Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een computertje staan, een P4 1,4 Ghz.
En dat ding is zo traag als ik weet niet wat. Het ligt niet aan windows want die heb ik opnieuw geinstalled (installatie was bijna ook niet te doen duurde +/- 2 uur.).
Linux Mandriva duurt ook uren. Dus ik denk dat het ergens aan de instellingen van de bios ligt, ik zou alleen niet weten waar ik moet zoeken.

Ps. de reden dat ik denk dat het bios het probleem is komt omdat ik de harddisk en de cd-rom speler al gewisseld heb, en de disk drive is niet aangesloten.

Hier is een plaatje van het moederbord voor het type: Afbeeldingslocatie: http://scartie.no-ip.com/~will/Troep/Traag/HPIM1554%20thumb.jpg

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Traag..

Staat je CPU speed nog goed, in je BIOS? Worden al je RAM reepjes herkend? Overige insteekkaarten verwijderd?

Een plaatje helpt bij deze trouwens niet veel..het type had je ook kunnen neerkwakken hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 22:32:
Ik heb hier ook een fiets staan, 2 wielen.

Het is zinloos om wel een foto te plaatsen, maar geen specs en hoe je test. Traag is een relatief begrip.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je denkt dat het aan de bios ligt, reset deze eens naar de standaard instellingen (liever niet de failsafe settings) en controlleer of de cpu speed goed staat.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ook eens door om te zien of dat nog wat uithaalt.

In plaaats van een plaatje is het typenummer als standaard text net zo makkelijk. Een plaatje neemt ten eerste veel meer bandbreedte in beslag en ten tweede kan een plaatje verdwijnen als de host plat gaat, iemand het verwijdert of wat dan ook. Text blijft gewoon staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je gaat wat benchmakr software draaien en kijkt wat de bottleneck is?

http://www.cpuid.com/

meuk: HD Tune 2.53

Maar 2 uur, normaal is iets van 38 minuten op een traag systeem. En je moet niet vergeten dat een P4 1,5 ~overeenkomt met 1 Ghz P3. Niet heel dramatisch,

Hoeveel geheugen herkend windows (windowstoets-pause-break)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:29
Zit er prut op de condensator direct naast het koellichaam van de VGA kaart?
En wat is de staat van de condensators rondom de processor & Geheugen.

MSI Gebruikte in dit tijdperk (1999 ~ 2002) vooral "Tayeh / G-Luxon en GSC" Condensators en deze zijn niet van al te beste kwaliteit.
De gele condensators zijn hybride polymeer condensators van fujitsu, deze hebben in het verleden met een productiefout te kampen gehad, Een lichte bolling is al genoeg voor problemen.

Een P4 1.4Ghz is niet bijster snel maar als de zelfde software die je gebruikt voorheen sneller werkte dan is er meer aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 22:32:
En dat ding is zo traag als ik weet niet wat. Het ligt niet aan windows want die heb ik opnieuw geinstalled (installatie was bijna ook niet te doen duurde +/- 2 uur.).
Linux Mandriva duurt ook uren. Dus ik denk dat het ergens aan de instellingen van de bios ligt, ik zou alleen niet weten waar ik moet zoeken.

Ps. de reden dat ik denk dat het bios het probleem is komt omdat ik de harddisk en de cd-rom speler al gewisseld heb, en de disk drive is niet aangesloten.

Hier is een plaatje van het moederbord voor het type: [afbeelding]

Alvast bedankt.
Mooie foto en verder netjes systeem (weinig stof), maar wat Gambieter zegt is wel waar, ik mis een hoop informatie zoals:

1. Snelheid, type en merk geheugen, ook uitlezen met Everest of het goed staat
2. Verder specificaties van je systeem en een meer exactere omschrijving van je probleem. 2 uur is te lang inderdaad en dat er iets niet klopt mag duidelijk zijn.
3. Kijken of harddisk niet op PIO mode staat, maar op UDMA
4. Leest je CD/DVD speler nog wel goed? Hoeft niet meteen kapot te zijn, kan ook vuile lens zijn want het systeem is niet de jongste meer en als je rookt gaat dit heel hard. DVD speler/brander of wat ook wisselen kan alsnog te maken hebben dat ze allebij vuil zijn, maar dat weet jij beter als ik.

Sowieso zou een overzichtje van BIOS instellingen zou zo verkeerd nog niet zijn :)

We willen je graag helpen met je probleem, maar ik mis echter nog genoeg informatie om een concreter oordeel te veilen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

Mensen kijk eens naar de condensator van de VGA kaart ;) Die is bruin, en dat is geen poep.

Kan de TS even alle condensators nakijken en/of van die condensator een high-res foto maken?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sebazzz schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 08:08:
Mensen kijk eens naar de condensator van de VGA kaart ;) Die is bruin, en dat is geen poep. Kan de TS even alle condensators nakijken en/of van die condensator een high-res foto maken?
Goed opgelet man :)

ik zie hem nu ook en dat is de AGP spanningsstabilisator, kan ook een opdruk zijn dus sluit dat exemplaar even uit en kijk er even naar.

Edoch ik het moeilijk vind om deze 2 problemen aan elkaar te koppelen want een traag systeem heeft vaak een andere oorzaak en een rotte condensator kan voor heel veel andere vervelende problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 23:00
K zou idd de zooi mbt de HDD/CD eens nakijken... Op UDMA instellen. Ook ff de overdrachtsnelheid van de HDD controleren... Ff IDE stekkers controleren (master/slave/cable select gedoe ook :P)

Heb je niet toevallig de laatste tijd beschikking gehad tot een (veel) snellere pc? K heb ook laatst een nieuwe pc gekocht, toen werd mijn PIII (1GHz) ook ineens een heel stuk trager :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen bedankt voor de reacties.

Sorry voor het gebrek aan info maar dit is niet mijn systeem, ik zou niet weten wat er precies inzit, sorry hiervoor, dacht ook dat dat niet echt nodig was omdat het systeem altijd goed gewerkt heeft met deze setup en nu ineens zo langzaam is.

@Phenos2 en Sebazzz,
Er zit inderdaad troep op, dat ik dat niet eerder gezien heb, ik heb 2 weken terug dat moederbord nog in mijn handen gehad om hem in een andere kast te doen (vandaar het gebrek aan stof :D).
Maar dat is denk ik inderdaad niet het probleem, ik heb tijdens het foto's maken van de condensator wat helaas niet gelukt is vanwege licht gebrek de kabel van mijn hd eraf gehad en er een ander op geprikt en nu lijkt hij wel weer op redelijke snelheid te zijn (Ik dacht eigenlijk dat ik die al vervangen had, heb ik dan 2 stukkende kabels?).

Ik ga kijken of hij nu beter is, als het niet gelukt is dan horen jullie het nog wel.

En ja ik heb zelf een snellere computer (P4 3,2Ghz) maar deze was (bijna) langzamer dan mijn P2 700Mhz :D

Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.dealtime.com/xPF-Microstar-Socket-423-MS-6339
zijn type bordje

Verder een p4 met rimm is zeker niet traag .
En inderdaad vergelijkbaar als een p3 1000mhz modelen
Als je ook een trage harddisk er in heb zitten doet windows xp instal inderdaad dik 2uur.
Geen idee of het windows xp sp3 is .
Zoja moet je even kijken hoeveel geheugen het systeem heeft.
Het zal me niks verbazen als er 2x128mb rimms in zitten of 2x256mb rimms.
Dit is ook niet optimaal namelijk.

Conclusie is dat het systeem traag is en aanvoelt als je het vergelijkt met een moderene systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 13:09
Met ^^, dit waren toen behoorlijk vooruitstrevende systeempjes, hoog geklokte P4's met 100MHz QDR fsb met dual channel 400Mhz geheugen op een erg complex 6-laags mainboard. Jammer dat de snelheidswinst t.o.v. lager geklokte P3's en Athlons niet erg groot was, maar was een mooi stukje techniek. Heb je bij het ombouwen alle drie de voedingskabels weer op 't mainboard aangesloten?

[ Voor 13% gewijzigd door Nielson op 30-10-2008 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja zitten er alle 3 in.

Systeem was voor de ombouw ook al langzaam, had hem omgebouwd omdat ik dacht dat het misschien een IDE kabel was of een setting in de bios.

Er staat iets in de bios en dat kan ik niet wijzigen, weet het niet zo uit mijn hoofd maar het heeft iets met de ratio van de CPU te maken en die staat nu op 8x (safe).

Misschien heeft dat er iets mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat zijn de resultaten van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Ook al is het niet meer de meest voorkomende hardware, probeer toch het geheugen, cpu en mobo ook te testen of te vervangen, dat is de enige manier waarop je kunt achterhalen waar de fout precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En vergeet de HDD niet, want die kan het wel doen maar toch erg traag zijn. Heb weleens geprobeert bij iemand iets te installeren. Vraag ik waarom duurt het zo lang duurt, is die schijf kapot maar wel nog bruikbaar voor lezen en schrijven..huh het kan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit inderdaad troep op, dat ik dat niet eerder gezien heb
En jij gaat er dan nog moeite voor doen? Deze condensator gaat dadelijk veel problemen geven en daar zou ik geen zin meer in hebben. Het spul is oud en geen antiek, maar het voldoet in de verste verte aan de Vista eisen en zelfs XP lijkt me hoog gegrepen. Windows 2000 servertje zou mooi zijn, maar deze condensator als er echt troep op zit is niet meer te vertrouwen en is terminaal.
Misschien als je een heel handige jongen bent pak je de soldeerbout en wat zuiglitze en tin. Eerst overleggen met de eigenaar en laat hem ook even die condensator zien en vraag aan die persoon of hij er nog mee wil doorgaan, maar problemen komen er, daar kan je prat op gaan.
Maar PCI videokaart mag dan geen problemen geven. Ik laat de kwestie met de condensator even in de achtergrond.
Sorry voor het gebrek aan info maar dit is niet mijn systeem, ik zou niet weten wat er precies inzit, sorry hiervoor, dacht ook dat dat niet echt nodig was omdat het systeem altijd goed gewerkt heeft met deze setup en nu ineens zo langzaam is.
Op GoT is dit ergens wel not done want elke tweaker kent toch wel Everest. Geef me 5 minuten.
Beetje lui argument ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2008 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even over het hoofd gezien en misschien wel de kern van het hele probleem...
Er staat iets in de bios en dat kan ik niet wijzigen, weet het niet zo uit mijn hoofd maar het heeft iets met de ratio van de CPU te maken en die staat nu op 8x (safe).
Als je een Willamette in handen hebt staat het geheel op 800 MHz te zoemen. Nu al helemaal een goede reden Everest direct te downloaden en de zaak te bekijken. Bij 100 MHz FSB is je Multiplier 14x! en geen 8x! en het moet 100 MHz wel zijn want met 133 MHz kom ik niet rond uit.
Nee, dan snap ik het ook wel.

Als dat het is hebt je wel een goed punt te pakken :)

Misschien 'overklokken' in Windows, er zijn tools voor.

[ Voor 102% gewijzigd door TERW_DAN op 31-10-2008 08:13 . Reden: 't hoeft niet in bold ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ff in CPUId gekeken en daar staat vrolijk een multiplier van x 14, maar waarom staat er dan in het bios een multiplier van x 8? Ik weet niet of windows zelf ook nog wat kan veranderen aan dat soort dingen maar dat lijkt mij niet.

Het enigste probleem is, weet niet of ik het al gemeld had, ik kan de multiplier niet veranderen (hij is greyed-out), is er misschien een manier om te zorgen dat ik hem wel kan instellen (jumpertje misschien), heb de manual al doorgekeken maar kan daar niet iets vinden waardoor hij greyed-out is.

En ja het is een antiek systeempje maar ehh ik heb hem gekregen als vervanger voor een hoog bejaard systeempje van mijn vriendin (P2 700Mhz, zelfs mijn web-server is sneller :D), maar dat geeft niet, als hij weer op normale snelheid is soldeer ik er wel een nieuw condensatortje in, dat houd je bezig he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Hij is waarschijnlijk greyed out omdat op ES na alle P4's een locked multiplier hebben. Ook al zou je 'm in de bios ergens op zetten zou het nog geen nut hebben. Dat ie in de bios op 8X lijkt te staan komt omdat dat misschien de laagst mogelijk door de bios ondersteunde MP is, maar als deze echt actief zou zijn zou je cpu op 800Mhz lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou zeg :/

is het zo erg met je vriendin? Geef ze een tip en laat ze eens sparen voor een leuk systeempje.

Ik ben eerlijk en ik zou hem van de hand hebben gedaan.

Niet dat ik je vriendin een oordeel wijs, maar ik vind dit wel erg armoedig overkomen en ik ben er eerlijk in.

Voor zo'n 300 euro heb je een 2e hands systeem dat met mazzel Vista nog aankan en dan kan ze er ook eens over meepraten.
Iets leuks voor van het vakantiegeld, maar wie ben ik?

Of ze moet echt helemaal niets geven om computers, kan ook en dat zijn de beste ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2008 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@nielson, dus ik zit waarschijnlijk gewoon vast aan de multiplier in de bios, maar dan zou hij in windows gewoon goed wezen, hmm oke daar zal ik dan maar mee moeten leven :D.

@Rogresalor, Nee ze geeft er inderdaad niks om, alleen om email te kijken (vind het lastig als ze net haar email moet kijken als ik achter mijn eigen computer zit :P) en af en toe een klein spelletje op 1 van de bekende spellen sites, dus vandaag dat ik deze aan het opknappen ben, snelheid is voor haar toch niet zo heel belangrijk alleen werd de 700Mhz toch wel erg langzaam (en linux wil ze niet aan beginnen :S).
En als het goed is komt er volgend jaar toch een schootscherm in huis.

Maarja nu lijkt windows op de 1,4Ghz wel redelijk te draaien zal alleen nog eens kijken of het installeren ook wat sneller gaat en dan vind ik het wel best, of iemand anders moet nog ideeën hebben wat het zou kunnen zijn.

Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 13:07:
@nielson, dus ik zit waarschijnlijk gewoon vast aan de multiplier in de bios, maar dan zou hij in windows gewoon goed wezen, hmm oke daar zal ik dan maar mee moeten leven :D.
Die MP in de bios moet je gewoon niet naar kijken want die doet helemaal niks, daarom is ie ook greyed out. De MP wordt bepaald door de cpu en die staat gewoon hard op 14X.

'k Zou trouwens als ik jou was met nLite een XP cd'tje maken zonder alle onnodige meuk, dan draait deze echt soepel op zo'n machine.

[ Voor 12% gewijzigd door Nielson op 02-11-2008 13:46 ]

Pagina: 1