Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Speakers voor pc en tv

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond,

Ik heb een vraagje met betrekking tot geluid, ik hoop dat ik hiervoor in het goede forum ben. Ik heb sinds dit weekend een nieuwe televisie voor op mijn kamer. Dit is een flat screen LCD, is HD ready en heeft mogelijkheden om de laptop erop aan te sluiten via VGA en DVI. Dit laatste vond ik zeer interessant omdat ik nu mijn laptop op dit scherm aan kan sluiten om op het televisiescherm te werken. Ik wil dit scherm dus voor twee doeleinden gebruiken, televisie en laptop, dat mogelijk kan worden door het scherm aan een draaibare arm te bevestigen zodat deze boven mijn bureau kan hangen én op de plaats van de televisie kan hangen.

Dat even ter inleiding, nu het probleem. Ik ben er nu achter gekomen dat het geluid van het scherm niet zo goed is. Het klinkt heel blikkerig en hoewel dat bij de meeste televisieprogramma's niet zo opviel, bij het beluisteren van muziek via de laptop en bij het spelen op de wii viel dit erg op.

Nu zat ik er aan te denken om boxen op dit scherm aan te sluiten. Ik heb even rondgekeken en ben erachter gekomen - correct me if i'm wrong - dat 2.1 boxen betekent, 2 kleine boxen en 1 subwoofer. Zo betekent 5.1, 5 kleine boxen en 1 subwoofer enz.
Ik heb hier twee vragen over:

- Is de functie van de 5 boxen van een 5.1 set per box hetzelfde, of heeft elke box een eigen functie binnen de geluidsproductie? Dat zou namelijk betekenen dat ik 2 boxen op het bureau zou kunnen zetten, 2 boxen voor de plek waar de tv zou hangen en 1 box eronder. Als iedere box dus een ander deel van het geluid maakt, dan zou ik voor de computer, en voor de televisie dus slechts een deel van het totale geluid horen.

- Is het voor de meeste 5.1 setten mogelijk om deze via een 3,5 jack plug aan te sluiten op de televisie, of moet dat via zo'n rood/wit geluidskabel?

Ik heb weinig verstand van geluid, dus ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen. Elk advies om bij het gebruik van televisie en laptop het scherm van geluid te voorzien is welkom.

Alvast bedankt.

Robert

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:03
Elke box heeft een aparte functie in de geluidsproductie. Zo heb je speakers voor en achter en ook nog een center-speaker.
Afbeeldingslocatie: http://www.fransvaneeckhout.be/andere/images/mordaunt_short/51diagram.jpg

Je kunt een 5.1 set wel aansluiten via een jackplug, maar dat is een beetje onzinnig. Dan kun je net zo goed een 2.1 setje kopen. Een jackplug geeft namelijk maar 2 kanalen door (stereo).
Ook via zo'n rood/witte kabel heb je slechts een stereo-signaal.