Toon posts:

BedrijfsNetwerkje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goededag,

Ik heb een aantal vragen over een opdracht die ik van een bekende heb gekregen.

Het betreft hier om een Klein bedrijfs netwerk. Dit netwerk moet bestaan uit een 3tal Monitoren en pc/pc's.
Het bedrijf wil graag op de toonbank 2klanten tegelijk kunnen helpen(facturen laten zien, Internet dingen tonen). Daarnaast moet er daar een printer aanwezig zijn om de facturen meteen te kunnen laten zien.

Daarnaast moet er in het kantoor(15m. verderop,in het zelfde pand) een PC staan waar de baas zijn administratieve werkzaamheden kan verrichten. Ook hier moet een printer staan.

Het programma waar ze mee werken beperkt zich tot nu toe tot Excel. Er word een factuur aangemaakt in Excel en ook zo als bestand opgeslagen, op 1 centrale plek.

Nu is mijn vraag:

Wat heb ik hier allemaal voor nodig.

Zou ik bijv. 1 PC bij de toonbank(incl.printer) neer kunnen zetten en daarop 2 Aparte gebruikers kunnen laten werken via 2schermen/toetsenborden/muizen.

Daarnaast 1PC op kantoor(incl.printer) en hierop een share kunnen maken zodat de werknemers via de
"toonbank" hierop bestanden kunnen plaatsen/aanpassen/lezen.

Of zijn er betere oplossingen?

Door bijv. een aparte HD te gebruiken en deze aan de kantoor pc te hange ivm met back-ups.

Natuurlijk willen ze het zo goedkoop mogelijk.

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje verder helpen met de goede/niet al te dure oplossing.

Dit is mijn eerste project op deze manier dus hopelijk wat begrip voor de situatie O-)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Weet je kennis dat je er weinig tot geen verstand van hebt? Als je ook verantwoordelijk bent voor troubleshooting en andere ondersteuning, dan kun je beter de opdracht teruggeven, want je hebt hier blijkbaar (nog) niet de kennis voor.

Dat betekent dat je snel zult moeten gaan leren. Goed en goedkoop is voor bedrijven trouwens bijna mutually exclusive. Verder lijkt dit verdacht veel op een boodschappenlijstje :) . Anyway, laat dit door professionals gebeuren.

Begin met het plannen van het netwerk. Ga je een server gebruiken? Wie gaat het systeem beheren en de backups regelen? Wat voor software ga je op de PCs zetten? Hoe gaat de email worden geregeld? Kleur- of zwartwitprinter? Wie regelt de inkopen?

Weet waaraan je begint.

[ Voor 29% gewijzigd door gambieter op 30-10-2008 00:07 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Ik zou voor een Terminal Server gaan icm. thin clients. Je hebt dan één krachtige server waarop goedkope thinclients+monitor+keyboard+muis inloggen en ala Remote Desktop werken. Dingen als Excel werken op deze manier perfect en omdat alles op een centrale plek wordt opgeslagen, is back-ups maken ook simpel. Daarnaast zorgen thinclients ook voor minder onderhoud; een gebruiker kan ze immers niet 'stuk' maken omdat hun werkomgeving op de server draait.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 00:13 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 23:59:
Zou ik bijv. 1 PC bij de toonbank(incl.printer) neer kunnen zetten en daarop 2 Aparte gebruikers kunnen laten werken via 2schermen/toetsenborden/muizen.
Twee energiezuinige PC-tjes / thin clients lijkt me iets beter, als er dan één een probleem heeft zitten ze niet meteen onthand en heb je even de tijd om het te verhelpen.

Wat verder wel zinvol kan zijn is om bijvoorbeeld eens te kijken naar een webbased factureringsapplicatie waar ze gelijktijdig mee kunnen werken. Als je vooraf bijvoorbeeld een servertje met met SQL Ledger (of iets dergelijks) kunt bouwen met de templates voor de facturering erin, dan worden de eisen voor de kassa-computers heel anders: die hoeven dan alleen een webbrowser te draaien. Dat geeft mogelijkheden om locked-down thin clients te plaatsen, daar heb je veel minder geen onderhoud aan. En het spaart licentiekosten voor 2 Office-paketten uit.