Apple developer en Amerikaanse belasting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebrafilm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-03 13:42
Beste mensen, er zijn me hier vast al mensen voor gegaan wat betreft het invullen van alle Apple formulieren.
Ik beb bezig met een commerciele app en worstel me door alle aanmeldingen.
Ik loop min of meer vast op de eindeloze formulieren brij van de 'tax paper'.
Je moet blijkbaar een US belasting nummer aanvragen en dan nog een aantal lastige vragen beantwoorden.

Wie heeft dit al eens gedaan, en hoe? (telefoon, mail, fax) heb je een EIN nummer gekregen?
Wat voer je in godsnaam in op formulier W-8BEN als je een eenmanszaak hebt?
Welk belastig verdrag, cq welk tarief hoort er bij NL?

Meer algemeen, wat wordt er nou eigenlijk ingehouden? Apple pakt 30%, wat pakt de US TAX?

Ervaringen graag!

Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien kun je ook even duidelijk maken waarom je dit precies moet doen? Is het zo dat wanneer je programmatuur maakt voor de Mac, dat je dan een deel van je inkomsten af moet dragen aan Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat hij er wel ervaring mee heeft;

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/30952651

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebrafilm
Fijn dat je reageert maar zullen we het on topic houden?
Het gaat me om reactie van andere developers die dit traject al een keer gelopen hebben. Het lijkt me hier niet de plaats om de eerste stappen uit te leggen. (Elders help ik je graag)
Ik heb al een tijdje een developers account, geen problemen met certificaten,coden etc, het gaat me nu alleen om de stap voor het invoeren van alle belasting formulieren op de developers site.

[ Voor 0% gewijzigd door zebrafilm op 27-10-2008 15:48 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
zebrafilm schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 15:48:
Fijn dat je reageert maar zullen we het on topic houden?
Het gaat me om reactie van andere developers die dit traject al een keer gelopen hebben. Het lijkt me hier niet de plaats om de eerste stappen uit te leggen. (Elders help ik je graag)
Ik heb al een tijdje een developers account, geen problemen met certificaten,coden etc, het gaat me nu alleen om de stap voor het invoeren van alle belasting formulieren op de developers site.
Volgens mij suggereert Flamingo_BB hier dat je even contact met de betreffende gebruiker op kan nemen.

En het gaat dus over de verkoop van software in de iTunes store? Dat wordt me dus niet duidelijk uit de openingspost.

Zie b.v. hier: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=7989653. Staan wel wat tips in. In dit topic wordt b.v. geschreven dat je even contact met Apple op kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met precies hetzelfde probleem momenteel (heb ook een eenmanszaak en ben ook bezig om formulier W-8BEN in te vullen). Deze thread is op zich wel interessant:

http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=8050633

Ergens in het midden is er een duitser die dit te melden heeft:
I can only tell what they told me to do as a german citizen.
Here are the detailed instructions:

everything should be already filled up to line 5.

6. U.S. Taxpayer Identification: fill in nine 0 and check SSN or ITIN

7. Foreign Taxpayer Identification Number: leave blank

8. Reference Number(s): leave blank

9. I certify that: as an individual (no company) check a. (I don't know what to do if you have a company, may be someone can add this information)

10. Special rates and Conditions: leave blank

Part III: Notional Principle Contracts
do not check

Part IV: Certification
check
You're done .

Hope that helps!
Op verschillende plekken heb ik al gelezen dat Apple zelf het advies geeft om geen EIN aan te vragen. Dit is het standaard mailtje dat ze rond sturen:
Since the App Store contracts are characterized as a "sales/commission" agreement, as opposed to a "royalty" agreement, there will be no tax withholding in the United States. Therefore, we would still like you to complete the W8BEN form, however, you are not required to obtain a new US Taxpayer Identification Number if you do not already have one.

Please enter nine zeros (000000000) in the space provided in section 6. In addition, payments from the USA App Store will not be reported to the IRS on form 1042 at year end.
Alle verwijzingen naar "Royalty" in de on-line documentie van Apple komt blijkbaar doordat iTunes connect oorspronkelijk voor de muziekindustrie gemaakt is. Maar voor de App store vallen de verkopen dus onder "Sales/commission". Ze willen nog steeds een W-8BEN formulier hebben om de juristen tevreden te houden :)

De vraag is alleen of dit voor mensen met een eenmanszaak ook geldt. Het lijkt mij van wel aangezien er juridisch eigenlijk geen verschil is tussen mij als persoon en mijn eenmanszaak (in stap 3 van het formulier is de keuze "Individual/Sole proprietor" ook niet voor niets 1 optie volgens mij).

Ik neig er erg naar om het formulier zoals boven beschreven op te sturen. Ik twijfel alleen of ik 9c ook moet aanvinken of niet.

Is er iemand met App store ervaring out there die het een en ander kan bevestigen?

Thanks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebrafilm
Ha top monkey, Dat is waardevolle informatie. In principe zal het geen verschil maken of je, je als invidual of als bedrijf aanmeld lijkt me. Apple zal het vermoedelijk een zorg zijn wat je status is.
Mooie uitleg trouwens dat het door de historie van de muziek komt dat we met zulke crappy forms zitten.

Ik denk dat ik ook maar de 'negen nullen' optie probeer, er van uitgaand dat ik het wel hoor als het niet goed is. Toch zou het fijn zijn als er nog een paar mensen kunnen bevestigen dat dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebrafilm
OK na het ingevuld te hebben kreeg ik meteen een email met dezelfde formulieren en het verzoek te tekenen en op te sturen. Daar zat nog een NOTE bij:

Note: You must sign and deliver this form to iTunes. Failure to do so by the
time of first royalty payment will result in your royalty payments being
withheld at the standard rate (currently 30%). By submitting this form, you
may be eligible for a lower withholding rate as a result of applicable tax
treaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, dan ga ik denk ik ook maar de 9 nullen variant in sturen. Dat moet met ouderwetse snailmail daar heen of niet? Wat heb je uiteindelijk bij vraag 9 aangevinkt als ik vragen mag. Alleen 9a of 9c ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebrafilm
Ik heb alleen 9A gedaan. Wanneer je de form submit komt hij ingevuld in je email terug. Die moet met snailmail weer terug naar Texas.
Heb de postzegels erop zitten maar denk dat ik het toch nog even post in het nieuwe Apple Developers forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah mooi! Dan wacht ik daar ook nog even op. Een extra dagje maakt nu ook niet meer uit. M'n app is toch nog lang niet klaar ;) Zou je het resultaat (positief of negatief) weer hier willen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebrafilm
Natuurlijk al kan ik hier steeds niet de alert modus vinden.....

Apple forums liggen al de hele dag plat, je moet geen haast hebben met ze :-)

[ Voor 39% gewijzigd door zebrafilm op 28-10-2008 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow sorry voor mijn reactie trouwens.... het was niet helemaal naar je zin begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebrafilm
@Flamingo_BB: nee ik had geen probleem, was meer dat Noork een off-topic wedervraag ging stellen maar die begreep me denk ik verkeerd.
Ik hou threads graag schoon. (Zal wel komen omdat ik meerdere fora modereer) No offense, blij met alle hulp en suggesties.

Het gaat moeilijk worden dit topic op de Apple beta dev forums te zetten ze kappen alles af wat ze niet bevalt met:

This thread is inappropriate for these forums as its focus is Apple policies or procedures rather than the technical aspects of developing iPhone applications. Please review the guidelines outlined under "What are the Apple Developer Forums Beta Usage Guidelines?" on http://developer.apple.com/faq/discussions.html for more details.

Ik moet nu twee weken naar de Bahamas voor werk, ik zal proberen hier een oogje op de te houden maar mijn reacties kunnen even duren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Om dit onderwerp af te ronden voor de mensen die nu wellicht in het zelfde schuitje zitten: Ik heb zojuist mijn eerste betaling vanuit Amerika ontvangen (voor m'n eerste app Alphabetic) en er is geen extra 30% belasting ingehouden. De 9 nullen methode werkt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 10:34
Verwijderd schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 14:57:
Om dit onderwerp af te ronden voor de mensen die nu wellicht in het zelfde schuitje zitten: Ik heb zojuist mijn eerste betaling vanuit Amerika ontvangen (voor m'n eerste app Alphabetic) en er is geen extra 30% belasting ingehouden. De 9 nullen methode werkt dus.
Maar moet je dan ook die formulieren insturen?

EDIT: heb jouw methode gedaan, maar kreeg wel de formulieren per mail binnen die ik weer terug naar hun moet opsturen?

[ Voor 10% gewijzigd door juulie19 op 31-03-2009 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartezzzb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:01
Even een kickje.

Ik wil via mijn BV een app aanbieden in de Appstore. Het is mij echter onduidelijk wat ik moet invullen onder het Tax gedeelte van de Apple formulieren.

Ik begrijp dat Apple sowieso een percentage belasting inhoud tenzij er een belastingverdrag van toepassing is. (Wat in het geval van de VS-Nederland van toepassing is)

Wat ik begrijp van mijn eigen zoektocht op het Internet is dat ik het formulier W-8BEN-E moet invullen en een EIN (want BV) nummer moet aanvragen in de VS. Is dit echter wel echt verplicht?

Heeft iemand ervaring met deze materie? Ik heb dit reeds op informele wijze nagevraagd bij een belastingadvies kantoor maar daar hebben ze geen ervaring met het invullen van dit formulier.

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/A3W1N.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 11:04

Yor

Yor1313#2571

Bartezzzb schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:20:
Even een kickje.

Ik wil via mijn BV een app aanbieden in de Appstore. Het is mij echter onduidelijk wat ik moet invullen onder het Tax gedeelte van de Apple formulieren.

Ik begrijp dat Apple sowieso een percentage belasting inhoud tenzij er een belastingverdrag van toepassing is. (Wat in het geval van de VS-Nederland van toepassing is)

Wat ik begrijp van mijn eigen zoektocht op het Internet is dat ik het formulier W-8BEN-E moet invullen en een EIN (want BV) nummer moet aanvragen in de VS. Is dit echter wel echt verplicht?

Heeft iemand ervaring met deze materie? Ik heb dit reeds op informele wijze nagevraagd bij een belastingadvies kantoor maar daar hebben ze geen ervaring met het invullen van dit formulier.

[afbeelding]
Lees ik nu verkeerd of heb jij de bovenstaande posts niet gelezen?

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartezzzb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:01
Yor schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:56:
[...]

Lees ik nu verkeerd of heb jij de bovenstaande posts niet gelezen?
Deze posts zijn al van enige tijd geleden. Daarnaast gaat het voornamelijk over het aanbieden van een app als particulier/eenmanszaak. Ook spreken sommige posts elkaar tegen, net als de rest op internet. Je zou zeggen dat er hier recent meerdere mensen tegen dit probleem aangelopen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Bovenstaand is inderdaad redelijk oud en het formulier heeft nu revisie februari 2014. Ik weet niet in hoeverre deze anders is en de vraagnummers nog overeenkomen...

Wat ik uit die standaard e-mail die hierboven staat begrijp vallen de app inkomsten onder "sales/commission" en wordt daar überhaupt geen btw over gerekend in de VS. Oftewel dan zou het niet boeien wat je invult.

Bij het formulier staat ook een linkje naar korte instructions. De vraag is of er treaties zijn hiervoor, of gewoon lekker leeg laten?

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Allemaal,

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik moet zeggen dat ik er geen snars van snap.

De negen nullen methode lijkt niet meer te werken ik krijg dan de volgende melding:

An account corresponding to your name/address and/or Taxpayer Identification Number has already been created. If you believe you are reaching this message in error, you may Contact Us.

Is er iemand op deze aardbol die het wel weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Bel gewoon Apple op als je 't niet snapt, ze hebben niet voor niets een speciale developer klantenservice. :/ Die helpen hier ook mee. Ik snap de moeite ook niet... vond het proces enorm simpel. 1 formuliertje en je DUNS-nummer invullen, even $99 lappen en klaar. Alles geregeld.

[ Voor 5% gewijzigd door WhatsappHack op 24-03-2017 13:51 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Pagina: 1