Toon posts:

PC wil totaal niet overklokken *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Inleiding

Welnu, ik heb nu al enige tijd een PC staan waar ik als maar 'problemen' mee ervaar. Nu dacht ik alles opgelost te hebben, maar blijkbaar toch niet?! Het is zo dat eerst mijn PC maar bleef bevriezen bij de minste of geringste overclock. Toen was het nog met de combinatie van een E8500 en een Gigabyte X48-DS5. Inmiddels heb ik al veel te veel hardware gekocht omdat ik dacht dat het daar aan zou liggen. Ik ben begonnen met de aanschaf van een Q9450. Heb deze van BvK P4 overgekocht als een model wat 3.6 GHz op 1.224 Volt aan zou kunnen. Deze op mijn toenmalige X48-DS5 gemonteerd en testen maar. Nog altijd bevroren schermen zodra ik ook maar enige vorm van overclocks boven de 3.8 GHz deed. Damnit. Toen een E8600 gekocht welke nog nieuw in de verpakking was en weer op de X48-DS5 gedaan--> Nog altijd bevroren schermen zodra ik een beetje een 'degelijke' overclock in gebruik wou nemen... (CPU is gewoon goed, doet netjes 4 GHz op 1.2 Volt)
Om maar eens wat anders uit te sluiten heb ik toen een ander moederbord gekocht, en wel een 'top of the line' model van Asus, de Rampage Formula. Trots als ik kon zijn dat ding ingebouwd, Q9450 er weer op en testen maar... En guess what, nog altijd problemen. Toen kwam ik achter de CPU en NB GTL settings. Toen deed alles het ineens perfect en kon ik overclocken tot 3.8 GHz stabiel op 1.32 Volt! Perfect zou je zeggen. Ik kon 24 uur Prime 95 laten draaien, kon 10 loops van 3DMark '06 en Vantage laten draaien, kon uren gamen zonder problemen enz. Echter nu heb ik de PC vanuit de woonkamer naar mijn slaapkamer gedaan, en de ellende begint nu weer van voor af aan!

Gebruikte hardware

Na een veel te lange inleiding zal ik even een lijst maken van de onderdelen die NU in de PC gemonteerd zijn.

Kast: Antec P182
Voeding: Corsair TX750W (Ondanks 750 Watt wordt hij vaak op 900 getest!)
Moederbord: Asus Rampage Formula met 0410 BIOS (was dus een Gigabyte X48-DS5)
Processor: Intel Core 2 Quad Q9450 (was dus een E8500 en E8600)
Geheugen: 4 x 1 Gb Crucial Ballistix PC8500
Grafische kaart(en): 2 x ATi Sapphire 4870 512 Mb
Hardeschijven: 2 x Samsung Spinpoint F1 in Raid0, 1 x WD Caviar SE, 1 x Maxtor (@ IDE)

Verder staat er een Tuniq Tower 120 op de CPU, een Noctua 80mm fan op het geheugen en de rest is gewoon standaard gekoeld.

Mijn probleem

Zoals gezegd heb ik dus vandaag mijn PC naar mijn eigen hol verhuisd. Ik heb hem beneden uitgezet op een werkende instelling, en verder nergens meer aangezeten. Alles netjes neer gezet, mezelf gezeteld en toen de PC aan. Opstarten van Vista ging nog wel, maar zodra ik aangemeld was had ik nog ongeveer 20 seconden te gaan voor de PC onherroepelijk vast liep. Vreemd.

Wat ik geprobeerd heb

Gezien het feit dat ik in de woonkamer een geaard stopcontact had en hier niet, heb ik een mooie verlengkabel door het huis getrokken om toch aarde te hebben. Het effect: Niks.
Daarna even de FSB omlaag naar 450 MHz. Opstarten, gaat allemaal prima. Om even uit te sluiten dat mijn hardeschijven me lastig vallen allemaal op fouten controleren en lees en schrijfsnelheid meten. Allemaal prima in orde! Dan de geheugensticks eruit en naar de P35-DS4 van mijn ouders. Zelfde instelling (950 MHz 4-4-4-4 op 2.05 Volt) testen met MemTest, en *natuurlijk* fout vrij! Dan alles maar weer terug en nog eens proberen. Nou, alles weer geinstalleerd en ingesteld voor 3.6 GHz met de voltages voor 3.8 GHz weer booten. Hij doet het. Stressen van de HDD's gaat prima, althans, voor 3 minuten gaat het prima, en dan freezed de PC weer!
Dan maar eens een game opstarten. Het word Far Cry 2 die ik nog nooit geopend had... Ehm, wtf, een frame-rate van 30 FPS en lager op 1024x768 met alles high en zonder AA lijkt me wel erg laag. Dan CoD4 maar even openen. Dat draaide altijd als een idioot mooi, en nu hapert het soms wat. Ergens zit iets akelig fout!

Dan maar weer het BIOS in. Alle instelling weer 1000 keer nakijken, en ja, ze staan echt nog precies zoals ze voorheen ook stonden!
CPU voltage: 1.3375
CPU PLL voltage: 1.54
Northbridge voltage: 1.75 (hoog, ik weet het, maar anders werkte het niet....)
DRAM voltage: 2.06 Volt
FSB Termination Voltage: 1.42
Southbridge voltage: 1.15
SB 1.5 voltage: 1.6
Loadlinecalibration: Enabled
CPU GTL Voltage: 0.63x
NB GTL Voltage: 0.67x
DRAM Controller Voltage: Normal
DRAM Channel 1: Normal
DRAM Channel 2: Normal

Nu heb ik bij wijze van testen het voltage van CPU wat omhoog gedaan, het PLL voltage iets omhoog, FSB Termination voltage wat omhoog, Southbridge wat omhoog, geheugen wat omhoog, NB wat omhoog en omlaag. Allemaal geen effect. Ook op 3.6 GHz blijft het gewoon vastlopen. Ik werk nu even 2.66 GHz, en zal vannacht kijken of deze het allemaal wel overleefd (verwacht van wel), maar het is niet bepaald de bedoeling om zo te blijven draaien.

Conclusie (?)

Heb ik mijn CPU kapot geclocked? Is mijn moederbord brak? Mis ik een instelling? Ik vraag het me af. Ik vind het wel erg vreemd dat ik ineens problemen heb na het simpelweg verplaatsen van de PC. Ik heb tenslotte geen hardware aangeraakt. Dus iets slopen lijkt me niet echt van toepassing. Helemaal de CPU niet, die zit echt buiten bereik.
Ik hoop dat hier iemand is die helderder van geest is dan ik, en mij dus kan vertellen wat mijn probleem is. Alvast bedankt in ieder geval!

Als ik wat vergeten ben, zeg het maar even, dan voeg ik het toe.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb je ook naar de temperatuur gekeken? Als je je pc hebt verplaatst kan het zijn dat je koeler niet goed zit. Het is toch even 400 gram dat maar aan 1 kant vast zit.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
het batterij'tje op je moederbord kan nog wel eens brak zijn , ookal is je moederbord nog niet oud

mijne ging na 2 dagen al lopen kloten door een kapotte batterij.

deze kun je zowat overal kopen dus probeer het maar eens.

Een cpu kapot clocken geeft dit als resultaat : helemaal niks meer doen , het is dus alles of niks

Mischien zit er stof tussen je sloten van het geheugen pci express enz.
Ga er eens heel kalm door met een penceeltje.

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

En je hebt je PCI E natuurlijk ook al handmatig op 100 vastgezet !?

[ Voor 26% gewijzigd door pcgek op 27-10-2008 09:59 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Misschien eens handig om te kijken wat je loglijsten hebben te melden, wie weet loopt er een stukje software niet zoals het hoort ;).

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Even een topic title change gedaan :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen: Temperaturen zijn goed. Lager zelfs dan eerst (het is hier ook kouder). Ook lock ik standaard m'n PCI-e op 100MHz, dus die staat wel goed. Dan kom ik bij het logboek. Hier staan wel 'Fouten' in bij de laatste 24 uur, maar ook daar voor staan ze allemaal al (oke, hij is wel eens vaker vast gelopen, dus het is wel logisch, maar zo kan ik dus nog niks achterhalen) En dan houdt ik een BIOS batterij over --> Sprint naar de winkel. Hoop dat het mijn reddende tipgever is!

Maar, de gebeurtenissen die in de afgelopen 24 uur vaker dan 5 keer een fout hebben gemaakt zijn:
-EventLog (system) 7 keer fout
-Provider van gebeurtenissenlogboek voor Servicebeheer (systeem) 8 keer fout
-HttpEvent (systeem) 9 keer

Dus als iemand hier uit op kan maken dat er iets 'kapot' is aan Windows, tell me, ik haal het er niet uit :+

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:48

Dark

who tweaked the light?

Probeer het eens met 2x 1GB ipv. 4x 1GB... Twee repen klokt over het algemeen een stukje makkelijker...

Verwijderd

Topicstarter
glangeveld je bent geweldig! _/-\o_ Ik heb het batterijtje verwisseld door één uit een 5 jaar oude AMD'ert, en sindsdien doet de PC het weer normaal! Hulde aan jou! *O*

Nja, note to my self: Ook het batterijtje checken in 't vervolg :Y)

Voor de rest, thanks voor de reply's!
Pagina: 1