DHCP options instellen Copperjet 1616-2p

Pagina: 1
Acties:

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik heb sinds kort Alice ADSL, met bijbehorend Copperjet 1616-2p modem/router. Daarachter zit een Belkin wireless router, die ingesteld staat als switch (dhcp-server uit). De copperjet fungeert dus als router in mijn netwerk.
Nu ben ik aan het experimenteren met mijn Ubuntu desktop; ik wil deze laten fungeren als tftp-server om makkelijk via het netwerk Windows te kunnen installeren, mbv het pakket Unattended. Volgens de website van Unattended moet ik dan DHCP options 66 en 67 instellen. (bootfile-name en tftp-server-name).
Als ik inlog via telnet op de Copperjet kan ik met het commando 'console enable' bij de console komen, en met de commando 'dhcpserver config delete', 'dhcpserver config add [text]' kan ik de dhcpserver config aanpassen naar het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Current DHCP server configuration
---
default-lease-time 86400;
max-lease-time 86400;
deny bootp;
allow unknown-clients;

subnet 172.19.0.0 netmask 255.255.0.0
{
    max-lease-time 86400;
    default-lease-time 86400;
    host-is-dns-server;
    host-is-default-gateway;
    range 172.19.3.2 172.19.3.100;
    option domain-name-servers 0.0.0.0;
    option bootfile-name "pxelinux.0";
    option tftp-server-name "ntinstall";
}

Volgens een handleiding voor een (soortgelijk) copperjet modem, moet ik dan uitvoeren:

dhcpserver config confirm
flushfs update

En dan : restart system.
Bij die restart gaat het fout; daarna is de aanpassing weer uit de config verdwenen en staat dit in het log:

im:No such process:failed to set TFTP security classes socket option

Iemand ervaringen met dit modem/router icm tftp/pxe ?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Niemand die hier ervaring mee heeft? Heb ondertussen meerdere malen geprobeerd de dhcpinstellingen via de console te veranderen; Geen succes. Zelfs het aanpassen van een false naar true van een bestaande instelling werkt niet (dit was om te testen of het misschien aan een verkeerde syntax lag, misschien parset het modem de config en schakelt ie terug als die niet klopt).
Daarna nog geprobeerde de configuration file via de webinterface te backuppen, te openen en te wijzigen en daarna weer terugzetten. Maar dat pakt ie ook niet.

Zit nu aan een los minipctje te denken als eigen dhcp-server (en file-server, webserver). Had al gepland om al mn netwerkapparatuur in een houten doosje te bouwen, met mooi paneeltje waar alles in kan klikken, en dan 1 stekkerblok binnenin met al die rotadapters eraan. Mooi wegwerken allemaal. Denk nu dat ik er dan maar een ATX voedinkje bij stop met zo'n intel atom moederbordje..

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-03 20:54
Moet je niet eerst 'saveall' of zoiets dergelijks uitvoeren voor je hem reset.
Dan worden tenminste alle instellingen bewaard.

Ik heb zelf geen Copperjet meer (bliksem), dus ik kan zelf niets meer uitproberen.
Maar zover ik kan zien, ben je de eerste die zoiets wil met een Copperjet.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Dat moet inderdaad, zie mijn eerste post onderaan,

dhcpserver config confirm
gevolgd door:

flushfs update

Maar dat helpt allemaal niet. Ben idd een van de eerste die dit wil, kan er niet veel over vinden op GoT, of de rest van het internet wat dat betreft..
Heb laatst via tftp en pxe een pc met vista geinstalleerd, dat ging super, maar wel met een cross-verbinding direct. Ik zou het liefste zeg maar op 1 pc een soort van database met images en installatiebestanden hebben, zodat je een pc heel makkelijk kan herstellen, imagen etc.
Heb ondertussen namelijk nogal een arsenaal aan pc's opgebouwd hier thuis, (vriendin en ik allebei een desktop, allebei een laptop, mediacenter pc bij de tv, en ik nog een eee pc 901), en ik vind het leuk om daar een beetje adminnetje voor te spelen ;).
Maar ik denk dat ik toch maar voor de losse server aanpak ga, binnenkort maar eens zo'n atom moederbordje kopen. Heb nog getwijfeld over een oude laptop of zo, maar dan zit je met het probleem dat je die niet kan uitbreiden met meerdere harde schijven (ja via usb misschien, maar de goedkope oude laptops hebben max usb 1.1).
Plus dat de meeste idioten op marktplaats etc. denken nog 100 euro voor een verrotte laptop te vangen.

[ Voor 78% gewijzigd door MaximusTG op 10-11-2008 15:22 ]

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-03 20:54
Had je deze site al gezien? http://www.rhyshaden.com/dhcp.htm

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Die site niet specifiek nee, maar wel vergelijkbare. Een optie is idd om een BootP server los te draaien van de DHCP-server, dat moet in principe geen probleem zijn begrijp ik. Nadeel is wel dat je dan de mac-adressen van alle pc's los moet invoeren.

Pagina: 1