Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:58
Misschien een beetje rare omschrijving, maar ik wist ook niet beter hoe mijn probleem te omschrijven.
Ik heb op google gezocht maar geen bruikbaar antwoord kunnen vinden (misschien door de omschrijving)

Mijn probleem is als volgt. Ik ben totaal onbekend met illustrator en loop tegen een, naar mijn idee heel makkelijk op te lossen, probleem aan. Ik heb een vorm in illustrator waarvan ik een gedeelte wil verwijderen.

In photoshop zou ik het gedeelte wat verwijderd moet worden selecteren, en deze selectie vervolgens in de onderliggende layer verwijderen... Helaas gaat dit in illustrator niet op.

Voor de duidelijkheid even een afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.maurice-k.com/cup-illu.jpg

Ik wil dus het witte gedeelte in het handvat 'verwijderen' uit het onderliggende rode gedeelte (dus transparant maken).

Wie o wie kan deze onwijze illustrator-debiel een beetje op gang helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je pakt je selectie tool (die witte pijl) en selecteert het witte vlak :?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:33
kleautviool schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 11:08:
Misschien een beetje rare omschrijving, maar ik wist ook niet beter hoe mijn probleem te omschrijven.
Ik heb op google gezocht maar geen bruikbaar antwoord kunnen vinden (misschien door de omschrijving)

Mijn probleem is als volgt. Ik ben totaal onbekend met illustrator en loop tegen een, naar mijn idee heel makkelijk op te lossen, probleem aan. Ik heb een vorm in illustrator waarvan ik een gedeelte wil verwijderen.

In photoshop zou ik het gedeelte wat verwijderd moet worden selecteren, en deze selectie vervolgens in de onderliggende layer verwijderen... Helaas gaat dit in illustrator niet op.

Voor de duidelijkheid even een afbeelding:
[afbeelding]

Ik wil dus het witte gedeelte in het handvat 'verwijderen' uit het onderliggende rode gedeelte (dus transparant maken).

Wie o wie kan deze onwijze illustrator-debiel een beetje op gang helpen? :)
Beide selecteren: pathfinder: subtract
BtM909 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 11:09:
Je pakt je selectie tool (die witte pijl) en selecteert het witte vlak :?
ehm dat is niet wat hij bedoelt hoor
En hoe kan jouw reactie opeens een paar minuten later, voor die van mij verschijnen? strange

[ Voor 12% gewijzigd door Phusebox op 28-10-2008 11:12 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Pathfinder is idd de oplossing. Speel maar eens met de knopjes in het pathfinder paneel, die zijn sowieso erg handig. Vormen van vormen afhalen, het overlappende deel isoleren, het overlappende deel bij beide weghalen, dat soort handige dingetjes.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Oh d'oh, verkeerd gelezen ja :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 09:14

DJH

Je kan ook de beker en het witte gedeelte selecteren en dan Object > Path > Divide objects below doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
Haha het leek me al zo sterk dat dit erg moeilijk zou zijn :)

Ik dank u allen zeer! _O_

edit:
Hmmmm waarschijnlijk moet ik van mijn photoshop-mind af maar ik kan de gum niet vinden :X Ja ik zie de eraser tool, maar die doet niet bepaald wat ik ervan verwacht. Volgens de GoT search is er inderdaad geen photoshop achtige gum, maar kan je met de pen tool dingen verwijderen??

Mijn probleem is dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.maurice-k.com/Quikcup-White.jpg

Ik wil dus in illustrator de situatie zoals ik rechts in photoshop gemaakt heb krijgen.

Misschien handig om erbij te vermelden dat ik de beker in photoshop gemaakt heb en de paths naar illustrator geexporteerd heb :$ (Ik snap illustrator nog niet zo goed)

Welke onwijs simpele handeling begrijp ik nu weer niet? :X

[ Voor 82% gewijzigd door kleautviool op 28-10-2008 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2021
Heel simpel: selecteer de twee objecten, klik in je Pathfinder devide objects, doe rechtermuis op de objecten > Ungroup en klik met witte of zwarte pijl het stukje aan dat je wilt deleten en delete het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
Klinkt simpel, maar als ik dat doe krijg ik
The filter produced no results. Please select one or more filled paths
Ook het text object rasterizen (?a la photoshop?) werkt niet.

Ook als ik trouwens twee willekeurige andere objecten selecteer en op divide klik krijg ik ook bovenstaande 'error'

Wat doe ik nu weer verkeerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:53
Pathfinder is hier niet persé het handigst voor, dat is bijvoorbeeld om nieuwe vormen te maken, en dat hoeft hier helemaal niet.

Je wilt (net als je dat in photoshop zou doen) eigenlijk een soort mask voor het stukje van de beker dat over het andere object heen zou vallen. Met die mask zorg je dat dat stukje van de beker onzichtbaar is. In photoshop kan je tenslotte ook niet 1 deel van de layer boven en een ander deel van de layer onder een andere layer hebben.

Het makkelijkst is dus om hier een clipping mask te maken. Teken het gebied dat je transparant wil hebben in de beker (en zorg dat het een gesloten vlak is). Je kan natuurlijk ipv zelf tekenen ook de lijnen kopieren van het object dat je wil tekenen, als je snapt hoe dat werkt. (Kijk eens naar de direct select tool)

Zorg dat dat vlak boven het object valt dat je wilt 'clipping masken', selecteer beide objecten, en kies in het 'Object' menu voor 'Create Clipping Mask' of iets dergelijks. Als je er niet uitkomt staat in de help van illustrator een goede uitleg van hoe clipping masks werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Koen_R op 28-10-2008 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
Allright! Thnx, die werkte! _O_

maar helaas niet helemaal. Als ik hetzelfde bij twee andere objecten doe krijg ik
images, gradient meshes, graphs, placed objects and text paths cannot be used as compound shape elements
Het bovenste object/vorm heb ik met de line segment tool gemaakt. Deze vorm wil ik uit het object eronder verwijderen. Dit object heb ik als .tif bestand in illustrator geopend en is volgens mij gewoon vector want hoever ik ook inzoom, het blijft er goed uitzien.

De GoT search geeft mij geen resultaten met bovenstaande 'error'

Is hier ook een workaround voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 09:14

DJH

kleautviool schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 14:06:
Allright! Thnx, die werkte! _O_

maar helaas niet helemaal. Als ik hetzelfde bij twee andere objecten doe krijg ik

[...]

Het bovenste object/vorm heb ik met de line segment tool gemaakt. Deze vorm wil ik uit het object eronder verwijderen. Dit object heb ik als .tif bestand in illustrator geopend en is volgens mij gewoon vector want hoever ik ook inzoom, het blijft er goed uitzien.

De GoT search geeft mij geen resultaten met bovenstaande 'error'

Is hier ook een workaround voor?
Een tiff bevat nooit vectoren, correct me if i am wrong. Daarom kan illustrator er ook niet in knippen. Wees consequent en gebruik voor iets dergelijks alleen vectoren, of doe alles in photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Weird.... tif bestanden zijn zover ik weet altijd rasterbestanden, en dan zou het idd niet moeten werken. Weet je zeker dat het een vector is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 15:56

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

DJH schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 14:17:
[...]

Een tiff bevat nooit vectoren, correct me if i am wrong. Daarom kan illustrator er ook niet in knippen. Wees consequent en gebruik voor iets dergelijks alleen vectoren, of doe alles in photoshop.
I'll correct you. Een tiff-bestand kan vectoren bevatten. In Photoshop kun je een selectie omzetten naar een pad of direct een vectorvorm maken. In je paden-palet zie je dat pad dan ook staan. Sla je het document nu op als TIF of EPS dan zal dat pad bewaard blijven samen met de pixelinformatie. In Illustrator kun je dat pad weer gebruiken: het is daar gewoon een vectorvorm. Let er wel op dat het vaak niet zo'n nette is, Photoshop maakt best wel onbenullig de vorm van je pixels na, vooral als je een selectie om hebt gezet naar een pad.

Daarom zou ik Maurice-K willen aanraden om de beker die je waarschijnlijk hebt overgetrokken, ook nog een keer op een leeg vel in Illustrator te plakken. Een simpele jpeg is daarvoor voldoende. Dat object geef je dan een transparantie van 30% en met de Pen-tool in Illustrator (die nét niet precies zo werkt als die in PS) ga je dan je hele mok overtrekken. Krijg je weer dat probleempje met de uitsparing van het handvat maar daar kom je nu wel langsheen met de pathfinder. Dan kopieer je de mok een aantal keer en ga je met verschillende kopieën zitten stoeien tot je de juiste knop van de pathfinder hebt gevonden en je precies het overlappende stukje mok kunt wegknippen.

En don't forget: met de zwarte pijl selecteer je hele objecten, met de witte pijl losse punten. Dat kan een hoop schelen! :)

[ Voor 32% gewijzigd door Dark Blue op 29-10-2008 17:23 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Goed, als je een bestand met vectoren geimporteerd hebt die in de pathfinder niet werkt dan is het waarschijnlijk een groep of samengesteld pad. Als je je vectorvorm isoleert zou het dan wel moeten werken. Maar verder zie Dark Blue, zorg dat je je vectoren allemaal in Illustrator maakt, dat levert een mooier resultaat op.

Pagina: 1