• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:31
Goedenavond medetweakers!

Ik heb een ongewoon probleem met Portal: eens in de zoveel tijd loopt ie vast en krijg ik een geheel blauw scherm (geen BSOD) en start mijn systeem vervolgens opnieuw op. Iets wat ie in het begin niet deed trouwens, toen moest ik hem uitzetten door de knop lang in te drukken.
Sinds ie automatisch opnieuw opstart, krijg ik een melding zodra ik weer ingelogt ben in Windows. Ik kan de details van de melding niet goed meer herinneren (ja heel stom, maar ik klikte m meteen weg omdat ik het een beetje zat word), maar één keer kreeg ik volgens mij een melding dat het aan de grafische kaart driver lag. Voorderest weet ik dat ie deze melding geeft: Het systeem is hersteld van een ernstige fout en of ik een report naar microsoft wil versturen.

Goed, nu zeggen jullie ws dat ik iets met die driver issue moet gaan doen, maar ik heb dit probleem echt alleen maar met Portal. Ik heb Half Life 2, UT '99, UT2004, C&C, Trackmania Nations, Max Payne en nog vele andere spellen probleemloos kunnen spelen, dus zie ik het probleem toch bij Portal.

Specs:
- Intel Celeron 530m 1,43Ghz
- Ati Radeon Xpress 200m 64MB shared
- 1GB DDR2 werkgeheugen
- Windows XP SP3 Home Edition
- Volledig legale versie van Portal

Iemand enig idee wat het probleem is en wat ik eraan kan doen?

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:43
Je zegt dat je het probleem niet hebt bij andere spellen, echter zijn de spellen die je opnoemt óf (aanzienlijk) ouder dan Portal, én/óf stellen ze minder hoge eisen aan je hardware. Nou weet ik uit eigen ervaring dat die Xpress graka's een bitch zijn om te (her)installeren, maar ik zou het toch even uitzoeken of dat niet alsnog een mogelijkheid is. Desnoods zou ik Windows opnieuw installeren, maar zo ben ik :P

• RnB
Jep, dat is waar, maar Portal gebruikt dezelfde Engine als Half Life 2 toch?
Maar heb ook Half Life 2 EP2 op mijn laptop gehad en die draaide ook probleemloos, en dan bedoel ik vooral dat ik geen spontane blue screens kreeg, want de FPS was natuurlijk om te janken. :P
Aangezien EP2 net zo nieuw is als Portal, blijf ik toch bij mijn mening dat ik het probleem bij Portal moet zoeken.
En Windows heb ik al 3 keer opnieuw geïnstalleerd, maar dat heeft het probleem niet verholpen.

• RnB
Even een update, net gebeurde het weer en het blijkt toch een BSOD te zijn, ook al zie ik alleen maar een blauw scherm zonder tekst.
Dit ben ik te weten gekomen door de report te verzenden, waardoor er een pagina wordt geopend, zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/rc1rie.jpg

Nu blijkt dit dus toch door een driver veroorzaakt te worden, zoals te zien is op het screenshotje.

Ik heb even gekeken in de Event viewer en daar stond dit: Error code 1000008e, parameter1 c0000005, parameter2 e6a900ab, parameter3 ef32e9a4, parameter4 00000000 en een link om naar een Microsoft site te gaan waar ik dit te zien krijg:

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/o5s0nc.jpg

En dit krijg ik dus alleen wanneer ik Portal speel, verder nooit.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:38
Ik zou toch proberen om de driver te updaten als ik jouw was.

Misschien is het wel handig om het automatisch rebooten bij een systeemfout uit te zetten. Onder XP (Vista geen idee maar wel ongeveer de zelfde plek:)) kan je hem uit zetten bij Systeemeigenschappen -> Tabblad Geavanceerd -> Opstart- en herstelinstellingen -> De computer automatisch opneiuw opstarten uitzetten.

• RnB
Ik heb het geprobeerd, maar ik zit toch vast aan de drivers die Toshiba uitgeeft en daarvan heb ik de nieuwste.
Als ik via de site van AMD een driver download, krijg ik tijdens de installatie de melding dat er geen geschikte driver voor mijn configuratie gevonden kan worden.
En dan heb ik natuurlijk wel de IGP driver gepakt en niet van een dedicated kaart. ;)
Pagina: 1