ie terug naar zijn 1. Eventueel, als het >10 km/h rijd, iets gas bijgeven.

Dat vind ik het meest comfortabel iig, hoef je praktisch niet te schakelen. En je beperkt op die manier ook het remmen tot een minimum omdat je op de motor remt.

Als je steeds schakelt ben je toch ook steeds aan het aangrijpen?

Ik ben op zich wel benieuwd hoe slecht optie drie voor je koppeling daadwerklijk is.

Zelf probeer ik hem in één versnelling te houden en af en toe wat gas bij te geven, helaas kloppen de snelheden meestal net niet lekker met de versnellingen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11 11:55
Ik kom niet dikwijls in een file, maar ik probeer hem meestal gewoon te laten rollen in zen 2.
Als het echt traaggaat is het in zen 1 .
Lukt best aardig mits je voldoende afstand houdt en een diesel rijdt gewoon zonder gas, zelfs bergop.
Voor de rest probeer ik mij op voldoende afstand van een vrachtwagen te plaatsen op de rechterrijstrook. Deze hebben over het algemeen een goed overzicht zodat alles geleidelijk gaat.
Links of rechts rijden maakt qua tijd niet zoveel uit, maar rechts is relaxed.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 11:17:

Ja dat dus

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Rustig laten rollen in zn twee. Als ik in zn 1 zit, dan gaat ie zo schokken als ik t gas los laat. Gebruik ik dus eigenlijk alleen bij heel lage snelheden.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11 10:37

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik sta dagelijks in de file (A2 bij Zaltbommel richting Den Bosch, 3 -> 2 baans). Ik rij meestal gewoon op de rechtse baan en in z'n 2. Ik heb een vrij grote bestelbus en ik weet gewoon dat de mensen het niet prettig vinden om achter een grote witte bus te zitten.

Bovendien heb ik al een aantal malen gehad dat mensen op de één of andere manier niet snappen dat als ze bumperkleven bij mij, ik er in de 1e instantie geen last van heb en 2, dat ze ook ECHT niet kunnen zien wat er voor mij gebeurd. Inmiddels al 2x meegemaakt dat er iemand net wat te laat was met remmen (en dat was alle 2 de keren op de middelste baan).

Nee, ik rij lekker rechts in z'n 2 en tuf mijn eigen gangetje. Meestal rij ik gaten wel dicht, maar ik probeer zo min mogelijk te remmen (is ook goedkoper rijden) en kijk gewoon ver vooruit :)

Wist je trouwens dat het geen bal uitmaakt op welke baan je rijdt? Uiteindelijk kom je allemaal even snel (of langzaam) bij het einde van de file aan. Het enige verschil is dat mensen die continue van baan wisselen, veel meer gestressed zijn in het verkeer en meer brandstof verbruiken (continue optrekken+remmen).

Ik ben altijd erg relaxed in de auto en ben lekker aan het meeblèren met de auto of ik ben met vrienden/vriendinnen aan het bellen (handsfree ja). Ik kom vanzelf thuis en als ik te laat kom ergens, ben ik dus niet op tijd vertrokken :P

Oh, andere mensen kijken is leuk. Van die zakenmannetjes/driftkikkers in een dure lease bak die van links naar rechts slingeren in de hoop 20 seconden eerder thuis zijn. Vind het helemaal geweldig als ik ze daarna (in de file) rechts voorbij tuf en dat ze dus geen sodemieter zijn opgeschoten :P

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lekker laten rollen inderdaad en niet proberen om gaten dicht te rijden. Lijkt me ook het meest prettige voor de mensen achter je. Tis dan altijd wel zo dat een of andere tokkie probeert om jouw gat dicht te rijden :(

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

WHiZZi schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 12:00:
Oh, andere mensen kijken is leuk. Van die zakenmannetjes/driftkikkers in een dure lease bak die van links naar rechts slingeren in de hoop 20 seconden eerder thuis zijn. Vind het helemaal geweldig als ik ze daarna (in de file) rechts voorbij tuf en dat ze dus geen sodemieter zijn opgeschoten :P
Inderdaad, dat is een van de leuke dingen van het filerijden. Ik lach me altijd kapot om die opgefokte figuren die lekker chagrijnig in hun auto zitten >:) . Zeker omdat ik zelf lekker relaxt om me heen zit te kijken en me er niet echt druk om kan maken, je verandert er toch niets aan...

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• 911GT2
  • Laatst online: 22:44
WHiZZi schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 12:00:
Ik sta dagelijks in de file (A2 bij Zaltbommel richting Den Bosch, 3 -> 2 baans). Ik rij meestal gewoon op de rechtse baan en in z'n 2. Ik heb een vrij grote bestelbus en ik weet gewoon dat de mensen het niet prettig vinden om achter een grote witte bus te zitten.
_/-\o_ _/-\o_
Bovendien heb ik al een aantal malen gehad dat mensen op de één of andere manier niet snappen dat als ze bumperkleven bij mij, ik er in de 1e instantie geen last van heb en 2, dat ze ook ECHT niet kunnen zien wat er voor mij gebeurd. Inmiddels al 2x meegemaakt dat er iemand net wat te laat was met remmen (en dat was alle 2 de keren op de middelste baan).

Nee, ik rij lekker rechts in z'n 2 en tuf mijn eigen gangetje. Meestal rij ik gaten wel dicht, maar ik probeer zo min mogelijk te remmen (is ook goedkoper rijden) en kijk gewoon ver vooruit :)

Wist je trouwens dat het geen bal uitmaakt op welke baan je rijdt? Uiteindelijk kom je allemaal even snel (of langzaam) bij het einde van de file aan. Het enige verschil is dat mensen die continue van baan wisselen, veel meer gestressed zijn in het verkeer en meer brandstof verbruiken (continue optrekken+remmen).

Ik ben altijd erg relaxed in de auto en ben lekker aan het meeblèren met de auto of ik ben met vrienden/vriendinnen aan het bellen (handsfree ja). Ik kom vanzelf thuis en als ik te laat kom ergens, ben ik dus niet op tijd vertrokken :P

;) Dat laatste was ik, maar dat heb ik dus inderdaad opgegeven... hoewel het in België wel duidelijk is dat de rechterbaan over het algemeen een stuk sneller is!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:48
lol @ Engineer Stewie

Een versnellingsbak met Zen optie is soms erg nuttig in het verkeer. :)

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01:11

steveman

Comfortabel ten onder

2e versnelling en er dan tussendoor :)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• The - DDD
Sommige mensen zie ik ook grettig gebruik maken van een vluchtstrook. Geen afrit in de buurt. Lekker doorgassen daar... Niet bepaald ongevaarlijk volgens mij.

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik laat m'n automaat het werk doen _o_

• The - DDD
Da's op zich het dichtste wat je kan komen bij een versnellingsbak met Zen optie. :+

Voor file rijden lijkt een automaat me ideaal.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24

Kettrick

Rantmeister!

Optie 3 :), dat geschakel van 1 -> 2 -> 1 etc zit ik 's ochtends echt niet op te wachten :).
Koppeling zal dan vast wat eerder stuk gaan, probleem voor de leasemaatschappij 7(8)7

• The - DDD
En nu komt de hele discussie over het verderfelijke weggedrag van de lease rijder weer voorbij. :+

Zullen we die deze keer maar overslaan?

[ Voor 17% gewijzigd door The - DDD op 30-10-2008 13:33 ]

• Engineer Stewie
The - DDD schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 13:08:
lol @ Engineer Stewie

Een versnellingsbak met Zen optie is soms erg nuttig in het verkeer. :)
Lach de belg maar weer uit :9 (zen = zijn) .
Had ik maar een zen optie, maar ben van nature uit vrij rustig tijdens een file.
De file gaat toch maar zo snel als de traagste automobilist.

PS.: Over het algemeen rij ik gewoon in 6de tss de 120-140 km/h, maar ik hou er dan ook onconventionele werktijden op na.

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:31
In de tweede versnelling met flink wat toeren en als auto's erg dicht tegen elkaar rijden terug naar z'n 1. Sowieso alarmlichten, maargoed, je moet wat he, als je een stuk eerder thuis wil zijn als iedereen... met de moto.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24

Kettrick

Rantmeister!

The - DDD schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 13:33:
En nu komt de hele discussie over het verderfelijke weggedrag van de lease rijder weer voorbij. :+
volgens mij merk jij er weinig van in welke versnelling ik in de file sta :+

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19

Metro2002

Memento mori

Ligt er helemaal aan hoe hard het rijdt, meestal pak ik een vrij hoge versnelling en laat hem dan rollen zonder gas te geven. Volgens mij zuiniger om in zijn 2 te zetten en dan geen gas te geven dan in zijn 1 met 2500 toeren te rijden.

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:24

rally

Deyterra Consultancy

The - DDD schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 13:24:
Da's op zich het dichtste wat je kan komen bij een versnellingsbak met Zen optie. :+

Voor file rijden lijkt een automaat me ideaal.
Ik heb jaren file gereden en sinds een paar jaar met automaat. Ik kan je vertellen dat je dan erg ontspannen door de files gaat.

Overigens sluit ik voldoende aan en laag ik geen grote gaten vallen (maar ook geen bumper kleven) om de file niet al te lang te laten worden. Over het algemeen laat ik af en toe iemand er tussen, maar het moet wel redelijk blijven ;)

http://www.deyterra.com

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Laat de bak lekker in D staan, stationair 800 rpm = 8 km/u, soms te hard dan af en toe remmen.

This footer is intentionally left blank

• matel
  • Laatst online: 10-01 23:25
Ik probeer zonder gas in 1 of 2 te rijden. Soms in combinatie met optie 3, dus af en toe kort aangrijpen. Gelukkig sta ik bijna nooit in de file.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:20

Destruction

(ex-)Automonteur

Zolang het rolt staat-ie in zn 2. Als het harder dan 40 gaat in zn 3. Bij stilstand (echt stilstaan dus) in zn 1. Verder wisselt het of ik op de koppeling rijd of ook gas bijgeef. Soms is het dan zo dat-ie in zn 2 rolt op stationair toerental, op een manier dat hij afslaat als je 1x de rem aantikt :+ Niet het allerbeste voor de koppeling, maar i'll live with it... Je bent al blij dat het uberhaubt beweegt :)

Niet dat ik vaak in de file sta, woon dichtbij mn werk, gebruik (uitgezonderd erg slecht weer) de auto niet voor woon-werk verkeer dus :)

[ Voor 19% gewijzigd door Destruction op 30-10-2008 20:04 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Hangt ook een beetje van de voorliggers af. Zijn het horken die zo hard mogelijk optrekken en remmen, of laat iedereen zich rustig constant doorrollen. Ik verkies persoonlijk liever het 2e, in zijn 2 geen of nauwelijks gas.
En dan ruimte genoeg nemen dat je niet voor elke scheet hoeft te remmen, lekker met het gas de snelheid regelen. Ik maar er een sport van zo min mogelijk te remmen en zo constant mogelijk te rijden. Soms het gat wat groter laten worden, zodat je bij de volgende remgolf gewoon door kan tuffen.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Geen idee, de CVT bepaalt zelf zijn ratio 8)7

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11 09:35

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

ik zit altijd op 1, omdat ik in een file vrij agressief rij.
Ik switch heel de tijd van baan. Met 1 kan ik dan gewoon lekker snel optrekken en ertussen zetten.

Huub Huub Barbatruc!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In zijn twee laten rollen. Soms iets gas bij.

Vooral niet snel optrekken en remmen, dit verergert de file alleen maar. Liever consistent met 20km/u rijden dan 'stoppen en rijden'.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:04
Ik laat de versnellingsbak vaak in twee staan.
Ik kan tot in de 3e versnelling rijden op de koppeling met mijn 106je daarna is het over.

Het is ook vrij gemakkelijk om vanuit 2 weg te rijden dus meestal laat ik de auto lekker in de 2e versnelling staan en rijd ik voort in de file, scheelt een hoop geschakel.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

DNA_Saint schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 01:19:
ik zit altijd op 1, omdat ik in een file vrij agressief rij.
Ik switch heel de tijd van baan. Met 1 kan ik dan gewoon lekker snel optrekken en ertussen zetten.
Dat is nu precies wat ergernissen en ongelukken in de file veroorzaakt. En wat schiet je ermee op, helemaal niks.

• DNA_Saint
  • Laatst online: 21-11 09:35

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

jawel hoor.
kijk, wanneer jouw baan aan het rijden is, nooit switchen. Wanneer je vooruit kijkt en ziet dat het stop, moet je gelijk wisselen naar een baan dat wel rijdt.
Het scheelt nog best veel tijd hoor.

Nog nooit ongeluk gehad (*klop klop*) en kijk natuurlijk wel of het kan.

Huub Huub Barbatruc!

• Roenie
  • Niet online
Jouw nieuwe rijbaan staat dan echter wel stil....achter je dan wel te verstaan.

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 16:42
Zo veel mogelijk afstand houden, maar weer niet zoveel dat het gat voor me wordt dichtgereden. Zodra er een gat links of rechts is meteen erin. Dit laatste bij voorkeur als je eigen baan rijd, en je ziet dat de andere baan gaat rijden. 99% van de gevallen gaan ze dan namelijk in je eigen baan remmen, zodat je precies weer in die andere baan zit. Zodra de andere weer gaat rijden: weer switchen. Uiteraard altijd erg goed spiegelen, motorrijders zijn tof.

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik laat gewoon de rem pedaal los, en als het echt harder begint te rijden gas geven.
Automaat ftw _/-\o_

• won
  • Niet online

won

Handrem erop, eerste versnelling en volgas op de achterwielen :)
Witte rook achter je en geen meter opgeschoten.

Verwijderd

[b][message=30970849,

Dus je bent zo'n lease-zombie die altijd automatisch links rijdt?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:30:
[...]

Niet lease-rijders rijden immers überperfect en blijven nooit links hangen, toch?

Fijn hoor, dat je afgunstig bent tegen mensen met lease-auto's, maar het is alleen zo kortzichtig en onjuist allemaal...

Je reactie is ook wel bekend onder de term "generaliserend".

Virussen? Scan ze hier!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. In de file zie je werkelijk allerlei bakken vage toeren uithalen, waaronder zat die overduidelijk te oud (of gepimpt :X ) zijn om leasebak te zijn.

Wat ik doe hangt een beetje af van welke weg het is en hoe de files er doorgaans zijn. A50 Grijsoord-Ewijk is een file waar je door geheel rechts te (blijven) rijden rustig een kwartier eerder eruit bent dan als je links probeert te rijden. Daar blijf ik lekker rechts, met de versnelling waar ik min of meer stationair mee kan draaien. A2 A'dam-Utrecht 's ochtends is een rare. Er is in die richting geen echte file, maar wel continu druk verkeer dat bij het minste of geringste remgolven produceert. Middelste rijstrook lijkt per saldo langzaamst te gaan, maar of geheel links of geheel rechts het meeste opschiet weet ik niet zeker. Omdat het geen echte file is ontkom je niet aan schakelen, het pulseert aan alle kanten.

Oslik blyat! Oslik!

• Engineer Stewie
[...]

Deze zombie met bedrijfswagen rijdt nogtans meestal rechts in een file :z

Verwijderd

wildhagen schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:33:
[...]

Niet lease-rijders rijden immers überperfect en blijven nooit links hangen, toch?

Fijn hoor, dat je afgunstig bent tegen mensen met lease-auto's, maar het is alleen zo kortzichtig en onjuist allemaal...

Je reactie is ook wel bekend onder de term "generaliserend".
Hahaha, was in de roos dus.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb ook een automaat :)
Maar toen ik die nog niet had, reed ik altijd in de tweede versnelling.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

't hangt er vanaf welke auto ik rijd.
In z'n 2 zonder gas bij te geven vinden veel auto's niet lekker (krukaslagertjes enzo, zeker als je dan iets versnellen wil). 't hangt er wel wat vanaf welke auto ik rijd. Al rijd ik met een busje oid met een grote diesel d'r in doe ik zoiets wel omdat die onderin al veel sterker zijn dan bijvoorbeeld een 1.3 benzine autotje.
Echter zit ik dan liever iets minder comfortabel in z'n 1 met gas bij als 't echt langzaam gaat en harder en zachter (hoewel dat echt wel mee valt als je je rechtervoet goed stil kan houden en rustig kan bewegen, dan schok je niet zo erg). dan dat ik de motor erger laat slijten.
Maw. als het constant rold en ik kan in z'n 2 even boven stationair doe ik dat
maar al moet ik stationair gaan rijden en sneller en langzamer gewoon in z'n 1 en dan maar afentoe schakelen

[ Voor 16% gewijzigd door GoldenSample op 01-11-2008 14:41 ]

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 09:07
Ik rij vaak in z'n 1 en geef alleen gas en probeeer zo min mogelijk te remmen en te schakelen. Vaak lukt dit (na een tijdje heb je wel een beetje door op welke stukken je gas kan geven en waar niet) en soms moet je ff naar z'n 2 schakelen omdat er anders een te groot gat komt en mensen boos worden.

Laatst zo'n stom wijf achter me... ik reed gewoon rustig in z'n 1 want het was constant remmen schakelen dus ik vond een goede snelheid en hield die aan. Maar ja daardoor kwam er heel even een gat van 50m tussen mij en de voorganger en mevrouw erachter had waarschijnlijk haast en begon te toeteren. Moest toen ff aan zo'n film denken waarbij zo'n gast uit z'n auto stapt met een honkbalknuppel :') maar ik gaf gewoon wat gas om daarna weer 1 minuut stil te staan :O

Ach ja, voor de rest sta ik weinig in de file. Ik kom bij ring van Amsterdam-west erop en weet de perfecte route om een heel stuk te ontwijken. De één noemt het asociaal, ik noem het efficiënt :9

Facts don't care about your feelings

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
YoshiBignose schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 15:32:
Ach ja, voor de rest sta ik weinig in de file. Ik kom bij ring van Amsterdam-west erop en weet de perfecte route om een heel stuk te ontwijken. De één noemt het asociaal, ik noem het efficiënt :9
De vluchtstrook?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 15:53

backupdevice

No Risk , Full Push

Ik rij dagelijks Den Bosch - Utrecht en vice versa . Na twee jaar weet ik precies wanneer ik naar de rechterbaan moet. Terug bij Culemborg rijdt ik 90% rechts, gaat het snelste op de stukken waar de files staan. Bij Zaltbommel links.

Heen, bij Deil vlak voor de afslag A15 rechts, bij Beesd weer naar links. Op die manier hinder je niemand en je hebt voor je zelf de snelste doorvoer.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• YoshiBignose
>:) nee nee dat gaat iets te ver.

@backupdevice: dat bedoel ik dus idd.

[ Voor 10% gewijzigd door YoshiBignose op 03-11-2008 12:22 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ah zo, dat is toch niet asociaal?
Je wisselt dan gewoon enkele keren van baan, dat is niet zo erg.
Het is wel asociaal als je aan een stuk door van baan aan het wisselen bent.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het ligt er bij mij helemaal aan hoe de file rijdt. Het liefst zit ik in een zo hoog mogelijke versnelling (1, 2 of 3) omdat dan de auto het minste bokt. Maar vaak is de 1 of 2 nog net te lang om door te kunnen rollen en dan wordt het vooral op de koppeling rijden (wat bij mijn wagen ook weer niet echt prettig is, want hij gaat dan bokken na een tijdje...).
Verder hou ik gewoon m'n baan vast en welke dat is, is afhankelijk van waar ik zat aan het begin van de file en welke het meest constant rijdt. Soms zit ik dus helemaal recht gedurende een file, soms juist in het midden of helemaal links. Wisselen van baan doen ik niet of zelden en alleen als ik in een baan zit die continu remt en dan weer sprint.

@DNA_Saint
3 keer raden waarom een baan af en toe remt en terwijl de baan ernaast juist rijdt??? Juist door horken als jij die continu van baan wisselen waardoor mensen achter je in de baan waar je heen gaat juist moeten remmen en de baan waar je uit komt even door kunnen rijden. Als iedereen gewoon zoveel mogelijk z'n eigen baan vast houdt in een file, dan rijdt die het meest continu.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Sluuz
  • Laatst online: 21-11 15:38
Rechterbaan is altijd het meest constant. Komt door de vrachtwagen chauffeurs die niet continu bezig zijn met sprintjes en andere gekke manoeuvres. Geleerd toen ik nog student-chauffeur was. Sta nu dus ook als leasehork vaak op de rechterbaan mee te zingen.

PSN: Sluuz

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
A2 Utrecht > Amsterdam: lekker de rechterbaan in z'n 2 stationair. Net zo snel als links en midden. Vanaf Vinkeveen kun je naar het midden :)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Sluuz schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:30:
Rechterbaan is altijd het meest constant. Komt door de vrachtwagen chauffeurs die niet continu bezig zijn met sprintjes en andere gekke manoeuvres. Geleerd toen ik nog student-chauffeur was. Sta nu dus ook als leasehork vaak op de rechterbaan mee te zingen.
Vaak is de rechterbaan ook het snelst maar niet altijd. Meerder zaken kunnen de aanleiding zijn van een file, ritsen of opritten zijn hier voorbeeld van. Wanneer er geritst moet worden dan kun je beter rechts staan, dat zal sneller doorstromen. Wanneer een oprit echter de veroorzaker van een file is kun je beter links staan. Wanneer je dezelfde route vaak aflegt dan weet je vaak precies op welk traject welke baan het snelst is, je kunt dan op de juiste moment van baan wisselen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik rijd (helaas: benzine) met het gaspedaal, en veel koppeling intrappen, slippende koppeling.

Wanneer het duidelijk is dat één rijstrook duurzaam beter doorstroomt, kies ik ervoor om in een ruim gat in te voegen, wat inhoudt dat ik vaak bij bijvoorbeeld wegversmallingen (denk aan: Leiden, Leiderdorp, Ringvaartaquaduct, Schiphol(tunnel), A9-afslag op de A4, etc.) van (uiterst) links af 2 rijstroken opschuif naar rechts, hetgeen in elk geval voor mij werkt: je komt al rollend met minder stilstaan op je bestemming.

En als je timing goed is - bij mij is-tie dat - ben je niemand tot last. :)

Eigenlijk een beetje hetzelfde wat argro zegt, dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 03-11-2008 13:50 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

*automaat*

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
meestal 1 en dan koppelen / ontkoppelen. erg kut, maar de 2 gaat gewoon veel te hard als ik hem laat rollen (20/25) en de 1 gaat ook niet erg zacht.. (15-20)

T mooiste is natuurlijk gewoon 140-150 @ CC in de 6 :P

[ Voor 15% gewijzigd door MexxT op 03-11-2008 18:37 ]

Audi S3

• _JGC_
  • Laatst online: 01:26
Meestal gooi ik de auto in een versnelling waarbij ik stationair zonder gas bijgeven kan blijven rollen. Bij mijn vorige auto zette ik de auto in de 1, koppeling op laten komen en lekker laten rollen. Als het verkeer dan wat snelheid maakte werd er opgeschakeld tot uiteindelijk aan de 3e versnelling toe. Stationair reed die auto 25-30km/h in de 3e versnelling.

Mijn huidige auto is niet vergevingsgezind in het rijden in de 2e versnelling met weinig toeren. De motor maakt extra toeren en ramt de auto alsnog vooruit, waardoor je te hard gaat. Ik heb dan 2 opties: of in de 1 rijden met gas bij, of in de 2 rijden met slippende koppeling. Aangezien een litertje extra tanken makkelijker is dan het vervangen van koppeling kies ik voor gas bijgeven.

Verwijderd

Ik heb geen idee wat ik doe in een file, let zo weinig mogelijk op het verkeer en denk aan leukere dingen.

Versnellingen enzo gebeurt helemaal in het onderbewuste.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2008 15:01 ]

Verwijderd

deepbass909 schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:13:
Het ligt er bij mij helemaal aan hoe de file rijdt. Het liefst zit ik in een zo hoog mogelijke versnelling (1, 2 of 3) omdat dan de auto het minste bokt.
Welke aparte auto berijdt u?

Dit omgekeerd aan een normale auto die het meest bokt in een hoge versnelling.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

:z Links vind ik prettiger, dan zit je niet tussen de vrachtwagens e.d.

March of the Eagles

• stefan001
  • Laatst online: 18-11 16:39
Ik rijd altijd met zo min mogelijk koppelen, maar met zo veel mogelijk lage toeren. Mijn versnellingen zijn allemaal erg licht, in zijn 2 stationair geen flauw idee hoe snel, dat geeft de meter niet aan :P. Bij 30 naar de 3.

Ook ik laat altijd gaten vallen, ik heb een gruwelijke hekel aan de rem :P.

Maar gelukkig rijd ik bijna nooit file ;)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
2 jr geleden in spanje file gehad.... Daar dus gemerkt hoe mijn autotje het iig NIET leuk vind.

Omstandigheden: full zon, 35 graden ofzo, 4% helling gemiddeld, 9km file voor spaans-franse grens.
Grens was 'boven'...

Vrijwel hele stuk gereden in zn 1 of 2. Stilstaan (rem/koppeling in) en af en toe weer stukje rijden. 't stond weer net niet stil genoeg om in zn vrij/handrem te zetten, en zonder remmen is lastig bij 4%...

Tegen de tijd dat ik boven was had ik ongeveer geen koppeling meer. De laatste 500m bestond uit alle versnellingen langs, en kijken in welke er iets begon te rollen. Dat ding pakte totaal niet meer.

Zodra ik boven was meteen bij grens geparkeerd. Auto was niet aan de kook (scheelde ook maar paar graden volgens mij). Dat ding stonk ook naar verbrandde koppeling (1x eerder geroken toen ik teveel gas gaf en m liet slippen op de koppeling, wou stoeprand opdrukken wat mis ging). Na half uur afkoelen met motorkap open kwam mn koppeling ook weer terug.... En daarna gewoon door kunnen blazen naar NL.

Nu, bijna 2 jaar later, doet die versnellingsbak/koppeling het nog steeds, ondanks dat ie toen zwaar op zn flikker gekregen heeft.

Maar wat nu wel de juiste manier is in zo'n situatie... nog altijd geen idee ;)

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Juiste manier is een gat laten zodat je kunt blijven rollen en dus je koppeling niet gebruikt. Of een handremstart doen als je van een helling start, zo schaad je je koppeling minder.

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 15:00:
[...]

Welke aparte auto berijdt u?

Dit omgekeerd aan een normale auto die het meest bokt in een hoge versnelling.
Als je hem in zijn 1 zet en dan de koppeling op laat komen terwijl je nog zachtjes rolt wat voor kan komen in een file kan de auto schoken. Als je hem dan in zijn 2 zet koppelt en eventueel wat gas geeft gaat dat veel vloeiender. In zijn 3 zou ook kunnen afhankelijk van koppel. De motor bokt niet zo lang je wat gas geeft.

Verwijderd

Bartjeee schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 20:03:
[...]

Als je hem in zijn 1 zet en dan de koppeling op laat komen terwijl je nog zachtjes rolt wat voor kan komen in een file kan de auto schoken. Als je hem dan in zijn 2 zet koppelt en eventueel wat gas geeft gaat dat veel vloeiender. In zijn 3 zou ook kunnen afhankelijk van koppel. De motor bokt niet zo lang je wat gas geeft.
Schoken?
Het is me eigenlijk een raadsel wat je bedoelt met het bovenstaande...

PS, wie al rijdend in 1 wil schakelen moet toch maar 'ns nadenken wattie aan het doen is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2008 21:11 ]

• stefan001
DJSmiley schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 13:32:
2 jr geleden in spanje file gehad.... Daar dus gemerkt hoe mijn autotje het iig NIET leuk vind.

Omstandigheden: full zon, 35 graden ofzo, 4% helling gemiddeld, 9km file voor spaans-franse grens.
Grens was 'boven'...

Vrijwel hele stuk gereden in zn 1 of 2. Stilstaan (rem/koppeling in) en af en toe weer stukje rijden. 't stond weer net niet stil genoeg om in zn vrij/handrem te zetten, en zonder remmen is lastig bij 4%...

Tegen de tijd dat ik boven was had ik ongeveer geen koppeling meer. De laatste 500m bestond uit alle versnellingen langs, en kijken in welke er iets begon te rollen. Dat ding pakte totaal niet meer.

Zodra ik boven was meteen bij grens geparkeerd. Auto was niet aan de kook (scheelde ook maar paar graden volgens mij). Dat ding stonk ook naar verbrandde koppeling (1x eerder geroken toen ik teveel gas gaf en m liet slippen op de koppeling, wou stoeprand opdrukken wat mis ging). Na half uur afkoelen met motorkap open kwam mn koppeling ook weer terug.... En daarna gewoon door kunnen blazen naar NL.

Nu, bijna 2 jaar later, doet die versnellingsbak/koppeling het nog steeds, ondanks dat ie toen zwaar op zn flikker gekregen heeft.

Maar wat nu wel de juiste manier is in zo'n situatie... nog altijd geen idee ;)
Wat een verhaal! Ben blij dat ik dat zelf niet heb meegemaakt... En nu weet ik ook wat ik moet doen als dat gebeurt 8) . Mijn nieuwe (2e hands) auto heeft het aangrijpingspunt van de koppeling nogal op het einde zitten, zal wel een teken zijn dat ie niet meer zo best is. Ik rijd dan ook altijd voorzichtig ;).

Over dat schoken: hij bedoelt schokken ws. Soms gaat het gewoon om niet om op te pakken in de 2, vooral als je auto wat ouder is, die motoren zijn daar niet op gebouwd. Toen ik nog een echt oud barrel had (corsa '85 :P) was dat gewoon ff tussengas geven (dubbelclutchen) en licht gas gevend de koppeling los laten. Gaat prima hoor :) Tuurlijk kan het ook met wat meer gas en in zijn 2, maar dat is slecht voor de koppeling.

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:11

Polycom

Poes van goud

Afgelopen zaterdag file vorming op de A20. Er was helemaal niets aan de hand auto's gingen opeens remmen etc. Toen begon het eindelijk weer te rijden en ik ging redelijk met het gas erop ik reed 70-80 en beginnen ze vorm me weer te remmen. Ik reed op de rechter baan en ging vol in de ankers maar ik zag dat ik het niet meer ging halen dus maar de vluchtstrook op. Was een close call!

Gelukkig niets aan de hand en kon gewoon weer verder volgende keer beter opletten bij file vorming. Je denkt dat het allemaal weer voorbij is maar dan sta je 200 meter verder weer stil. }:O

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Lang leve de mensen die nog braaf hun alarmlichten zetten? (/cynisch) ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• YoshiBignose
PuDy schreef op woensdag 17 december 2008 @ 16:54:
Afgelopen zaterdag file vorming op de A20. Er was helemaal niets aan de hand auto's gingen opeens remmen etc. Toen begon het eindelijk weer te rijden en ik ging redelijk met het gas erop ik reed 70-80 en beginnen ze vorm me weer te remmen. Ik reed op de rechter baan en ging vol in de ankers maar ik zag dat ik het niet meer ging halen dus maar de vluchtstrook op. Was een close call!

Gelukkig niets aan de hand en kon gewoon weer verder volgende keer beter opletten bij file vorming. Je denkt dat het allemaal weer voorbij is maar dan sta je 200 meter verder weer stil. }:O
:o :*)

• Bartjeee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 21:08:
[...]

Schoken?
Het is me eigenlijk een raadsel wat je bedoelt met het bovenstaande...

PS, wie al rijdend in 1 wil schakelen moet toch maar 'ns nadenken wattie aan het doen is.
Dat is dus ook wat ik bedoel, vaak probeer ik te blijven rollen in een file en af en toe wat te versnellen. Ik kan niet constant met gesloten kopelling rijden in zijn 2 want dan bereikt de motor een te laag toerental. Ik laat hem dus in zijn 2 staan en koppel af en toe, en inderdaad rijdend schakel je nooit terug in zijn 1.

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 23:52
Bartjeee schreef op donderdag 18 december 2008 @ 15:04:
[...]

Dat is dus ook wat ik bedoel, vaak probeer ik te blijven rollen in een file en af en toe wat te versnellen. Ik kan niet constant met gesloten kopelling rijden in zijn 2 want dan bereikt de motor een te laag toerental. Ik laat hem dus in zijn 2 staan en koppel af en toe, en inderdaad rijdend schakel je nooit terug in zijn 1.
Als ik in mijn citroen C1 (met een vrij lange 1ste en 2de versnelling) net niet snel genoeg ga om in de 2de te rijden ga ik wel terug naar de 1ste versnelling, zonder schokken en stoten overigens. Is dit echt zo slecht dan?

hallo

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 15:57

krietjur

Where am I?

Doe ik ook geregeld in de file hoor, van 2 terug naar 1 als het langzaam gaat. Sterker nog, zo heb ik het tijdens m'n rijlessen geleerd. Ik zie dus ook niet echt in wat er fout aan is. ;)

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Afgelopen woensdag op de A12 vanuit Utrecht richting Rotterdam, vanaf ± 16.30. Ring Utrecht: geen probleem. Vanaf Vleuten-De Meern: filemelding, 8km richting Woerden.

Wat schetst mijn verbazing: een file, waarbij de linkerrijstroken vol zijn, en de rechter 2 niet... :?

Ik ben soepel de hele file doorgereden - geheel tegen mijn natuur in, slalommend - aangezien men overal, en aaneengesloten, gaten van ± 50 m liet vallen, op verschillende rijstroken, waardoor ik soepeltjes door kon rijden. :o

Wat bezielt die lui? 3 of 4 rijstroken en er maar 1 of 2 (linker en midden) van gebruiken. Alleen maar omdat er om de paar honderd meter een vrachtwagen rijdt. Die bepaalt - daardoor! - dus de maximumsnelheid van de file/langzaamrijdend verkeer, en de plaats ervan. Denkluiheid?

Ik was in minder dan 1 uur aan de rand van Rotterdam, en dan nog grotendeels door vertraging op de A20 (Gouda-Rotterdam, ring Rotterdam). :*)

En toen duurde het - hoe kan het ook anders - nog een half uur voor ik de stad in was. :').

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 19-12-2008 11:12 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Als ik het goed begrijp ging jij dus steeds naar de rechter baan tussen de vrachtwagens om het overige verkeer rechts in te halen en dan bij de volgende vrachtwagen er weer tussen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Niet 'tussen de vrachtwagens', maar gewoon over de rechter rijstrook, die leeg was. Met een vrachtwagen in de verte, hield men die strook gewoon leeg. Alles rijdt file, op de linker 2 rijstroken.

Tamelijk absurd als je erover nadenkt, want men ging niet harder dan die bewuste vrachtwagen. Zelfs de strook naast de vrachtwagen bleef leeg.

Ik zei nog tegen degene naast mij (collega) wat is hier nou aan de hand? Collectieve verstandsverbijstering of zo? :?

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-11 14:53
Ik weet niet precies hoe ik rij, volgens mij alledrie de opties wel... Als je een traject al een poosje kent dan weet je op een gegeven moment wel op welke punten, rechter of linkerbaan sneller gaat. Meestal vind ik rechts lekkerder rijden, omdat die contstanter rijdt: liever constant 70 rijden, dan 100-->50-->100-->50 etc

Ik schakel wel zo snel mogelijk naar zn 2de versnelling trouwens. en laat hem daar lekker op doorhobbelen, koppeling in als de auto's voor me afremmen etc...

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

• YoshiBignose
krietjur schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 10:47:
Doe ik ook geregeld in de file hoor, van 2 terug naar 1 als het langzaam gaat. Sterker nog, zo heb ik het tijdens m'n rijlessen geleerd. Ik zie dus ook niet echt in wat er fout aan is. ;)
Dan moet je echt HEEL langzaam gaan. Sowieso is het nutteloos omdat je ook in z'n 2 makkelijk op kan trekken. Ja, eerste gaat het harder, maar daar heb je in een file niet zo veel aan. Misschien ligt het aan mijn auto, maar zolang ik rijd en ik wil terugschakelen naar 1 dan gaat het altijd heel moeilijk, behalve misschien bij < 5 km/u.

Ik heb tijdens mijn rijlessen geleerd: 1e versnelling is om op te trekken, meer niet.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Terug in z'n één doe je inderdaad alleen bij optrekken of bij een onoverzichtelijk kruispunt/uitrit waar je nagenoeg stil moet gaan staan.
Meestal vindt een auto het inderdaad niet leuk als je terugschakelt naar de eerste versnelling. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• stefan001
Ja goed, maar dat is wel belastender voor je koppeling he, optrekken in zijn 2 ;)

• Bartjeee
  • Niet online
truegrit schreef op donderdag 18 december 2008 @ 15:37:
[...]

Als ik in mijn citroen C1 (met een vrij lange 1ste en 2de versnelling) net niet snel genoeg ga om in de 2de te rijden ga ik wel terug naar de 1ste versnelling, zonder schokken en stoten overigens. Is dit echt zo slecht dan?
Weet niet of het slecht is maar mij is geleerd om alleen op te trekken uit stilstand in de eerste versnelling. Zelf vind ik het ook fijner om in zijn twee te blijven.
Pagina: 1