Toon posts:

BSOD Far Cry 2 met Creative Audigy geluidskaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vooralsnog best onder de indruk van het spel. Het spel heeft wat mij betreft wel het potentieel om iets heel groots te worden, maar wat mijn speelplezier nu toch echt zwaar serieus begint te bederven is de BSOD (0x0000007F) die ik 9 vd 10 keer krijg als ik syrette's uit zo'n kistjes aan de muur wil pakken (bijv. bij die Wapenhandelaar bij Mike's Bar), plus de CTD's die ik afentoe ook krijg (maar dat is in vergelijking met BSOD's nog te overzien..hoewel ook bepaalde niet praktisch).

Het kan bijna geen technisch probleem van mijn systeem zijn. Heb niets ge-OC'd. Heb voor zo'n beetje alle componenten de meest recente drivers geinstalleerd (tm de BETA drivers van Nvidia aan toe voor m'n 8800GT) Ook m'n geheugen getest met MemTest86, CPU gestressed met Orthos en Prime. Vuurtje onder de GPU gestookt met ATI-Tool en alles dus rock-solid en prima temps, en op de koop toe heb ik geen enkel probleem met de andere games die ik speel (incl. Crysis en Warhead), dus aan m'n systeem kan het bijna niet liggen.

Iemand enige idee? Of ervaringen met het zelfde probleem?

Gigabyte P35-DS3L (BIOS v. F8)
C2D E6850 met CoolerMaster Z600 CPU koeler
2x 1GB OCZ PC6400
GeForce 8800GT 512MB (laatste BETA-driver ivm FC2 optimalisaties)
Creative Audigy 4 geluidskaart
2x 250GB Samsung Spinpoint
Plextor PX-755A DVD-RW

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-11 22:33
Ik heb exact hetzelfde probleem, echt mega irritant. Als ik op het handje klik om de naalden uit het bakje te pakken, crasht m'n pc en start die automatisch opnieuw op.

Ook mijn systeem voldoet aan de spec, dus ik snap er geen hol van.

Asus P5K
Core2Duo E8400
2×2GB OCZ PC8500 DDR2
Sapphire HD 3870 X2
Creative Audigy 4
74 GB Raptor
Thermaltake 650 Watt voeding
XP SP 3

Ik laat mijn graka fan op 75% draaien zodat deze zo rond de 50 graden blijft. Ook mijn systeem is niet ge-OC'ed en is voorzien van de nieuwste drivers.

Ook ik draai Crysis en Warhead, bij Crysis nooit een crash gehad, bij Warhead tot nu 2 keer, maar dat waren ctd's.

Wat ik wel op m'n G15 toetsenbord zie is dat de processor continue tussen de 90% en 100% belast wordt. Ik heb in de BIOS de fan op 'Optimal Performance' of iets dergelijks gezet, zodat deze goed gekoeld wordt.

Ik heb dus geen oplossing, maar wel hetzelfde probleem.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb ook last van wat BSOD's inderdaad. De minidumps wezen me op de drivers van m'n Audigy 4 (ja, ook ik heb die :P ). Jammer dat er nu dus al een tweede game is waar de drivers van Creative het af laten weten.

Gisteren kwam ik toevallig langs deze draad, daar staat redelijk wat info in: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1358356

Ik heb de titel van dit topic even aangepast zodat het voor anderen met hetzelfde probleem wat gemakkelijker te vinden is :P

[ Voor 17% gewijzigd door TheZeroorez op 27-10-2008 16:09 ]

• partyondude
Ik heb ook een Audigy geluidskaart, wel toevallig opzich, maar zou het dat echt zijn? Volgens mij heb ik daar laatst nog de driver van geupdate :'(

Verwijderd

Ik heb een E-MU geluidskaart, de professionele divisie van Creative, en ik krijg helemaal geen geluid in het spel.

• partyondude
Maar geen geluid hebben is bij mij iig helemaal niet het probleem.

Ben in ieder geval blij dat dit een bekend en zo te lezen best groot probleem is. Nu moeten ze wel snel met een fatsoenlijke patch komen :)

• TheZeroorez
  • Niet online
partyondude schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 17:08:
Maar geen geluid hebben is bij mij iig helemaal niet het probleem.

Ben in ieder geval blij dat dit een bekend en zo te lezen best groot probleem is. Nu moeten ze wel snel met een fatsoenlijke patch komen :)
Tja, maar gezien het feit dat ik altijd al ruzie heb gehad met deze drivers (zo heb ik oa een SB 128 PCI in m'n systeem omdat de Audigy drivers geen goede 20dB boost ondersteunen 8)7 ), en Trackmania Forever ook al BSOD's geeft, lijkt het me toch een Creative probleem, helaas.

Best wel jammer, want een nieuwe geluidskaart kost toch al gauw 50 euro, en als je direct van Creative af wilt ( O-) ) ben je als gamer al snel 150 kwijt voor een Auzentech X-Fi :X

• partyondude
Das niet grappig :(

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval prettig om te weten dat ik niet de enige ben met dit IRRI probleem en dat er inmiddels een indicatie is van wat het veroorzaakt.

Zijn er voor Creative geluidskaarten niet alternatieve/getweakte drivers ofzo...vergelijkbaar met de Omega-Drivers voor ATi en NVidia videokaarten? Heb overigens de laatste BETA drivers van Creative geinstalleerd, maar die zijn ook al weer even oud, dus dat zal wel niet hebben geholpen.

Ik ga vanavond eerst eens de on-board chip op m'n mobo-je inschakelen en kijken hoe ik het er dan vanaf breng in FC2. I'll keep u guys posted.

En nu maar hopen dat er snel iets aan deze issues gedaan wordt, want dit is echt te gek voor woorden. Wel apart dat dit probleem nu pas een beetje aan het licht komt, want Creative geluidskaarten worden toch te pas en te onpas overal ingedrukt, dus het had volgens mij al tijdens de ontwikkeling aan het licht kunnen/moeten komen. Maar zoals zo vaak tegenwoordig...testen lijkt weer eens de sluitpost te zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2008 09:06 ]

• partyondude
Ik was eigenlijk niet van plan om voor dit probleem 'even' een andere geluidskaart te kopen, mag hopen dat Ubisoft/Creative met een oplossing op de proppen komen.

Verwijderd

partyondude schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 08:43:
Ik was eigenlijk niet van plan om voor dit probleem 'even' een andere geluidskaart te kopen, mag hopen dat Ubisoft/Creative met een oplossing op de proppen komen.
ik wil best een andere geluidskaart kopen, maar waar vind je tegenwoordig nog reviews van alternatieven voor je Soundblastertje? Oftewel - wat dan te kopen?

• partyondude
Geen idee.

Heb nu net een BSOD gehad tijdens wat rondwandelen, het begint echt super irritant te worden. Zit er ook sterk over te denken om dan maar een andere geluidskaart te kopen :S

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus net even mijn creative geluidskaart uitgeschakeld en mijn butt on-board chippie maar weer aangezet....een guess what...geen BSOD's meer bij het pakken van syrette's. Het spel kent nog steeds de nodige verbeter-punten, maar geen BSOD's meer is al heel wat.

Geen feitelijke oplossing, meer een work-around..maja...je moet toch wat todat Creative en/of Ubi met een oplossing komen voor dit probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2008 21:27 ]

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
De mensen die helemaal geen geluid hebben moeten de creative equalizer even uit zetten. Maar ik heb verder ook BSOD 0x00000007f

[ Voor 54% gewijzigd door BastiaanN op 01-11-2008 19:57 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Verwijderd

BastiaanN schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 19:48:
De mensen die helemaal geen geluid hebben moeten de creative equalizer even uit zetten. Maar ik heb verder ook BSOD 0x00000007f
Ik heb geen geluid, maar heb ook de Creative Equalizer niet. Ik heb een E-MU, zo'n pro Creative geluidskaart. Ik moet eerst de 'PatchMix DSP' applicatie runnen, dan heb ik in Windows (en ook in alles trouwens) geluid, buiten in FC2. Heb dan mail gehad van Ubisoft om te zeggen dat ik geen "game sound card" heb en dat ze dus ook geen support geven voor "non game sound cards".

:( !

• BastiaanN
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 13:14:
[...]

Ik heb geen geluid, maar heb ook de Creative Equalizer niet. Ik heb een E-MU, zo'n pro Creative geluidskaart. Ik moet eerst de 'PatchMix DSP' applicatie runnen, dan heb ik in Windows (en ook in alles trouwens) geluid, buiten in FC2. Heb dan mail gehad van Ubisoft om te zeggen dat ik geen "game sound card" heb en dat ze dus ook geen support geven voor "non game sound cards".

Het gaat ook niet om de creative equalizer, maar er mag gewoon geen enkele equalizer actief zijn. Die van mij stond bijv. op pop en totdat ik hem op "geen" zette had ik geen geluid. Ik heb nu overigens mijn onboard 7.1 kaartje weer geactiveerd en mijn audigy 4 uit de pc gehaald, sindsdien nog geen crash weer gehad :)

Vind het overigens wel een kwalijke zaak (van Creative)

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 13:14:
[...]

Ja, dat heb je met een Pro-geluidskaart. Kunnen we nu weer ontopic blijven? Inmiddels weten we wel dat jouw pro-geluidskaart niet goed in games werkt ;)

Verwijderd

TheZeroorez schreef op zondag 02 november 2008 @ 15:14:
[...]
Inmiddels weten we wel dat jouw pro-geluidskaart niet goed in games werkt ;)
Daar gaat het juist om, mijn kaart werkt in alle games die ik al gespeeld heb, en dat zijn er veel. Waarom zou het dan zo moeilijk zijn voor FC2 om geluid te laten werken. FC1 werkt hier perfect. Kan gewoon niet anders als een klein dingetje zijn.

Edit: Nou goed, ik heb het wel werkende gekregen mijn geluid. Control Panel, Sound And Audio Devices, Audio Default Device, Advanced, Performance, Hardware acceleration op None ipv Full. Misschien ook een tip voor bepaalde mensen hier met BSOD's.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2008 17:07 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Via DxDiag de hardware acceleration op 0 zetten maakte in ieder geval bij mij niets uit.

• BastiaanN
  • Niet online
Community 5.1 Sound Workaround: :: Goto: [install drive]:\Far Cry 2\Data_Win32\SoundBinary
:: Open DARE.INI in notepad
:: Replace DISABLE_OPTIMISATION=TRUE with DISABLE_OPTIMISATION=FALSE
:: Save and close DARE.INI
Iemand toevallig bovenstaande al geprobeerd of de nieuwe 1.01 patch?

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:39
Hier al vanaf het begin FarCry 2 aan t spelen, met een Audigy 4. Werkt prima ;)

Vista X64 Ultimate (gestript)
Driver van Creative zelf, versie 6.0.1.1361. Datum van uitbrengen is 27-6-2008 aldus device properties van Windows zelf.

Hoop dat t je beetje op gang helpt

Specs!

• BastiaanN
  • Niet online
GoldenBatt schreef op donderdag 06 november 2008 @ 16:07:

Driver van Creative zelf, versie 6.0.1.1361. Datum van uitbrengen is 27-6-2008 aldus device properties van Windows zelf.

Ik gebruik ook exact die versie alleen voor Windows XP, helaas nog steeds crashes.

Edit; bij mij is het opgelost! ik heb de beta drivers van september geïnstalleerd.
http://support.creative.c...ad.aspx?nDownloadId=10684

[ Voor 14% gewijzigd door BastiaanN op 07-11-2008 16:16 ]

Verwijderd

Jouw probleem staat echt totaal apart van waar het topic over gaat.

[ Voor 92% gewijzigd door TheZeroorez op 07-11-2008 17:31 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
GoldenBatt schreef op donderdag 06 november 2008 @ 16:07:

Vermoedelijk helpt 't feit dta je X64 draait (en dus totaal andere drivers hebt) iets. Dat je nu nog niets hebt gehad zegt niet veel trouwens, ik had de eerste ook pas na enkele uren.

Nu heb ik 'n Xtreme Gamer X-Fi. Niet om Far Cry 2 (bah wat een saai spel O-) ), maar omdat het sowieso wel eens tijd werd. Dit zoveelste probleem gaf wel de doorslag, zegmaar.
Pagina: 1