Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding te weinig??? of ook kapot

Pagina: 1
Acties:

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11 20:50
Hallo,

Ik heb verschillende topics gelezen over welke voeding zou moeten kiezen voor een computer.
Me vaders voeding was kapot gegaan en heb ik via tweakers vraag en aanbod een nieuwe gevonden

een antec 380 watt.... Maar dit blijkt te weinig te zijn... of niet ??
Hiervoor had hij een 400 watt... Maar wat qua wat er in de computer zit moet de 380 watt het makkelijk aan kunnen.

er zit in:

Asrock p4vt8+
1 gb geheugen
p4 2000+ mghz
Geforce mx400 64 mb
Firewire kaartje

Dan had ik de hardeschijf, cd roms en diskette station niet aangesloten aan het stroom.
Als ik dan de computer vervolgens aan doe,, begint de fan even de draaien en doet niets meer.

Is de watt nou te weinig? er is haast niets aangesloten, of is deze voeding ook kapot.

ik heb me eigen voeding getest een Cooler master 430 watt, maar dan doet de computer het prima.

Wat zou het kunnen zijn ?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:48
De voeding zou zeker moeten voldoen :) Weet je zeker dat je deze goed aangesloten hebt?
Loop alles even rustig na met hulp van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 14% gewijzigd door asfaloth_arwen op 29-10-2008 15:38 ]

Specs

• Zaratrass
op het moederbord zit geen aansluiting voor de proc die 4 pin aansluiting.

Dus in principe hoeft alleen de 20 pins stroom op het moederbord aangesloten te zijn.
wat ik heb gedaan.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Die Antec zal wel gewoon defect zijn. Antec heeft een tijdje hele slechte voedingen gemaakt. Het lijkt mij dat zo'n lichte PC al genoeg aan een 200W voeding zou moeten hebben.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:48
En die voeding in jouw systeem? (als jou voeding in dit systeem werkt, waarom niet andersom ook testen). Mocht deze daar ook niet werken, weet je de oorzaak en kun je even contact opnemen met degene die je deze voeding verkocht heeft :)

Specs

• Zaratrass
nou,, dat wordt een probleem, 380 watt is echt te weinig voor me eigen systeem.
maar kan het proberen. als ie niet aanwil kan geen kwaad verder.

edit:

gaat niet werken. deze voeding is maar 20 pins, mijn moederbord is 24 pins
downtime schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 15:40:
Die Antec zal wel gewoon defect zijn. Antec heeft een tijdje hele slechte voedingen gemaakt. Het lijkt mij dat zo'n lichte PC al genoeg aan een 200W voeding zou moeten hebben.
200 watt leek mij ook wel genoeg,, maar voor de zekerheid wat meer gekocht. De verkoper zei wel dat hij uit een werkende computer kwam. Het is ook een tweaker met 40+ beoordeling. Dus ik zal niet opgelicht zijn.

[ Voor 76% gewijzigd door Zaratrass op 29-10-2008 16:43 ]

• Zaratrass
Nou heb de voeding dus bij iemand anders getest.

Daar werkt hij wel.

nu snap ik er zelf niets meer van. Die voeding werkt niet op me vaders computer wel ergens anders. Maar mijn voeding werkt wel weer op zijn computer.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:21
Ben je zeker dat je in de computer van je vader alle kabels had aangesloten en ben je zeker dat de voeding kapot was?
Werkt zijn computer met jou voeding?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Zaratrass
Malantur schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 23:59:
Ben je zeker dat je in de computer van je vader alle kabels had aangesloten en ben je zeker dat de voeding kapot was?
Werkt zijn computer met jou voeding?
Ik hoefde maar 1 kabel aan te sluiten en die was van het moederbord. er zit gaan cpu 4 pins aansluiting op het moederbord.

Mijn voeding werkt wel met zijn computer

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-11 23:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Een pentium 4 heeft toch altijd een extra losse 4pins stekker?!

edit; zie ook Wikipedia: ATX

Volgens mij heb je geluk met een voeding als hij toch wil booten met enkel een 20-pins stekker.. (zit misschien toevallig wat meer sap op de 12v lijn... een andere verklaring heb ik niet)

[ Voor 65% gewijzigd door Michael Knight op 30-10-2008 00:48 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Zaratrass
Michael Knight schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 00:42:
Volgens mij heb je geluk met een voeding als hij toch wil booten met enkel een 20-pins stekker.. (zit misschien toevallig wat meer sap op de 12v lijn... een andere verklaring heb ik niet)
wat bedoel je hier exact mee?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:35

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Op die P4VT8+ zit inderdaad geen extra 4pins stekker. Maakt je moederbord niet ergens kortsluiting?

Rail Away!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Heb je niet hier last van:
Turn-on delay
Heel soms valt het voor, dat sommige moederborden in combinatie met sommige voedingen niet werken hoewel er niets mis is met de voeding, noch het moederbord. Ook zou de voeding met een dikke marge het systeem moeten kunnen trekken.
Wat is dan de oorzaak van het probleem?
De oorzaak van het probleem is dan te wijten aan een compatibiliteitsprobleem tussen het moederbord en de voeding met betrekking tot de 'Turn-on delay' van de voeding.

Wanneer voedingen niet ingeschakeld zijn, leveren ze toch een bepaald voltage op sommige van de voltlijnen (hier kan echter geen hoog vermogen uitgetrokken worden zolang de voeding niet aangeschakeld wordt), dit is nodig om bijvoorbeeld een signaal naar het moederbord te geven dat het moederbord op zich weer nodig heeft om het "schakel jezelf nu aan"-signaal te kunnen teruggeven aan de voeding wanneer de gebruiker de powerknop van de pc induwt. Zolang de voeding niet aangeschakeld wordt, kunnen deze voltages onstabiel zijn en nogal fel afwijken. Wanneer de voeding aangeschakeld wordt, heeft hij enige tijd nodig om de voltages te kunnen stabiliseren. De tijd die hiervoor nodig is, noemt men de 'Turn-on delay'. Wanneer de voltages vervolgens stabiel zijn, geeft de voeding een 'POWER GOOD' signaal naar het moederbord waardoor het ganse opstartproces van de computer kan beginnen.

Sommige voedingen hebben een nogal afwijkende Turn-on delay, of sommige moederborden zij hierin nogal kieskeurig en veeleisend. Als je dan net een verkeerde combinatie hebt van moederbord en voeding, kan dit dus leiden tot compatibiliteitsproblemen waardoor je pc niet meer wil opstarten. Dit betekent dus dat er niets mis is met de voeding en niets mis met het moederbord. Ze werken gewoon nu eenmaal niet met elkaar.

Er is niet echt iets wat je kan doen om dit te verhelpen. De enige optie is dus gewoon een andere voeding voorzien voor dit moederbord. Met een beetje commerciële goodwill van de winkel waar je de voeding hebt gekocht kan je dit probleem misschien aan de verkoper uitleggen, en willen ze misschien de voeding onder bijkomende kosten omruilen voor een andere. Anders heb je pech...
Komt uit Welke voeding heb ik nodig? Deel 20 :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Dit symptoom doet zich ook voor wanneer de power van de floppydiskdrive verkeerd om is aangesloten, die sporen soms niet en dan moet die geforceerd andersom worden aangesloten.

• Zaratrass
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:33:
Dit symptoom doet zich ook voor wanneer de power van de floppydiskdrive verkeerd om is aangesloten, die sporen soms niet en dan moet die geforceerd andersom worden aangesloten.
Alleen moederbord aangesloten gehad.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Is die antec niet gewoon brak?

Zoals al eerder gezegd had antec een brakke serie. Voeding al eens gecontroleerd op lekke (bolle) condensatoren?

Kan goed verklaren dat een bord wat iets minder afhankelijk is van de voeding (en zelf een fatsoenlijke regulator heeft) die de 'brakheid' net nog recht kan trekken WEL wil booten, en een Asrock (budgetbord, dus verwacht niet dat die voedingsregulatoren kwalitatief supertop zijn) dat net iets te brakke voeding vind.
manii schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:36:
[...]

Alleen moederbord aangesloten gehad.
Hang er ook ff een ouwe hdd oid aan, niet elke voeding wil opspinnen zonder een (aardige) belasting op ook de 12 en 5V lijnen

[ Voor 23% gewijzigd door DJSmiley op 30-10-2008 19:22 ]

• Zaratrass
Dat had ik dus ook al getest, dat werkte ook niet.
Ik heb nu een nieuwe voeding gekocht, en die werkt prima!

De antec voeding heb ik meegegeven aan een collega en bij hem werkt hij ook prima.
Pagina: 1