Toon posts:

Tweede IP adres op NIC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Ik heb een pc met een netwerkkaart. Deze pc moet verbonden zijn met 10.0.0.x en met 192.168.1.x. Op de netwerkkaart heb ik een IP adres ingesteld 10.0.0.3 en 192.168.1.100. Deze netwerkkaart hangt aan een switch. Vanuit beide segmenten kan ik pingen naar deze pc. Maar nu wil ik ook dat er een routering plaats vind.

Stel ik zit in op een laptop met IP 192.168.1.101 en wil pingen naar 10.0.0.3. Dit gaat niet... kan ik dit oplossen door het commando "route add" in de dosprompt op de pc?

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Heel kort, ja.

Heeft ook een computer!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-12 10:55

Wish

ingwell

Modbreak:Als je niets te melden hebt, doe dat dan ook niet..

[ Voor 68% gewijzigd door Equator op 30-10-2008 11:10 ]

No drama

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
als je 2 ip-adressen hebt aan 1 nic, dan heb je ook 2 verschillende gateways (1 voor elk netwerk?)
(hoe de f**k heb je dat kunnen instellen, als je dat vakje daar net onder niet hebt gezien ? of de basis niet snapt van ip-adressen (en netwerken) instellen)
is vanop pc, en er moet gepind worden vanaf andere host (laptop)

deze kan je ook toevoegen via properties van LAN-verbinding -> tpc/ip v4 -> geavanceerd -> en daar heb je zowel ip-adres toevoegen als toevoegen gateways.

zorg dat je voor elk netwerk een gateway hebt, dan lukt het wrs ook al.
(is nodig anders werkt het niet, of sturt hij alles via die ene gateway die hem bekend is en als die niet van het ene naar het andere kan doorsturen loop je dus vast) of anders mag je bij elke reboot die 'route add' gaan invoeren.

dus toevoegen: je standaard gateway - wrs 192.168.1.1 - en dan ook het ip-adres van je pc in het 10.0.0.* netwerk - of heb je daar ook een router voor draaien ? )

(en 't is altijd handig als je ook meldt welke windows je hebt XP of vista of een oude variant ?
of zit je ongehoopt toch op een linuxbak en noem je de commando-line ook een dos-prompt?)

[ Voor 21% gewijzigd door soulrider op 28-10-2008 14:31 ]

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-12 03:27

silverstorm

tearing me apart

soulrider schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:26:

deze kan je ook toevoegen via properties van LAN-verbinding -> tpc/ip v4 -> geavanceerd -> en daar heb je zowel ip-adres toevoegen als toevoegen gateways.

zorg dat je voor elk netwerk een gateway hebt, dan lukt het wrs ook al.
(is nodig anders werkt het niet, of sturt hij alles via die ene gateway die hem bekend is en als die niet van het ene naar het andere kan doorsturen loop je dus vast)
Die oplossing zuigt. het misbruiken van gateways is heel wat anders dan routen
of anders mag je bij elke reboot die 'route add' gaan invoeren.
route add -p misschien?
of zit je ongehoopt toch op een linuxbak en noem je de commando-line ook een dos-prompt?)
;)

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
gelijk met de opmerkingen, maar de vraag in dit topic is zo basis dat ie het zelf had kunnen vinden met 'route help add' en/of wat gegoogle. en bij die help geeft ie ook trouwens op dat je een gateway moet opgeven die overeenkomt met je netwerkadres en je netwerkmasker ;)
en wat via cmd kan, kan je ook via advanced instellingen, en daar wou ik even op wijzen...
(dat laatste is er natuurlijk om de TS er even op te wijzen dat hij de volgende posts met wat meer info mag beginnen nadat ie de faq heeft gelezen en even zelf /? of *searchengine* heeft bezocht)

Verwijderd

Topicstarter
ok.. bedankt voor de info..

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2008 15:11 ]

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11 10:52

elTigro

Es un Gringo!

danmaarniet schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:16:
Je doet je nick wel eer aan. 99 posts en alleen in je eigen gestarte topics
zelfkennis siert de mens toch?
men noemt dit ook wel multihoming...als google zoekterm :p

[ Voor 6% gewijzigd door elTigro op 28-10-2008 15:12 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Verwijderd

Zorg dat je de route wel static maakt / vast zet. Doe je dat niet dan zal na een reboot de route niet meer in staan.
Edit: spruit 11; zie hierboven al het -p commando staan. Laat hier anders even je route tabel zien.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2008 10:51 ]

Pagina: 1