Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Probleem:
Sinds 6 dagen val mijn pc op random tijden plotseling uit, zonder blauwscherm of enige waarschuwing / foutmelding. Als de pc uitvalt blijft vreemd genoeg de power-led aanstaan. Ik heb niets veranderd aan de hard- of software (behalve een nieuwe patch geinstalleerd voor World of Warcraft). Tevens heb ik niets overgeclocked.

De spec's van mijn pc:
Processor: AMD athlon 64 4200+
Moederbord: Lanparty UT rdx200
Videokaart: Ati radeon 1900xtx
Geheugen: G-skill DDR1 2gB
Powersupply: Corsair 550W
Hardeschijf: Maxtor 320gB
Operating system: windows XP

Wat heb ik al gedaan / ondervonden:
-Allereerst heb ik op internet gezocht naar mogelijke oorzaken, veelal werd genoemd: een virus / spyware, het geheugen, de powersupply of de temperatuur in de case/processor/northbridge;
-Omdat ik in eerste instantie alleen tijdens het spelen van World of Warcraft random uitval kreeg, heb ik getest of dit bij andere games ook zo was, en helaas bleef de random uitval doorgaan onafhankelijk van het programma;
-Daarna heb ik met Ad-aware en Norton gezocht naar eventuele virussen en spyware, dit mocht echter niet baten;
-Ik heb ook het geheugen getest met memtest86, er waren geen fouten gevonden;
-Ik heb de temperaturen getest direct na een shutdown in m'n bios, de temperatuur van de CPU was 40 graden en de case 41, shutdown temperatuur stond ingesteld op 85 graden;
-Ik heb de hele case schoongemaakt en al het stof eruit geblazen met perslucht en meteen bekeken of er nergens lekkende condensatoren waren. Tevens heb ik bij alle kabels gecontroleerd of ze wel correct vast zaten.

Ik zit momenteel met m'n handen in het haar en weet niet echt meer wat te doen. Misschien is het verstandig om m'n hele hardeschijf te formatteren om te kijken of dit helpt. Graag hoor ik jullie mening en eventuele tips, alvast bedankt!

Michael

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Grafische kaart te heet (Ati radeon 1900xtx is berucht) ? Installeer eens software waarmee je al je temps vanuit Windows kunt uitlezen (Speedfan, Everest, RivaTuner, etc.) en ga dan 10~15 minuten een potje gamen / 3DMark draaien en kijk dan eens naar de temps ...

En is je CPU overgeklokt of niet ? Wel de juiste spanning op je RAM, etc ... ?

[ Voor 4% gewijzigd door SKiLLa op 27-10-2008 21:02 ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

-Allereerst heb ik op internet gezocht naar mogelijke oorzaken, veelal werd genoemd: een virus / spyware, het geheugen, de powersupply of de temperatuur in de case/processor/northbridge;
Wat je dan allereerst doet is natuurlijk je voeding testen (met een multimeter de spanningen meten of gewoon een andere voeding proberen) en je geheugen testen (memtest86).
Verder kun je je chipset- en videodrivers verwijderen, met drivercleaner pro de restjes en dan de laatste versies weer installeren, eerst chipset, dan videokaart.
Ook even je temperaturen meten tijdens load en niet na een reboot (Everest, Speedfan) en ook die van je videokaart controleren (GPU-Z).

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij pakken en die doorlopen en dan hier verslag uitbrengen ;)

Verder zou ik een live-cd van een linux distro downloaden en kijken of je computer daar ook mee uitvalt. Ook een titelfix via het reportknopje aanvragen om je OS in de titel neer te zetten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
SKiLLa schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 21:02:
Grafische kaart te heet (Ati radeon 1900xtx is berucht) ? Installeer eens software waarmee je al je temps vanuit Windows kunt uitlezen (Speedfan, Everest, RivaTuner, etc.) en ga dan 10~15 minuten een potje gamen / 3DMark draaien en kijk dan eens naar de temps ...

En is je CPU overgeklokt of niet ? Wel de juiste spanning op je RAM, etc ... ?
Ik heb met Rivatuner gekeken hoe hoog de temperatuur was, standaard zonder een programma aan of venster open rond de 54 graden. Tijdens een potje Teamfortress 2 kwam hij geregeld tot de 90 graden 8)7 Dit is zelfs met de kast helemaal open geschroefd.

Mijn CPU is niet overgeclocked nee, ooit wel geweest maar omdat ie niet stabiel was gauw weer terug geclocked :p

Ik heb in de bios de volgende voltages gevonden:
(deze kon ik zelf instellen):
DRAM voltage control: 2,65V
SB PCIE voltage: 1,8V
NB analog voltage 1,2V
LDT Bus voltage 1,2V
NB Core voltage 1,2V

(deze kon ik niet instellen):
CPU Core voltage: 1,42V
LDT Bus voltage: 1,23V
SB PCIE voltage: 1,87V
DRAM 2,6V: 2,70V (deze zag ik schommelen tussen de 2,68 en 2,72V)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

SKiLLa schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 21:02:
Grafische kaart te heet (Ati radeon 1900xtx is berucht) ?
Berucht? Waar, in de biblebelt zeker? De X1900XTX is een prima kaart en het is 'minder waarschijnlijk' dat een defecte graka je pc direct doet uitvallen.
Wiethoofd schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 23:02:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij pakken en die doorlopen en dan hier verslag uitbrengen ;)

Verder zou ik een live-cd van een linux distro downloaden en kijken of je computer daar ook mee uitvalt. Ook een titelfix via het reportknopje aanvragen om je OS in de titel neer te zetten.
met stom, al zet ik mijn geld op je PSU.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Edmin schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 23:08:

met stom, al zet ik mijn geld op je PSU.
Mijn geld zet ik voorlopig ook op zijn PSU. Zeg nooit nooit, maar ik sluit een graka-probleem hier zo goed als uit. Een oververhitte GPU, daar zal je systeem hoogstens een keer van kunnen resetten, maar echt uit (zeker als de power-led nog blijft branden), zou ik eerst vrijwel altijd bij de PSU zoeken.

Overigens, direct na opstarten opnieuw de temps meten, weet niet hoe zinvol dat echt is (althans, niet om iets zinnigs te kunnen zeggen over wat de temp eerder geweest zou kunnen wezen); zonder load koelt zo'n ding toch vrij snel af (binnen een paar seconden rustig 20-30C). Wat ik een beetje mis in je verhaal, is of je ook de temps gemeten hebt terwijl ie nog aanstond. De montage en werking van de koeler een keer controleren kan iig zeker geen kwaad, dunkt me.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties jongens!

Ik ga zodadelijk proberen mijn powersupply in een andere pc te zetten om te kijken of deze dan ook uitvalt. Ik denk inderdaad zelf ook dat het de psu is, ik heb namelijk in 2 jaar al 4 psu's er door heen gejaagd...

Temperaturen heb ik ook tijdens games gemeten, CPU blijft altijd koel rond de 20 tot 35 graden (de fan gaat nooit aan :p) de northbridge ligt rond de 40-50 graden, de videokaart ligt ergens tussen de 75 en 90 en de case altijd stabiel op 42 graden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 10:17:
Bedankt voor de reacties jongens!

Ik ga zodadelijk proberen mijn powersupply in een andere pc te zetten om te kijken of deze dan ook uitvalt. Ik denk inderdaad zelf ook dat het de psu is, ik heb namelijk in 2 jaar al 4 psu's er door heen gejaagd...
Dan zou ik toch eens gaan kijken waar je voedingen dood door gaan? Wellicht piekspanningen oid?

Verwijderd

Terw_Dan schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:02:
[...]

Dan zou ik toch eens gaan kijken waar je voedingen dood door gaan? Wellicht piekspanningen oid?
Dat is een goeie wat hij zegt (zonder te slijmen, want het is wel waar)

Waarom jaag jij er in 2 jaar 4 voedingen doorheen terwijl ik 2,5 jaar met een voeding doe.
Rivatuner gaf 95 graden aan met kast open

Dit zijn 2 verschillende problemen en nu raak ik de draad kwijt maar ik reageer op de eerste.

1. Staat er binnen een straal van 100 meter een bedrijf of familiebedrijf? Zo ja, pak een ouderwets peertje voor een avond en geen spaarlamp, even zonde, maar als het peertje raar doet (even iets minder licht of even iets meer, is best wazig) dan heb je een vet probleem te pakken en een spanningsbeveiliging hakt de kop er wel af, maar kan een diep dal niet opvangen en gaat je PC alsnog op zijn gat, missie gefaald dus.
Nu moet je in de buurt goed gaan kijken en de test met het peertje ook echt uitvoeren. Hier is het vet niet in orde en dat is al gemeld want het bedrijf naast mijn huis tapt 740 kWh af per dag! (zo ver zijn ze al) Laptopvoedingen zijn hier een stuk beter in en de dalen vangt de accu op :) Dat mechanisme schijnt hetzelfde te zijn als in een goede UPS (de reden dat Windows niet op zijn gat gaat als jij de stekker uit je laptop trekt) Noem dat eens een dal, dus ik heb het issue niet.
2. Videokaarten die 95 graden worden zijn niet goed gekoeld en dat is een kwestie van koeler eraf, schoonmaken, opnieuw verdelen en koeler plakken en draait je fan überhaubt wel? op juiste snelheid? of heb je hem op energiesaving gezet met Speedfan of dergelijke?

Allemaal dingen om ook naar te kijken.

De minimaal toelaatbare minimumspanning op ons net is zover ik weet 208 volt en de maximale 240 volt. Met een multimeter een kwatier in het stopcontact heb ik 194 volt gemeten en pieken van 233 volt, dus dat bedrijf naast mij is niet wettelijk bezig door een verkeerde aansluiting te kiezen. Gemeentezaak en politiezaak, stel bij vaststellen even je netbeheerder op de hoogte, die komen meten namelijk.
Multimeter is zo handig _/-\o_

De PC's van iedereen in dit woonblok hebben dus allemaal het probleem dat ze zomaar stilvallen, dan echt uit, klak. Ik ga er zo op in omdat wij bezig zijn met het issue en Terw_dan die precies het juiste aankaart.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2008 14:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanmiddag de powersupply in een andere pc gemonteerd, toen ik de pc aan deed ging deze na 5 seconden meteen weer uit, volgens mij is dit het bewijs van een gare voeding (toch?).

Waar het piekvermogen vandaan komt zal ik echt niet weten, het is gewoon een standaard pc zonder iets over te hebben geclocked of zonder extreem veel harddisks of iets dergelijks.

Nooit over nagedacht Rogresalor! In principe zit er geen bedrijf in de buurt maar 500-700 meter verderop zit wel een verdeelstation voor hoogspanningskabels, ik zal kijken of ik nog een oud peertje heb en ga de test zeker proberen!

Over de temperatuur van m'n videokaart: ik heb hem vorige week helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt, misschien moet ik wel even wat koelpasta gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2008 19:14 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Beter is nog om een multimeter in je stopcontact te prikken. Dan kun je zien wat er aan spanning opstaat. Dit zou rond de 230V moeten zijn, maar zie je hogere pieken dan kan daar wel eens wat fout zitten.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 20:40:
Beter is nog om een multimeter in je stopcontact te prikken. Dan kun je zien wat er aan spanning opstaat. Dit zou rond de 230V moeten zijn, maar zie je hogere pieken dan kan daar wel eens wat fout zitten.
:?

Ik meende dat ik het advies al gegeven had :)

je kunt nu wel een andere voeding kopen, maar hoe lang gaat die mee.
Al gekeken of je elektra in huis wel aan NEN1010 voldoet?
Vooral bij wat oudere huizen heb je hier vaak problemen en wij met een groot opgekocht bedrijfpand ernaast (overlast valt nog mee, maar de voltage dalen)

De test met het peertje is erg betrouwbaar en is een continuopname. Zet je PC aan en een goede afwijking valt je direct op in je omgevingslicht, mij wel.

Wij zijn van het blok ook aardig pissed-off want ik mocht het zelf ontdekken en geen melding of iets.

PS: Ik heb ook al foto's dat ze op zondag om 22:57 aan het werk waren en hiermee heb ik hartenaas in handen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2008 21:02 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
In plaats van peertjes aan het plafond hangen, zou ik zeggen: koop gewoon een goede APC Smart-UPS. Heb ik - naast voor mijn server, uiteraad - ook gedaan voor mijn desktop machine. Alleen al het feit dat zo'n ding spanningsdalingen en verhogingen opvangt zal je al klauwen met geld aan nieuwe hardware schelen. 4x er een PSU uitfikken in 2 jaar, that's your clue. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat mijn huis wel voldoet aan (bijna) alle Nen normen, hij is 8 jaar oud :p (wel interessant trouwens, ik zit zelf in de bouw dus ik ga die Nen-norm eens opzoeken :D)

Morgen koop ik even wat batterijen en ga ik het stopcontact opmeten :p Tevens mezelf verdiepen in de wereld van powersupplies ^^

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:19
Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 20:52:
[...]

:?

Ik meende dat ik het advies al gegeven had :)
Soms zijn je verhalen wat onsamenhangend (wiet?), dus is het logisch dat het punt wat je maakt gemist wordt.

Ik heb hetzelfde probleem hier: oud pand met oude electravoorzieningen, waardoor ik eerst per jaar minimaal 2 kwaliteitsvoedingen er doorheen joeg. Nu, met veiligheidsstekkerdoos die de eerste pieken opvangt met een dikke zekering erin heb ik al dik twee jaar nergens meer last van.

Verwijderd

bas r schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 22:06:
[...]

Soms zijn je verhalen wat onsamenhangend (wiet?), dus is het logisch dat het punt wat je maakt gemist wordt.

Ik heb hetzelfde probleem hier: oud pand met oude electravoorzieningen, waardoor ik eerst per jaar minimaal 2 kwaliteitsvoedingen er doorheen joeg. Nu, met veiligheidsstekkerdoos die de eerste pieken opvangt met een dikke zekering erin heb ik al dik twee jaar nergens meer last van.
Ja, wiet, want ik heb parkinson en ben al blij dat ik een normaal leven mag lijden. Goed opgelet want je hebt wel gelijk. :) Ik kan er wel om liegen, maar dat treft geen doel namelijk. Accepteer het of niet ;)

Kijken naar een UPS is een goed idee, maar hier investeer je wel weer geld terwijl de oorzaak elders ligt, Dat bedrijf hiernaast ons huis is dus zwaar illegaal bezig en daar zijn we nu achter. Als ik in 15 minuten tijd een dal meet van 193 volt is er iets heel erg niet aan de haak. Wat ze doen weet ik niet, maar wij hebben al een klacht ingedient en deze wordt serieus genomen. Mijn laptops lijden er niets mee want die hebven accu's en als een laptop voor minder dan 1 seconde overschakeld en weer terug staat dat niet in je taakbalk. dat gaat Vista te snel, maar ik weet wel dat het gebeurt want elke avond heb ik 94% restlading en als ik de laptop een dag in de kast leg is de lading nog 99%, dus met de batterij is niets mis.
Ik ga geen UPS kopen, ik ga klagen.
Pagina: 1