[Debian Etch] sa-exim ruimt zooi niet op in /var/spool

Pagina: 1
Acties:

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-01 19:15
Al enige tijd zit ik met het probleem dat de zut in /var/spool/sa-exim niet wordt opgeruimd door sa-exim. Er staat keurig in de /etc/exim4/sa-exim.conf:
code:
1
2
3
# If you are archiving messages that are rejected, how much do you want
# to archive? Default is 20MB.
SAmaxarchivebody: 20971520

Maar intussen staat er honderden megabytes aan oude junk in die permanent is gereject...
vps202:/# du -h --max-depth=1 /var/spool/sa-exim/
1.0K    /var/spool/sa-exim/tuplets
344M    /var/spool/sa-exim/SApermreject
38K     /var/spool/sa-exim/SAdevnull

Dit heb ik op meerdere systemen die ik onderhoud, allemaal Debian Etch.
Zie ik iets over het hoofd? :?

Permissies staan goed, er is geen Cronjob die erbij hoort, voor zover ik kan zien, Googlen op de sa-exim config variabele en "sa-exim spool cleanup" levert weinig nuttigs op...

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 27-10-2008 01:29 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zover ik in de source kan lezen gaat dat niet over de maximale aantal rejects op disk maar de maximale lengte van een enkele reject.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• gertvdijk
Tja, klinkt niet onlogisch gezien de naamgeving 'SAmaxarchivebody', maar dit gaat heel snel aardig uit de klauwen lopen op een normale mailserver.

Is hier geen standaard setting voor die de bende voor je opruimt? Of moet ik zelf een Cron scriptje draaien met een find commando om alles ouder dan een x aantal dagen te verwijderen?

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

gertvdijk schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 01:26:

SAmaxarchivebody: 20971520[/code]

Dit heb ik op meerdere systemen die ik onderhoud, allemaal Debian Etch.
Zie ik iets over het hoofd? :?

Permissies staan goed, er is geen Cronjob die erbij hoort, voor zover ik kan zien, Googlen op de sa-exim config variabele en "sa-exim spool cleanup" levert weinig nuttigs op...
Jeetje, wat heb je zelf al gezocht? Natuurlijk kan dat. Google eerst eens even zeg :-)

Bij de migratie van tiscali naar telfort konden mensen hun mail niet deleten (Al leek het wel zo) en kreeg men mailtjes dat de postbak vol was, men niets nieuws ontvangen kon tot ie leeg(er) was.
Pas na een 2e delete uit de afvalbak (na zichtbaar maken middels attrib.) was het echt weg.
Bij het overzetten van de Tiscali webmailfolders is de inhoud van de Tiscali prullenbak overgezet naar een _gewone folder_ in de nieuwe Telfort webmail met alleen de _naam_ prullenbak.

De Telfort prullenbak werkt anders: Selecteer mailtjes, druk op 'naar prullenbak'. De geselecteerde mailtjes blijven vervolgens staan waar ze zijn maar krijgen er een rood kruisje voor staan als teken dat ze in de
prullenbak staan. Vervolgens 'Prullenbak Legen' en alles met rode kruisjes is echt weg.

Mailtjes die al in 'prullenbak' staan moesten eerst nogmaals 'naar de prullenbak' verbannen worden voordat het echte deleten kon aanvangen.

Verder staat er achter :
code:
1
2
3
# If you are archiving messages that are rejected, how much do you want
# to archive? Default is 20MB.
SAmaxarchivebody: 20971520

SAmaxarchivebody: 20971520 niet kb, Kb, MB of iets, kan het dat zijn? getal verkleinen en voila...?

[ Voor 10% gewijzigd door notsonewbie op 28-10-2008 22:50 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• gertvdijk
notsonewbie schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 22:47:
[...]

Jeetje, wat heb je zelf al gezocht? Natuurlijk kan dat. Google eerst eens even zeg :-)

Bij de migratie van tiscali naar telfort konden mensen hun mail niet deleten (Al leek het wel zo) en kreeg men mailtjes dat de postbak vol was, men niets nieuws ontvangen kon tot ie leeg(er) was.
Pas na een 2e delete uit de afvalbak (na zichtbaar maken middels attrib.) was het echt weg.
Bij het overzetten van de Tiscali webmailfolders is de inhoud van de Tiscali prullenbak overgezet naar een _gewone folder_ in de nieuwe Telfort webmail met alleen de _naam_ prullenbak.

De Telfort prullenbak werkt anders: Selecteer mailtjes, druk op 'naar prullenbak'. De geselecteerde mailtjes blijven vervolgens staan waar ze zijn maar krijgen er een rood kruisje voor staan als teken dat ze in de
prullenbak staan. Vervolgens 'Prullenbak Legen' en alles met rode kruisjes is echt weg.

Mailtjes die al in 'prullenbak' staan moesten eerst nogmaals 'naar de prullenbak' verbannen worden voordat het echte deleten kon aanvangen.
Waar heb jij het over? Ik heb helemaal geen Tiscali of Telfort! :? Ik beheer Debian (mail)servers waarop Exim en Spamassasin draaien, wat in Debian verwerkt is tot het sa-exim pakket.

• gertvdijk
Om even terug te komen op mijn probleem na enkele maanden... Ik heb het inmiddels opgelost door niet meer gebruik te maken van sa-exim, maar van Exim's ingebouwde communicatiemogelijkheden met Spamassassin. Blijkbaar moet je niet dom how-to's volgen die je vertellen dat je sa-exim moet installeren (totaal overbodig tegenwoordig!). Hoe het wel netjes kan, zonder sa-exim, staat duidelijk in de Debian docs.

Pagina: 1