Toon posts:

MacBook problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[management summary]
- Accu stuk, ondanks normaal gebruik.
- Probleem van de accu is een van de vele problemen die mijn laptop heeft (naast knipperend scherm, verkleuringen, afbrokkelen topcasing, crashgevoelige HD). Persoonlijk vind ik het schandalig dat Apple met dergelijke hoge prijzen zulke slechte apparatuur levert.
- MacBook is 2 jaar en 1 maand oud en valt net buiten de extended garantietermijn van Apple.
/me weet dat hij een MacBook uit een vroege batch gekocht heeft waarin wat kinderziekten kunnen zitten en is best bereid de rest door de vingers te zien maar het gaat wat ver om het accuverhaal (dat is toch ongeveer de helft van een laptop, dat je ermee kunt werken zonder stroom) maar gewoon te laten zitten.
/me zit erover te denken om een formele brief naar Apple te sturen met verzoek tot vervanging van de accu.
- Tips/adviezen/bedenkingen/ervaringen/comments?
[/management summary]

Hoi allemaal,

In augustus 2006 heb ik een MacBook aangeschaft (wit, 13 inch, Core 2 duo 1,83 GHz, 60GB) en heb hiermee in de afgelopen 2 jaar de volgende problemen gehad:

- Inverterboard (ofzoiets) kapot, scherm flikkert bij hoogste 2 brightness standen.
- Ik heb een harde schijf van het type dat bekend zou moeten staan als zeer crashgevoelig (goed backuppen dus).
- Afbrokkelende topcasing (vast een bekend probleem inmiddels, dit is ook verholpen door Apple in zoverre dat ze de topcasing vervangen hebben).
- Verkleuring van de topcasing (zowel voor als na het vervangen, dit is volgens mij onoplosbaar).

Last but not least lijkt de accu ineens dood te zijn sinds afgelopen week. Ik lijk de accu gewoon te kunnen opladen, als in: het percentage loopt gewoon op, maar als ik hem daarna van de stroom af haal en hem aanzet valt hij uit binnen 5 minuten. Ik er dus mee naar de Apple Centre in Enschede om eens te informeren of ik voor dit probleem wellicht nog in aanmerking zou komen voor extended garantie van Apple zelf, met name na het lezen van een licht verontrustend bericht over de accu's [1]. De mijne zat niet bij een terugroepactie voor zover ik weet, maar lijkt wel het genoemde probleem te hebben. Ik heb altijd alle updates gedownload en geinstalleerd waaronder ook de in [1] genoemde nieuwste software update voor de accu problemen.

Hoewel dit apparaat mij totaal toch zo'n slordige 1100 euro gekost heeft en ik er nog niets dan problemen mee gehad heb, ben ik nog bereid om de bovengenoemde resterende problemen (verkleuring, HD, backlight) door de vingers te zien en het bij de accu te laten. Hierover ben ik namelijk nog niet echt uit. Een laptop zonder accu is eigenlijk ook maar niets en ik denk dat je van een product (zeker van iets van Apple zou je denken) mag verwachten dat er geen noemenswaardige problemen ontstaan binnen 3 jaar bij normaal gebruik. Vanmiddag ben ik ook even langs het juridisch loket gelopen om eens te informeren hoe het precies zat en daar wisten ze mij te vertellen dat je volgens het consumentenrecht mag verwachten dat een product een bepaalde levensduur heeft. Nu moet ik nog een en ander precies uitzoeken maar ik zit er wel over te denken om Apple op zijn minst een formele brief te sturen waarin ik een en ander uiteenzet en een beroep zou willen doen op redelijkheid van hun kant uit. Een nieuwe accu zou mij 139 euro gaan kosten, waar ik dus zeker geen zin in heb. Ik ben altijd zuinig geweest op het apparaat en heb gezien mijn studie/achtergrond wel wat verstand van wat wel en wat niet zou moeten kunnen qua gebruik. Tenslotte wil ik nog toevoegen dat ik gehoord had (rumors) dat je van een accu mag verwachten dat deze slechts 2 jaar haalt (Li-Ion) :(.

Mijn vraag is nu het volgende: Zou het nu redelijk zijn om te eisen dat hier een oplossing voor komt of heb ik gewoon echt dikke pech gehad en moet ik de accu zelf maar vervangen? Ik vrees helaas het laatste maar ik ga in ieder geval proberen om de brief naar Apple te schrijven waarin ik netjes het verhaal uit de doeken doe en een beroep doe op hun redelijkheid.

Dit is in ieder geval de allerlaatste Apple geweest die ik in mijn leven gekocht heb, dan kan het wel zo zijn dat je pech hebt maar ik vind het alleszins belachelijk dat Apple producten levert van zo'n waardeloze kwaliteit :(. Overigens heb ik wel naar alle tevredenheid al 2,5 jaar een Mac Mini Intel Core Solo staan snorren die het prima doet.

Iemand tips/ervaringen/advies/...? Bij voorbaat dank! Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, zo niet, dan hoor ik het graag ;).

[1] nieuws: Apple meldt opnieuw problemen met MacBook-accu's

Verwijderd

Topicstarter
Tenslotte misschien nog de volgende observatie: Mocht een en ander ooit zover komen als een gerechtelijke procedure (waar ik niet op reken, aangezien het dan wel heel moeilijk wordt om het goed voor elkaar te krijgen), dan zal men waarschijnlijk van mij eisen dat ik aantoon dat ik het apparaat 'normaal gebruikt' heb, zoals genoemd in het artikel van het consumentenrecht (ik moet het artikel even opzoeken). Dat gaat hem natuurlijk niet worden, dus ik vrees dat ik gewoon genaaid ben :(.

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Bel eens naar Apple en leg je proble(e)m(en) eens voor aan degene die je aan de lijn krijgt. Misschien kan diegene iets voor je betekenen, loopt dat op niets uit, kun je altijd nog een officiele brief schrijven.

Iig succes :)

[ Voor 2% gewijzigd door domi235 op 28-10-2008 16:17 . Reden: Spelvout ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Verwijderd

Topicstarter
domi235 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 16:16:
Bel eens naar Apple en leg je proble(e)m(en) eens voor aan degene die je aan de lijn krijgt. Misschien kan diegene iets voor je betekenen, loopt dat op niets uit, kun je altijd nog een officiele brief schrijven.

Dat kan ik ook zeker nog even doen, maar ik vrees dat ze moeilijk gaan doen over AppleCare en alles... Beter dan niets proberen in ieder geval :). Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
domi235 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 16:16:

Nou ik heb ze gebeld dus en het probleem uitgelegd en ik krijg hetzelfde te horen inderdaad, dat mijn claim net buiten die extended garantietermijn van Apple zelf valt, namelijk +1 jaar op de accu's van de serie genoemd in [1]. Mijn MacBook is er wel een van dit type. Helaas vertellen ze mij dus dat ze niets voor mij kunnen betekenen. De medewerker zei dat ik dan 'brute pech had gehad dat dit voorval niet eerder naar voren gekomen is', i.e. meer dan een maand geleden, waar hij op zich gelijk in heeft natuurlijk.

Ondanks alles vind ik het toch maar mooi schraal :/.

Verwijderd

2jaar, houdt best lang vol toch :)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topics over consumentenrecht horen in het Shopping Forum :)

ACS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
1 maand buiten de garantietermijn, gewoon schandalig dat ze niet coulant zijn. :') Terwijl je er ook nog zoveel andere problemen mee hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet, wat is normaal voor een Li-Ion accu?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 20:35:
[...]

Weet niet, wat is normaal voor een Li-Ion accu?
Hang vooral van de mate van het gebruik af..

• Str1ngS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-12-2025

Str1ngS

Boe!

NickvdB schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 19:22:
1 maand buiten de garantietermijn, gewoon schandalig dat ze niet coulant zijn. :') Terwijl je er ook nog zoveel andere problemen mee hebt.
Meestal zitten er maar 3~6 maanden garantie op een accu/adapter in tegenstelling tot de 1~2 jaar op de laptop zelf. Ik weet niet hoe dit met Apple zit, maar zo is het bij de meeste notebook fabrikanten
Tenslotte wil ik nog toevoegen dat ik gehoord had (rumors) dat je van een accu mag verwachten dat deze slechts 2 jaar haalt (Li-Ion) :(.
Ben ik met je eens, maar de meeste fabrikanten denken daar helaas anders over.

[ Voor 20% gewijzigd door Str1ngS op 25-11-2008 14:35 ]

TnI 4 Life

Pagina: 1