Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een beetje dom geweest, ik had namelijk een triple boot draaien, met vista en linux op 1 schijf, en op een andere hdd xp. Nou had ik de volgende constructie qua bootloaders.

Grub: kiezen tussen ubuntu en de vista bootloader
vista bootloader: kiezen tussen xp en vista

Nou heb ik per ongeluk de ubuntu partitie compleet verwijderd en die toegevoegd aan m'n vista partitie. Nu kan ik dus niet meer booten in grub, de loader is namelijk helemaal weg.

Ik heb wel geprobeerd met de vista installatie cd de mbr te fixen, maar dat werkte niet echt.
Ik deed bootrec /fixmbr en hij gaf aan dat hij wat had gedaan, maar hij wou nog steeds niet opstarten. Bij bootrec /fixboot gaf hij aan dat er helemaal niets te vinden was. Ik zat bij beide commando's via de opdracht prompt van de vista installatie cd in C:\

Nu is mijn vraag, wat moet ik hiermee, ik kan heb de partitie verwijderd en gemerged via gparted op een usb stick, ook kan ik via de cd van vista wel mijn bestanden nog zien, maar het wil gewoon niet booten, zelfs niet xp. De vista cd geeft zelfs niet eens aan dat hij een installatie gevonden heeft... :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb mijn windows installatie inmiddels weer aan de praat gekregen via de volgende manier:
Heb op wat vrije ruimte windows vista geinstalleerd en toen via de commandprompt het volgende gedaan:

bcdedit /export c:\BCD_Backup
C:
cd boot
attrib bcd -s -h -r
ren c:\boot\bcd bcd.oud

Ik wou daarna nog bootrec /Rebuildbcd doen, maar dat pakte die niet.
Toen vervolgens de vista cd opgestart, daar naar installatie herstellen gegaan, toen gaf ie al aan dat er fouten waren in de installatie, gefixt en opnieuw opgestart en toen pakte de compu mijn oude vista installatie al weer, alleen gaf ie een fout aan in de grub bootloader (iets met error 22)
Toen dus nog een keer vanaf de vista installatie cd op gestart en toen vanaf de commandprompt bootrec /fixmbr en bootrec /fixboot gedaan dat deze keer wel werkte (eerder pakte hij /fixboot niet) En nu loopt alles al een trein _/-\o_ :+

Daarna nog wel even met vista bootpro de bootloader waarin ik dus kan kiezen tussen mijn vers geinstalleerde "nood" vista en mijn oude vista installatie aangepast zodat ie standaard de oude installatie pakt...

Nu loopt alles dus weer helemaal goed, maar ik heb nog een vraag....
Wat heb ik eigenlijk precies gedaan toen ik die commands invoerde?¿ Ik heb ze ergens van internet vandaan gevist, maar heb dus geen flauw idee waarom dit wel werkt, en dingen als fixmbr, bootrec /fixmbr in eerste instantie niet.