Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WinXP MCE] Altijd VGA mode lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Hallo,

Ik heb een oudere PC omgevormd tot Media Center en aangesloten op mijn TV.
Als ik nu boot dan moet ik altijd de F8 knop indrukken zodat ik naar VGA modus kan booten.
Enkel dan krijg ik deftig beeld te zien op mijn TV. Als ik dit niet doe dan probeert windows altijd een betere resolutie in te stellen, met als resultaat dat mijn TV een stroboscoop wordt.
Ik weet dat ik met msconfig de /basevideo optie kan instellen om altijd naar VGA mode te booten, maar dit is niet wat ik wil.

Ik wil booten naar 640x480 in 8bit, en tóch gebruik maken van de drivers van mijn NVidia GForce 4 MX.
Dan kan ik ook vlot filmpjes afspelen en klaagt het Mediacenter niet meer over incompatibele drivers...
Hoe kan dit?

Ik heb al talloze keren geprobeerd om deze resolutie in te stellen, maar Windows weigert deze instelling te herinneren en wil telkens naar een hogere resolutie booten -> stroboscoop... Erg vervelend ...

Weet er iemand ook of het mogelijk is om een hogere resolutie/bitdiepte in te stellen op de TV verbonden via SVideo? Ik meen mij te herinneren dat ik er al in geslaagd ben om 1024x768 in te stellen op een andere TV?
Is deze TV gewoon te oud om meer dan 640x480 te kunnen? De TV is een gewone CRT.

[ Voor 5% gewijzigd door DieterVDW op 27-10-2008 23:32 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dat kan toch gewoon in je boot.ini ?

start ► run ►msconfig ►boot.ini ►en dan basevideo aanvinken

als ik me niet vergis

edit, ok op die toon ....... ook goed

[ Voor 73% gewijzigd door Fish op 27-10-2008 23:42 ]

Iperf

• DieterVDW
DieterVDW schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 23:30:
Ik weet dat ik met msconfig de /basevideo optie kan instellen om altijd naar VGA mode te booten, maar dit is niet wat ik wil.
Lezen ...

@edit: Niet vervelend bedoeld, maar als je bovenstaande zin gelezen had dan wist je toch ook wel dat ik deze optie al ken en niet wil?

[ Voor 21% gewijzigd door DieterVDW op 27-10-2008 23:46 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DieterVDW schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 23:30:

Is deze TV gewoon te oud om meer dan 640x480 te kunnen? De TV is een gewone CRT.
Een beetje TV moet wel degelijk 600x800@32bits aankunnen, ook via S-video en een Scartblok
Zo niet wordt het sparen voor een upgrade :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik denk dat je zelf een moitordriver in elkaat moet schroeven dan, met alleen 640x480 als optie

met powerstrip kon dat dacht ik oid

Iperf

• DieterVDW
alt-92 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 23:43:
[...]

Een beetje TV moet wel degelijk 600x800@32bits aankunnen, ook via S-video en een Scartblok
Zo niet wordt het sparen voor een upgrade :)
Maakt het sowieso eigenlijk veel verschil, 800x600 of 640x480 op een crt?
640x480 valt al behoorlijk goed mee vind ik ...
't is tenslotte maar om filmpjes op te bekijken.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MCEShell wil graag minimaal 800x600 doen, omdat dat de laagste default resolutie is die XP met normale graphics drivers biedt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DieterVDW
Even een vervolg op dit topic:

Ik heb nu WinXP op dezelfde PC gezet, en deze doet zonder problemen 800x600 of 1024x768 op mijn TV.
Dit was echter voor ik de video drivers geïnstalleerd had ...

Van zodra ik de video drivers geïnstalleerd heb werkt de output op TV echter niet meer.
Ik krijg dan zwart/wit beeld te zien dat erg snel verticaal over het scherm scrollt (niet werkbaar).
Ik kan dan enkel nog in windows geraken door bij het opstarten F8 te drukken en VGA mode te selecteren.

Als ik de NVidia drivers terug uninstalleer kan ik vlot weer werken op een degelijke resolutie.

Het zou toch net moeten mogelijk zijn om méér te kunnen doen als je de video drivers geïnstalleerd hebt, en niet minder ...?

Ik heb het vermoeden dat de NVidia drivers wel getweaked kunnen worden om te werken op de TV,
maar helaas kan ik de NVidia Desktop Manager (oid.) uit het controle paneel niet openen in VGA mode ...
(Klik en gebeurt niks ...)

Iemand enig idee hoe ik de NVidia drivers kan gebruiken en zo instellen dat deze werken samen met de TV?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je TV trekt het blijkbaar niet.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ens als je nou gewoon je monitor drivers veranderd, (zoals ik al eerder vermelde) ik zie niet dat je daar enige moeite hebt genomen

het simpelste is denk ik om je driver van je monitort te updaten.
(even show compatible hardware uitvinken)
kies dan , standard monitor types, en standard vga 640x480

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 04-12-2008 22:43 ]

Iperf

• DieterVDW
Maar mijn TV trekt het wel in VGA mode?

Ik zie ook niet echt de noodzaak voor een andere driver, aangezien de TV in VGA mode probleemloos naar 1024x768 gaat? Wat moet ik dan instellen in die modded drivers?

Het lijkt mij dat de default instellingen van de NVidia driver voor S-Video output gewoon niet juist staan?
Jammer genoeg kan ik die niet veranderen in VGA mode :( ...

Misschien moet ik gewoon even een scherm aansluiten, waarom denk ik daar nu pas aan...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik heb je 2 opties gegeven

- een modded monitor driver maken ... ik verwacht dat je zelf ook even onderzoek maakt naar het fenomeen
- de eenvoudige optie gewoon een standaard 640*480 driver pakken

je probeert het gewoon niet, je dicusieert liever.

ik kan het ook proberen maar ik heb liever dat jij dat doet.

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 05-12-2008 20:51 ]

Iperf

Pagina: 1