Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista] Hoger dan Native resolutie gaan..?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers.

Mijn laptopscherm resolutie is beperkt tot 1280x800 pixels, wat de native resolutie is dus.
Nu, als ik naar 800x600 schakel, zie ik dat nVidia automatisch de weergegeven resolutie van 800x600 schaalt over deze 1280x800 pixels. Waardoor je een virtuele resolutie krijgt van 800x600, maar nog steeds weldegelijk 1280x800 pixels ziet als je dichtbij het scherm gaat met je ogen.

En ik vraag me dan eigenlijk af of het niet mogelijk is om ook resoluties virtueel te verhogen naar bvb 1920x1200?
Met huidige anti-aliasing technieken en scalingsystemen moet dit zeker te doen zijn lijkt me, en zeker in vista aangezien in aero je desktop van hardware accelleratie geniet (als ik nu windows-tab duw wordt dit full-screen venster ook een stuk kleiner weergegeven met mooie anti-aliasing technieken).

Het gaat. Daar ben ik absoluut zeker van. Want als je bvb via LogMeIn in een pc met 1440x900 pixels inlogt, dan rendert mijn laptop zijn volledige resolutie op ongeveer 88% (zoals je het in photoshop zou zien met een groot document waarop je hebt uitgezoomd. En eigenlijk vind ik dat een ge-wel-dig systeem!

Het heeft me niks met HD-resolutie voor films of mooiere weergave van... te maken, ik wil gewoon productiever zijn door meer ruimte op mijn scherm te vinden en dan kan het me niet schelen of de lettertjes kleiner of onleesbaar worden...
Want onderhand weet ik wel alles van buiten staan, en ik heb de extra ruimte die virtueel gecreëerd wordt erg hard nodig.

Ik heb al veel gezocht op google, maar altijd kom je terecht bij topics die meteen worden afgeschoten met misvattingen als "this is a hardware limitation f*cktard, so no way HOSE!"

Nu vraag ik me dus af of iemand een manier kent om eventueel de nvidia forceware software te tweaken of externe software kent die dit mogelijk maakt... En anders gooi ik hier een idee in de groep waar -denk ik- vele mensen naar opzoek zijn, mocht de software nog niet bestaan... :-)

Hopelijk kan iemand me helpen!

Voorbeeld

in deze 1280x800 afbeelding zie je me bezig met LogmeIn op een pc met resolutie 1440x900
Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/335a1aa_th.png

zoals je kan zien is alles nog behoorlijk leesbaar, zelfs uitgezoemd, dus een 1920x1200 resolutie lijkt me best haalbaar op een 1280x800 scherm!

Ook bij deze expose kloon is te zien dat het mogelijk is...
Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/2w3avdt_th.png

hoewel het hier uiteraard een beetje overkill is hehe...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 00:16 ]

Verwijderd

this is a hardware limitation f*cktard, so no way HOSE!

Serieus: ik weet dat hoger dan native resoluties in VMWare mogelijk is. Je krijgt dan een oversized window met scrollbalken..

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 00:05 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-11 10:02

ThunderNet

Flits!

Gaat je in Windows niet zomaar lukken. Wel kun je de DPI aanpassen, als applicaties hier goed naar zouden luisteren doet het precies wat jij wilt :)

Goed, bovenstaande werkt alleen in de andere richting.

[ Voor 16% gewijzigd door ThunderNet op 30-10-2008 00:12 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
De DPI heb ik al geprobeerd, maar daar kan ik niet onder de 96... ook manueel de percentages veranderen is niet mogelijk... :/ toch bedankt

ik heb nog een voorbeeld van de mogelijkheid in vista... zal dit meteen toevoegen aan de openingspost

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 00:13 ]

• blazerbees
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-11 17:41
Ik hou mij aanbevolen. Loop er ook al een paar dagen over te denken waarom dat met een CRT wel kan en met een TFT/LCD niet.

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 20:37

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

Sorry , maar ik snap niet hoe 1 fysieke pixel op een LCD, meer dan 1 individuele pixel aan graphics output zou kunnen weergeven.
Misschien snap ik niet precies wat je wil, maar ik denk dat het niet kan op de manier die je voor ogen hebt.
Anders gezegd, ik kan het me niet voorstellen eigenlijk.
In principe rendert je videokaart meer beeldpunten dan er op je LCD passen en moet er ergens informatie weggelaten worden. Misschien inderdaad als je LCD het signaal weer kan downscalen, maar dat zou daneen feature van het scherm zijn lijkt me.

wel een interessante vraag btw.

[ Voor 32% gewijzigd door CaPtAiNCaRnAgE op 30-10-2008 06:39 ]

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

Topicstarter
@Captaincarnage:

Het is inderdaad de bedoeling om dankzij anti-aliasing technieken meer pixels te toveren op het scherm. Een foto van 2560x1600 kan je ook in z'n geheel op je scherm zien, dus het is de bedoeling om het hele bureaublad/gui van Vista te "downscalen" via de videokaart...

Volgens mij ben ik dus niet de enige die zoiets zoekt, aangezien het voor de photoshoppers onder ons enorm veel extra ruimte zou kunnen creeren aangezien we de knopjes onerhad toch wel vanbuiten weten staan :)

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-11 14:10

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

CaPtAiNCaRnAgE schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 06:34:
Sorry , maar ik snap niet hoe 1 fysieke pixel op een LCD, meer dan 1 individuele pixel aan graphics output zou kunnen weergeven.
Misschien snap ik niet precies wat je wil, maar ik denk dat het niet kan op de manier die je voor ogen hebt.
Anders gezegd, ik kan het me niet voorstellen eigenlijk.
In principe rendert je videokaart meer beeldpunten dan er op je LCD passen en moet er ergens informatie weggelaten worden. Misschien inderdaad als je LCD het signaal weer kan downscalen, maar dat zou daneen feature van het scherm zijn lijkt me.

wel een interessante vraag btw.
Hij wil een vista desktop van 1920x1080 croppen in een 1280x1024, en dat kan vast wel.. maar je verliest inderdaad detail.. het zou makkelijk kunnen doormiddel van een aanpassing in je displaydriver, of je scherm..
Sommige beamers doen het al, en kunnen op die manier presentaties uit een hogere resolutie toch weergeven..
Zoiets zal toch wel moeten kunnen.. mits er voldoende vraag naar is..

Ik koop wel een dual screen, of een hi-res monitor.. dan heb ik ook alle detail... :-)

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10 09:53
lama's spugen.

[ Voor 154% gewijzigd door SpiceWorm op 30-10-2008 15:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien moet ik eens mailen naar die mensen van LogMeIn of naar de driver-schrijvers van nVidia.... :-)

mij lijkt het erg handig, net geprobeerd via pc van m'n ouders die op 1920x1200 draait, en als ik het beeld in full-screen op mn laptopje draaide was alles nog vrij goed leesbaar en de details nog best goed zichtbaar. Ik zie er wel een markt in. Of wilt er een tweaker mee in het huwelijksbootje stappen? :-)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Je wilt dus letters waar simpelweg pixels missen? Lijkt me niet fijn lezen! Verklein dan het lettertype, verdun alle balkjes aan windows, icons, etc.!

Verwijderd

Topicstarter
het leest inderdaad niet 100%, maar het is wel de moeite als je alles vanbuiten weet staan, bovendien kan je altijd inzoomen op websites danzij de engines van IE7 en FF3

Verwijderd

Topicstarter
Om tijdelijk de honger te stillen:

Via Gainward Expertool 6.4 kan je je dpi-instellingen in vista forceren naar 72dpi!
Ook kan ik dankzij dit programma eindelijk mijn Geforce 7600GO terug overclocken in Windows Vista!

Oh, en dat ziet er zo ongeveer uit:

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/2zoetd5_th.png

Man man man wat een zoektocht, en dan kom ik er zo stom toevallig op uit

edit: hier en daar zie je kleine foutjes, maar daar stoor ik me helemaal niet aan :D lang leve de extra ruimte!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2008 05:25 ]

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11 19:07

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Anders zou je eens moeten kijken of het lukt met een tooltje genaamd Ultramon. (Weet niet meer of het freeware is).
Ik kon daar altijd op mijn 2de scherm (15 inch TFT, native 1024x768) een resolutie van 1280x1024 forceren.
Werd dan inderdaad geschaald etc, maar het was wel goed te doen.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gerprobeerd, maar kan niet hoger dan de 1280x800 gaan, misschien moet ik even een 1920x1200 scherm aansluiten en dan proberen m'n 2e schermpje ook te forceren naar 1920x1200

Maar alvast bedankt voor de tip! Ik hou je op de hoogte
Man wat ben ik trouwens blij dat ik ook terug m'n videookaart kan overklokken in Vista! :D

Tot nu toe werkt alles prima met de 72dpi instellingen, behalve de nieuwe Messenger Beta. Dan maar een webmessenger gebruiken tijdelijk.
Pagina: 1