"simpele" receiver?

Pagina: 1
Acties:

• nodog
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik ben me aan het orienteren op de home cinema markt. apparatuur die ik al heb/zeer binnenkort aanschaf:

panasonic plasma th37px80
upc media box
ps3
htpc / barebones Asus P2-M2A690G

pc gaat content streamen via ps3.

Als surround speakerset overweeg ik momenteel de Mordaunt-Short Genie.
Het enige dat ik nog nodig heb is een versterker. Aangezien ik de speakerset al behoorlijk aan de prijs vind wil ik een zo goedkoop/simpel mogelijke receiver/versterker.

Probleem is dat vrijwel alles wat ik in de prijsklasse onder de 350euro tegenkom veels te veel mogelijkheden heeft voor wat ik nodig denk te hebben. Is er niks simpels te vinden dat precies doet wat nodig is zonder toeters en bellen?
"Wat is nodig" is uiteraard de volgende vraag. Voor zover ik het begrepen heb kan de ps3 al van alles decoden en via optische out doorsturen. Versterker moet dus optisch in hebben. Verder wellicht ook handig als ik er 5 speakers op kan aansluiten. ;-)
Wat ik niet nodig heb is 86 inputs en 5 hdmi poorten met switchers en weet ik veel. Ik wil kwaliteits-audio voor het geld dat ik uitspaar op die overbodige dingen.

Graag wat input van mensen die er ervaring mee hebben. Wellicht zie ik wat over het hoofd en heb ik bepaalde functies wel degelijk nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door nodog op 27-10-2008 13:53 . Reden: links toegevoegd ]

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-01 16:30

oXygeN

oftewel oxje...

Misschien is het zinvol om eens naar een tweedehands receiver te kijken. Vaak vind je rond de 200 euro gewoon een goede (en wellicht een aantal jaar oude) receiver welke waarschijnlijk prima voldoet aan jouw eisen.

\o/

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:48

Shunt

Boe

pak gewoon een "simpele" marantz SR-4002 ik weet niet wat jij met simpel bedoelt maar simpel als ik wil op een knop drukken en dan nooit meer ergens naar kijken dat bestaat niet echt in component audio land. je zal bij alle losse recievers de afstanden op moeten geven speaker grote subwoofer cross over. maar het boekje volgen is niet zo moeilijk bij deze recievers.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Als ik jou was zou ik kijken naar een Denon AVC A 10SE, staan voor 350 euro op marktplaats. Hierbij heb je echt goede bouw kwaliteit en zeer goed geluid voor dit geld. Weegt bijna 22 kilo, zit een goede overbemeten voeding in en is een apparaat wat nog erg lang mee kan gaan.

Er zit geen HDMI switcher op mocht je dat nodig hebben, al denk ik dat niet.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-02 03:17
Maar om een Denon AVC-A10SE nou simpel te noemen... ;)

• nodog
met "simpel" bedoel ik in dit geval niet "supermakkelijk in gebruik" maar simpel als in weinig extra opties die ik toch niet ga gebruiken.

bedankt voor de suggesties, ik ga eens even rondkijken. meer suggesties uiteraard van harte welkom.

• mac1987
Dat bedoelde ik ook. Hij is vrij uitgebreid. Verder zie ik op marktplaats geen Denon A serie receivers voor onder de €600. Zie je een AVC-A10SE voor €350, dan moet je die inderdaad kopen. Bevalt hij niet (waarschijnlijk door de functies, kwaliteit is super) dan kun je hem altijd nog met winst verkopen.

• nodog
ik reageerde op Shunt, jouw post kwam ertussen. :-)

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:52
Zelf heb ik in het in het verleden van http://www.hirschille.de/hishop1/ een Yamaha RX-V361 voor 140,- gekocht. Ik zie dat ze hem nu niet meer hebben staan maar over het algemeen vind ik dat een redelijk goedkope winkel, er staat vast nog wel wat tussen wat aan je eisen voldoet.

Verwijderd

mac1987 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 14:57:
Dat bedoelde ik ook. Hij is vrij uitgebreid. Verder zie ik op marktplaats geen Denon A serie receivers voor onder de €600. Zie je een AVC-A10SE voor €350, dan moet je die inderdaad kopen. Bevalt hij niet (waarschijnlijk door de functies, kwaliteit is super) dan kun je hem altijd nog met winst verkopen.
Stond vorige wek nog 1 op voor 350 euro, en heb de mijne vorige week verkocht voor 400 euro. Meer krijg je er niet voor hoor dan meot je wel geluk hebben. De vraagprijs die op MP staat is heel erg vaak niet realistisch t.o.v. de marktwaarde.

Verwijderd

nodog schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 13:19:
.

Als surround speakerset overweeg ik momenteel de Mordaunt-Short Genie.
Het enige dat ik nog nodig heb is een versterker. Aangezien ik de speakerset al behoorlijk aan de prijs vind wil ik een zo goedkoop/simpel mogelijke receiver/versterker.
Stel voor jezelf een budget op, ga eens winkels in en ga eens kijken wat er mogelijk is binnen je budget en laat een keuze afhangen van een goeie combinatie. Het direct ervaren van bediening en het horen van de geluidskwaliteit, of heb je deze speakers al eens beluisterd ?

Het enige juiste advies imho is neem wat cd's mee en ga daarmee in de winkels luisteren en laat je oor bepalen wat goed is en laat je gevoel bepalen welke versterker voor jou het meest prettige is, waarbij een goeie combinatie een goed resultaat kan bereiken ipv. je blind te staren op een paar speakers.

Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen, hoe lang wil ik de versterker gaan gebruiken en ben ik van plan om op korte termijn andere audio speakers aan te schaffen, die mogelijk een zwaardere versterker nodig hebben waardoor je misschien goedkoper uit bent op termijn om een wat duurdere versterker aan te schaffen :)

• nodog
bedankt voor de goede raad. ik zou niet weten in welke winkel ze nog dit soort service bieden. zeker in de prijsklasse waar ik in zoek.

voorlopig heb ik even m'n oog laten vallen op de Onkyo TX-SR506. nog steeds te uitgebreid naar mijn smaak maar wel goedkoop.
2dehands markt ook even afgestruind maar ik zie door de bomen het bos niet meer. ik zal iig nog eens rustig de tijd nemen om wat fora door te spitten en me verder te informeren, wie weet kom ik dan alsnog tot de conclusie dat een 2dehandsje te prefereren is.

• mac1987
Bij o.a. Stassen en Hobo hebben ze ook wel receivers in de prijsklasse waarbinnen jij zoekt en bij Stassen zijn ze zelfs bereid om een kamer op te stellen met de receivers en speakers die jij wilt beluisteren.
Bij zaken als Hobo is het in overleg ook vaak mogelijk om een receiver op proef mee te nemen. Een goede zaak biedt ook service aan mensen met een wat beperkter budget. Wie weet win je ooit een prijs, erf je een hoop geld of ga je meer verdienen en kom je terug om ineens voor het tienvoudige of meer aan spullen te kopen.
Indien een speciaalzaak je service weigert omdat je (naar hun mening) te weinig uitgeeft, dan is het maar een belabberde zaak die alleen aan kortetermijnwinsten denkt. Het gevolg is dat ze niet meer service bieden dan bijv. een Mediamarkt of Correct en duurder zijn. 3x raden wat dat met je klandizie doet ;)

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:39
Ja luisteren is heel belangrijk. Momenteel heb ik 2 mordaunt-short mezzo 2 speakers als front (paar prijsklasses hoger dan de joue) maar die heb ik een keer op een denon verserker van ruim 800 euro gehoord en ik vond het echt 3 keer niets. Het klonk heel steriel en leeg, en op mijn eigen marantz SR4500 (350euro) zijn ze een heel stuk warmer en nog steeds zeer strak en herlder geluid.

Dit zelfde geld voor mijn oude fronts, mordaunt-short avant 902. Die heb ik op een NAD, JVC en marnatz gehoord, allemaal in een prijsklasse van +- 350 euro. En er ziten dan nog behoorlijke verschillen in het geluid. Van die combinaties vond ik de marantz het mooist klinken, en dat was wel de receiver met de meeste extra poespas. Maar ik vind dat warme geluid het lekkerst klinken, zeker met sing a song writer muziek en indie pop gaat dat zeer lekker samen. Het blijven hoe dan ook versoonlijke ervaringen.

Het enige wat ik hier mee wil zeggen, meer features betekend niet slechter geluid. Hoog uit iets minder vermogen, maar ook dat is afhankelijk van merk, tijpe en prijs. Misschien ergens een mooi demo model op de kop tikken.

• nodog
bedankt voor alle tips, ik ga verder op onderzoek uit en laat nog wel even weten hoe het afloopt.

• floffert
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-02 12:51
nodog schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 10:31:
bedankt voor alle tips, ik ga verder op onderzoek uit en laat nog wel even weten hoe het afloopt.
Had je toevallig al gekeken naar de Sony dg720?
Ik zit nu zelf namelijk ook te kijken naar een simpele receiver om samen met de ps3 neer te zetten en deze wordt hier vaak voor gebruikt.

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
De Marantz SR4002 is al genoemd in dit topic. Heb hem zelf ook en ben er dik tevreden mee. Heb er zelf Dali speakers aan hangen (Concept 6, Center en 2). M'n huisgenoot heeft de voorloper de SR4001 en heeft er Mordaunt Short 904's aan hangen aangevuld met speakers uit de 300 serie (Premiere set is dat geloof ik). Je kunt ook voor de SR4003 gaan, de nieuwe. Is een tikkie duurder maar die heeft ook de decoders voor de nieuwe audio formaten aan boord. :)
Pagina: 1