Toon posts:

KotNet werkt niet op Macbook, wel op PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik zit nu op kot, en hier in Leuven heb je op bijna elk kot KotNet, dit is een breedbandverbinding van de K.U. Leuven. Ik heb hier een PC staan met Vista erop, en als ik daar de Ethernetkabel insteek werkt die dadelijk prima. Steek ik de Ethernetkabel in de Macbook, dan werkt het niet... Ook al stel ik hem helemaal in zoals uitgelegd...
Ik krijg een verkeerd ip-adres, dit begint met 169, terwijl een ip-adres met KotNet moet beginnen met 10. Weet iemand hoe ik dit moet oplossen?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-03 21:38
bel de helpdesk?

waarschijnlijk heb je die vista laptop er eerst ingestoken en heeft hij dat mac adres gepakt en laat hij verder geen andere mac adressen toe?
het lijkt er namelijk op dat je geen ip adres krijgt toegewezen van de dhcp server.
staat je dhcp client wel aan op je mac?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de helpdesk al 2x gebeld... De ene zei dat ik de modem moest uittrekken, maar daar kan ik niet aan hier, en de andere zei dat ik er een router moest tussenhangen, en dat het dan wel zou werken... Maar ik dacht om het eerst hier eens te vragen, bespaart me misschien wel wat geld :)
En de DHCP staat ingesteld, alles zoals het op de site van de K.U. Leuven staat...

Verwijderd

Eerst en vooral, dat treft, we zijn beide studenten aan de kuleuven. Meer zelfs, ik zit momwnteel op het draadloze campusnet met de iphone.

Er zijn verscheidene factoren waarom kotnet niet werkt op de macbook: je logt niet correct in op de inlogpagina (je bent nog ergens anders aangemeld?), de beperking van het aantal uitgedeelde ip adressen is bereikt, kotnet doet zelf vaag (al voorgehad).. Het ligt allesinds niet aan mac osx want vrienden van me werken probleemloos met kotnet en een mac.

Probeer eerst en vooral de router of switch eens te resetten (of vraag dit aan je kotbaas). Werkt dit niet, schets dan eens je netwerksituatie.

Verwijderd

Topicstarter
Mhm de mensen van het Ludit zeiden dat er veel problemen zijn met macs en kotnet en dat ze niet weten waarom... Daarop zei hij dus dat ik er een router moest tussenzetten, en dat het dan wel ging werken. Ik zal mijn kotbaas eens bellen, waarschijnlijk duurt het dan nog een goede week voor er iets gebeurd is... Is er geen manier om de router te resetten vanaf mijn pc?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-03 20:10

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ze zullen waarschijnlijk roepen dat er veel problemen zijn met Macs om te ontmoedigen Macs te gebruiken. Dit is een bekend verschijnsel wanneer support desks de kennis niet hebben om OSX te supporten. Doorgaans zit op een dergelijke support desk immers alleen WIndows-minded klikvee.

Een router plaatsen is overigens niet per definitie een slecht idee :)

edit:
Het lijkt me trouwens sterk dat er in je kot al een router staat. Is dit wel het geval dan zoek je de oorzaak op de verkeerde plaats. Immers, in dat geval deelt de router in je kot IP adressen uit, en gebeurt dit niet door kotnet. Het zal waarschijnlijk een switch zijn. Overigens kan er in geval van een 'intelligente' switch best sprake zijn van port-security die slechts 1 bekend MAC adres toestaat per poort, en als je dan wisselt tussen je Vista machine en je Mac... gaat het mis.

[ Voor 40% gewijzigd door Whieee op 29-10-2008 12:05 ]

Launching containers into space

Verwijderd

Mm, ik begrijp niet waarom macs meer problemen zouden geven dan andere apparaten. Het script dat je inlogt zorgt gewoon dat je een juist adres krijgt toegewezen, en dat is os-onafhankelijk.

Je zegt zelf dat je geen ip krijgt, dan kan je zelfs niet naar de inlogpagina.. Heb Eenzelfde situatie al meegemaakt en toen lag het probleem wel degelijk bij kotnet zelf en heeft de huisbaas naar de helpdesk gebeld en een beetje druk gezet :)

Zomaar resetten gaat je niet lukken vrees ik.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 12:04:
Mm, ik begrijp niet waarom macs meer problemen zouden geven dan andere apparaten. Het script dat je inlogt zorgt gewoon dat je een juist adres krijgt toegewezen, en dat is os-onafhankelijk.
Like I said, bekend verschijnsel dat iets dergelijks geroepen wordt. Men wil het niet supporten (want men heeft de kennis niet), dus dan roep je dat er veel problemen mee zijn en het niet goed werkt, etc. Ik heb hetzelfde meegemaakt toen ik kabelinternet afnam bij Wanadoo (Casema). Er werd pertinent beweerd dat dat absoluut niet kon werken met een Mac; het werd ook niet ondersteund. Op de vraag hoe hun DHCP protocol dan dusdanig afweek dat alleen Windows ondersteund werd, konden ze mij geen antwoord geven ;) Op de vraag waarom routers (in de meeste gevallen Linux-based) dan wel werkten, kwam ook geen antwoord.

Bangmakerij dus :P

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 12:03:
Overigens kan er in geval van een 'intelligente' switch best sprake zijn van port-security die slechts 1 bekend MAC adres toestaat per poort, en als je dan wisselt tussen je Vista machine en je Mac... gaat het mis.
En hoe kan ik hier iets aan doen? Wat is de oplossing? Heb zonet nog even gewisseld, en krijg altijd een ip-adres dat begint met 169. En dit is niet correct, ik krijg dus wel een ip-adres, maar niet het juiste...

Verwijderd

Een 169 adres krijg je als de zaken misgaan :) het is dus geen werkend adres. Probeer de kotbaas de swit h te laten resetten, dat is het eerste en meest belangrijke..

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03 21:04

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

misschien is een router /acces point te overwegen voor het vervolg?

wat dat betreft ben ik blij dat ik niet meer 'op kot' zit; mijn breedband verbinding wordt eerlijk verdeeld door mijn vista desktop, macbook en ipod touch ;)

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 12:12:
[...]

En hoe kan ik hier iets aan doen? Wat is de oplossing? Heb zonet nog even gewisseld, en krijg altijd een ip-adres dat begint met 169. En dit is niet correct, ik krijg dus wel een ip-adres, maar niet het juiste...
Ik begrijp dat het eerst wel werkte met de Vista machine en nu dus niet meer? Dan is port-security best een optie, al vind ik het vrij suf dat het aan staat. Wat het geval zou kunnen zijn is dat de port is geconfigureerd om alleen het MAC adres van de Vista machine te accepteren. Wanneer je er iets anders aanhangt, wordt verkeer van en naar de switchport geblokkeerd. Met je Mac krijg je dus een 169-adres. Wanneer je de Vista machine weer terughangt, zal deze ook een 169-adres krijgen, omdat de poort geblokkeerd is.

Ik zoek de oorzaak dus nog altijd bij de switch. Neem eens contact op met je kotbaas om e.e.a. uit te zoeken

edit:
@gratis_vodka:
een router zou in dit geval inderdaad een goed idee zijn. Als de switch weer functioneel is kan er getest worden met 1 machine, waarvan je vervolgens het MAC adres kloont in de router. Problem solved :)

edit2: overigens is de topictitel ook niet echt correct meer nu. en hoort het eigenlijk ook niet meer in ACS?

[ Voor 14% gewijzigd door Whieee op 29-10-2008 13:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 13:34:
[...]

Ik begrijp dat het eerst wel werkte met de Vista machine en nu dus niet meer? Dan is port-security best een optie, al vind ik het vrij suf dat het aan staat. ....... Wanneer je de Vista machine weer terughangt, zal deze ook een 169-adres krijgen, omdat de poort geblokkeerd is.
Neen, ik heb de PC hier nog altijd staan, en wanneer ik de ethernetkabel in de PC steek, werkt hij dadelijk, als ik hem in de Macbook steek, werkt hij niet...

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 13:42:
[...]

Neen, ik heb de PC hier nog altijd staan, en wanneer ik de ethernetkabel in de PC steek, werkt hij dadelijk, als ik hem in de Macbook steek, werkt hij niet...
Ok, in dat geval gaat het port security stukje niet door. :) Blijft over dat het resetten van het modem een goed idee is ;)

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 13:55:
[...]

Ok, in dat geval gaat het port security stukje niet door. :) Blijft over dat het resetten van het modem een goed idee is ;)
En maakt het uit hoelang dit duurt? Moet ik hem even uit laten staan of gewoon aan en uit?

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Het varieert per netwerksysteem. Bij de meeste DSL en kabelmodems is een seconde of 20 al ruim genoeg, maar er zijn ook systemen waar je de connectie van het modem minstens 10 minuten af moet halen om het effect te laten hebben. De helpdesk van KotNet moet je daar meer over kunnen vertellen.

Verwijderd

Topicstarter
Pfff; de kotbaas kan pas vrijdag naar hier komen. Is er iets wat ik tot dan nog kan doen/proberen?

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

een router scoren, en daar het MAC adres van je Vista laptop in klonen? Dan heb je die man waarschijnlijk niet eens nodig. En het is sowieso handiger omdat je dan meerdere machines tegelijk online kan hebben. :)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien dit niet echt een specifieke Mac probleem is, past dit topic beter in Netwerken, dus een tik die kant op :)

ACS > NT

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-03 15:48
Zit je rechtstreeks op kotnet aangesloten? (KULeuven residenties ofwel Lerkeveld) of via Telenet (evt. ex-upc)? Via telenet is de kans groot dat de mac-tabel van de modem volzit en de modem dus gereset moet worden (maar dan zou een andere computer dan een mac aansluiten ook niet werken)...

PS. Ik ben zeer zeker dat er op het LUDIT wel macfanaten (toch mindstens ene) zitten, maar dat terzijde...

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-03 20:05
"vroeger"(jaar of 5 geleden) had je het probleem van 10/100Mbits... als je via UPC of rechtstreeks op residentie inplugde...
Ik kreeg het enkel werkend als je 10Mbits HALF duplex instelde.
Misschien dat dit het probleem kan verhelpen?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
stel anders even op je mac het netwerkkaart-mac adres van je vista pc in?

sudo ifconfig en0 lladdr 00:01:02:03:04:05 << hier je vista netwerk mac-adres

of

sudo ifconfig en0 ether 00:01:02:03:04:05 << hier je vista netwerk mac-adres

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1