[Stroomverbruik] PC vs laptop.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Aangezien mijn laptop zijn laatste adem heeft uitgeblazen, ben ik een beetje aan het rondkijken voor een nieuwe computer. Aangezien de meeste laptops na 3 a 4 jaar zijn afgeschreven (oke, IBM/Lenevo uitgezonderd, maar dat is boven budget) ben ik ook weer aan het kijken om een PC te kopen.

Maar nou schoot mij ineens te binnen... verbruikt een (multimedia-) PC + LCD monitor niet veel meer stroom dan een laptop? Loopt dat in de honderden euro's per jaar of valt het verschil te verwaarlozen? Laten we ervan uitgaan dat de computer/laptop 's avonds een paar uur aanstaat en regelmatig 's nachts.

Voor de volledigheid: Ik vind het enorm zonde om maandelijks 170 euro kwijt te zijn aan gas/electra, ben op alle mogelijke manieren bezig dit bedrag zover mogelijk naar beneden te halen (isolatiemateriaal, spaarlampen, deuren naar de hal dicht, etc) en de aanschaf van een laptop ipv een PC zal hier ook aan toe kunnen dragen. Voordeel van een PC is dan weer de aanschafprijs (maar ben bereid te investeren als dat na 6-12 maanden zichzelf terugverdient).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 27-10-2008 00:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja, kijk wat het gespecificeerde gebruik is van een laptop en van een kant en klaar systeem.
Tel daar de monitor bij op en je weet het ?

Tijd die het ding aanstaat is niet relevant; ik neem althans aan dat je laptop even vaak aanstaat als je desktop.
(wat denk ik niet zo is; je laptop zal vaker draaien, ook als je niet thuis bent).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:28
In een laptop zitten er vaker energie zuinigere onderdelen(zoals processor).
Mijn laptop heeft een voeding van 90Watt, wat nog aan de hoge kant is.

Bij een desktop kom je tegenwoordig tegen dat 350Watt te weinig is(gezien de pieken).

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Boudewijn schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 00:51:
Nou ja, kijk wat het gespecificeerde gebruik is van een laptop en van een kant en klaar systeem.
Tel daar de monitor bij op en je weet het ?
Het wattage opzoeken zal idd niet zo'n probleem vormen. Maar om dat om te rekenen naar kwh enzo is me wat te ingewikkelt.. ;). Bovendien, theorie berekeningen zijn leuk, maar je hebt toch te maken met piekstromen e.d.? Een voeding van 350 watt zal toch niet constant 350watt leveren??

Ben verder ook benieuwd of er meer tweakers zijn die stroombesparing in overweging nemen voor een laptop :).
Tijd die het ding aanstaat is niet relevant; ik neem althans aan dat je laptop even vaak aanstaat als je desktop.
(wat denk ik niet zo is; je laptop zal vaker draaien, ook als je niet thuis bent).
Is wel relevant. Als de pc/laptop 1 uur per dag of 10 uur per dag aanstaat maakt uiteindelijk wel een relatief verschil op de stroomrekening.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 27-10-2008 01:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
PC hoeft eigenlijk niet meer dan een watt of 30 te gebruiken voor algemene zaken.
Gamen is stroomintensiever en de hardware ook.
Wil je echt dingen maken renderen of met grote files in photoshop bezig dan red je het met 30 Watt ook niet maar dan is 50 wel te halen.
Een monitor hoeft ook niet superveel te gebruiken. Voor een watt of 25 voor een 19"naar een watt of 45 voor een 22"exemplaar.
PC + TFT minimale waarden dus 50 a 95 hangt van je samenstelling af, gebruiksdoelen etc.

Notebook haalt 30- makkelijk, maar een zware zit wat hoger. Gek is trouwens dat veel notebooks veel meer gebruiken als je de accu er in laat zitten, alsof er constant power gaat naar het monitoren of laden van de accu.

Notebook is niet makkelijk te upgraden en een pc wel.
En je moet ook foefjes uithalen als je verantwoord wil werken met een notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 00:10

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Koop echt een laptop.. Mijn desktop-GamePC verbruikt 220Watt in Idle... Een normale laptop zo rond de 45Watt. Naar aanleiding van het hoge verbruik ga ik komende week een laptopje halen. :/

Wil ik actie/snelheid; PC
Heb ik effe een browser nodig of MSN: Laptopje.
Afbeeldingslocatie: http://img249.imageshack.us/img249/7204/p1010238gz0.jpg
Ik ben toch niet gek?

Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/news/samsung/samsung-nc10.jpg

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 00:52:
In een laptop zitten er vaker energie zuinigere onderdelen(zoals processor).
Mijn laptop heeft een voeding van 90Watt, wat nog aan de hoge kant is.

Bij een desktop kom je tegenwoordig tegen dat 350Watt te weinig is(gezien de pieken).
90W is vrij normaal. Tijdens het gebruik van je laptop word ook de accu opgeladen.
De processor van een laptop heeft meestal een tdp van 35W itt een desktop cpu die makkelijk 100W is. Een andere stroomvreter is de videokaart. Bij een desktop kaart zit je al makkelijk aan de 100W. Als je kiest voor een onboard oplossing zal het niet veel schelen.

Al bij al is een laptop ontworpen om stroom te besparen wat bij een desktop dus niet het geval is.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:56
The Dolf schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 01:18:
[...]

90W is vrij normaal. Tijdens het gebruik van je laptop word ook de accu opgeladen.
De accu hoeft niet altijd opgeladen te worden. Een laptop die altijd aan de adapter zit heeft altijd een volle accu en trekt de laptop alleen wat ie nodig heeft om te draaien.
Om het verbruik van je laptop nog wat verder terug te dringen is het scherm behoorlijk in helderheid te verminderen (kijkt ook doorgaans wat prettiger) en is het met de nodige progjes mogelijk om het voltage behoorlijk te verlagen bij de verschillende kloksnelheden (met Notebook Hardware Control kan dit bijvoorbeeld). Het beperken van het voltage heeft als 2de voordeel dat de cpu niet zo warm wordt en dus de ventilator niet zo hard hoeft te blazen.
Mijn laptop (Acer 5633) gebruikt met continu 100% cpu-gebruik ( }:O ) 40W als het scherm omlaag geklapt is en 45W met het scherm open (en aan dus).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Sport_Life schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 00:48:

Voor de volledigheid: Ik vind het enorm zonde om maandelijks 170 euro kwijt te zijn aan gas/electra, ben op alle mogelijke manieren bezig dit bedrag zover mogelijk naar beneden te halen (isolatiemateriaal, spaarlampen, deuren naar de hal dicht, etc) en de aanschaf van een laptop ipv een PC zal hier ook aan toe kunnen dragen. Voordeel van een PC is dan weer de aanschafprijs (maar ben bereid te investeren als dat na 6-12 maanden zichzelf terugverdient).
Het kan nooit kwaad om groen te denken en te besparen op je energie rekening maar neem dan een paar dingen in ogeschouw. Heb je alle apperatuur aangeschaft met het laagste gebruik wat mogelijk is op de markt, zoals wasmachine, droger, waterkoker, oven etc etc. Wassen op 30 graden inplaats van op hoger scheelt al behoorlijk wat en de was word op 30 graden net zo schoon met de huidige wasmiddelen.

Verder word er teveel berekend in Nederland voor stroom. Als je het nieuws een beetje hebt gevolgd dan is er een aardige beerput opengegaan en als het mee zit krijgen we een beetje daarvan terug.

Verder heb ik jaren gewoond in een eensgezinswoning en ben verhuiisd naar een appartement en ik ging van 220euro per maand naar 120 euro per maand. Gezien de grote ramen hier als nu alleen al de zon schijnt hoef ik overdag niet de verwarming aan te zetten, de zon verwarmd gewoon het huis en hooguit ín de avond hoef ik bij een lage temperatuur 2 uurtjes de verwarming maar aan te hebben.

En nee, een laptop aanschaf heb je er niet zomaar uit en ik denk niet dat je moet willen bezuinigen op eenbeetje hardware om er prettig mee te werken. Het enige wat aantikt met computers is als je nachten lang, jaar in jaar uit torrents download. Als je een goeie PC aanschaft dan down je de torrents gewoon op de momenten dat de pc aanstaat, geeft geen performance verlies alleen moet je wat langer wachten op je downloads :)

Maar voor mij nooit meer een benedenhuis. Mijn oude huis was goed geisoleerd maar je blijft stoken :X De flat is duurder in huur, woon nu ook groter maar dat word gecompenseerd door het minder energie verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Sport_Life schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 00:54:
[...]

Het wattage opzoeken zal idd niet zo'n probleem vormen. Maar om dat om te rekenen naar kwh enzo is me wat te ingewikkelt.. ;). Bovendien, theorie berekeningen zijn leuk, maar je hebt toch te maken met piekstromen e.d.? Een voeding van 350 watt zal toch niet constant 350watt leveren??

Ben verder ook benieuwd of er meer tweakers zijn die stroombesparing in overweging nemen voor een laptop :).

[...]

Is wel relevant. Als de pc/laptop 1 uur per dag of 10 uur per dag aanstaat maakt uiteindelijk wel een relatief verschil op de stroomrekening.
Vergeleken met mijn oude setup gebruikt mijn laptop 1/6 - 1/4 van de desktop en bepaar ik per week steevast 8 kWh met hetzelfde gedrag dus 8*52=416 kWh per jaar is netto toch 95,68 euries.

En ja, ik hou meterstanden bij :)

Ik betaal dus 90 euro per maand (nieuw termijnbedrag) per maand voor gas en elektra samen en kreeg 22 euro terug, dus strak in mijn begroting.

verbruik oud 2382 kWh per jaar
Gas oud 615 Kuub/jaar

Appartement 93 vierkante meter, dus een behoorlijke ook nog.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 27-10-2008 06:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

Anoniem: 50893 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 05:37:
[...]

...

En nee, een laptop aanschaf heb je er niet zomaar uit en ik denk niet dat je moet willen bezuinigen op eenbeetje hardware om er prettig mee te werken. Het enige wat aantikt met computers is als je nachten lang, jaar in jaar uit torrents download. Als je een goeie PC aanschaft dan down je de torrents gewoon op de momenten dat de pc aanstaat, geeft geen performance verlies alleen moet je wat langer wachten op je downloads :)
.....
Dat kun je niet zondermeer zo stellen.
Het is geheel afhankelijk hoeveel je laptop of computer systeem verbruikt en hoelang hij aan staat.

Mijn laptop heeft een verbruik van 35 watt.
Het computersysteem is goed voor 145 watt.

Zouden ze 24 uur aanstaan dan is het verschil 145watt-35watt x 24 uur = 2,64kwu per dag.
Per jaar is dat 936kwu
Extra kosten zijn dan 202 euro per jaar uitgaande van 21 cent per kwu.

Als je uitgaat van een afschrijving van 4 jaar dan is dat een verschil van 808 euro. Daar moet je dan nog wel het prijsverschil laptop systeem van af halen.

Natuurlijk laat ik het niet 24 uur aan staan maar bij een halve dag is het een besparing van 404 euro en bij 6 uur per dag 202 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-04 22:59
Met een normale PC ben je flexibeler in configuratie. Met een laptop voel ik mezelf opgesloten. Er wordt alleen in dit topic nog maar een vergelijking gemaakt tussen een mid-end systeem en een low-end laptop. Je kan prima dezelfde CPU's in een desktop duwen, bent vrijer in de configuratie van de rest van het systeem.

Je hoeft niet meteen een killer systeem aan te schaffen, welke in draagbare uitvoering ook meer gaat verbruiken. Je kan ook kiezen voor een AMD 9150e of een 3250e. Resp. 45W en 22W TDP. TDP verhaal bij AMD komt in werkelijkheid positiever uit de bus dan Intel. Ook heb je voor AMD lekker zuinige chipsets. Zullen er voor Intel ongetwijfeld ook zijn, maar als je kijkt naar de Atom maakt Intel er even een potje van (hele zuinige CPU en slurpende chipset).

Allemaal zelfde verhaal met de rest van de componenten.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

In principe gaat een laptop vs desktop, prestaties gelijk houdend, je geen geld besparen behalve als je echt voor een koopjes-laptop gaat of een hele dure pc. Een normaal persoon gebruikt zon ding maar een paar uur per dag, dat gaat je enkele tientjes per jaar opleveren die in het niet vallen bij de afschrijving en bijkomende kosten (software, etc.)

Je moet dus echt goed rekenen voor jezelf.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 09:48
Ik heb ook met een energiemeter eens een aantal pc's en laptops hier in huis getest:
-Dell Laptop (2 Ghz intel dual core, ati x700) 30W
-Macbook Pro (2,4 Ghz penryn, 8600m) 20W
-Acer (1,7Ghz pentium m) 25W

-Zelfgebouwde oude pc met Athlon XP1600 (zonder scherm) 100W
-Zelfgebouwde pc Athlon 64 3000+ met gemiddelde ati kaart voor die tijd (zonder scherm) 70W
-Nieuwe dell dual-core athlon met 19" scherm en onboard videokaart 80W

Bij de Macbook Pro (met led scherm) maakte de helderheid van lichtste tot donkerste nauwelijks een meetbaar verschil, bij de dell iets van een 3W.
Een los 2 jaar oud 20" lcd verbruikt op gemiddelde helderheid 40W

Een verschil van 60W in idle mag je denk ik wel minstens rekenen.
60W * 6 uur per dag * 365 dagen = 131 kWh, aan 21 cent is dat 27,5 euro per jaar
Vooral videokaarten in desktops kunnen dat verschil nog een behoorlijk pak groter maken (zie dit silent pc review artikel bijvoorbeeld) zelfs in idle gebruikt een videokaart dus 40W extra.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

Adion schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 12:52:
.....
Een verschil van 60W in idle mag je denk ik wel minstens rekenen.
60W * 6 uur per dag * 365 dagen = 131 kWh, aan 21 cent is dat 27,5 euro per jaar
Vooral videokaarten in desktops kunnen dat verschil nog een behoorlijk pak groter maken (zie dit silent pc review artikel bijvoorbeeld) zelfs in idle gebruikt een videokaart dus 40W extra.
Die 60W is zonder scherm dus daar komt dan nog 40W bij.
6x 100W X 365 dagen = 219kWu x21 cent = 46 euro per jaar.
En bij een afschrijving van 4 jaar is dat goed voor 184 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 18:56
mijn game pc, x1900xt en e6800, verbruikt volgens de verbruikmeter 68watt Idle / internettend.
Als ik ga gamen gaat dit om hoog richting de 150 tot 200 max als de koelfan van de videokaart hoog gaat draaien. Hoger niet. En dan heb ik het over zware games. De voeding is wel efficient, en kan 450watt leveren.

Een andere pc hier, vorige generatie (xp2400+, R9500) verbruikt contiun 38watt, en 80watt bij veel benadering van disks en games.

Een oudere 600mhz pc die hier draait als internet pc, verbruikt zelfs maar 40watt.

Allemaal gemeten met een kloppende stroommeter.
(vooral gebruikt voor mijn airco, die 120watt verbruikt normaal, en 880watt als de compressor en fan aan springen :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Part schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 08:16:
[...]

Dat kun je niet zondermeer zo stellen.
Het is geheel afhankelijk hoeveel je laptop of computer systeem verbruikt en hoelang hij aan staat.

Mijn laptop heeft een verbruik van 35 watt.
Het computersysteem is goed voor 145 watt.

Zouden ze 24 uur aanstaan dan is het verschil 145watt-35watt x 24 uur = 2,64kwu per dag.
Per jaar is dat 936kwu
Extra kosten zijn dan 202 euro per jaar uitgaande van 21 cent per kwu.

Als je uitgaat van een afschrijving van 4 jaar dan is dat een verschil van 808 euro. Daar moet je dan nog wel het prijsverschil laptop systeem van af halen.

Natuurlijk laat ik het niet 24 uur aan staan maar bij een halve dag is het een besparing van 404 euro en bij 6 uur per dag 202 euro.
Ik heb zelf een thuisserver draaien en daar heb ik bewust gekozen voor de meest energiezuinige setup, meen dat het verbruik daar ook 35 watt is. Mijn desktop is ook redelijk zuinig en staat alleen aan wanneer nodig.

Het belangrijke kernpunt van TS zijn verhaal mis een beetje, aangezien zijn eisen niet bekend zijn voor gebruik. Ik zie vaak mensen tegenwoordig een goedkope laptop aanschaffen maar komen al snel terug van een koude kermis, aangezien het apparaat niet voldoet aan de gebruikers eisen. En zoals al word gesteld, met een laptop ben je minder flexibel tov. een desktop. Daarbij komt dat een paar tientjes op jaarbasis voor mij niet opwegen in verbruik als een machiene niet kan wat ik wil, de ergernis vind ik vele malen "duurder" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 15:41:
[...]

Ik heb zelf een thuisserver draaien en daar heb ik bewust gekozen voor de meest energiezuinige setup, meen dat het verbruik daar ook 35 watt is. Mijn desktop is ook redelijk zuinig en staat alleen aan wanneer nodig.

Het belangrijke kernpunt van TS zijn verhaal mis een beetje, aangezien zijn eisen niet bekend zijn voor gebruik. Ik zie vaak mensen tegenwoordig een goedkope laptop aanschaffen maar komen al snel terug van een koude kermis, aangezien het apparaat niet voldoet aan de gebruikers eisen. En zoals al word gesteld, met een laptop ben je minder flexibel tov. een desktop. Daarbij komt dat een paar tientjes op jaarbasis voor mij niet opwegen in verbruik als een machiene niet kan wat ik wil, de ergernis vind ik vele malen "duurder" :)
Dit heb je goed door, U got point

Daarom heb ik 2 laptops en geen desktop PC. De ene die aanstaat is de Acer Aspire 7520 en een flink werkpaard dat kan gamen met anti-aliasing er nog bij en dan nog 40 fps halen.
De laptops linksonder is een werklaptop van de zaak en daar remote ik ook mee. Ik mag prive en zakelijke data niet op een systeem bewaren ivm de veiligheid en mijn hut is nogal inbraakveilig , door politie gedaan.

bespaard me 8 kWh per week schoon vergeleken met een desktop PC en gaat de ene kapot gebruik ik tijdelijk de ander terwijl de ene op retour gaat.
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/15moj7s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215257

P in van zo'n adapter is ook altijd vet hoog... Mijn acer adapter doet 100-230v @ 1,7A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Ik denk dat de meeste laptops tussen de 25-35W gebruiken, iets meer tijdens het opladen (maar daar staat dan tijd tegenover dat 'ie op de accu werkt).

Een gemiddeld LCD schermpje trekt 35W ofzoiets. Een zuinige normale PC rond de 80-100W idle, een wat minder zuinige zo 150W idle, en tijdens 3D gaming zit je vaak al snel richting de 250W (of meer).

Als je wilt weten wat dat kost als je beide 8 uur per dag aan hebt staan: bij de huidige stroomprijs kost 1W continu gedurende het hele jaar je 2 euro. 8 uur per dag is een derde van de tijd, dus delen door drie.

Oftewel een doorsnee laptop kost je dan 16-25 euro/jaar, bovengenoemd doorsnee idle desktop systeem (zeg 160W incl. scherm) ruim 100. Op zich op jaarbasis geen schokkende bedragen, dus of je het er om wilt laten moet je zelf weten.

Als je die computers vrijwel 24x7 aan hebt staan wordt het echter al snel interessant om naar een wat zuiniger systeempje te kijken..

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 27-10-2008 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet om je er onderuit te halen, maar ik heb een paar issues al is je topic nog zo nuttig :)
Wilke schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 21:34:
Ik denk dat de meeste laptops tussen de 25-35W gebruiken, iets meer tijdens het opladen (maar daar staat dan tijd tegenover dat 'ie op de accu werkt).
(klopt, de P waarde is hoog en dat is de waarde van de zekering in de adapter en niet die van normale stroomafgifte. Een accu opladen en gamen tegelijk op je laptop kan de 100 watt aantikken, klopt en hij moet het ook aankunnen)

Een gemiddeld LCD schermpje trekt 35W ofzoiets. Een zuinige normale PC rond de 80-100W idle, een wat minder zuinige zo 150W idle, en tijdens 3D gaming zit je vaak al snel richting de 250W (of meer).
(Laptopscherm trekt minder, hoeveel weet ik niet exact, maar heen 35 watt in ieder geval ;) , dan zou mijn scherm alleen al de accu is 67 minuten leegtrekken en op high performance kom ik met de hele laptop op accu 1 uur en 8 minuten ver en dan ben ik hard bezig, accu is 44 watt/uur (P=U*I=11,1 volt * 4000 mAh), dit met scherm op 100% en flink doorwerken. Op de zuinigste stand kan ik 2 uur varen op een accu.

Als je wilt weten wat dat kost als je beide 8 uur per dag aan hebt staan: bij de huidige stroomprijs kost 1W continu gedurende het hele jaar je 2 euro. 8 uur per dag is een derde van de tijd, dus delen door drie.

Oftewel een doorsnee laptop kost je dan 16-25 euro/jaar, bovengenoemd doorsnee idle desktop systeem (zeg 160W incl. scherm) ruim 100. Op zich op jaarbasis geen schokkende bedragen, dus of je het er om wilt laten moet je zelf weten.

(Ik heb hier prachtige berekeningen op het forum staan en ik weet dat ik vergeleken met mijn oude grote setup 8 kWh per week uitspaar!) Ook gebaseerd op 6-8 uur per dag. Dta is lekker 100 euro per jaar aan besparing en je verdient je laptop niet terug zoals ze soms beweren, maar duur in gebruik is het niet zodat de kosten van TCO flink omlaag gaan) Dat 1 watt 24/365 2 euro kost klopt helemaal :) )

Als je die computers vrijwel 24x7 aan hebt staan wordt het echter al snel interessant om naar een wat zuiniger systeempje te kijken..

Zoals een maat van me doet, de server is ook een laptop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-04 11:20
Een laptop is zuiniger, maar
- het verschil is niet dramatisch als je een beetje oplet bij het samenstellen van de desktop
- ook beperkter (uitbreiding en prestaties)
Bedenk bijvoorbeeld dat de meeste laptops een 5400 rpm schijf aan boord hebben, scheelt alweer zo'n 6 tot 8 watt ten opzichte van de standaard desktop schijven. Daarnaast vind ik dat je, als je een laptop werkelijk als alternatief wil gebruiken voor een desktop, je nog wel wat moet doen aan een los toetsenbord, muis en een standaard / extern lcd scherm. Anders is een laptop voor mij nog geen vervanging van de laptop, want je levert belangrijke dingen in.

Maar, zoals wel meer mensen aangaven, is het de moeite om je desktop te vervangen door een laptop uit energiebesparend oogpunt. Je oude pc blijven gebruiken is op wereldniveau beter, op individueel niveau misschien iets minder. Maar vergeet je niet de (spaar)lampen? En vergeet je niet de standby knop van je pc? En werk je nog steeds met een crt? En vergeet je niet je airco? ... Er zijn zo veel meer dingen waar je op kunt besparen en die uiteindelijk veel meer uithalen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Uit oogpunt van energie zeker, maar je kunt alsnog proberen zo goed mogelijk de TCO van je apparaten in toom te houden. Dat lijkt me veruit het beste gezien je dat ook daadwerkelijk in je portemonee voelt. Elektriciteit is relatief duur (tov je elektronica) dus daar kun je relatief heel nuttig besparen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Pagina: 1