• Mhp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-05 15:02
Sinds korte tijd heb ik een Q6600 op mijn Asus P5B bord geprikt en alles werkt naar behoren.
De bios geeft als CPU temp ongeveer 28 graden aan (idle). Ook met Asus Probe II. Kijk ik met CoreTemp of SpeedFan, dan is de temp ook ongeveer 28 graden, maar de temperaturen van de 4 cores schommelen rond de 40 graden. Een groot verschil met de 28 graden overall!

Op zich niet zo spannend, maar als de bios een te lage temp uitleest, dan zal de cpu-fan ook te langzaam draaien schat ik zo in. Dat kan bij een flinke belasting een probleem worden.

2-tal vragen:
- Hoe kan het dat de overall temp 28 graden is, terwijl de cores een temp van 40 graden hebben?
- Leest de BIOS verkeerde waarden uit of een verkeerde instelling? (ik gebruik versie 2.001, de laatste volgens Asus)

Alvast bedankt!

Verwijderd

kan te maken hebben met de plaats waar de temp word uitgelezen:

de coretemps komen van de interne tempmeter in de cpu. wat jij als CPU temp ziet kan de temperatuur onder de processor/in de socket zijn. het kan ook de CPU omgevingstemperatuur zijn... Het zou zelfs een verkeerd gelabelde kasttemp kunnen zijn... oftewel... verschillende mogelijkheden.