Toon posts:

Netwerkprobleem (andere computers niet toegankelijk)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo leden van Tweakers.net,

Ik heb me zojuist aangemeld op Tweakers.net omdat ik een probleem heb. Ik heb dit probleem al langer, en begin me er behoorlijk aan te ergeren. Ik denk dat op Tweakers.net de juiste mensen zitten die mij kunnen helpen.

Het probleem is dat ik binnen mijn netwerk niet in de Sharedocs (en andere gedeelde documenten) van andere pc's kom. Ook kan ik niet printen.

Het betreft een thuisnetwerk. Ik heb geprobeerd het zo netjes mogelijk te tekenen:
Afbeeldingslocatie: http://www.easy-upload.nl/index.php/file/4224

Aan computer 1 hangen twee printers, welke zijn verbonden met een USB kabel. Computer 2 is van mijn zusje, en laptop 1 is van mij.

Medio april dit jaar zijn wij verhuist. In ons oude huis werkte we ook in deze opstelling (alleen zonder 'computer 2'). En toen werkte alles perfect. Toen we hierin zijn verhuist werktte het ook. Later kon vanaf computer 1 niet meer geprint worden (wel van computer 2 en laptop 1). Toen heeft mijn vader iets veranderd in het systeem (hij weet niet meer wat). Op computer 1 kan nu wel geprint worden, maar op computer 2 en laptop 1 is dit niet mogelijk.

Als ik op 'Mijn Netwerklocaties' klik, zie ik mijn eigen sharedocs en die van computer 2. Ik kan ook in de sharedocs van computer 2 komen. Echter kan computer 2 niet in de sharedocs van laptop 1 komen. Zowel computer 2 als laptop 1 vinden computer 1 niet, en vice versa.

Ik moet nogal vaak iets uitprinten. Ik moet mijn bestand eerst op een USB stickje zetten, naar beneden gaan, en daar printen. Ook heb ik dan het probleem dat op computer 1 niet alle programma's zijn om de bestanden te kunnen openen.

Ik heb al vanalles geprobeerd en veel gegoogled, maar het mocht nie baten. Ik heb het netwerk al verschillende keren opnieuw ingesteld en de printers opnieuw gedeelt.

Ik weet niet veel van computers en netwerken. Soms zal ik dan ook wat extra hulp nodig hebben. Hiervoor vraag ik begrip.

Alvast bedankt voor de hulp,

Christian Schoenmakers

Verwijderd

Stap 1) Is er überhaupt wel connectiviteit tussen de verschillende PC's?
Dit kun je verifiëren d.m.v. Ping. Ga naar Start -> Uitvoeren en typ ping IP (vervang 'IP' voor het daadwerkelijke IP adres). Bijvoorbeeld:
ping 192.168.1.1

Je kunt het IP-adres van elke PC achterhalen door naar Start-> Uitvoeren te gaan en vervolgens cmd in te typen. In het venster dat dan verschijnt, typ je ipconfig en lees je de waarde achter "IP address . . . . :".

Stap 2) Alle PC's kunnen met elkaar communiceren. Controleer nu of de stations en printers die je wilt delen ook daadwerkelijk gedeeld zijn. Ga naar Start -> Uitvoeren en typ \\127.0.0.1 op de PC waarop de gedeelde mappen/printers staan. Door te verbinden met 127.0.0.1 maak je in feite verbinding met jezelf. Als je nu een overzicht krijgt van de gedeelde mappen dan is het in orde.

Stap 3) Benader de shares nu op IP niveau. D.w.z.: dat we op een andere computer nu verbinding leggen middels \\IP-adres naar de computer met de gedeelde mappen. Bijvoorbeeld:
\\192.168.1.1
\\192.168.1.2
enz.

Als dit werkt dan ben je op de goede toer. Je kunt er dan voor kiezen om de shares te benaderen via DNS naam. Bijvoorbeeld:
\\Computer1
\\Laptop1
enz.

• Fast_light
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-07-2022
Vraagje: Welke besturings sytemen staan er op de verschillende machine's? Het lijkt er nl op dat het niet meer werkt door b.v. een update van windows. Omdat het eerst wel werkte... is het niet zo dat via een update je windows firewall in de weg zit? Of staan de pc's strak van de spyware? Als het "zomaar ineens" niet meer werkt zou ik in die hoek gaan zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Beide bedankt voor jullie hulp.

Ik heb de stappen die Page45 postte gevolgd.

Stap 1
Als ik ipconfig intyp, krijg ik twee ipadressen te zien. Het is mij niet duidelijk welke ik moet nemen, dus neem ik ze beide.

Bij de eerste gaat het fout, ik krijg dit te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.imagespray.nl/index/shared/244052623.png

Bij de tweede heb ik meer succes:
Afbeeldingslocatie: http://www.imagespray.nl/index/shared/207678689.png

Stap 2
Ik typ \\127.0.0.1 in op computer 1, en ik krijg zowel de printers als de gedeelde mappen te zien. Deze stap is dus ook gelukt.

Stap 3
Hier gaat het fout. Ik typ op laptop1 \\<ipadres v. computer 1>, en krijg de volgende error:
Afbeeldingslocatie: http://www.imagespray.nl/index/shared/128216049.png

@Fast_Night,
Alle systemen maken gebruik van Windows XP.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:44:
Stap 1
Als ik ipconfig intyp, krijg ik twee ipadressen te zien. Het is mij niet duidelijk welke ik moet nemen, dus neem ik ze beide.
Neem het IP-adres van de netwerkkaart die met je netwerk verbonden is. Normaliter is dit snel te zien omdat deze adressen in de meeste gevallen met 192.168.... beginnen. Dat je een time-out kreeg met het ene adres wil niet per direct zeggen dat, dat niet het juiste adres was. Een actieve Windows Firewall (en vele soortgelijke applicaties) blokkeren antwoorden op PING verzoeken (met "time-out" als gevolg). Erg jammer, inderdaad. Lees verder...
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:44:
Stap 3
Hier gaat het fout. Ik typ op laptop1 \\<ipadres v. computer 1>, en krijg de volgende error:
Als je wel verbinding hebt tussen de computers, dan kan het niet anders zijn dan dat een externe factor (denk aan een firewall of uit de hand gelopen 'antivirus-totaal-beveiligingssuite') de verbinding blokkeert. Als je dit soort programma's draait (inclusief de Windows Firewall), raad ik je aan deze tijdelijk uit te schakelen. Maak je geen zorgen: zonder deze programma's actief wordt je niet meteen aangevallen of iets dergelijks. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 20:12 ]

• Fast_light
Als je XP draait kan mijn theorie wel eens kloppen... volgens mij is de firewall met service pack 1 of 2 mee gekomen, dus heb je na het installeren van die update ineens een firewall.... Zet die maar eens uit op alle systemen en laat ons dan eens weten of het nu wel lukt ;)

Verwijderd

Fast_light schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 23:21:
volgens mij is de firewall met service pack 1 of 2 mee gekomen, dus heb je na het installeren van die update ineens een firewall....
Dat de Windows Firewall (8)7) Ping replies kan blokkeren weet ik, maar ook bestandsdeling? Weet je dat zeker? Ik moet toegeven dat ik de firewall altijd direct uitschakel op elk systeem waar ik 'm aantref, dus ik heb er verder niet veel ervaring mee..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 23:27 ]

• Fast_light
Helemaal uitschakelen is natuurlijk niet de meest veilige oplossing, hier een schreenshot van het configuratie scherm van de firewall in Vista ( ik heb ff geen XP machine in de buurt) Zoals je ziet kun je hier instellen of hij wel of niet printers en files kan sharen;)

Afbeeldingslocatie: http://www.imagespray.nl/index/shared/170475505.jpg

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-01 22:03

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Je kan ook gewoon de wizzard in je netwerk omgeving nog keer doorlopen en daar aangeven dat je wil delen, etc. Dan maakt windows van zelf uitzonderingen in de firewall.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Hopelijk kan ik er morgen mee aan de slag. Door omstandigheden en drukte heb ik er tot noch toe geen tijd voor gehad.
Pagina: 1