Toon posts:

Fans minder hard laten draaien, hoe? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb sinds kort een prima moederbordje van Gigabyte. Lekker veel aansluitingen voor ventilatoren! Leuk! Leuk? Normaal gesproken wel ja. Maar Gigabyte doet wel eens vreemd. En nu ook. Want hoewel veel temperaturen en ventilator-toerentallen worden uitgelezen door het bordje, kan ik de snelheid van alle ventilatoren NIET manipuleren. En da's een dikke domper, want ik wil de ventilatoren met SpeedFan controleren.

OK, de snelheid van de CPU-ventilator kan door het moederbord zelf worden geregeld, maar daar heb je dan geen invloed op. Alle overige ventilatoren draaien dom door, terwijl dat vrijwel nooit hoeft.

Nu kan ik wel een fan-controller aanschaffen, maar die zijn ook bepaald niet slim. Sommige fan-controllers moeten met de hand worden bediend. Da's niet slim. Er zijn wel controllers die wat intelligenter zijn, maar die hebben dan vaak temperatuursensoren en sturen zelf de ventilatoren aan. Dat wil ik niet. Want waarom sensoren? Die zitten toch al in het moederbord en de grafische kaart?! Waarom zou je dan nog meer sensoren moeten plaatsen? Dan kan je toch veel beter de gegevens van de geïntegreerde sensoren gebruiken? Juist. En ik wil ook geen 3,5" of 5,25" slot gebruiken voor een display, knopjes en dat soort onzin.

Wat wil ik dan wel? Mag het ietsje minder zijn?

*software die gebruik maakt van de gegevens van de geïntegreerde temperatuursensoren
*een stukje hardware die de snelheid van de ventilatoren WEL kan manipuleren
*software die dit stukje hardware kan aansturen

Ik heb dus gewoon hardware nodig waar ik ongeveer 4 ventilatoren op kan aansluiten en die het toerental via de software kan manipuleren. Die software maakt daarbij gebruik van de geïntegreerde temperatuursensoren. En die software wil ik kunnen instellen. Zoiets als SpeedFan doet bijvoorbeeld.

Ik kan echter helemaal niets vinden! Het enige wat er een beetje in de buurt komt is de Fan-O-Matic Micro van Innovatek. Daar kan je echter slechts 2 ventilatoren op aansluiten en het ding maakt gebruik van zijn eigen sensoren. Dom dus. Ze hadden de software beter moeten maken en gebruik moeten laten maken van de reeds bekende data.

Help! Ik wil al die onzin niet, maar een apparaatje dat simpelweg het gebrek van mijn moederbord compenseert.

Iemand een tip? Het mag ook een zelfbouw-projectje zijn!

Alvast bedankt en vriendelijke groet,

Steven

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 07:26
Ja ik zit hier ook heel erg mee, fancontroller heb ik op zich niks tegen maar ik gebruik PWM fans en er zijn maar weinig PWM fancontrollers. Nu zoek ik al tijden een schakelschema voor een PWM fancontroller maar die zijn er niet. Volgens mij biedeen de moederborden ook geen ondersteuning om fans te sturen behalve de CPU fan.

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-01 09:52

Iska

In case of fire, use stairs!

Een PWM schakeling voor fan is niet moeilijk hoor! Als je wil kan ik er ff 1 voor je in elkaar flansen... denk dat je max een euro per fan kwijt bent..

-- All science is either physics or stamp collecting

Verwijderd

Topicstarter
The_Ownman schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 18:06:
Ja ik zit hier ook heel erg mee, fancontroller heb ik op zich niks tegen maar ik gebruik PWM fans en er zijn maar weinig PWM fancontrollers. Nu zoek ik al tijden een schakelschema voor een PWM fancontroller maar die zijn er niet. Volgens mij biedeen de moederborden ook geen ondersteuning om fans te sturen behalve de CPU fan.
Er zijn wel moederborden die meer fans dan alleen die van de cpu kunnen aansturen hoor. Ik heb er zelf eentje die probleemloos 2 ventilatoren aanstuurt. Dit in combinatie met SpeedFan is simpelweg de ALLERbeste oplossing die je maar kan bedenken. Tja, de die-hard case-modder zal het gebrek aan bling-bling niet leuk vinden, maar het is uiterst effectief, goedkoop en stil.

EDIT:

Na lang zoeken, kwam ik dit tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcsilent.nl/images/mCubed_T-Balancer_classic-MAXI-tbalancercl.jpg

mCubed T-Balancer classic

Dit komt al een heel aardig eind in de richting van hetgeen ik zoek. Vraag blijft echter (ZEKER bij het gebruik van software) waarom er in godsnaam iedere keer weer van die extra temperatuursensoren gebruikt worden. Deze data zijn immers allang voorhanden!

Iemand nog meer tips?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2008 02:41 ]

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:26
Bij mij was het een instelling in de BIOS die ervoor zorgde dat de snelheden niet in SpeedFan aan de passen waren.
In de BIOS bij mij zit een onderdeel 'PC Health' waar ingesteld kan worden hoe koud de CPU gehouden moet worden, daar in kunnen stellen dat BIOS dat niet moet doen en daardoor bliezen alle fans met 100%. Zo met SpeedFan de snelheden alsnog aan kunnen passen.

Al in je BIOS gekeken naar zoiets trouwens?

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 07:26
Jasper91 schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 19:13:
Een PWM schakeling voor fan is niet moeilijk hoor! Als je wil kan ik er ff 1 voor je in elkaar flansen... denk dat je max een euro per fan kwijt bent..
Ik zoek contact maar ik kan je niet DM'en en zie geen mail. :)

Verder heb ik gelezen op een site dat iemand met mijn moederbord (P35-DS4) graag fans wou aansturen maar er was gereageerd door Gigabyte dat dat alleen mogelijk is met de CPU fan. Ik weet niet hoe het met jouw moederbord zit maar de software aansturing wordt gedaan door een functie die Smart-Fan heet en deze zit heel vaak alleen op bepaalde fan aansluitingen, bij mij dus alleen CPU.
Pagina: 1