Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben bezig met een andere baan. Op dit moment heb ik een vast contract (voor onbepaalde tijd). Mijn nieuwe werkgever heeft op dit moment nog geen personeel en ik ben dus de eerste die bij hem in dienst komt.

enige tijd terug heb ik even met hem rond de tafel gezeten en toen over de manier van uitbetalen gehad. Ik heb het liefst natuurlijk gewoon een tijdelijk contract en daarna een vast contract (wat vrij standaard is).

Nu had hij het erover of het niet makkelijk was als ik me zou inschrijven als ZZP'er en vervolgens elkaar facturen te sturen. Nu zit ik daar niet heel erg in maar volgens mij zitten daar wat haken en ogen aan.

Ik ben op zoek naar een eigen huis en een hypotheek krijg je als ZZP'er volgens mij niet heel makkelijk, en wat ik me ook afvraag is of het wel mogelijk is met 1 werkgever als ZZP'er te werken, moeten dat er niet minstens 3 zijn op jaar basis?

Iemand hierover mee info (uit eigen ervaring)?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Even buiten het verhaal of je een hypotheek krijgt, elkaar factureren is leuk en aardig maar de Belastingdienst verwacht dat als jij je als ondernemer opstelt ook onderneemt. Minimaal 3 referenties waarvan (volgens mij) de grootste maximaal 65% van je omzet mag zijn. Ook moet er geen machtsverhouding zijn. Anders wordt het gezien als verkapte loondienst en worden er alsnog sociale lasten geheven etc.

• ViNyL
  • Niet online
Ja inderdaad. Ik heb weleens zelf losse opdrachten gedaan maar daar wil ik niet verder mee en gewoon ergens in vaste dienst. De losse opdrachten schreef ik bij "overige inkomsten" op mijn belasting formulier.

Ik denk dat die hele constructie van elkaar facturen sturen niet werkt, sowieso is dat voor mij nog omslachtiger ook.. Dan is er nog de optie van payrolling, maar ook dat zou voor mij mee nadelen dan voordelen betekenen.

[ Voor 13% gewijzigd door ViNyL op 28-10-2008 10:17 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het zal voor je (toekomstige) werkgever ook spannend en lastig zijn, zijn eerste personeel in dienst. Hou daar rekening mee. Zoek samen een adviseur die hiermee kan helpen en kan zorgen dat alle belastingen etc. in orde komen.

• ViNyL
  • Niet online
Het gaat ook allemaal in goed overleg en ben er ook bewust van dat het voor de werkgever zelf ook lastig is. Maar met het oog op meer personeel lijkt een opzet van een goed contract mij beter..

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Gevaar bij ZZP is dat als het niet goed gaat, jij geen recht op WW of ed hebt (je bent immers zelfstandige). Bij een arbeidsovereenkomst met een werkgever kom je hiervoor wel in aanmerking. Met andere woorden: jouw ZZP werkgever verschuift het werkgeversrisico naar jou toe (zou ik zeker niet doen).

Tjielp... een vogel.

Verwijderd

Misschien een idee om in het begin via payrolling te werken?
Is een redelijke tussen oplossing, zonder risico's.
(iets minder rendement dat wel)

• ViNyL
  • Niet online
Maar kan je als niet zelfstandige via payrolling werken.. Eens even uitzoeken want volgens mij moet je wel bij de KvK ingeschreven staan.

[ Voor 27% gewijzigd door ViNyL op 30-10-2008 16:23 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

ViNyL schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 10:05:
Nu had hij het erover of het niet makkelijk was als ik me zou inschrijven als ZZP'er en vervolgens elkaar facturen te sturen. Nu zit ik daar niet heel erg in maar volgens mij zitten daar wat haken en ogen aan.
Nogal ja, dat heet fictief dienstverband.
Ik ben op zoek naar een eigen huis en een hypotheek krijg je als ZZP'er volgens mij niet heel makkelijk, en wat ik me ook afvraag is of het wel mogelijk is met 1 werkgever als ZZP'er te werken, moeten dat er niet minstens 3 zijn op jaar basis?
Het ondernemerscriterium gaat wel wat verder dan dat, maar de klanteneis is iig 3 per jaar waarvan je maximaal 6 maanden aaneengesloten bij 1 klant mag hebben gewerkt.
Iemand hierover mee info (uit eigen ervaring)?
Ja, en zonder 2 positieve jaarrekeningen krijg je geen hypotheek - veel verstrekkers eisen er 3. Als 'fictieve' jaarsalaris en daarmee uitgangspunt voor de hypotheek wordt in het geval van stijgende lijn het gemiddelde van de afgelopen 3 jaarrekeningen genomen, in geval van dalende lijn je laagste jaar.

Alles is onderhandelbaar overigens, dit zijn de basisregels. Ik heb net een hypotheek afgesloten op basis van 2 jaarrekeningen maar moest daarvoor wel slikken dat het 'uitgangssalaris' lager werd gesteld dan de feitelijke winst van de afgelopen 2 jaar, en dat ik als groot voordeel had dat ik in 2005 een godsvermogen heb verdiend.
ViNyL schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:22:
Maar kan je als niet zelfstandige via payrolling werken.. Eens even uitzoeken want volgens mij moet je wel bij de KvK ingeschreven staan.
Payrolling is juist de tussenweg waarbij je geen ondernemer wordt. Je werkt op basis van een projectcontract voor een tussenpartij die jou doorverhuurt en alles na aftrek van een percentage als brutosalaris uitbetaald. High gains, high risk, geen ondernemerschap, geen langdurige zekerheid. Met name dat je contract in de meeste gevallen per direct opzegbaar is als payroller wekt weinig vertrouwen bij hypotheekverstrekkers ;)

[ Voor 18% gewijzigd door curry684 op 30-10-2008 16:41 ]

Professionele website nodig?

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:16

Lordy79

Vastberaden

Als hij jou graag in dienst wil fulltime zou ik gewoon een dienstverband 'eisen'. Een ZZP oplossing is gewoon niet geschikt omdat je slechts één 'klant' hebt en niet onderneemt. Natuurlijk zit daar risico aan voor je werkgever, maar ja, that's all in the game.

Het is maar goed ook dat dit niet kan, anders zou elke werkgever haar personeel als ZZP'er aannemen waardoor de werkgever de nadelen van het hebben van personeel bij de werknemer neer kan leggen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• curry684

curry684

Lordy79 schreef op zondag 02 november 2008 @ 22:39:
Het is maar goed ook dat dit niet kan, anders zou elke werkgever haar personeel als ZZP'er aannemen waardoor de werkgever de nadelen van het hebben van personeel bij de werknemer neer kan leggen.
....en veel werknemers graag zonder het bijbehorende risico alle voordelen van het ondernemerschap zouden nemen - startersaftrek, zelfstandigenaftrek en ondernemersaftrek voorop.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:16

Lordy79

Vastberaden

Amen! :)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• ViNyL
  • Niet online
Thanks allen voor de input. Is me helemaal helder!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 13:15

Prx

Ik werk zelf ook via een payroll bij een bedrijf, maar dat is dan part-time naast mijn voltijd studie. Vind het zelf wel fijn werken omdat ik elke week betaald krijg. Groot nadeel voor het bedrijf waar ik werk is dat mijn brutoloon x 1.6 wordt gedaan. Maar dat is dan de keerzijde van de medaille voor het bedrijf.

Ben benieuwd welke constructie jullie gaan gebruiken. :)

• curry684

curry684

Prx schreef op maandag 03 november 2008 @ 15:34:
Ik werk zelf ook via een payroll bij een bedrijf, maar dat is dan part-time naast mijn voltijd studie. Vind het zelf wel fijn werken omdat ik elke week betaald krijg. Groot nadeel voor het bedrijf waar ik werk is dat mijn brutoloon x 1.6 wordt gedaan. Maar dat is dan de keerzijde van de medaille voor het bedrijf.

Ben benieuwd welke constructie jullie gaan gebruiken. :)
1.6x is uiterst schappelijk *naar hun toe* als je narekent wat ziektekosten, vakantiedagen, vakantiegeld, opleiding, kort verlof e.d. allemaal kosten aan hun kant - kosten die ze voor flexibele tijdelijke inhuur niet maken.

Pagina: 1