[WLAN] Na instellen WPA-PSK geen verbinding mogelijk

Pagina: 1
Acties:

• j0ck0z
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Ik zit met een probleem waar ik al een behoorlijk aantal uren mee bezig ben om dit op te lossen zonder enig resultaat. Ik zal het proberen duidelijk uit te leggen. :)

De situatie is als volgt:

Modem/Ziggo Internet
E-Tech Wireless 54 Mbps Router Model: WGRT04 (laatste firmware update)

PC01 (maakt verbinding) (XP)
Laptop_01 (maakt verbinding) (XP)
Laptop_02 (maakt geen verbinding meer na instellen WPA-PSK) (Vista HP)
Laptop_03 (maakt geen verbinding meer na instellen WPA-PSK) (Vista HP)

Laptop_02 en Laptop_03 zijn beiden Toshiba's type: satellite p300-13J. Met als draadloze netwerkadapter: intel wireless wifi link 4965AGN (+laatste drivers)

De situatie zoals geschetst werkte tot voor kort altijd prima. Maar zo ineens werkt het op beide Toshiba laptops niet meer (geen updates o.i.d. geen instellingen gewijzigd). Zo is de configuratie van de router:
- WPA-PSK beveiligd
- MAC adressen controleren

Laptop_02 en Laptop_03 kunnen dus geen verbinding meer krijgen met de Router, PC01 en Laptop_01 werken echter prima. Laptop 02+03 maken echter prima verbinding als de verbinding niet beveiligd is met WPA (WPA of WPA2). Zodra ik de WPA beveiliging aan zet (maakt niet uit in welke vorm WPA, WPA2, WPA/WPA2) en ik probeer met één van beide laptops verbinding te maken houdt het op. Op beide laptop's vindt hij het netwerk prima, windows vraagt ook netjes om de beveiligingssleutel, vervolgens probeert hij verbinding te maken (plusminus 1 minuut) en dan geeft hij de foutmelding "Kan geen verbinding maken wegens onbekend probleem, probeer opnieuw verbinding te maken".

Wat ik al geprobeerd heb:

- Router resetten / opnieuw configureren
- Router opnieuw geconfigureerd vanaf laptop_01 of _02
- Firmware router updaten
- Channel gewijzigd
- MAC control aan/uit (geen effect)
- WEP beveiliging ipv WPA (als test) laptops 02+03 geven na invoeren van key zelfde fout als bij WPA
- Nieuwe drivers/software van de netwerkadapters op de laptops installeren
- Log bekeken van router na verbinding proberen te maken met 1 van de 2 laptops. Wordt geen mededeling van gemaakt.

Iemand enig idee :? Het is een raar en frustrerend probleem, zodra je de WPA(2) of WEP beveiliging uitzet werkt alles naar behoren. Ook met MAC Address Control aan. Maar om het in die situatie werkend te houden is niet veilig genoeg lijkt mij.

Inmiddels nieuwe Linksys router gekocht, model WRT160N. En ja hoor, hetzelfde probleem blijft bestaan. Ligt dus aan de Laptops, maar wat kan het zijn? Een bug in windows Vista? Lijkt mij ook raar, ze zijn voorzien van de laatste updates. Wat ik nu nog weer heb geprobeerd:

- Drivers netwerkadapters vernieuwd, geen resultaat.
- Opstarten in veilige modus met netwerkmogelijkheden, geen resultaat
- Alle firewalls/antivirus programma's verwijderd, geen resultaat.

Probleem opgelost. Heb SP1 van Windows Vista verwijderd, hierna kon ik gewoon verbinding maken, het probleem ligt hem dus in de SP1 update. Raar maar waar.

[ Voor 11% gewijzigd door j0ck0z op 29-10-2008 20:29 ]

PB 3.2

Verwijderd

Wat ik nog niet zie in je lijst met probeersels is het verwijderen van de voorkeursnetwerken op de Vista laptops. Dat zou ik als eerste doen.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-03 07:19

lordsnow

I know nothing

^^ met Mirutanku

- Netwerk Centrum openen
- Draadloze Netwerken beheren
- eigen netwerk verwijderen
- vensters sluiten

.. en daarna opnieuw proberen verbinding te maken met je WPA beveiligd netwerk.

[ Voor 85% gewijzigd door lordsnow op 28-10-2008 11:56 ]

• j0ck0z
Helaas had ik dat ook al geprobeerd, vergeten te vermelden. Werkt dus ook niet (zelfs alle voorkeursnetwerken verwijderd) :(

PB 3.2

• j0ck0z
Inmiddels nieuwe Linksys router gekocht, model WRT160N. En ja hoor, hetzelfde probleem blijft bestaan. Ligt dus aan de Laptops, maar wat kan het zijn? Een bug in windows Vista? Lijkt mij ook raar, ze zijn voorzien van de laatste updates. Wat ik nu nog weer heb geprobeerd:

- Drivers netwerkadapters vernieuwd, geen resultaat.
- Opstarten in veilige modus met netwerkmogelijkheden, geen resultaat
- Alle firewalls/antivirus programma's verwijderd, geen resultaat.

Anyone :? Ik ben er depressief van geworden.

PB 3.2