Toon posts:

Hoe verander/fake ik een MAC adres?

Pagina: 1
Acties:
  • 337 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe ik het MAC adres van een 3Com Etherlink III PCMCIA (3C589B/C) of van een Xircom CEM-2 kan editten? :? Ik wil namelijk op één van deze kaarten het ip adres van mijn oude Chello netwerkkaart krijgen via DHCP. De lease krijg je op basis van je MAC adres.
Alvast thanx!

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Ik begrijp je vraag wel, maar momenteel gaat er al een discussie op GoT waaruit blijkt, dat je gewoon met een ipconfig /release op je oude NIC en vervolgens een ipconfig /renew op je nieuwe, het probleem dus opgelost is. Dus misschien is dat de moeite waard om te proberen alvorens allerlei stunts uit te halen met je MAC adres.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

NOT!
Helaas, maar dat is voor zover ik weet niet mogelijk bij 3COM.
Er schijnen wel eens tooltjes rond te zweven waarmee het wel :? zou kunnen maar die zijn dan ook weer voor specifieke kaarten.

Maar anders bel je gewoon naar Chello, en zeg je dat je een nieuwe PC (met nieuwe NIC) hebt en dat het niet werkt en of ze dat dan ff kunnen fixen.
Vindt 't een beetje belachelijk dat ze dat op basis van je MAC-adres doen.
Nieuwe PC; plof werkt niet meer
firewall ertussen; plof werkt niet meer....
etc.
Gewoon je klacht bij Chello droppen is mijn advies.

Verwijderd

Volgens mij is het MAC adres in de hardware ingebakken; elke ethernet kaart heeft nl. een uniek (wereldwijd) MAC adres en om the voorkomen dat je dubbele MAC adressen krijgen kan zit het in de controller ingebakken. Vrijwel alle netwerk protocollen gaan er ook van uit dat MAC adressen uniek zijn.

Overigens terzijde: checken op MAC adres een vervelende zaak en eigenlijk te vermijden; verandert je hardware, moet je configuraties gaan zitten aanpassen. Om dat te vermijden is het mogelijk om i.p.v. een MAC adres (single-cast) een Multicast adres te gebruiken waar een NIC naar luistert. Multicast adressen kunnen met software gezet worden. Echter: bij het verzenden van data gebruikt een NIC altijd zijn MAC adres als afzender-id. Dus Multicast werkt alleen als er data naar de NIC worden gestuurd.

• Necrocon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01-2024
Waarom wil je dat, om een andere kaart voor je chello te kunnen gebruiken??

Je kunt gewoon je netwerkkaart releasen en dan de nieuwe er in zetten en dan weer Renew doen.

Ga naar start en dan uitvoeren/run en daar type je in winipcfg, dan krijg je een popup met daarin je IP gegevens, als je dan release all doet en dan je PC uitzet je nieuwe kaart er in zetten en dat Renew drukken dan doet hij het weer, met de nieuwe kaart dan wel.

Mac adres veranderen gaat volgens mij niet zo makkelijk.

Voor meer info moet je me maar effe mailen ik zit niet zo vaak op dit board.

Necrocon@dds.nl

Verwijderd

Bel naar de upc helpdesk (ongeveer 20min wachten) en vraag ze je mac adress te veranderen.

Anders moet je solderen.

kijk eens op je kaartjes, daar zitten een heel klein rommetje op met acht pinnetjes. daar zit je MAC in. :7

bij win2k zou het moeten kunnen onder je netwerkkaart proparties in je local area connection.

succes

Verwijderd

Dat werkt dus niet,
je moet echt met CHello contact opnemen,
om dit zelf te doen werkt niet... is rete irritant ik heb het zelf ook...

Is een security ding van chello... :(

Verwijderd

Op vrijdag 23 februari 2001 10:52 schreef Matje_Power het volgende:
Volgens mij is het MAC adres in de hardware ingebakken; elke ethernet kaart heeft een nl. uniek (wereldwijd) MAC adres en om the voorkomen dat je dubbele MAC adressen krijgen kan zit het in de controller ingebakken.
Klopt idd, mara er zijn netwerkkaarten waarbij je een MAC-adres alias kunt instellen.
Kan ook bij die zo'n SMC Barricade kabel Internet router, bv.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Dat releasen en renewen werkt soms wel en soms niet.
Dat ligt dan ook niet aan je netwerkkaart, maar aan het type kabelmodem dat je gebruikt.
Zover ik weet kan het met die Terayon's wel en met die Lancity modems niet..

Dat MAC-spoofen is ook niks dus ik zou gewoon ff bellen naar Chello... 10 minuutjes werk (excl. wachten natuurlijk).

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

• FoolZero
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Uit een andere draad:
Op zondag 18 februari 2001 20:12 schreef mistered het volgende:
Netwerkkaartje erin en hoppa..
Niet het mac adres van de netwerkkaart word geregistreerd, maar dat van het Com21 modem...

Ik heb gelijk, want het is mijn werk nml. ;)
[topic=128786]

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
In bijvoorbeeld compraq PC's kan je het in de BIOS instellen. Verder kan het soms in de drivers van het kaartje. Ben ik ff blij dat ik chello heb zonder MAC-koppeling :) (had eerst een 3com 3c900B PCI, beviel niet, nu een Intel E10Pro ISA)

Verwijderd

dat je die lease op basis van mac adress kaart krijgt vind een beetje raar het maakt bij mij thuis namelijk echt niet uit waar ik die kabel in ram hij doet het in elke netwerkkaart, de monteur van chello heeft hem niet eens aangesloten op de orginele kaart die er bij zat

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
In windows 2000 kan ik mn 3com een ander, tijdelijk, mac adres geven bij eigenschappen van die kaart. 't Werkt wel, want als ik het niet doe krijg ik geen verbinding, als ik het wel doe is er een kans dat ik internet verbinding heb. ;)

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kan onder linux met changemac, werkt volgens mij met iedere netwerkkaart.

http://www.verat.net/~awl/changemac/changemac.html

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle suggesties :), maar misschien heb ik de vraag niet goed gesteld.
Dat truucje met de lease vrijgeven en weer vragen is niet wat ik wil, want dan krijg ik voor ieder nieuw MAC adres een nieuw ip adres. Naar Chello bellen doe ik ook liever niet, want de vorige keer dat ik een MAC adres liet veranderen ben ik door hun fout 3 weken offline geweest :( Ik WEET dat bij sommige kaarten het MAC adres kan worden veranderd aangezien ik dat enkele jaren geleden met 3Com combokaarten heb gedaan (ik dacht zelfs met een tool die door 3com was geleverd). Maar helaas kan ik dat progje niet meer vinden :'(. Nu heb ik ooit gehoord dat de meeste PCMCIA kaarten het MAC in flash opslaan en dan zegt mijn boerenverstand dat ik het dus op een of andere manier zou moeten kunnen veranderen.
Verdere info en links naar sites op dat gebied zijn zeer welkom!

Groeten

Verwijderd

Dat werkt dus niet,
je moet echt met CHello contact opnemen,
om dit zelf te doen werkt niet... is rete irritant ik heb het zelf ook...
Is een security ding van chello...
MAC adressen hebben niets te maken met security...
NOT!
Helaas, maar dat is voor zover ik weet niet mogelijk bij 3COM.
Er schijnen wel eens tooltjes rond te zweven waarmee het wel zou kunnen maar die zijn dan ook weer voor specifieke kaarten.
Merk maakt niet veel uit, het al dan niet kunnen veranderen van je MAC adres is een driver aangelegenheid. Bij de diverse *nix systemen kun je dit met ifconfig doen, bij netware oa tijdens install van NICdriver en onder windows bij je driver properties van netwerk kaart.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Op vrijdag 23 februari 2001 10:52 schreef Matje_Power het volgende:
Volgens mij is het MAC adres in de hardware ingebakken; elke ethernet kaart heeft nl. een uniek (wereldwijd) MAC adres en om the voorkomen dat je dubbele MAC adressen krijgen kan zit het in de controller ingebakken. Vrijwel alle netwerk protocollen gaan er ook van uit dat MAC adressen uniek zijn.
Dit is volgens mij gedeeltelijk waar. Volgens mij zijn alle mac-adressen per werelddeel uniek. Het kan dus best zijn dat wanneer je een nic meeneemt uit Australië dat deze een zelfde mac-adres heeft als een nic uit Europa.

• cyclone
  • Laatst online: 21-08 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Op vrijdag 23 februari 2001 15:19 schreef Rosink het volgende:

[..]

MAC adressen hebben niets te maken met security...
[..]
Security is juist gebasseerd op unieke dingen ( je huissleutel bijvoorbeeld, die is ook uniek )
Aangezien je MAC ook uniek is heeft dit dus ALLES met security te maken, ik exclude bepaalde mac's van een switch zodat ze niet op een stuk SECURED netwerk kunnen komen dus in mijn ogen is het echt bullshit die uitspraak.

Sorry voor de off topic dus terug naar de orde van de dag.
Inderdaad moet je een MAC adres kunnen veranderen maar dat lukt niet met alle kaarten. En als je het wilt veranderen zul ben je aangewezen op of DOS utils of Linux utils ( of een aandere smaak Unix ).
Ik ken ze niet maar ik weetook dat het mogelijk moet zijn aangezien iemand mij hiermee ooit het leven aardig zuur heeft weten te maken.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• cyclone
  • Laatst online: 21-08 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Op vrijdag 23 februari 2001 15:26 schreef Skoezie het volgende:

[..]

Dit is volgens mij gedeeltelijk waar. Volgens mij zijn alle mac-adressen per werelddeel uniek. Het kan dus best zijn dat wanneer je een nic meeneemt uit Australië dat deze een zelfde mac-adres heeft als een nic uit Europa.
FOUT .. als je zou weten hoe een MAC adres is opgebouwd ( ga ik je zo vertellen ) snap je dat dit niet klopt.
Een MAC adres bestaat uit een aantal codes waarvan de eerste 6 (in Hex dan ) de fabrikant aanduiden.
voor de volledige lijst moet je hier maar ff kijken hij is te lang om te posten :

http://standards.ieee.org/regauth/oui/oui.txt

Een fabrikant kan tijdens productie ook niet nagaan waar de kaarten naartoe gaan dus dat systeem zou nooit werken.
Vandaar dat er nu voor deze oplossing is gekozen, en echt geloof me .... ieder MAC adres is behoort uniek te zijn ( mits er niemand mee heeft geklooid natuurlijk )

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

Security is juist gebasseerd op unieke dingen ( je huissleutel bijvoorbeeld, die is ook uniek )
Aangezien je MAC ook uniek is heeft dit dus ALLES met security te maken, ik exclude bepaalde mac's van een switch zodat ze niet op een stuk SECURED netwerk kunnen komen dus in mijn ogen is het echt bullshit die uitspraak.
Ik ga er vanuit dat je op de hoogte bent van het nut van een MAC adres, dat je die ŽuniekeŽ waarden gebruikt om iets te ŽsecurenŽ is jouw probleem ;). Als het _echt_ tegenzit heb je jouw ŽzogenaamdeŽ security binnen twee minuten omzeilt.

Waarom dan ?

Iets wat uniek is, maar wat je op een hele simpele wijze kunt veranderen ( zoals je in de vorige post kon lezen ) blijkt dan toch weer niet zo uniek te zijn. Je maakt een leuke vergelijking met een huissleutel : Wanneer je ŽechtŽ iets op slot wilt doen, gebruik je sleutels die uitsluitend door de fabrikant te maken zijn, niet de sleutel die op de hoek te maken is bij de schoenmaker.

Ik denk dat wij een verschillende definitie van ŽsecurityŽ hebben ;).

Verwijderd

Onder Linux kan het sowieso met iedere netwerkkaart
Pagina: 1