Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

LED in deurbel mogelijk ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Bij mij thuis hebben we een standaard deurbel, zwart met een wit drukknopje. Indien je het ding openschroeft zitten er twee draden aan verbonden. Een blauwe en een rode, wanneer deze worden verbonden klinkt de deurbel.

Nu zou ik graag het standaard witte knopje door een stukje plexi vervangen met hierin een klein LEDje. Wanneer de deurbel niet actief is zou de LED moeten branden.

Nu lijkt mij wanneer je de LED met de draden zult verbinden (al dan niet met weerstand) dat hij wel zal gaan branden. Maar dan zal de bel ook gaan klinken lijkt me. Dit is dus niet de bedoeling.

Nu heb ik de volgende vragen;
Dien ik een weerstand te gebruiken bij het aansluiten ? (voltage is niet bekend... kan de trafo niet vinden)
Hoe voorkom ik dat de deurbel klinkt wanneer de hij niet wordt ingedrukt ?

Graag jullie input !

Verwijderd

Uhm, als er nog geen lampje aanwezig is in de drukknop lijkt mij gewoon dat de drukknop schakelt over een draad van de deurbel en er dus geen spanning zit op die draden omdat ze een dezlfde pool zitten, of heb ik dat mis :?
Edit: Forgive my dumbness, denk dat dit wel gaat, maar kan je niet helpen met wat voor weerstand ertussen moet...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2008 19:40 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-11 17:57
in 99% van de gevallen zit er geen stroom in de deurbel dus je moet er of een batterij inbouwen of een draad heenleggen ;)

• Onno_Devine
  • Laatst online: 19-11 13:29
Deurbel is zowieso 12V
Ik vraag me alles af of het niet nuttiger is om een kant en klare deurbel te kopen, ipv er één zelf te maken.

Verder moet een led altijd in serie met een weerstand, om de spanning en de stroom te regelen over de led.
Zeg dat een led 3V gebruikt en 20mA, dan zou er nog 9V over de weerstand gaan staan.
Wat voor een weerstand je dan zou moeten hebben kan je uitrekenen a.d.v. de wet van ohm
(U=I*R)

Maar hoe wil je dat van plexiglas maken..
Lijkt me vrijwel niet te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Onno_Devine op 27-10-2008 19:43 ]

• maarud
  • Laatst online: 20-11 17:57
de bel zelf wel ja maar het knopje schakelt in vele gevallen een stroomloos 'iets'. Hij zal dus waarschijnlijk nog aan stroom moeten komen.

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

mij lijkt dat de deurbel niet zal gaan rinkelen van de geringe stroom van jouw ledje. Maar je zal inderdaad wel een weerstand moeten gebruiken die hoort bij de spanning van je beltrafo zodanig dat de stroom door je ledje acceptabel blijft.

Maar verder nog: wat voor bel is het eigenlijk? Zeker die mechanische bellen geven nogal wat spanningspulsen af. Niet elke led vind dat leuk.

kort door de bocht: je weerstand kan je zo berekenen:

R= V_peak/I_max

Waarbij R is weerstand in ohm,
V_peak is de piekspanning van je beltrafo ( 1.4 keer de AC-spanning, dus 1.4 keer 12 volt?)
I_max is de maximum stroom van je ledje in Ampere.

Dan moet 'ie altijd wel gaan branden en gaat 'ie niet kapot. Dat kan je dus gewoon proberen. Als het ding inderdaad niet gaat rinkelen ben je klaar :)

Verwijderd

Vaak is de deurbel gevoed met 4,5Vac je kan proberen om een 3 mm led (10mA) te nemen en deze met een weerstand van 330 ohm aan te sluiten. ik ben nu uit gegaan van een rode led (spanningsval van 1,5 V).
De formule die je moet gebruiken is Ua-Ul/I=R (aansluit spanning-spanning over LED/Stroom door de led= de juiste weerstand). Ik schat in dat je deurbel niet rinkeld met 10 mA beperking.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
12V? :?
6V? :?

Volgens mij zijn de meeste deurbellen toch echt 8V AC

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 27-10-2008 20:01 ]

Verwijderd

Het kan wel, maar dan moet je eerst weten welke weerstand je deurbel heeft.

Dus een potmeter in serie met een led, evt in serie met een amperemeter(multimeter) zodat je weet hoeveel stroom er loopt, de meeste leds branden volop bij 20mA.

Voltage is niet interesant, draai aan de potmeter (van veel weerstand naar minder) totdat de led brand zoals jij dat wilt, of tot de amperemeter 20mA aangeeft, of totdat de deurbel lawaai begint te maken.

Haal alles los en meet de weerstand van de potmeter, koop een weerstand die een hogere waarde heeft dan dat de potmeter had op de ideale positie, en veel succes met solderen.

Waarschijnlijk meet je een waarde van ongeveer 400ohm, de potmeter moet een waarde hebben van meer dan 12v/0,02= 600 ohm

ps, niet meerdere leds parallel op 1 weerstand, evenveel weerstanden als leds solderen.
Des te meer leds je parallel doet des te eerder de deurbel begint te rinkelen zonder dat je de drukker indrukt.

Veel succes.

(zoals joesoef zegt, 4 draadjes is veel makelijker)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2008 21:24 . Reden: joesoef ]

Verwijderd

ThinkPadd schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 19:55:
12V? :?
6V? :?

Volgens mij is het toch echt 8V AC
En de travo is meestal te vinden in de groepenkast zelf.

kabeltje van de bel naar de drukknop vervangen door een 4 aderige, de volle onderbroken 8 volt is daar te vinden. Je kan zelfs vanaf de bel dan de 2 extra draadjes gebruiken voor dat ledje. Gelijkrichtertje, snoer, ledje met voorschakelweerstand.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
4 draadjes is inderdaad wel handiger. Dan zit je ook niet met het probleem dat je bel constant onder een klein beetje spanning staat (of heeft hij dat ook niet met een gloeilampje?)

Gelijkrichtertje is niet nodig toch? LED werkt ook wel op wisselspanning. Ik vraag me alleen af, of het LEDje niet met 50Hz gaat knipperen.

Verwijderd

ThinkPadd schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 20:05:

Gelijkrichtertje is niet nodig toch? LED werkt ook wel op wisselspanning. Ik vraag me alleen af, of het LEDje niet met 50Hz gaat knipperen.
Niet echt nodig maar je bent af van eventuele stoorpulsen indien de bel elektromechanisch is en de helderheid zal wat toenemen omdat je van 2 halve sinussen gebruik maakt.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn ook drukknoppen met ingebouwde verlichting, daar zit ook niets anders dan een klein lampje in over de contacten van de schakelaar. Een ledje met een voorschakelweerstand gaat prima werken, de trafo is inderdaad 8v AC wat een kleine 12v sinus piek kent.

Omdat een bel met een spoel werkt zal zijn stroom vele malen groter zijn dan de 10 tot 20mA die een LED nodig heeft en kan je gewoon de standaard voorschakelweerstand berekenen wat je op een 470 ohm brengt. En echt, neem van mij aan dat 5mA bij een heldere led al voldoende is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Met stom ^^

Wil ik je nog wel aanraden om een normale diode antiparallel over de LED te zetten. Die vangt eventuele rare pieken die de bel genereert als de knop net is losgelaten op. Geen idee of het in de praktijk echt nodig is, maar ik zou 'm er wel opzetten; kost geen drol en kan je later de bel nog es openhalen schelen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

sprite-tm.
Als je de led en voorschakelweerstand even vergeet ,gaat de bel niet zacht staan te rinkelen met een diode over de bel contacten ?

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 17:01
Verwijderd schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 23:57:
Als je de led en voorschakelweerstand even vergeet ,gaat de bel niet zacht staan te rinkelen met een diode over de bel contacten ?
Als je de weerstand niet meeneemt in je redenatie, dan wel. Zit de weerstand er wel, zal de stroom zo laag zijn dat de bel niet gaat rinkelen.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Idd. Je moet de diode ook antiparallel over alleen de LED zetten, niet over het geheel led+weerstand. De weerstand is hiet de limiterende factor: die moet groot genoeg zijn zodat niets achter de weerstand ervoor kan zorgen dat het geheel zoveel stroon trekt dat de bel gaat rinkelen. Wat voor crap je dan in serie met de weerstand hangt, boeit verder niet echt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Sprite_tm schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 23:32:
Met stom ^^

Wil ik je nog wel aanraden om een normale diode antiparallel over de LED te zetten. Die vangt eventuele rare pieken die de bel genereert als de knop net is losgelaten op. Geen idee of het in de praktijk echt nodig is, maar ik zou 'm er wel opzetten; kost geen drol en kan je later de bel nog es openhalen schelen.
Zo'n diode antiparallel aan LED bij wisselspanning is idd echt wel nodig. De max. reversespanning van LEDS is 4-5 Volt en daar ga je met 8V AC ruim over heen.
Misschien gaat je LED niet meteen stuk, maar hij wordt snel slechter.
Pagina: 1