Toon posts:

Netwerkverkeer dataoverzicht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een probleem waar veel mensen last van hebben is dat de snelheid van je internet wisselt zonder dat men weet waarom. Het zou ideaal zijn als er een programma zou zijn die kijkt welke computers er verbonden zijn met netwerk en vervolgens mij kan vertellen hoeveel dataverkeer die ver/gebruiken. Zo weet je ook direct of het aan jou ligt of aan provider.

Weet iemand daar een programma voor? Ik heb al een aantal dingen geprobeerd maar vaak is het heel erg ingewikkeld.

Bvd,
Chris

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je zou dan 's op zoek moeten gaan naar een router die dergelijke statistieken bijhoudt, dat is uiteindelijk de plek waar alle clients doorheen gaan namelijk.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-02 20:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Voor PC's zelf, kan je netlimiter gebruiken om te kijken naar het netwerkverkeer.
Maar volgens mij bedoel je die van de router, zoals exorcist zegt.
Hiervoor kan je voor veel verschillende soorten routers de Tomato firmware gebruiken, die een net grafiek maakt.

Als je het echt professioneel wil maken met weathermaps enz, probeer maar eens cacti uit

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:38

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je zoiets netjes wilt doen kom je denk ik toch al vrij snel uit op een oplossing waarbij je een router of switch nodig* hebt die SNMP ondersteunt en dan een tooltje als MRTG of Cacti om de gegevens uit te lezen en om te zetten naar grafiekjes.

* In theorie zou je die gegevens ook direct bij de verschillende PC's moeten kunnen opvragen, door daar SNMP ondersteuning aan te zetten denk ik?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik heb een modem van provider gekregen die alles door stuurt naar een simpele 3com switch waar alle 6 de computers in het netwerk aan hangen.
Ik heb nog nooit gehoord dat je in je switch kan kijken. Kan dat wel?
Ik ben bezig gegaan met cacti installeren en 5 extra dingen die cacti nodig heeft maar dat word me toch wel erg ingewikkeld. Ik moet daarvoor ook een webserver hebben?

En ik denk eigenlijk dat mijn eenvoudige apparaten dit niet ondersteunen.
Het gaat hier om een simpel thuisnetwerk ik ben bang dat wat ik wil dan niet gaat lukken. Misschien moet ik op alle computers individueel een programma zetten dat gewoon bijhoud hoeveel bandbreedte hij gebruikt. helaas krijg ik zo geen inzicht in eventuele externe computers die van ons netwerk gebruik maken en moet ik alle computers af om te kijken waar het probleem zit.
Heeft er misschien nog iemand tips of suggesties?

mvg,
Chris

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MRTG of Cacti halen hun info uit de router met SNMP.
Het ligt er een beetje aan hoe uitgebreid de SNMP MIB is, maar meestal wordt alleen inbound en outbound statistieken per interface bijgehouden.

Als je vanuit de router wil weten wie, hoeveel aan data verstookt,
heb je een (Cisco) router nodig met NetFlow.
Dit draait ook op Juniper routers en *BSD smaken.

Daarnaast het een een Netflow Collector (netwerkmanagement software) nodig.

Een andere oplossing is iets als Packetshaper.
Hiermee kan je applicaties monitoren en shapen. (Ook per user.)
Daarnaast kan je SLA's van de ISP controleren. (Ook zaken als latency en jitter.)

Maar op het *BSD verhaal na, zijn dit nogal profi oplossingen.
Prima voor zakelijke lijnen, maar niet voor consumenten.

Dan kan je beter ff testen met iets als DU Meter of Bit meter. (evt. installeren op alle lokale PC)
Telfort en XS4ALL hebben 100MB datafiles op hun FTP servers staan waar je wat mee kan testen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bl@ckbird op 29-10-2008 13:15 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie blackbird,

Het klinkt idd redelijk profi en ingewikkeld. Ik denk dat er wel markt is voor een programma waarmee de particulier zijn thuisnetwerk kan monitoren mits eenvoudig.

Als pa zijn bankzaken niet kan doen omdat zijn zoon een download programma aan heeft staan. dan zou het erg mooi zijn als hij middels een programma kan zien wat er allemaal gebeurd. Oplossen via dat programma zou helemaal mooi zijn maar is luxe.

Maar voor een gemiddelde vader is hier dus geen oplossing voor. 95% van de vaders niet als ik de bovenstaande benodigde handelingen goed inschat.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:47
Tja, wat je ook ng altijd heel makkelijk kan regelen is gewoon een pctje gebruiken als router, het moet echt geen zwaar ding zijn, een p2 is al genoeg, en daar zet je dan clarckconnect op... Kan je heel wat mooie dingen mee, ook in de toekomst...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op zich nog wel een p3 staan maar een PC inrichten als router lijkt me nog best een klus.
Ik heb inmiddels op 1 computer een programma geinstalleerd die je netwerk verkeer laat zien van je pc. Daaruit bleek al dat er iets stond up te loaden.

Als ik het voor elkaar krijg dat dat programma zijn gegevens naar een website zet en de andere computers ook. dan ben ik er eigenlijk ook al. Ik kan alleen netwerk niet onderscheiden van internet maar dat is niet zo'n punt.

Beetje amateuristisch maar het klinkt voor mij haalbaarder.

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
En wat voor programma is dat? Dat draait dan op de PC die stond te uploaden zeker?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:47
VAnTurenhout schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 11:59:
En wat voor programma is dat? Dat draait dan op de PC die stond te uploaden zeker?
:+ :+ --->
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 11:48:
Ik heb inmiddels op 1 computer een programma geinstalleerd die je netwerk verkeer laat zien van je pc. Daaruit bleek al dat er iets stond up te loaden.

Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 11:48:
Ik heb op zich nog wel een p3 staan maar een PC inrichten als router lijkt me nog best een klus.
Bwoah, valt eigenlijk goed mee, gewoon twee uurtjes er achter zitten en het werk meestal als een tierelier, en later kan je heel veel dingen eenvoudiger doen omdat het ding er toch al staat en helemaal geconfigged en geinstalled is...
Pagina: 1