Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vreemde tekens in browser zichtbaar, maar niet in kale code.

Pagina: 1
Acties:

• beun.net
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-03-2021
Hallo allen...

Ik hobby graag wat aan met wat HTML e.d. Zo heb ik bijv. de website beun.net.

Welnu... In sommige browsers (zoals Firefox 3.0.3 op XP waar ik nu op zit) zijn enkele "vreemde tekens" zichtbaar op mijn indexpagina. Deze tekens staan helemaal bovenaan.

De tekens zelf: 

Als ik dan in de browser kies voor "toon bron", dan staan die tekens uiteraard ook in die broncode. Ze staan dan he-le-maal aan het begin, nog voor de doc type declaratie.
Maar als ik dan vervolgens het originele bestand open in (bijv.) Notepad, dan staan die tekens er niet.

Hoe kan het nou dat ze in een browser worden getoond, en dat in de bron van de pagina, via de browser, deze tekens er ook staan... En als ik het bestand (index.php) via FTP open in Notepad, ik ze niet zie staan.

Een screencap van hoe het er bij mij uitziet:
Afbeeldingslocatie: http://beun.net/thumb_rare-tekens-beun.jpg

Het verschilt overigens per browser of die rare tekens er wel of niet staan. Dit is hier zichtbaar.

Anyone? :)
Thanks 8-)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Intentionally left blank

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

HTML files niet in Unicode met leadins opmaken.

Professionele website nodig?

• beun.net
Dank voor de antwoorden/suggesties.
Maar... Erm... Als iemand de mogelijkheid en de tijd heeft e.e.a. in een paar zinnen uit te leggen, dan graag, want ik volg het niet helemaal :o

Ik heb van doctype "ISO-8859-1" nu "utf-8" gemaakt. De tekens lijken weg te zijn? Is dit "de oplossing"? Iemand een idee waarom?

Dank :)

[ Voor 28% gewijzigd door beun.net op 29-10-2008 10:06 ]

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
beun.net schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 09:36:
Ik heb van doctype "ISO-8859-1" nu "utf-8" gemaakt. De tekens lijken weg te zijn?
Vaak wordt aan het begin van een tekst gecodeerd in UTF-8 (een Unicode-codering) een code toegevoegd. Deze code wordt de Byte Order Mark (BOM) genoemd en kan gebruikt worden om de codering/opmaak van de tekst makkelijker te achterhalen.
Wanneer je in de HTML ISO-8859-1 kiest zal de browser deze codering terugzetten. De BOM wordt dan zichtbaar als drie karakters.
Is dit "de oplossing"? Iemand een idee waarom?
Ja, de BOM geeft aan dat de tekst gecodeerd is in UTF-8 i.p.v. ISO-8859-1. Je kunt eventueel proberen om een ‘speciaal’ karakter als ‘é’ of ‘¡’ in de tekst te zetten. Als deze ook correct worden weergegeven klopt je codering.

[ Voor 12% gewijzigd door Icelus op 29-10-2008 10:19 ]

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

• beun.net
Icelus schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 10:16:
[...]
Vaak wordt aan het begin van een tekst gecodeerd in UTF-8 (een Unicode-codering) een code toegevoegd. Deze code wordt de Byte Order Mark (BOM) genoemd en kan gebruikt worden om de codering/opmaak van de tekst makkelijker te achterhalen.
Wanneer je in de HTML ISO-8859-1 kiest zal de browser deze codering terugzetten. De BOM wordt dan zichtbaar als drie karakters.

[...]
Ja, de BOM geeft aan dat de tekst gecodeerd is in UTF-8 i.p.v. ISO-8859-1. Je kunt eventueel proberen om een ‘speciaal’ karakter als ‘é’ of ‘¡’ in de tekst te zetten. Als deze ook correct worden weergegeven klopt je codering.
Duidelijk. Dank!
Pagina: 1