netwerk/Internet wel op server niet op clients

Pagina: 1
Acties:

• donker11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04-2021
Voor een klant voor ons doe ik het serverbeheer en ze hebben het volgende probleem.
Het beheer is door verschillende mensen gedaan dus ik heb hier ook geen historie van.

De PC's hebben een goede netwerkverbinding + internet.
Eens in de zoveel tijd, willekeurig tijdstip en dag enz, kunnen de client PC's niet meer op het internet.
Oplossing: router uit/aan zetten of de computer volledig restarten, maar de server heeft wel ten alle tijden internet.

Het netwerk zit als volgt in elkaar:

Windows SBS server 2003 SP2
4 client PC's uitgerust met Windows Xp pro SP3

Nu komt de hoofdlijn (kpn zakelijk) van het internet binnen in hun huis terwijl het pand ongeveer 40 a 50 meter totaal verder weg ligt.
De lijn gaat vanuit het modem naar een router in het bedrijf, vanuit die router gaan er weer kabels naar de router die bovenstaat.En vanuit de router gaat vervolgens een kabel naar de server en ook PC's.
De router is degene die DHCP draait en niet de server in dit geval (niet mijn keuze maargoed).
De server krijgt gewoon een vast ip adres (192.168.1.100).
Nu had ik dus geen verdere informatie van hoe de routers zijn geconfigureerd en had hiervan ook niet het Ip + inlognaam van.

De logs gaf een kleine fout met de pop3 mail maar dit was van de oude verbinding dus totaal niet van toepassing. Toch voor de zekerheid eruit gehaald, en de server geeft totaal geen fouten meer.
Maar het blijft voorkomen dat het netwerk op de client PC's eruit knalt en de server draait vrolijk door + internet, en dit zonder enige fout te geven.

Zou dit dan in de router kunnen zitten, of toch een instelling op de server want ik kom er maar niet uit.

Het zit ingewikkeld in elkaar, en ben bezig om de juiste informatie bij elkaar te sprokkelen maar heeft iemand in de tussentijd enige idee waar dit aan kan liggen?

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-02 16:38
Is het mogelijk een client een fixed ip te geven om te testen? misschien dat de dhcp van de router problemen geeft.

Als je een domein hebt moet je trouwens de sbs als dns server gebruiken. Anders werkt dat niet zo lekker ;)

• donker11
m3gA schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 16:20:
Is het mogelijk een client een fixed ip te geven om te testen? misschien dat de dhcp van de router problemen geeft.

Als je een domein hebt moet je trouwens de sbs als dns server gebruiken. Anders werkt dat niet zo lekker ;)
Dit heb ik niet eens geprobeerd. Dit zou al een heleboel kunnen doen ja.
En dns draait op de sbs server :).

Eerst nog maar eens een bezoekje brengen en dit proberen.

Lastige is alleen, ik heb daar dus 3/4 dag gezeten en alles werkte naar behoren.
Kwam hier aan en 1,5 uur later was het dus raak.

Verwijderd

Denk dat het zaak is om eerst uit te sluiten of het een DNS probleem is (wel een trace kunnen uitvoeren vanaf een werkstation als het "internet" offline is) ofdat het echt een connectie probleem is (geen ip / bekabeling / poorten op router).

heb je ten allen tijden wel een ip en kan je e.e.a. pingen dan zal het een dns issue zijn. Ik lees ook dat je niet weet wat het ip van de router is. Er zijn tools die een "network discovery" kunnen doen. Dan kan je waarschijnlijk het ip van de router achterhalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2008 17:00 ]

• donker11
Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 16:57:
Denk dat het zaak is om eerst uit te sluiten of het een DNS probleem is (wel een trace kunnen uitvoeren vanaf een werkstation als het "internet" offline is) ofdat het echt een connectie probleem is (geen ip / bekabeling / poorten op router).

heb je ten allen tijden wel een ip en kan je e.e.a. pingen dan zal het een dns issue zijn. Ik lees ook dat je niet weet wat het ip van de router is. Er zijn tools die een "network discovery" kunnen doen. Dan kan je waarschijnlijk het ip van de router achterhalen.
Hier ligt ook mijn probleem hoor, zelf wist ik niet waar ik moest gaan beginnen met zoeken.
De PC's hebben wel altijd een ip daar keek ik ook meteen naar, hij zegt ook niet dat de verbinding is verbroken dat is het gekke. Maar hij doet het gewoon niet.

DNS geeft geen foutmeldingen maar misschien dat ik daar ook eens naar moet gaan kijken.

Router gegevens krijg ik morgen hoor ik net, maar dan weet ik dit iig voor de volgende keer.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:09

lier

MikroTik nerd

Post in ieder geval ook even de IPCONFIG /ALL van zowel de server als de (niet-werkende) client. Ik las dat er meerdere routers achter elkaar staan, zijn deze wel in verschillende netwerksegmenten geplaatst ? Kan je per router ook de LAN en WAN ip gegevens posten ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

De server blijkt het altijd te doen, enkel de clients niet. Ik verwacht niet dat de andere routers het probleem zijn, anders zou ook de server het probleem hebben.

zou je ook een tracert kunnen plaatsen als het probleem zich voor doet?
1 vanaf de server en 1 vanaf een client. Open cmd en gebruik volgend commando:

code:
1
tracert www.google.nl

dan krijg je als het goed is ook de andere routers als hops te zien.

• flippper
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-10-2025
waarschijnlijk DNS probleem .. probeer je DNS eens via policy forced mee te geven .
Pagina: 1