PCI Realtek gigabit netwerkkaart doet alleen 100mb/sec

Pagina: 1
Acties:

• marksanne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2023
Ik heb een PCtje (Althon 1800, 768MB RAM, XP PRO) die ik gebruik als fileservertje met een via een PCI controllertje gemirrord setje 500MB SATA schijven. Omdat de onboard netwerkkaart slechts 100mb/sec ondersteund dacht ik: ik gooi er een gigabit PCI adaptertje in zodat ook dit PC'tje op gigabit draait, net als de rest van mijn thuisnetwerkje (16 poort Belkin gigabit switch met een aantal PC's en 2 notebooks -hoewel die meestal draadloos werken- maar alles is netjes cat6 bekabeld en overal wordt gigabit geconnect.

Behalve op het genoemde 'fileserver' PCtje. Ik heb al andere kabels geprobeerd, andere instellingen in het netwerk-configuratie-schermen van de adapter (geen auto-negotiation bijvoorbeeld), maar het enige waarop het ding wil connecten is op 100mb/sec. Het gaat om een Realtek RTL8169S NICje.

Ik heb ook al een andere (zelfde) PCI netwerkkaart geprobeerd en zelfs XP opnieuw op de machine gezet, maar het mag niet baten. Snap er niets van, maar wil het graag opgelost hebben, want vanaf deze machine wil ik juist zoveel mogelijk snelheid hebben richting een losse (NAS) Lacie harddisk van 1TB en de aangesloten 'werkstations' (veel photoshop) en een htpc (films e.d. die over het netwerk afgespeeld worden).

Sorry voor het hele verhaal, maar lijkt me een wat beter inzicht te geven in de situatie.
Iemand een idee?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-03 12:10
Dan vermoed ik dat je n draadbreuk of slecht geknepen connector hebt...
Bij gigabit zijn alle 8 aderen nodig, bij 100mbit maar 4, waarschijnlijk zit er n foutje in de andere 4 aderen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• marksanne
FatalError schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 17:54:
Dan vermoed ik dat je n draadbreuk of slecht geknepen connector hebt...
Bij gigabit zijn alle 8 aderen nodig, bij 100mbit maar 4, waarschijnlijk zit er n foutje in de andere 4 aderen.
Ik heb zo-even een nieuwe kabel gebruikt om het uit te sluiten dat het daar in zit (eerst de kabel aangesloten op een andere PC die direct gigabit connected aangaf) daarna overgeplugd naar deze PC, maar opnieuw wordt het niet meer dan 100mb/sec, sterker nog: als ik auto negotiation aanzet dan connect 'ie heel even (fractie van een seconde) en valt dan weer weg, en dat iedere 15 seconden of zoiets. Ik moet 'm hard op 100mbps full duplex zetten dan werkt 'ie perfect...

Raarrrr....

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je er wel aan gedacht maar heb je al naar de driver van de NIC gekeken? En wat krijg je als je zowel op de NIC als op de switch de interface dwingt op gigabit te functioneren?

• hydr4
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-02-2024
Heb je geen externe storingsbronnen in de buurt? Lijkt me een kabel probleem.

ps x top | grep liefde

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Pak is 'n een Linux Live CD en test het daarin ook eens?

• marksanne
Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 22:36:
Waarschijnlijk heb je er wel aan gedacht maar heb je al naar de driver van de NIC gekeken? En wat krijg je als je zowel op de NIC als op de switch de interface dwingt op gigabit te functioneren?
Laatste versie drivers van realtek inderdaad...

Bij afdwingen op gigabit maakt 'ie heeeeeel kort even verbinding (je ziet het alleen aan de lampjes op het NIC en de switch) maar we hebben het dan over minder dan een seconde. Daarna blijft de verbinding gewoon weg. En een seconde of 10-15 later zie je weer heel even dat er 'negotiation' is dan dan weer weg.

• marksanne
hydr4 schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 22:43:
Heb je geen externe storingsbronnen in de buurt? Lijkt me een kabel probleem.
Alle netwerkkabels lopen zo ongeveer vanuit 1 punt (vlak van die pc) naar de diverse plekken in het huis. Storingsbronnen zouden dan net zo goed die verbindingen moeten storen. Plus dat het allemaal shielded & foiled cat6 kabel is EN ik de kabel die naar deze pc gaat (slechts 2 meter lang) al met een andere pc (laptop) getest heb en dan wordt er keurig 1 gb verbinding gemaakt.

• marksanne
Exorcist schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 23:05:
Pak is 'n een Linux Live CD en test het daarin ook eens?
eh... ken het niet, maar ga ik 's proberen vanavond. tenx.

Verwijderd

Long shot mischien: wat ik niet uit de posts op kan maken is of je al een andere poort op de swicht geprobeerd hebt. Eventueel een van de PCI kaarten in een andere PC doen en kijken of die daar wel juist connect. Dan heb je de switch, fileserver en PCI kaart uitgesloten.
Pagina: 1