Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Topicstarter
Jongeren moeten beter leren omgaan met hun geld, vindt het financiële platform CentiQ. Daarom wil het platform dat ze daar op de middelbare school les in krijgen. Volgend jaar begint een pilot met geldlessen op vmbo scholen.

Vandaag zijn de resultaten bekengemaakt van een onderzoek dat de Radboud Universiteit in Nijmegen heeft uitgevoerd in opdracht van CentiQ, onder jongeren van 8 tot 18 jaar.

Schulden
Uit dat onderzoek blijkt dat ongeveer eenderde van de Nederlandse jongeren risicovol financieel gedrag vertoont. Ze hebben bijvoorbeeld schulden of spelen om geld.

Tweederde van de jongeren zegt het moeilijk te vinden om met geld om te gaan. De helft van de jongeren vindt dat hun ouders hun de waarde van geld niet goed hebben bijgebracht.

Jongeren ondervraagd
Voor het onderzoek werden 3.941 kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar ondervraagd over hun financiële zelfstandigheid, kennis, vaardigheden, bewustzijn en motivatie.

Ook is gevraagd naar hun financieel gedrag zoals geld uitgeven versus sparen, geld tekort komen, geld lenen of geld vragen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat signalen van financieel risicovol gedrag zich al aftekenen bij kinderen vanaf 8 jaar, in tegenstelling tot een eerder onderzoek van het Nibud.

Invloed ouders
De opvoeding blijkt een grote rol te spelen. Goed financieel beheer door ouders heeft een positieve invloed op het aanleren van financiële vaardigheden. Vooral ouders die niet te vrijgevig zijn als jongeren geld te kort komen, stimuleren financiële verantwoordelijkheid.

Toch is de invloed van de ouders beperkt, vanaf 12 jaar luisteren de onderzochte jongeren nauwelijks meer naar hun ouders als het om financiële beslissingen gaat. Reclame en leeftijdgenoten zijn dan doorslaggevend als het om het uitgeven van geld gaat.
Bron: NOS

Als ik wat lees op GoT kom je toch regelmatig topics tegen die dit lijken te bevestigen. Maar dan hebben we het over een groep >18 jaar.

Zouden hier dezelfde redenen voor gelden?

ARME AOW’er

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

en in hoeverre zou dit vandaag de dag anders zijn dan pak m beet 20 jaar geleden denk ik dan...
ik denk marginaal.......

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Ik merk vooral om mij heen dat veel jongeren gewoon niet meer weten wat de waarde van geld is. Ze geven het gewoon uit, en sparen amper voor later. Als ze dan eenmaal op zich zelf willen gaan wonen hebben ze gewoonweg het geld er niet voor. Tevens hebben ze nooit geleerd om met geld om te gaan dus ze hebben een slecht uitgavenpatroon en daardoor wordt het nog moeilijker om op zichzelf te gaan wonen. Laat staan dat ze een aardige buffer hebben tegen financiele tegenvallers, zodat ze meteen bij het minste of geringste in de problemen komen. Vaak gaan ze dan lenen of andere rare fratsen uithalen, ik heb thuis altijd geleerd dat je minimaal 5000,- achter de hand moet hebben.

Verder moet je eigenlijk nooit lenen of iets op afbetaling kopen, uitgezonderd het enigste en dat is eventueel je hypotheek !

[ Voor 33% gewijzigd door NeoMe op 29-10-2008 20:13 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• allstarted1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-11 21:24

allstarted1

WTRFTS

Op zich denk ik wel dat dat ook voor 'ouderen' tegenwoordig geldt. Mensen zijn vatbaarder voor reclame geworden, gaan ook eerder in op de 'aanlokkelijke' aanbieding voor een lening.

Doordat bedrijven als Freo, Frisia en al die andere meuk zo vaak op tv komen gaan er mensen denken dat het normaal is om een lening aan te gaan. Vaak willen mensen gewoon graag iets hebben en hebben er geen geld voor op dat moment en vinden het normaal om een lening aan te gaan.

Sowieso wordt er heel makkelijk over gedacht. Ik kan op dit moment zonder blikken of blozen bij de bank een lening van 5000 euro aangaan. Je hoeft maar wat gegevens achter te laten en binnen een half uur trek je duizenden euro's uit de muur.

Zelf heb ik er in een speciale uitzondering gebruik van gemaakt, maar wist ik wel dat het terugbetaald kon worden door me, geen buitensporig hoog bedrag. Veel mensen staan daar niet bij stil en verliezen een hoop, ikzelf vind het geen fijn gevoel om op geleend geld te moeten leven :)

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Idd, als ik op TV een Jamba reclame zie van 2,50 per ringtone, 3 ringtones per week, dan denk ik: Holy Shit! Dat is 30 euro per maand! Daar kan ik een HSDPA abbo voor nemen waar je u tegen zegt! Welke idioot zou daar nou op SMSen?! Maar gezien het succes van Jamba zijn er toch veel Nederlanders die dit sommetje niet maken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Die ringtones is een wereld apart, vraag me vaak af wat voor soort mensen dat doen. Ik denk veelal impulsief en verder niet lezen wat eronder staat of gewoon geen waarde aan geld hechten ;). Als je online even gaat kijken heb je hetzelfde maar dan gratis. Vaak gaat het ook nog eens om de stomte dingen die als je ze eenmaal hebt toch niet gebruikt.

Verder vraag ik me ook af hoe die kinderen rond de 8-14 sigaretten kunnen betalen, kost al gauw 100,- per maand. Daarnaast gaan ze elke middag naar de supermarkt voor een zak chips en een red bull en de friettent zijn ze ook vaste klant. Ik weet niet hoe ze het betalen, ik denk papa en mama...erg erg erg.

Kinderen worden vandaag de dag gewoon slecht opgevoed, want als ze hun bek open trekken krijgen ze vaak alles wat ze willen. Zolang ze maar mooi stil en braaf zijn vinden de ouders het wel prima. Ze krijgen grote cadeau's vlak voor sinterklaas/kerst gewoon zomaar omdat het kan. Dan denk ik bij mezelf, geef dat een maand later. Ze komen vaak ook om in het speelgoed, en dan hebben we het niet meer over die rommel van de speelgoedwinkel maar spul van de electronicazaken zoals ipods en spelcomputers. En er mag geen dikke mobiel ontbreken, uiteraard van een abbo die papa en mama betalen.

[ Voor 61% gewijzigd door NeoMe op 29-10-2008 20:20 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verbaast me niks. Als ik zo eens wat kennissen met kinderen zie... hebben de koters geen geld meer omdat het zakgeld op is? Jengelen ze gewoon net zo lang tot ze het alsnog gewoon krijgen.

Zie je kinderen van <12 jaar rondlopen met voor honderden (of nog meer...) euro's aan elektronische apparatuur. Allemaal gekregen, want ja, je moet ze toch tevreden houden he.

En als dat geld er niet is, wel, dan kunnen we het altijd nog lenen. En als we een lening niet kunnen afbetalen nemen we nog een lening om die eerste lening te kunnen afbetalen.

Tsja, op die manier leer je nooit met geld omgaan natuurlijk.

Denk dat het ook een beetje de mentaliteit is, af en toe lijkt het of kinderen alleen tevreden kunnen zijn als ze allemaal én een PlayStation, én een Xbox én een PC hebben. Vroeger gingen we gewoon knikkeren of belletjetrekken om ons te vermaken...

Nou wil ik niet meteen in het hokje 'Opa Preekt' zitten, maar volgens mij gaat er in de opvoeding (op financieel gebied iig) ergens iets grondig mis tegenwoordig getuige dit soort berichten.

Virussen? Scan ze hier!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:11

Dentheman

Zie signature

ik ben net de leeftijdsgroep <18 ontstegen, maar ik vind het een raar artikel
Uit dat onderzoek blijkt dat ongeveer eenderde van de Nederlandse jongeren risicovol financieel gedrag vertoont. Ze hebben bijvoorbeeld schulden of spelen om geld.
- Wie heeft er niet om geld gepokerd, of een wedje gelegd? Of wat muntjes in een gokautomaat gegooid.
- Tjah, over de schulden, ik heb ze zelf nooit echt gehad maar het lijkt me stug dat het om grote bedragen gaat, mijn huisgenoot heeft een een schuld bij mij, ik moet namelijk altijd een maand op de huur wachten van hem, maar is dat heel eg?
Tweederde van de jongeren zegt het moeilijk te vinden om met geld om te gaan. De helft van de jongeren vindt dat hun ouders hun de waarde van geld niet goed hebben bijgebracht.
Deels zie ik dit wel om me heen. Buurjongen van 10 jaar wilt een playstation, kostte toendertijd €200 ik zeg maar wat. Zijn ouders hadden gezegd dat als hij €100 bij elkaar gespaard had, ze de rest bijlegde. Opzich redelijk, maar dan moet je niet zeggen op moment suprème dat je alles voor dat kind betaald, want dan zal het ook zo gaan bij de gameboy en bijbehorende spelletjes. Ikzelf werkte vanaf mijn 15e in de horeca en daarvoor in bollenschuren. Toen ik 15 was verdiende ik €50 per weekend, toen ik 16 was 75. Dat was écht uniek, ik had nooit geld tekort, als ik iets wilde kon ik het kopen. Maar ik was niet zo behoefdend dus heb het grootste deel daarvan gespaard.

Ik heb uitgebreidde vriendengroep, en bijna iedereen woont op zichzelf, werkt, studeert, heeft een auto/bootje whatever, en iedereen kan één keer per jaar op vakantie naar het buitenland (al dan niet vaker) en is schuldvrij. En natuurlijk zitten er tussen die aan het einde van de maand niet mee op stap kunnen, maar heb je dan een geldprobleem?

Zie ondertitel

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:40

boesOne

meuh

Nou.. Vroegah kreeg ik ook een nintendo donkey kong game dingetje..
Maar verder hebbik gewoon mijn MSX bij elkaar gespaard/kranten gelopen.

Ik denk dat de ouders gewoon erg rijk zijn tegenwoordig en dat de kids daarom alles krijgen. Hoe moet je dan gevoel voor geld opbouwen?

Wacht maar, de komende generatie leert het wel weer gezien de economische omstandigheden.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dentheman schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 20:19:
- Tjah, over de schulden, ik heb ze zelf nooit echt gehad maar het lijkt me stug dat het om grote bedragen gaat, mijn huisgenoot heeft een een schuld bij mij, ik moet namelijk altijd een maand op de huur wachten van hem, maar is dat heel eg?
Nou, als je dit leest:
Ondanks de constatering van het NIBUD en Jeugd Journaal dat kinderen al op jonge leeftijd bewust met geld omgaan, kloppen adolescenten steeds vaker aan bij de schuldhulpverlening. Jongeren van zestien tot en met 23 jaar maken regelmatig forse schulden.

Met name de jongeren die na hun VMBO-opleiding werken en leren combineren, vormen een kwetsbare groep. Uit NIBUD-onderzoek blijkt dat van deze groep een op de vijf jongeren gemiddeld 1400 euro schuld heeft. In de categorie van 21 jaar en ouder heeft zelfs één op de drie een schuld van 4500 euro.
Ik vind een schuld van 1400 euro voor iemand van <21 jaar behoorlijk hoog... en die van 4500 euro is helemaal idioot natuurlijk.

Bron: http://www.pedagogiek.net/content/artikel.php?contentID=800

Kom je net van je opleiding af, sta je al heel erg diep in de schulden... lekker begin!

Nou zijn dit wel cijfers uit 2003, maar ik kan me niet voorstellen dat die getallen nu lager zouden zijn, eerder hoger...

Virussen? Scan ze hier!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

Misschien moeten we maar weer "kinderarbeid" toelaten.
Oftewel: Kinderen die iets willen hebben moeten er maar voor werken. Laat ze maar folders rondbrengen of eenvoudig inpakwerk doen in de vakanties.
Op dit moment word dat onmogelijk gemaakt, en vragen de kinderen de ouders maar om geld!

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 11:05

Krentenbol

Prutz0r

Ikzelf ben nu 15 en krijg wel eens wat van mijn ouders (naast zakgeld), bijvoorbeeld als ik een console koop, krijg ik er een spelletje uit de grabbelbak of een controller bij, maar de console zelf moet ik wel zelf betalen. Ik had op de basisschool een Nintendo DS, maar wel zelf betaald van mijn gespaarde zakgeld. Toen twee jaar later (ik was intussen 13), heb ik vrij veel zakgeld opgespaard, folders gelopen en nog een bijbaantje gehad, zodat ik mijn eigen computer kon kopen. Mijn ouders hebben hier wel een stukje (<50 euro ofzo) bijgelegd, maar de overige 650 heb ik toch zelf betaald. Als ik nu van andere kinderen hoor dat ze voor hun verjaardag een PS3 krijgen.... :X Ik merk het bij mijn stiefbroertje ook. Zijn moeder is zo vrijgevig een nieuwe computer met scherm voor hem te kopen (wel cheap-ass, 200 voor systeem, 150 voor scherm) en dan zegt hij:"Ja, ik wil liever dat en dat" Als hem dan verteld wordt, dat hij voor de €150,- extra zelf mag gaan sparen/werken (wat is dat voor woord?), is het ineens niet meer zo hard nodig 8)7

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:42

Qwerty-273

Meukposter

wildhagen schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 20:17:
Vroeger gingen we gewoon knikkeren of belletjetrekken om ons te vermaken...
Nou wil ik niet meteen in het hokje 'Opa Preekt' zitten, maar volgens mij gaat er in de opvoeding (op financieel gebied iig) ergens iets grondig mis tegenwoordig getuige dit soort berichten.
Ach ik zat ook vaak binnen achter de MSX en later achter de SNES. Verschil is wel dat ik destijds al mijn zakgeld zat te sparen, extra klusjes voor familie deed om her en der een paar kwartjes los te weken, "een heitje voor een karwijtje", auto's wassen in de buurt, etc. etc. Daarnaast wilde ik geen merkkleding en was ik tevreden met merkloze kloffies. Waardoor je ouders weer wat besparen en je dus op kunt sparen voor 'luxe'-goederen.
Als grootste oorzaak vermoed ik dat het toch wel steeds makkelijker toegeven aan kinderwensen hier de grondslag aan ligt - in combinatie met de steeds mondiger jeugd die eisen stelt waar je de ouders vaak maar snel op ingaan om geen heibel thuis te hebben en omdat men toch het geld wel ergens vandaan kan krijgen. Daarnaast wil je ook niet dat jouw kind als de 'arme pauper' te boek staat bij de klasgenootjes met psp, xbox, smartphone en pappa en mamma met allebei een eigen dikke leasebak betaald door de werkgever, dus geef je geld uit om het verschil niet te opvallend te maken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Toen ik het hoorde op het nieuws kon ik een glimlach niet binnen houden om eerlijk te zijn. Eerst krijgen we de financiele wereld, die blijkbaar niet kan omgaan met geld, en vervolgens gaan we praten over de jongeren. En in hoeverre verschild het nou eigenlijk? Behalve dat de knikkers groter zijn vertonen ze hetzelfde gedrag, spelen met geld wat hun niet toebehoord of gokken op risico's wat ze blijkbaar niet altijd kunnen dragen.
Tevens klinken de bedragen groot echter 4500 euro heden ten dagen was vroeger 10.000 gulden echter vroegah met 10.000 gulden (praat ik over 1999) kon ik er een leuk auto'tje voor kopen, heden ten dagen valt dat ook al vies tegen. Misschien dat het geheel dan ook ietwat meer in perspectief gezien dient te worden. Net zoals de electronische gadgets waar we 15 jaar geleden prat gingen op een NES/Atari is het heden ten dagen een iPhone. En wat betreft risicovol gedrag, misschien dat ik een andere opvoeding heb gehad maar toen ik 16 was diende ik fictief te handelen en op m'n 18e werd het serieus. Ik denk dat een 16 jarige heden ten dagen niet anders is alleen zijn de bedragen groter, guess what 100 jaar geleden kon je voor een gulden een week rondkomen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Qwerty-273 schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 21:09:
[...]
Als grootste oorzaak vermoed ik dat het toch wel steeds makkelijker toegeven aan kinderwensen hier de grondslag aan ligt - in combinatie met de steeds mondiger jeugd die eisen stelt waar je de ouders vaak maar snel op ingaan om geen heibel thuis te hebben en omdat men toch het geld wel ergens vandaan kan krijgen.
Daarnaast heeft een gezin tegenwoordig vaak een dubbel inkomen, waardoor er ook meer geld is om uit te geven dan vroeger. Dus er kan financieel ook best aan de kinderwensen voldaan worden, zonder dat de hypotheek niet meer betaald kan worden.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Pap en mam moeten tegenwoordig beide werken om uberhaupt een normaal huis te kunnen betalen.
Maar pap en mam hebben 's ochtends geen tijd om te ontbijten en/of brood te smeren.
Pap en mam eten zelf ook altijd op het werk even een luxe broodje dus de kids krijgen ook 5 euro mee voor de lunch. En elke dag voor 5 euro luxe broodjes eten in plaats van betaalbaar je eigen brood smeren dat is al het eerste signaal aan kinderen dat geld niet iets is waar je zuinig mee om hoeft te gaan.

Daarnaast hebben ook veel volwassenen vandaag de dag het idee dat ze recht hebben op bepaalde zaken. Wat? zelfs de lokale overheid in Groningen vindt dat mensen gewoon recht hebben op een lcd tv.
Je hoeft nergens meer zelf hard voor te werken, we hebben gewoon overal recht op en 'de overheid' die het geld allemaal van een geheime boom plukt die moet ons dat maar geven.
De overheid zou er goed aan doen bij elke maatregel (van enige omvang) te vertellen dat iedere pietje-belastingbetaler 10 euro op tafel heeft gelegd om deze maatregel uit te voeren en dat pietje dat ieder jaar opnieuw moet doen voor deze ene maatregel. Maar de overheid heeft daar helemaal geen behoefte aan want hoe minder wij het idee hebben dat 'ze' ons geld aan het uitgeven zijn hoe gemakkelijker het is om het uit te geven. In alle lagen van onze maatschappij is het respect voor geld/waarde afgenomen, we zijn met z'n allen vrij decadent geworden en ik vrees dat dat pas gaat veranderen als zaken echt mis gaan.

Waarom zouden kinderen beter met geld kunnen omgaan als volwassenen dat al niet kunnen en waarom zouden volwassenen beter met geld om kunnen gaan als hun overheid dat al niet kan.
Het besef dat elke euro door iemand verdient moet worden moet weer terug komen.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
Meest schandalige vind ik nog die leningen van de IB groep. Het wordt gewoon gepromoot om daar gebruik van te maken! Een lening kan natuurlijk handig zijn als je het geld écht nodig hebt, maar er wordt gedaan alsof dat geld bedoelt is om nog iets leuks te doen naast je opleiding.

Zelf ben ik nu 22 jaar oud, studeer nog en heb geen lening en niet veel spaargeld. Ik probeer altijd een x bedrag op mijn vaste rekening te hebben voor als ik onverwachte uitgaven zou krijgen, hierdoor kom ik dan niet in de problemen. In het verleden heb ik ook wel eens op helemaal 0 euro gestaan, maar ik heb uit principe in zo'n situatie nooit geld geleend. Paar maanden rustig aan doen, spullen verkopen die je nog hebt liggen dat soort dingen.

Sparen op zich vind ik niet interessant genoeg, spaarrentes welke lager zijn dan de inflatie zorgen daar bijvoorbeeld voor. Voor mijn eigen spullen werk ik en daarnaast heb ik mijn studiefinanciering. Als ik het daarmee niet kan kopen komt het er gewoon niet, simpel. Sparen ga ik wel doen als ik klaar ben met mijn opleiding, nu wil ik ook spullen kunnen kopen en leuke dingen kunnen doen. Als ik zonder schuld mijn opleiding heb afgerond ben ik tevreden.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Veel mensen gaan ook vreselijk de fout in met al die betalingsconstructies... Koop nu $apparaat en betaal maar $euro per maand... Moet je kijken... Een LCD TV kost maar 25 euro per maand. En die computer 15 euro. En daar een Wii voor 10 euro, etc... Totaal per maand aan vaste kosten wordt daar enorm van. Maar dat geeft niet, want die nare Leen van Frisia trekt wel even wat euro's uit en hoppa, we kunnen deze maand weer.

Jongeren hebben zowieso geen gevoel van waarde meer. Het is tegenwoordig vrij normaal om meerdere abonnementen voor je mobiel te hebben, gewoon omdat je op het oude mobieltje was uitgekeken en het bijbehorende abonnement nog niet afgelopen was. Rare fratsen...

Vroegah... ik heb me vroeger helemaal sufgerekend om mijn eerste computertje te kunnen kopen en door weer en wind gefietst bij het rondbrengen van kranten, etc... Tegenwoordig worden jongeren teveel betutteld... Er zijn mogelijkheden genoeg om je problemen op te lossen, niet alleen op financieel gebied. Laat ze maar keihard op hun bek gaan... Het moet vooral goed pijn doen!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 10:47
Ben het er mee eens, vooral tegenwoordig met alle mobieltjes / ringtones / abonnementjes waar je aan vast blijft zitten zullen jongeren de mist in gaan, maar wat ik ook even kwijt wil is de IB-Groep, naar mijn mening kan hier veel te makkelijk even een lening worden afgesloten. Ik ken mensen die hier bijvoorbeeld ff een paar maandjes een max lening afsluiten om lekker een dikke game pc van te kopen, die dan na de opleiding nog even afbetaald moet worden. Ik vind dat die leningen niet zo makkelijk af te sluiten moeten zijn, nu is het zo dat iedere 18 jarige met 1 telefoontje honderden euro's per maand kan lenen, het gaat gewoon wat té makkelijk. Ik zelf ben hier ook een beetje de mist mee in gegaan, heb een paar jaar terug een digitale spiegelreflex aangeschaft met een lening van de IB-Groep (800 euro geleend, dus niet echt een probleem), maar toch, het heeft niets met studie te maken.

Ik moet wel zeggen sinds dat ik op mezelf woon samen met mijn vriendin ben ik heel erg bewust geworden van wat ik uitgeef en wat er binnen komt, en kan ik ook goed met mijn geld omgaan, beter dat eerder in iedergeval. (Nu mijn vriendin nog :) )

Verwijderd

wolly_a schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 12:30:
Veel mensen gaan ook vreselijk de fout in met al die betalingsconstructies... Koop nu $apparaat en betaal maar $euro per maand... Moet je kijken... Een LCD TV kost maar 25 euro per maand. En die computer 15 euro. En daar een Wii voor 10 euro, etc... Totaal per maand aan vaste kosten wordt daar enorm van. Maar dat geeft niet, want die nare Leen van Frisia trekt wel even wat euro's uit en hoppa, we kunnen deze maand weer.

Jongeren hebben zowieso geen gevoel van waarde meer. Het is tegenwoordig vrij normaal om meerdere abonnementen voor je mobiel te hebben, gewoon omdat je op het oude mobieltje was uitgekeken en het bijbehorende abonnement nog niet afgelopen was. Rare fratsen...

Vroegah... ik heb me vroeger helemaal sufgerekend om mijn eerste computertje te kunnen kopen en door weer en wind gefietst bij het rondbrengen van kranten, etc... Tegenwoordig worden jongeren teveel betutteld... Er zijn mogelijkheden genoeg om je problemen op te lossen, niet alleen op financieel gebied. Laat ze maar keihard op hun bek gaan... Het moet vooral goed pijn doen!
alle rants hier in de trant van "alle jongeren zijn mongolen met geld"

Punt A: lijkt me nogal dat er nogal wat generalisaties hieraan ten grondslag liggen mensen. Vooral om terug te grijpen op de Credit Crunch, je gaat mij niet vertellen dat de jeugd van tegenwoordig dat op z'n geweten heeft.

Punt B: Stel dat alles wat hier gezegd wordt waar is, jongeren weten helemaal niks van geld, kunnen er niet mee omgaan en zijn ontzettende verkwisters. Is het dan misschien geen goed idee om te proberen daar op school wat aan te doen, in plaats van steeds maar te roepen "och och, die jeugd van tegewoordig [vul rant hier in]" ?

Ik ben het ermee eens dat er meer geleend wordt dan verstandig is momenteel, maar dit probleem is breder dan alleen de jeugd. Dat er iets gedaan wordt om deze mentaliteit om te buigen, al dan niet in school, lijkt mij een goede zaak.

@ GH45T: De IBgroep leningen zorgen er mijns inziens voor dat studeren toegankelijker wordt. Hier worden zowel mensen zelf als de maatschappij beter van, en ik ben er zelf trots op dat studeren in Nederland zo toegankelijk is. Dat sommige mensen er misbruik van maken, a la, waarschijnlijk wel. Maar om nou te zeggen dat het schandalig is dat je voordelig kunt lenen voor een investering in je toekomst ....

Het is niet alsof de mensen die van de IBgroep lenen voor "verkeerde dingen" ze nooit meer terug hoeven te betalen ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 14:02 ]

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik was, koud op eigen benen, ook niet gewend om met (veel) geld om te gaan, dat ging dan ook redelijk vaak mis.

Wie heeft er in al zijn onbesuisdheid niet de ene dieprode studentenrekening met de andere (ongedekte) gevuld? Op vakantie gaan op de pof, en later aanvullen.

De tijd van de girobetaalkaarten... _/-\o_ Rood staan over je limiet en dan nóg geld kunnen opnemen met ongedekte cheques.

Tja. Als je ouders je dat niet bijbrengen... ;) Ik zie dat als primitieve vorm van urban survival :+

20 jaar later ben ik wel 'iets' wijzer.

Overigens werd ik als kind van op vervelende wijze gescheiden ouders bepaald niet verwend met computers (in mijn tijd: van zelf gespaard geld een C64 2e hands) en andere gadgets en kleding, laat staan dat ik daar over zou zeuren. Mar dan sla je als ongeremde tiener met eindelijk een inkomen eerder door naar de andere kant, denk ik.

[ Voor 32% gewijzigd door Ramzzz op 30-10-2008 14:48 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-11 16:35
Ik denk dat je naarmate je ouder wordt vanzelf wel leert omgaan met geld... Of het nou "the hard way" is d.m.v. rood staan of niet.... Uiteindelijk leer je er toch wel van... Beetje raar onderzoek dus.....

Overigens is het niet eens zo raar dat jongeren slecht omgaan met geld, zodra je 18 bent en je gaat studeren komen er ontzettend veel kosten bij, vooral als je op kamers gaat die ontzettend duur zijn.... Maarja dat is vanaf 18 dan weer...

MTB Trail Traffic

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Ik hoor hier veel sentiment, vroeger was alles beter? Je hebt in je pubertijd vast ook wel eens iets gezegd van die strekking maar dan over jouw ouders of grootouders. Ik vind het een non-argument, er is nu eenmaal een verschuiving in de manier waarop mensen leven. Maar wat ik me afvraag is op welke manier ze deze lessen inhoud gaan geven.

Op de website van de organisatie zie ik maar weinig wat toegespitst is op jongeren. Alle andere informatie gaat ook niet echt verder dan 'vergeet niet subsidie x en y aan te vragen'. Beetje loos, zeker als je er geen recht op hebt (dat zal je niet uit de schulden helpen, noch helpen met verantwoord financieel gedrag).

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

-LA- schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 14:11:
Overigens is het niet eens zo raar dat jongeren slecht omgaan met geld, zodra je 18 bent en je gaat studeren komen er ontzettend veel kosten bij, vooral als je op kamers gaat die ontzettend duur zijn.... Maarja dat is vanaf 18 dan weer...
Ik heb zo'n duizend euro per maand aan uitgaven, dat is dan inclusief m'n kamerhuur, collegegeld, verzekeringen en drie keer per week een avond bier drinken. Het rijk sponsort hier eenderde van door middel van studiefinanciering en zorgtoeslag, de overige 650 euro mag ik zelf bij elkaar sprokkelen, en als ik wat minder alcoholisch zou zijn zou ik met 400 per maand makkelijk toekomen. Ik ken maar weinig opleidingen waarnaast het verdienen van 400 euro per maand onmogelijk is, en anders ga je maar twee maanden fulltime werken in de zomervakantie om zo een buffertje op te bouwen voor de rest van het jaar.

Maar nee, we willen in de zomer acht dagen naar Kreta voor 1000 euro, en daar ook nog eens 500 euro aan mixjes opdrinken, vervolgens zijn we nog een week ziek van de drank, en daar gaan twee weken geld verdienen. Van dat geld had je je collegegeld kunnen betalen, en vervolgens had je die twee weken kunnen werken.

Is het een kwestie van opvoeding? Ik ben op m'n dertiende aan het werk getrapt, en het was toen exit wekelijkse vijf gulden zakgeld... MP3-speler? Telefoon? Beltegoed? Fiets gesloopt bij het uitgaan? Kosten eigen broekzak...

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 30-10-2008 14:24 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-11 16:35
Ik vind het wel normaal hoor, socialiseren is ook een deel van je opvoeding en je jeugd, alleen tussen de boeken zitten is ook niets.....
Er bestaat natuurlijk ook een middenweg he.... :X

[ Voor 42% gewijzigd door -LA- op 30-10-2008 14:43 ]

MTB Trail Traffic

Verwijderd

-LA- schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 14:27:
Ik vind het wel normaal hoor, socialiseren is ook een deel van je opvoeding en je jeugd, alleen tussen de boeken zitten is ook niets.....
Krijgen we dat weer. Ik heb mijn hele studie alleen maar tussen de boeken gezeten, heb nauwelijks 'gesocialized' maar ben daardoor wel aangenomen bij een werkgever die me op mijn 24e met nul werkervaring al ongeveer het anderhalfvoudige betaalde van wat de gemiddelde 26-jarige ICT'er met 5 jaar werkervaring trekt (als ik het 'Wat verdient een ICT'er gemiddeld'-topic mag geloven). Resultaat is dat ik lachend mijn studieschuld terug heb betaald nog vóór dat dat ding überhaupt invorderbaar werd.

Als je als student duizend euro wilt uitgeven per maand, prima, maar zeur dan ook niet. NU krijg ik van de persoon hierboven met z'n 250 euro per maand aan drank ook niet het idee dat hij daarover zeurt, maar er zin er ook wel die menen dat ze daar een soort van recht op hebben. Dat terwijl de studieschuld nou juist één van de leningen is waarvan iedereen precies weet hoe die werkt en dat je, als je niet oppast, inderdaad tot je 45e aan het terugbetalen bent (ik ken jongens met 35.000+ euro schuld en het maximale maandbedrag, zie dan maar eens een royale levensstijl erop na te houden als je moet rondkomen van een schamele 1900 euro bruto).

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46

Cyphax

Moderator LNX
wildhagen schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 20:17:
Verbaast me niks. Als ik zo eens wat kennissen met kinderen zie... hebben de koters geen geld meer omdat het zakgeld op is? Jengelen ze gewoon net zo lang tot ze het alsnog gewoon krijgen.

Zie je kinderen van <12 jaar rondlopen met voor honderden (of nog meer...) euro's aan elektronische apparatuur. Allemaal gekregen, want ja, je moet ze toch tevreden houden he.

En als dat geld er niet is, wel, dan kunnen we het altijd nog lenen. En als we een lening niet kunnen afbetalen nemen we nog een lening om die eerste lening te kunnen afbetalen.

Tsja, op die manier leer je nooit met geld omgaan natuurlijk.

Denk dat het ook een beetje de mentaliteit is, af en toe lijkt het of kinderen alleen tevreden kunnen zijn als ze allemaal én een PlayStation, én een Xbox én een PC hebben. Vroeger gingen we gewoon knikkeren of belletjetrekken om ons te vermaken...
Ik kan me ook weleens ergeren aan dat soort dingen. Ik bedoel, tuurlijk is het gaaf als je een Playstation krijgt voor je verjaardag, maar dat moet dan wel uitzonderlijk zijn, dan leren ze ook nog de waarde van die dingen. Mijn ouders weigerden dat pertinent, een spelcomputer. We hadden een C64 voor spelletjes, ook prima, maar kado's van honderden guldens was er niet bij. Met 3 kinderen wordt dat ook nogal duur, maargoed.
Ik denk het volgende:
- Ook "vroeger" (voor mij zeg begin jaren 90) waren er kinderen bij die veel van dat soort spul gewoon kregen van hun ouders. Dat waren wel vaak enige kinderen.
- Tegenwoordig zijn we iets rijker.
Neemt niet weg dat ik het toch roerend met je eens bent, en mijn kinderen ga ik ook niet teveel verwennen. Ik wil ze graag meehelpen met vanalles, maar ze moeten een eigen verantwoordelijkheidsgevoel opbouwen op zo'n leeftijd.

En schulden opbouwen in je tienerjaren?? Oh wee als dat geen studieschuld is waar je niet of moeilijk onderuit komt (ik heb het zelf prima kunnen doen zonder studieschuld, echt 0 euro). Letten die ouders dan helemaal nergens op of kan het ze gewoon niet schelen?

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 30-10-2008 14:41 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 21:52
CodeCaster schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 14:21:
[...]

Ik heb zo'n duizend euro per maand aan uitgaven, dat is dan inclusief m'n kamerhuur, collegegeld, verzekeringen en drie keer per week een avond bier drinken. Het rijk sponsort hier eenderde van door middel van studiefinanciering en zorgtoeslag, de overige 650 euro mag ik zelf bij elkaar sprokkelen, en als ik wat minder alcoholisch zou zijn zou ik met 400 per maand makkelijk toekomen. Ik ken maar weinig opleidingen waarnaast het verdienen van 400 euro per maand onmogelijk is, en anders ga je maar twee maanden fulltime werken in de zomervakantie om zo een buffertje op te bouwen voor de rest van het jaar.

Maar nee, we willen in de zomer acht dagen naar Kreta voor 1000 euro, en daar ook nog eens 500 euro aan mixjes opdrinken, vervolgens zijn we nog een week ziek van de drank, en daar gaan twee weken geld verdienen. Van dat geld had je je collegegeld kunnen betalen, en vervolgens had je die twee weken kunnen werken.

Is het een kwestie van opvoeding? Ik ben op m'n dertiende aan het werk getrapt, en het was toen exit wekelijkse vijf gulden zakgeld... MP3-speler? Telefoon? Beltegoed? Fiets gesloopt bij het uitgaan? Kosten eigen broekzak...
Komt me bekend voor.

Ik kreeg ook weinig van mijn ouders omdat ze nou eenmaal niet in de situatie zaten dat ze wat konden geven. Maar juist door alles zelf te moeten betalen leer je met geld om gaan. Ik heb ontzettend veel gewerkt, vanaf mijn 12e of zo, en ik ga ook al uit vanaf mijn 12e (jeugdsoos). Ik heb lang gestudeerd en ben net een jaar klaar en aan het werk.

Ik kon alles net betalen, icm uitgaan. Soms kwam ik net in het rood maar dat werd in de vakanties weer terug verdiend. Iedere zaterdag werken, in de zomer altijd om 6 uur beginnen.

Vanaf mijn 21e zelfs de volledige studie zelf moeten betalen. Kreeg overigens ook maar weinig studiefinanciering omdat mijn beide ouders werken.

Verder heb ik genoeg leuke dingen gekocht, computers, stereo's tv's, brommer gehad. Maar als ik geen geld had dan kocht ik gewoon niks, als ik geen geld had om uit te gaan, dan ging ik met de auto van mijn ouders. Wij deden altijd wie rijdt krijgt 5 euro de man. Mijn ouders kregen dan 10 euro (is nu wat weinig) voor het rijden en ik was meestal al gratis binnen dan. Misschien minder leuk maar ik kon wel uit.

Veel van mijn vrienden deden inderdaad werken leren en verdienen dus vanaf hun 18e al. Die hadden het dus altijd wat makkelijker met uitgaan, eigen auto dat soort zaken.

Wat ik nu zie is inderdaad dat de jeugd amper werkt, ze krijgen alles. Ik heb dat allemaal niet gehad en kan niet zeggen dat ik er minder om heb geleeft tot nu toe. Misschien dat ik wat meer mijn best heb gedaan maar je leert dingen waarderen.

Mijn kinderen (heb er nog geen) zullen dus ook niet veel krijgen van mij omdat ik denk dat dat beter is. Zullen ze vast niet leuk vinden als anderen dat wel krijgen maar 10 jaar later weten ze misschien waarom.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Met "jongeren" bedoelen ze dus "VMBO-ers" of lees ik het artikel nu verkeerd?

Verder, dat er wel eens zo'n topic op GoT staat bevestigd statistisch gezien helemaal niets.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zie het ook om mij heen, studentenhuizen waar men gemiddeld (12 man) 900 euro rood staat en mensen die maar al te graag geld uitgeven dat ze niet hebben. Het is een geluk dat credit cards niet zo populair zijn in Nederland wat dat betreft.

Geld lenen is eigenlijk iets wat je niet moet doen, toch kiezen sommigen ervoor. Ik ben er heel makkelijk in geworden en wil gewoon 15-20% rente - dan is het voor beiden een leuke deal. Stuk beter dan een spaarrekening iig en een student HBO/UNI kan dat altijd wel een keer terugbetalen zulke grote bedragen zijn het ook weer niet.

Overigens zie ik verder ook hele verstandige mensen die helemaal geen problemen hebben. Het is idd maar de vraag of het een probleem moet zijn dat je geen geld hebt om uit te gaan. Verder zie ik ook veel mensen leuke tactieken hebben als een TFT-TV halen bij de mm en die dan de 13de dag terugbrengen en zo de hele serie langs gaan :z .

Verder: www.hoediepkunjegaan.nl

[ Voor 3% gewijzigd door LauPro op 30-10-2008 15:31 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Topicstarter
Geniaal filmpje.
Wilke schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 14:52:
Met "jongeren" bedoelen ze dus "VMBO-ers" of lees ik het artikel nu verkeerd?
Ja.
Verder, dat er wel eens zo'n topic op GoT staat bevestigd statistisch gezien helemaal niets.
Het bevestigd mijn vermoeden dat het voorkomt. :)

ARME AOW’er

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@ ergens hier ver boven (fr33z was het volgens mij)... Je begrijpt mijn woorden verkeerd...Je gaat er vanuit dat ik jongeren meteen negatief zie. Iedereen jong en oud maakt deze fouten. Het is er langzaamaan een beetje ingeslopen. Jongeren zijn alleen zo'n makkelijke dolgroep... Je hoort er niet bij zonder Iphone, kopen dus zo'n ding, en die beltoon, die moet je gewoon hebben, puisje? Koop duur product x, koop vet gave schoenen zo, eet duur product a, want dan ben je de bom... Ze roepen het overal, er zijn speciale zenders voor, die dit de hele dag roepen en tussendoor laten ze een videoclip zien... Hoe heette die zender ook alweer... TMF was het geloof ik?

Hetzelfde probleem doet zich ook voor bij jongeren++ en de oudere garde, alleen zijn die al een aantal keren pijnlijk op hun muil gegaan. Toch zie je nog steeds dat mensen naar de winkel rennen om een nog grotere plasmatelevisie te komen dan dat hun buurman heeft. Totaal nutteloos, want hun digitenne heeft toch zoveel compressie dat het nergens meer op lijkt, maar de tv moet en zal groter zijn dan de buurman. Kids hebben dit alleen in een iets ergere mate...

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Qwerty-273 schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 21:09:
[...]

Ach ik zat ook vaak binnen achter de MSX en later achter de SNES. Verschil is wel dat ik destijds al mijn zakgeld zat te sparen, extra klusjes voor familie deed om her en der een paar kwartjes los te weken, "een heitje voor een karwijtje", auto's wassen in de buurt, etc. etc. Daarnaast wilde ik geen merkkleding en was ik tevreden met merkloze kloffies. Waardoor je ouders weer wat besparen en je dus op kunt sparen voor 'luxe'-goederen.
Als grootste oorzaak vermoed ik dat het toch wel steeds makkelijker toegeven aan kinderwensen hier de grondslag aan ligt - in combinatie met de steeds mondiger jeugd die eisen stelt waar je de ouders vaak maar snel op ingaan om geen heibel thuis te hebben en omdat men toch het geld wel ergens vandaan kan krijgen. Daarnaast wil je ook niet dat jouw kind als de 'arme pauper' te boek staat bij de klasgenootjes met psp, xbox, smartphone en pappa en mamma met allebei een eigen dikke leasebak betaald door de werkgever, dus geef je geld uit om het verschil niet te opvallend te maken.
En juist dat hele 'keeping up with the joneses' principe moeten ze al vanaf vroege leeftijd schijt aan krijgen. Kinderen moeten al vroeg leren dat niet alle ouders even rijk zijn en dat iedereen dus ook niet moet doen alsof, dat geld niet aan komt waaien en dat spullen een bepaalde waarde vertegenwoordigen wat verkregen wordt door arbeid te leveren. Voor niets gaat de zon op. Wi lje iets, dan werk en spaar je er maar voor. Zo ben ik ook opgevoed en ben er niet slechter op geworden op financieel gebied. Ik kan redelijk goed met geld omgaan, wat de buren aan merkkleding, auto's en tv's hebben staan interesseert me werkelijk geen hol en ik heb (op mijn hypotheek na) geen schulden. En tja heb gewoon 1 beneden modaal inkomen en een koopwoning + Auto voor de deur.

Verwijderd

En juist dat hele 'keeping up with the joneses' principe moeten ze al vanaf vroege leeftijd schijt aan krijgen. Kinderen moeten al vroeg leren dat niet alle ouders even rijk zijn en dat iedereen dus ook niet moet doen alsof, dat geld niet aan komt waaien en dat spullen een bepaalde waarde vertegenwoordigen wat verkregen wordt door arbeid te leveren. Voor niets gaat de zon op. Wi lje iets, dan werk en spaar je er maar voor. Zo ben ik ook opgevoed en ben er niet slechter op geworden op financieel gebied. Ik kan redelijk goed met geld omgaan, wat de buren aan merkkleding, auto's en tv's hebben staan interesseert me werkelijk geen hol en ik heb (op mijn hypotheek na) geen schulden. En tja heb gewoon 1 beneden modaal inkomen en een koopwoning + Auto voor de deur.
Een soort hollandse droom, dus? Die dient alleen om een ordelijke en harmonieuze samenleving te bouwen waarin mensen bereid zijn hard te werken voor het profijt van iemand anders. Op enige realiteit is die niet gebaseerd.

Voor 90 procent van de hardwerkende Nederlanders levert hard werken slechts genoeg op voor een normaal leven, de andere 10 procent heeft geluk of heeft zijn hersens gebruikt in plaats van zijn handjes. Voor iedereen die veel geld heeft komt geld wel degelijk aanwaaien, geld maakt geld en arbeid maakt met veel geluk slechts net iets meer geld dan nodig is om te overleven. Veel geld verdienen doe je door een netwerk te hebben van mensen die ook veel geld hebben, door voor jezelf te werken en de winst die je produceert zelf te houden, je te richten op de 20% arbeid die 80% resultaat oplevert en door correcte geinformeerde gokjes uit te brengen op de toekomst. Oh, en had ik corruptie en vriendjespolitiek al genoemd?

Ik verbaas me er altijd over dat er werkelijk mensen zijn die geloven dat hard werken loont, en dan met name hard werken voor een ander. Het hoogste wat je met hard werken wordt, is een gewaardeerde slaaf ;)

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:42:
[...]

Een soort hollandse droom, dus? Die dient alleen om een ordelijke en harmonieuze samenleving te bouwen waarin mensen bereid zijn hard te werken voor het profijt van iemand anders. Op enige realiteit is die niet gebaseerd.

Voor 90 procent van de hardwerkende Nederlanders levert hard werken slechts genoeg op voor een normaal leven, de andere 10 procent heeft geluk of heeft zijn hersens gebruikt in plaats van zijn handjes. Voor iedereen die veel geld heeft komt geld wel degelijk aanwaaien, geld maakt geld en arbeid maakt met veel geluk slechts net iets meer geld dan nodig is om te overleven. Veel geld verdienen doe je door een netwerk te hebben van mensen die ook veel geld hebben, door voor jezelf te werken en de winst die je produceert zelf te houden, je te richten op de 20% arbeid die 80% resultaat oplevert en door correcte geinformeerde gokjes uit te brengen op de toekomst. Oh, en had ik corruptie en vriendjespolitiek al genoemd?

Ik verbaas me er altijd over dat er werkelijk mensen zijn die geloven dat hard werken loont, en dan met name hard werken voor een ander. Het hoogste wat je met hard werken wordt, is een gewaardeerde slaaf ;)
O met hard werken wordt je zeker niet rijk, zeker niet als je in loondienst werkt. Wel is het zo dat je een redelijk zorgenloos leven kunt hebben (je hebt immers niet zoveel verantwoordelijkheid en verplichtingen als wanneer je eigen baas bent). Veel risico nemen = veel geld KUNNEN verdienen. Ik kies liever voor weinig risico nemen en weinig zorgen ;) (alhoewel dat ook niet altijd lukt :P )

• GH45T
  • Registratie: November 2003
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 13:59:
[...]
@ GH45T: De IBgroep leningen zorgen er mijns inziens voor dat studeren toegankelijker wordt. Hier worden zowel mensen zelf als de maatschappij beter van, en ik ben er zelf trots op dat studeren in Nederland zo toegankelijk is. Dat sommige mensen er misbruik van maken, a la, waarschijnlijk wel. Maar om nou te zeggen dat het schandalig is dat je voordelig kunt lenen voor een investering in je toekomst ....

Het is niet alsof de mensen die van de IBgroep lenen voor "verkeerde dingen" ze nooit meer terug hoeven te betalen ofzo.
Nee, je begrijpt me verkeerd. Die leningen op zich vind ik een prima initiatief, echter het promoten als geld voor leuke dingen te doen (ja, het gebeurt echt, mijn broertje had afgelopen week nog een informatie avond voor na zijn havo).

Studeren moet zeker toegankelijk zijn, maar je moet geen leningen gaan promoten om privé spullen te kopen of leuke dingen te doen.

Hell, ik reis elke dag met de trein 80KM heen en terug, omdat op kamers gaan wel een stukje duurder is dan thuis wonen. Het kan wel, maar dan moet ik mijn auto verkopen of meer gaan werken. Ander alternatief is een lening. Het zijn allemaal keuzes, welke keuze iemand maakt moet ie zelf weten, maar ga geen leningen promoten, dat is mijn strekking.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11 15:56
ik ben zelf 15, bijna 16, en zou dan dus onder die groep vallen. ik ben zeker geen verwend nest, als ik wat wil moet ik maar sparen. ik werk dan wel (zwart) bij de vrienden in de tuin, en pas vaker op. mijn grootste schuld was misschien 4 euro, je weet wel als je op school wat te eten wilt halen, en even geen geld bij hebt. verder spaar ik veel, en mijn ouders hebben inmiddels een bedrag staan voor me +/- 1000. ik mag hier tot mijn 18e niet aan. dit geld ga ik later dan ook hard nodig hebben voor studie en rijbewijs dat ik zelf moet betalen.

ik snap die jongeren niet die met geld niet kunnen omgaan, zo moeilijk is het toch niet. natuurlijk helpen ouders ook, maar het ligt ook een deel bij jezelf...

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Ben ik nou de enige die op de middelbare school (zo'n 10 jaar geleden) les kreeg in 'money management'? Wij hadden zo'n vak verzorging, waar je over het algemeen vrij weinig leerde. Toch werd hierbij vrij veel aandacht besteed aan huishoudboekjes en -balansen, begrotingen, vaste en flexibele lasten, etc. Echter is dat voor tieners van rond de 13/14 jaar totaal niet relevant, en dus niet interessant (in mijn geval, toendertijd. Maar er is blijkbaar veel veranderd).

Hoe dan ook, veel is hiervan niet blijven hangen, dus ik ben benieuwd wat CentiQ extra te bieden heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door UDuckling5 op 30-10-2008 20:28 ]

Flap

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
NeoMe schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 20:09:
Ik merk vooral om mij heen dat veel jongeren gewoon niet meer weten wat de waarde van geld is. Ze geven het gewoon uit, en sparen amper voor later. Als ze dan eenmaal op zich zelf willen gaan wonen hebben ze gewoonweg het geld er niet voor. Tevens hebben ze nooit geleerd om met geld om te gaan dus ze hebben een slecht uitgavenpatroon en daardoor wordt het nog moeilijker om op zichzelf te gaan wonen. Laat staan dat ze een aardige buffer hebben tegen financiele tegenvallers, zodat ze meteen bij het minste of geringste in de problemen komen. Vaak gaan ze dan lenen of andere rare fratsen uithalen, ik heb thuis altijd geleerd dat je minimaal 5000,- achter de hand moet hebben.
En die 5000 is niet eens veel geld. Het Nibud adviseert om minimaal 3 tot 6 maandsalarissen achter de hand te houden. Volgens mij is het probleem met geld ook dat het niet veel is om uit te geven, maar wel om het te sparen. Wanneer mensen bijvoorbeeld 50k bij elkaar hebben gespaard vinden ze dat veel, maar een fatsoenlijke nieuwe gezinsauto en het is al weer voor de helft op.

Ik ben overigens ook student. Ik heb een totaal 'inkomen' van 650 per maand. Hier wordt niet bijzonder veel van gespaard, maar kom gelukkig niet tekort, voor grote uitgaven teer ik wat in op het spaargeld wat ik op het vwo heb opgebouwd.

[ Voor 9% gewijzigd door keluwak op 30-10-2008 21:05 ]

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het filmpje dat LauPro postte geeft de topictitel mooi weer. ;)

Ik vind dat dit filmpje ook van toepassing is hier. Zoals Metro2002 ook zegt, het hele keeping up appearances is ook debet eraan. Jij als ouder wenst het beste voor je kind en zoals eerder genoemd, als dat betekend dat jouw kind die nieuwe merkkleren/Ipod/Iphone moet hebben om niet als buitenbeentje op school te worden weggezet doe je dat. Of als dat betekend dat je kind ophoudt met zeuren dan doe je dat ook, ben je er mooi vanaf. Maar kids leren snel wanneer ze succesvol zijn met zeuren dus stimuleer je dat handje ophouden gedrag alleen maar.

Niet iedereen hoeft 4x op vakantie in verre oorden, een groot plasma/lcd ful HD tv aan de wand en 2 auto's op de oprit. Toch doet iedereen er vrolijk aan mee, want anders tel je niet mee op school, op werk, in de buurt/whatever. Das dan weer het kromme aan groepsgedrag, om niet buiten de groep te liggen doe je dus maar mee, ookal kun je dat niet betalen en betekend dat dat je er leningen voor moet afsluiten. Neem daarbij dat je om de oren wordt gegooid met leenspotjes/advertenties en je hebt je laatste duwtje in je rug gekregen om ook daadwerkelijk jezelf in de schulden te steken.

Ik ben vrij sober opgevoed, mijn ouders hadden nu niet bepaald veel te makken dus moesten wij het stellen met minder. Maar had ik of mijn zus daar onder te lijden? Helemaal niet. De eerste pc die er bij ons in huis kwam was via mijn ma haar werk en het inmiddels afgeschafte PC Privé project. Gamen thuis mocht ik niet, dus ging ik zodoende extra vaak afspreken met klasgenootjes die wel een eigen televisie en een SNES of N64/PS1 e.d. hadden ;) Op mijn 15de (en een flinke spaarpot later) mocht ik dan eindelijk iets kopen van mijn spaargeld: een zwarte gamecube :9

Maar verder is het ook een kwestie van prioriteiten stellen. Mijn zus kreeg dezelfde opvoeding en toch kwam die telkens thuis na het spenderen van haar kwartaal kledinggeld met een paar miezerige, dure kledingstukken. Ik daarentegen had merkloze kleren gekocht, maar veel meer bang for buck gekregen (als voorbeeld: mijn zus 1 spijkerbroek à 80 euro, ik 4 spijkerbroeken à 20 euro elk. Uitgegeven bedrag even hoog, maar ik heb meer waar voor mijn geld gekregen). En zo is het ook in het dagelijks leven. Ik woon op kamers, ben de enige uit de klas die dat doet. Maar ik kon moeilijk anders gezien de situatie. Enfin, zij spenderen tig euro's uit om om de dag een luxe broodje in de kantine te halen en om maar snacks uit de automaten te trekken en om in 't weekend uit te gaan en zich vol te gieten. Ik zou dat ook wel willen, maar ik heb simpelweg er geen geld voor over. Ik heb namelijk vaste lasten te betalen, een beperkt budget voor voedsel en daar is geen geld weggelegd om om de dag een beetje met euro's te smijten voor luxe troep. Wat is er mis met een normale boterham?

Ik wil hier niet mee zeggen dat ik niet mee doen aan het hele keeping up appearances verhaal. Das niet waar, want ook ik heb er gewoon aan mee gedaan. Maar ik geef wel de voorkeur aan andere prioriteiten. Niet in de weekenden uitgaan, maar in de weekenden rondreizen en foto's maken bijv. Dus zoals ik al zei, iedereen houdt er zo zijn/haar eigen prioriteiten op na. De een spendeert het geld uit aan kleren, uitgaan, hobbies of anders. En de ander kiest ergens anders voor. Er is alleen niets mis met jezelf de vraag te stellen: is/vind ik dit allemaal nodig? Is/vind ik het nodig om 2 jaar lang flink te betalen per maand om zodoende te kunnen showen dat je het nieuwste GSM toestel kunt veroorloven? Is/vind ik het nodig om om de 2 jaar van nieuwe auto's te wisselen, of kan ik nog met die ene uit de mode zijnde auto nog prima 5 jaar doorrijden? Ditto voor televisies, kleding, feitelijk elk product.

Die bewustwording vind ik tegenwoordig helemaal zo gek nog niet, om gewoon een stap op de plaats op te maken en eens na te gaan wat je nu echt wel en niet echt nodig hebt? Als je auto [/insert product] total loss is heb je inderdaad een nieuwe, vervangende auto [/insert zelfde product] nodig. Maar als ie nog normaal functioneert, dan is het enkel een keuze: omdat het kan. Of niet dan?

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik vind het uberhaupt raar dat er in mijn omgeving niet veel (lees: niemand die ik ken) mensen spaargeld hebben. Ja, een paar honderd tot paar duizend voor kleine noodgevallen.

Ik heb gemerkt dat ik de laatste paar jaren ook heel makkelijk geld uit geeft. Maar ik heb wel eerst ervoor gezorgd dat ik een flink bedrag heb gespaard. (1 jaar bruto loon) Alles wat daar boven op komt, is extra en dus vrij te besteden.

Maar ik zie wel mensen die alles wat ze verdienen gelijk weer uitgeven.
Tja, ze komen zichzelf vanzelf wel tegen, als ze een huis kopen en/of op een andere manier op eigen benen moeten staan.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

@GH45T
Oke, dan kan het inderdaad zijn dat ik je verkeerd begrepen heb. Zit momenteel zelf in het studiegebeuren en heb dus met de IBgroep te maken, maar ik wist niet dat het zo gepromoot werd. (als geld om leuke dingen mee te doen zeg maar)

@codecaster
Still,
als ik persoonlijk moet kiezen tussen werken tijdens mijn studie omdat ik niet rondkom of lenen dan kies ik voor lenen. Puur en alleen omdat ik naast mijn studie erg weinig tijd overheb om te werken, en het me dus hoogstwaarschijnlijk studievertraging opleverd. Als ik gewoon op tijd klaar ben en dan een paar maanden eerder kan werken, kan ik aardig wat studieschuld goedmaken is mijn redenatie.

Neemt niet weg dat ik het ermee eens ben dat mensen te gemakkelijk lenen, dus is het niet juist erg gaaf dat de overheid er iets aan wil doen?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2008 06:42 ]

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:22
kmf schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 00:16:
Ik vind het uberhaupt raar dat er in mijn omgeving niet veel (lees: niemand die ik ken) mensen spaargeld hebben. Ja, een paar honderd tot paar duizend voor kleine noodgevallen.

Ik heb gemerkt dat ik de laatste paar jaren ook heel makkelijk geld uit geeft. Maar ik heb wel eerst ervoor gezorgd dat ik een flink bedrag heb gespaard. (1 jaar bruto loon) Alles wat daar boven op komt, is extra en dus vrij te besteden.

Maar ik zie wel mensen die alles wat ze verdienen gelijk weer uitgeven.
Tja, ze komen zichzelf vanzelf wel tegen, als ze een huis kopen en/of op een andere manier op eigen benen moeten staan.
Het probleem van veel mensen is dat zij leven naargelang zij verdienen (sommige nog erger met als resultaat schulden).
Ik leef naargelang ik nodig heb, de rest wordt gewoon gespaard.

Ik koop soms ook wel eens dingen, dit jaar waren dit een full hd tv (40"), zwitsers handgemaakt ijzeren bed + goede matras (die dingen kosten geld >:) ), eiken tv kast + binnenkort een PS3 (wacht op de goede aanbieding). Voor de PS3 heb ik wel de Wii verkocht omdat ik ook nog een X360 heb.
Maar we hebben wel 22k gespaard dit jaar en ik vind inderdaad dat ik wel wat "luxe" spullen verdien, waarom ga ik anders zo hard werken.

Verder heb ik wel een geldbewuste opvoeding gehad, maar dat dit geen garantie is op goed spaargedrag kan mijn zus betuigen.

• twitt
  • Laatst online: 20-11 14:51
Ik vraag me toch elke keer weer af hoe het kan dat je bijvoorbeeld 10k of 20k per jaar spaart.

Hoe ziet je leven er dan uit? Werken, thuiskomen, eten,tv kijken en slapen?

Word er bij deze spaarders ooit wel eens biefstukje of entrecote gegeten. Word er lekker een wijntje en biertje gedronken thuis of is dit alleen water en thee. Gaan deze spaarders op vakantie?

Ook de opmerkingen dat je minimaal 5k of meer achter de hand moet hebben vind ik echt schokkend.
Niet iedereen verdiend zoveel geld dat je makkelijk even een paar honderd euro per maand spaart.
Ook niet iedereen blijft tot zijn 25e bij zijn ouders wonen zodat je een buffer kan aanleggen.

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
twitt schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 11:15:
Ik vraag me toch elke keer weer af hoe het kan dat je bijvoorbeeld 10k of 20k per jaar spaart.

Word er bij deze spaarders ooit wel eens biefstukje of entrecote gegeten. Word er lekker een wijntje en biertje gedronken thuis of is dit alleen water en thee. Gaan deze spaarders op vakantie?

Ook de opmerkingen dat je minimaal 5k of meer achter de hand moet hebben vind ik echt schokkend.
Niet iedereen verdiend zoveel geld dat je makkelijk even een paar honderd euro per maand spaart.
Ook niet iedereen blijft tot zijn 25e bij zijn ouders wonen zodat je een buffer kan aanleggen.
Het is juist beter om af en toe een groot stuk vlees te eten dan elke dag een klein beetje meer. Er wordt volgens mij juist heel veel geld uitgegeven aan kleine uitgaven die dagelijks worden gedaan ipv een keer op een dure vakantie. Ipv bijvoorbeeld elke dag een kop koffie onderweg te kopen zou je ook elke 5 dagen een fles wijn kunnen kopen. Of op vakantie. Het begint al op de middelbare school wanneer er regelmatig wat uit de automaat wordt gehaald. Inzien dat je toch wel wat ga halen en het dan van te voren in de supermarkt aanschaffen spaart dan een hoop geld uit.

Zet je levensstandaard iets lager dan de gemiddelde nederlander met hetzelfde inkomen. Bespaar op de kleine extraatjes. Wanneer je dat doet is het volgens mij voor veel mensen lang niet zo moeilijk om èn te sparen èn op vakantie te gaan als jij nu doe voorkomen.

• twitt
  • Laatst online: 20-11 14:51
Ik bedoel ook niet te zeggen dat het extreem moeilijk is om te sparen, ik denk alleen dat de mensen hierboven met hun vele spaargeld lang niet zo'n leuk leven hebben als mensen die gewoon leven en hun geld uitgeven.

Deze mensen zullen nu wel verontwaardigd zeggen dat ze niks missen in hun leven, maar wat je nooit hebt gehad kan je ook niet missen he.

Misschien ben ik ook wel bevooroordeeld omdat ik zelf praktisch geen spaargeld heb, maar toch.

Ik geef mijn geld liever uit dan het te laten verstoffen.

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 23:31
Ook de opmerkingen dat je minimaal 5k of meer achter de hand moet hebben vind ik echt schokkend. Niet iedereen verdiend zoveel geld dat je makkelijk even een paar honderd euro per maand spaart.
Even er van uitgaande dat de 5K€ bedoeld is voor iemand die op eigen benen staat, en een baan heeft, dan vind ik nou weer volstrekt logisch. "Moet hebben" is misschien nog net effe te sterk, maar het is zo verdomd verstandig, dat je het eigenlijk wel 'zou moeten'. En ja, dat kost tijd. En nee, niet iedereen legt een paar honderd per maand op zij. Dat klopt.

Maar je doet er wel verstandig aan om echte luxe (bv een nieuwe dure telefoon, simpelweg omdat de andere al weer een heel jaar oud is) toch even uit te stellen totdat je een serieuze buffer hebt aangelegd. Dat hoef je maar 1 keer in je leven te doen, en je hebt er daarna tientallen jaren plezier van.

Waarom? Je wasmachine gaat kapot, je mobieltje, PC, of ijskast de week daarna, en opeens heb je die maand geen eten meer. Vervelend. Ongelukkig toeval? Ja, gebeurt vast niet vaak. Maar in de komende tientallen jaren van je leven gaat iedereen onder ons wel een keer zo'n pech hebben. En als je dan gemakzuchtig rondom de 0,00 banksaldo zweeft, heb je in 1 keer een probleem. Of een schuld, met bijbehorende extra kosten als >10% rente.

Oh, en dan hebben we het nog niet eens gehad over iets als 'ontslag'. Natuurlijk overkomt dat voornamelijk anderen. Ahum.... Juist hiervoor is eigenlijk de buffer die al eerder genoemd werd van 3-6 keer je maandinkomen, zo aan te raden. Opnieuw - kost flink wat moeite om dat bij elkaar te sparen, maar de rest van je leven weet je zeker dat je ook in geval van ontslag , je zonder financiele crisis de tijd hebt om een nieuwe baan te vinden.

Zonder zo'n buffer duik je op zo'n moment waarschijnlijk een spiraal in van schulden maken, meer lenen (je moet toch eten....), nog een lening om die eerste af te betalen, enz enz enz. Ontslag is zelden je eigen schuld, maar de financiele problemen die daaruit volgen zijn dat net iets vaker *wel*.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

twitt schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 14:02:
Ik bedoel ook niet te zeggen dat het extreem moeilijk is om te sparen, ik denk alleen dat de mensen hierboven met hun vele spaargeld lang niet zo'n leuk leven hebben als mensen die gewoon leven en hun geld uitgeven.

Deze mensen zullen nu wel verontwaardigd zeggen dat ze niks missen in hun leven, maar wat je nooit hebt gehad kan je ook niet missen he.

Misschien ben ik ook wel bevooroordeeld omdat ik zelf praktisch geen spaargeld heb, maar toch.

Ik geef mijn geld liever uit dan het te laten verstoffen.
En hoe doe je dat als bijvoorbeeld je wasmachine het begeeft, of je CV-ketel? Je hebt niks gespaard. dus je kan ook niks laten repareren of vervangen.

Wat doe je in zo'n geval? Ren je snel naar Frisia of Leen, om een lening af te sluiten, of ga je dan maar met een teiltje zeepsop en een wasbord je was doen?

Op vakantie kan je dus ook niet, want daar moet je geld voor opzij zetten (en dat is sparen, en dat deed je niet)...

Sparen is erg belangrijk om een financiele buffer op te bouwen als er iets kapot gaat, of er iets anders opeens (financieel) tegenzit op een ongunstig moment. Anders moet je op zo'n moment een lening afsluiten en dat kost je klauwen met geld (rente)...

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 31-10-2008 17:58 ]

Virussen? Scan ze hier!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Simpel, door je uitgavenpatroon niet aan te passen aan je inkomsten. Ik ben student en geef ruwweg zo'n 800 euro per maand uit. Vorig jaar heb ik een jaartje gewerkt, dus had ik een sterk verhoogd inkomen. Als je dan je uitgaven gelijk houdt, dan kan je best een duizendje sparen per jaar. Natuurlijk ga je geen jaren lang in een studentenwoning blijven wonen als je werkt, maar als je vrijgezel bent kan je natuurlijk best een huisgenoot zoeken om je huisvestingskosten te drukken (heb ik ook :)).
Word er bij deze spaarders ooit wel eens biefstukje of entrecote gegeten. Word er lekker een wijntje en biertje gedronken thuis of is dit alleen water en thee.
Jups :)
Gaan deze spaarders op vakantie?
Jup, ben naar Bonaire geweest (buiten het hoogseizoen) en tweemaal wezen wintersporten (buiten de topweken).
Ook de opmerkingen dat je minimaal 5k of meer achter de hand moet hebben vind ik echt schokkend. Niet iedereen verdiend zoveel geld dat je makkelijk even een paar honderd euro per maand spaart.
Niet iedereen nee, maar de meeste mensen wel. Dat is dus niet echt een excuus voor de meesten ;)

Als je echt voor een langere periode serieuze moeite hebt om bijv. 200 euro per maand te sparen dan is het niet onverstandig om je inkomen te vergroten of je uitgaven te verminderen :)

Denk eens andersom, wat zou jij anders doen als je 200 euro netto minder had? Kleiner wonen? Andere hobbies? Andere boodschappen? Nou, als je dat gewoon alsnog doet kan je 200 euro per maand sparen ;)

Verwijderd

een keertje schuld is niet erg, als je het maar kan terug betalen, als er dan jongern zijn die 4500 euro schuld hebben, dan is de bank ook niet helemaal lekker bezig

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:22

Ik ben idd tot mijn 25ste bij mijn ouders gebleven, maar niet om een buffer aan te leggen. Ik ging immers voltijds naar school (bachelor en master degree in elektronica).

Wij leven in een vrij grote luxe maar veel wordt betaald door onze werkgevers.
Onze secundaire voorwaarden zijn: 250€ maaltijdcheques/maand (voor biefstuk enzo >:) ), internet, volledige ziekteverzekering (beiden), pensioensparen voor mij, beide vakantiegeld en eindejaarspremie, bonus (14de maand) voor mij, bedrijfswagen + tankkaart (betaal zelf 70€/maand). Er zijn er nog een paar, maar de totale waarde hiervan is maar 150€/jaar ofzo.
Ons huis kost incl nutsvoorzieningen ongeveer 650€/maand. Mijn lening kost 260€/maand (bijna betaald).
Voor de rest hebben we gewoon niet veel vaste kosten meer.
Het feit dat we niet geregistreerd zijn als partners scheelt ook nog eens in de belastingen.

Vakantie interesseert ons niet zo, een weekendje weg wel. In het weekend gaan we weleens eten/film kijken/whatever. Alcohol drinken we niet en roken doen we ook niet.

Het leven met 2 personen met onze secundaire arbeidsvoorwaarden is nu eenmaal niet zo duur. Wij kunnen als het echt moet met ons laagste loon rondkomen, we doen nu een beetje meer op omdat het leven nog wel plezant moet blijven.
Maar ik weet moest iemand van ons zonder werk vallen dat we nog rondkomen en dat geeft mij samen met mijn vrij groot wordende buffer een goed gevoel.

• kmf
  • Niet online

kmf

Oh jazeker. Elke dag is het vrij luxe eten hier. Maar het helpt wel om goed te kunnen koken. Wist je dat 80% van de aziatische gerechten je met 3 ingredienten en 1 kookgerei eindeloos kan combineren?

Wat betreft vakanties. Dit jaar zijn wij naar 3x op vakantie geweest. Allemaal verder dan 5000km gevlogen. :)

En volgens mij heb ik bijna elke maand van het jaar wel een gadget gekocht van meer dan 200euro. Truuk is om niet direct bij uitgave de spullen te kopen. Ik heb bijvoorbeeld pas vorig jaar een PS2 en sinds een aantal maanden een xbox360. Scheelt zoveel in aanschafprijs.

Maar dat is enkel omdat ik wel een aantal jaar heel zuinig had geleefd, simpelweg omdat werk zo druk was dat ik geen tijd heb om geld uit te geven.
Dat is dan een keuze dat je moet maken. Als je eenmaal een goede buffer hebt opgebouwd (jaartje of twee sparen) dan gaat alles zoveel makkelijker. Zelfs van de rente kan je een mooie vakantie betalen.

Ik ben wel tot m'n 25e bij mijn ouders blijven wonen inderdaad, en wel met het idee om een buffer op te sparen voor mijn huis. In tegenstelling tot een hoop vrienden die het huis uit moeten volgens hun, omdat ze een eigen leven willen opbouwen. Je leeft al xx jaren bij je ouders, een jaartje of twee erbij mag toch wel?

Ik had ook een huis gekocht wat ik in mijn eentje, met m'n startsalaris net kon betalen. Een paar jaar later kan ik het makkelijk zelf betalen. En met z'n tweetjes helemaal.

[ Voor 21% gewijzigd door kmf op 01-11-2008 16:24 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

twitt schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 14:02:
Ik denk dat de relatie tussen leuk leven en gled uitgeven niet 1 op 1 is. Het hele idee dat je per se geld moet uitgeven om het leuk te hebben en dat sparen automatisch betekent dat je je elke dag thuis opsluit met een dikke trui en de verwarming aan hoeft helemaal zo te zijn.

Zoals hierboven al gezegd is, (bijna) niemand leeft als een kluizenaar om maar z'n spaarrekening te zien groeien. Waar je het verschil pakt is in nadenken voor je je geld uitgeeft, kijken wat je nou echt nodig hebt en de kleine dagelijkse dingetjes die toch aardig aantikken.

Natuurlijk is het veel makkelijker met geld dan zonder enig geld, maar dat komt hier (in NL) toch relatief weinig voor.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 08:56
Het heeft volgens mij niets te maken met verwend zijn of niet, maar eerder met wie je omgaat en hoe.

Mijn broertje en ik zijn wat geld betreft elkaars tegenpolen. Beide hetzelfde opgevoed (overigens in een gezin met 3 kinderen). Zelf ben ik nu 20 en mn broertje is 18. Vroegâh kregen we 1 hele gulden per week. Dan moest je een jaar sparen voor iets leuks. Later werd dat 50 gulden per maand toen ik naar de HAVO ging om dat vervolgens om te zetten naar 25 euro per maand.

Nooit een PC gekregen, nooit een MP3 speler gekregen of een console. Ja, ooit de oude C=64 op mn kamer gekregen of een 30 jaar oude TV. Ooit eens voor de hele familie een SNES op de kop getikt op een rommelmarkt. Maar echte luxe, nee. Die troep was hopeloos verouderd, maar desondanks toch prima spul om je mee te vermaken.

Voor mij is sparen een goed gevoel. Het moment dat je na samenrapen van wat geld voor je rapport en weken van sparen met een zak ter waarde van 40 guldens naar de lokale elektronica boer gaat om een Sony Walkman te kopen van je zuurverdiende centen.

Tegenwoordig studeer ik en heb ik een behoorlijk bedrag op mijn bankrekening staan. In principe zou ik alles zo kunnen kopen zonder er bij na te denken. Toch doe ik geen impulsaankopen. Ik zou een autootje kunnen kopen voor mezelf. Maar waarom zou ik? Beide ouders gaan met de fiets naar de werk en de auto word dan ook alleen voor boodschappen en ritjes naar familie ed gebruikt. Dat ding staat altijd klaar en is een stuk goedkoper :) . Ik nog een oude CRT TV, maar die doet het nog prima en ik kijk ook amper TV op mijn kamer, waarom een nieuwe kopen :? Mijn 3 jaar oude baksteen (Creative Zen Touch 20GB MP3 speler) is hopeloos verouderd, maar speelt nog prima muziek. Scheit heb ik aan een eventueel kleurenscherm :D

Ik koop pas iets wanneer ik er echt meerwaarde in zie. Wanneer ik iets mis bij mijn huidige apparatuur.

Mijn broertje daarentegen heeft nooit geld. Alles wordt direct in sigaretten en drank omgezet.. Toch heeft hij exact dezelfde opvoeding gehad. Ook netjes voor zijn walkman, supersoaker en radio gespaard. Echter leeft hij itt mij van dag tot dag tegenwoordig en maakt zich niet druk om geld, en dat is te merken.
Pagina: 1