Externe HD snel van normale naar kritieke temperatuur

Pagina: 1
Acties:

• YoG
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb sinds gisteren een Externe HD (een Maxtor Basics Desktop, 1 TB).
Hij werkt prima, alleen wordt ie zeer snel heet. Zelfs zo erg dat ie de kritieke grens van 55 graden overschrijdt, als ik niet ingrijp.

Hij begint bij een lekker zomers temperatuurtje van 26 celsius en schiet dan in een uur tijd naar 56 graden (bij constante belasting).

Nu vraag ik me af of dit normaal is?
De omgevingstemp. hier in de kamer is 21 graden. Hij staat "los" op de tafel naast een monitor, vrij normaal toch?

Ik heb 'm gisteren maar losgekoppeld na een waarschuwing van DriveSitter (dat doet Smart, temp. enz...) HDTune geeft exact dezelfde waardes

Ik ben 'm nu een half uurtje aan het partitioneren, en zit binnen een half uur al op 45 graden... :'(

spek pc, spek hifi, last.fm

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wordt die drive actief gekoeld of niet?
56C vind ik overigens geen kritieke temperatuur, dat kan een beetje hdd makkelijk hebben. Waar zie je dat 55C een kritieke grens is?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In een externe behuizing krijgt een schijf gewoonlijk geen enkele airflow tenzij je er één met actieve koeling hebt. De enige warmteafvoer is die door eventuele gaten in de behuizing en door overdracht naar de behuizing zelf. Gewoonlijk staat de schijf echter niet in contact met de behuizing zelf waardoor eerst de lucht ertussen opwarmt, die dan zachtjes de behuizing opwarmt en dan pas wordt er warmte afgegeven aan de buitenlucht. De temperaturen in zo'n behuizing kunnen dus wel aardig oplopen.

55°C is overigens nog niet zo erg. Zeker niet als de schijf niet 24/7 aanstaat. Ik gebruik mijn externe harde schijf maar sporadisch voor een backup en voor de rest staat hij gewoon uit. Anders had ik wel een interne gekocht ;)

• YoG
  • Niet online
Terw_Dan schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 16:20:
Wordt die drive actief gekoeld of niet?
56C vind ik overigens geen kritieke temperatuur, dat kan een beetje hdd makkelijk hebben. Waar zie je dat 55C een kritieke grens is?
Nou, in DriveSitter (dat monitor-progr.) wordt 55 graden als standaard kritieke temperatuur aangegeven (is instelbaar in opties). Heb ook her en der gezocht op GoT en de meeste mensen hier hebben hun HD's op een veel lagere temperatuur staan. Interne HD's weliswaar, maar ik ga ervan uit dat Externe koeler horen te zijn.. want ze zitten buiten de kast, "out-in-the-open".. maarja, geen airflow dus, maar dan zou je zeggen dat dat weer ruim wordt gecompenseerd met de koelte van 'buiten'.
Admiral Freebee schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 16:22:
55°C is overigens nog niet zo erg. Zeker niet als de schijf niet 24/7 aanstaat. Ik gebruik mijn externe harde schijf maar sporadisch voor een backup en voor de rest staat hij gewoon uit. Anders had ik wel een interne gekocht ;)
Bedankt voor je uitleg. Ik neem dat ie niet actief wordt gekoeld (nogal een 'Basic' ding ;) )

Ik zit nu alweer op 54 graden en heb nog wel even te gaan met partitioneren.. ik kan ditmaal niet even de stekker eruit trekken.
Wat denken jullie, dat ie bij een bepaalde temperatuur langzamer gaat draaien o.i.d. :? Ik neem aan dat ie niet oneindig doorgaat met heter worden.. er zal toch wel een beveiligings-mechanisme inzitten ?? :?

Het zou een beetje treurig zijn als ik straks een ventilator op moet gaan richten.

Ik gebruik 'm alleen voor backups en dus niet 24/7, maar continu laten draaien zou toch in de praktijk moeten kunnen ?? ..zonder smeltende onderdelen.. :/

• Admiral Freebee
  • Niet online
Er zit geen veiligheidsmechanisme in een harde schijf maar je moet je niet zoveel zorgen maken denk ik. Ja, je harde schijf zit wel in de "buitenlucht" maar het contact met die buitenlucht is zeer slecht. In een kast hebben de harde schijven een grote hoeveelheid lucht om warmte aan af te geven en deze warme lucht wordt dan nog eens met een ventilator uit de kast geblazen. Ook zit er vaak een ventilator voor de harde schijven.

Maar om maar even terug te komen op die 55°C. In één van mijn vorige PC's heb ik meer dan een jaar gewerkt met een schijf die ongeveer 51°C werd. Hier heb ik echter nooit last mee gehad. Ik verdedig het warm laten worden van schijven hier niet mee maar ik wil maar zeggen dat het misschien wel de levensduur verkort maar niet in zo'n mate dat je het gaat merken als hij maar af en toe aanstaat.

• YoG
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 16:47:
Er zit geen veiligheidsmechanisme in een harde schijf maar je moet je niet zoveel zorgen maken denk ik. Ja, je harde schijf zit wel in de "buitenlucht" maar het contact met die buitenlucht is zeer slecht. In een kast hebben de harde schijven een grote hoeveelheid lucht om warmte aan af te geven en deze warme lucht wordt dan nog eens met een ventilator uit de kast geblazen. Ook zit er vaak een ventilator voor de harde schijven.

Maar om maar even terug te komen op die 55°C. In één van mijn vorige PC's heb ik meer dan een jaar gewerkt met een schijf die ongeveer 51°C werd. Hier heb ik echter nooit last mee gehad. Ik verdedig het warm laten worden van schijven hier niet mee maar ik wil maar zeggen dat het misschien wel de levensduur verkort maar niet in zo'n mate dat je het gaat merken als hij maar af en toe aanstaat.
:>
Ik schakel 'm steeds uit na gebruik. Na een nacht niet gebruikt te hebben staat de temp. op 27 graden en met een max van 58 gisteren. (HDTune en DriveSitter hanteren de 55c als kritieke grens, ik durf er over heen te gaan, maar prettig voelt het niet).
Al die temperatuurwisseling lijken me niet bevorderlijk voor de levensduur...

Hebben alle externe HD's hier 'last' van? ...dan maar geen Maxtor de volgende keer.
De gedachte dat er (in theorie) 1 TB aan gevoelige backup-data in zo'n "labiel" ding zit geeft mij niet echt een gerust gevoel
:/

• Admiral Freebee
  • Niet online
Alle externe harde schijven worden wel behoorlijk warm hoor. De meesten zijn echter niet uitleesbaar over USB waardoor je er geen benul van hebt.

De (aluminium) behuizing van mijn vorige externe harde schijf werd best ook wel warm na een tijdje maar die is uiteindelijk overleden aan een defecte voeding (gebarsten condensators).

Ik zou me niet te veel zorgen maken hoor. Temperatuurwisselingen zijn nooit bevorderlijk voor de levensduur van een computeronderdeel maar de interne onderdelen van je computer hebben hier evengoed mee te maken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat een of ander progje dat aangeeft als kritieke temperatuur zegt natuurlijk weinig. Wat zegt de datasheet van deze hdd?

Dat een hdd warm wordt als je deze aanzet is vrij logisch, daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Heb je liever een constante temperatuur, laat hem dan gewoon aanstaan.

Ik denk dat je je een beetje zorgen maakt om niets.
Pagina: 1