Bestandspermissies op server instellen

Pagina: 1
Acties:

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Hallo,

Ik heb hier een aantal mac's staan (2x iMac 1 Macbook Pro en een Mac Mini die functioneert als centrale server). Alles draait Leopard 10.5.5

Nu is de bedoeling dat iedereen vanaf zijn eigen mac, bestanden kan aanmaken op de server (Mini) en anderen deze bestanden kunnen openen en bewerken (niet tegelijk, dat is onmogelijk.). Ik heb het werken dat iedereen in de gedeelde server kan. Maar als iMac 1 een bestand maakt onder zijn inlogaccount op de server, kan iMac 2 en de MBP deze wel openen, maar niet bewerken en overschrijven.

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Heb op internet gezocht, kwam op een oplossing (rechtmuisknop op de gedeelde map op de server -> rechten en bevoegdheden -> en dan voor iedereen op read en write zetten, en kiezen voor alle onderliggende documenten). Maar als er na deze actie door iMac 1 nieuwe bestanden worden gemaakt heb ik opnieuw hetzelfde probleem weer met dat bestand....

Iemand enig idee? Alvast bedankt!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Normaal in een Unix systeem los je dat op door de gebruikers samen in een groep te zetten, de samengebruikte map(pen) ook deze groep toe te kennen, en dan de SGID (Set Group ID) bit aan te toggelen, in de Terminal:
sudo chmod g+s <sleep de map hierachter>

Met de SGID bit krijgt elke nieuwe map die onder deze map wordt aangemaakt hetzelfde groepseigendom mee. Ik heb 't niet uitgebreid getest, maar ik denk dat je onder MacOSX ook de groep 'authedusers' kunt gebruiken (waar alle ingelogde gebruikers automatisch in zitten):
cd <sleep de map hierachter>
sudo chgrp authedusers .
sudo chmod g+s .

Het bovenstaande is niet de makkelijkste weg, en dat komt mede omdat Apple die functionaliteit verbergt ten faveure van MacOSXServer. Zo is het ook lastig om aparte shares aan te wijzen buiten de home folders.
Er is wel een makkelijk programmaatje te downloaden, waarmee je (zoals vroeger bij MacOS9) gewoon point and click mappen kunt toewijzen voor samengebruik: SharePoints. Dat zul je waarschijnlijk 't makkelijkst vinden om te gebruiken :)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:36

BCC

Simpele oplossing is een 'guest' user zonder wachtwoord en daarvoor bestandsdeling aanzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 28-10-2008 20:27 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Die umask op 002 was ik nog helemaal vergeten in mijn eerste oplossing, die zou je voor elke user moeten instellen om elk bestand schrijfrechten voor de groep te geven (de SGID bit zet alleen de groepnaam). En volgens Daedelus' link werkt het dan nog niet goed voor netwerkgebruikers.

Je zou 't ook kunnen oplossen met ACL's (op Leopard installs is het filesystem daar standaard mee uitgerust):
[..]
sudo chmod -R +ai "group:groupA allow readattr,readextattr,readsecurity,list,search,\
read,execute,writeattr,writeextattr,delete,write,append,\
add_file,add_subdirectory,delete_child,file_inherit,directory_inherit" /path/to/share
[..]
Of je bakt iets met Folder Actions: zie macosxhints.com: Folder action to change permissions on received drop box files.

[ Voor 8% gewijzigd door benoni op 28-10-2008 22:23 ]