damaged blocks > wel 98, niet 2K,XP

Pagina: 1
Acties:

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:50
hallo iedereen,
ik was vandaag wat aan het uitproberen op een oude pc:

echter stond hier windows 98 op, vrij recent geïnstalleerd, perfect draaiende, maar bij het installeren van 2000 bleef de setup hangen bij het formatteren.
Vervolgens heb ik die harde schijf maar eens grondig getest met HD Tune, nu bleken hier beschadigde blokken op te zijn.

Komt dit doordat het een ander bestandssysteem is dat ik hier probleemloos win98 op kan draaien, of zou dit evengoed problemen kunnen geven, maar heb ik dat nog niet gemerkt?

Is deze schijf nog bruikbaar, herstelbaar (niet voor opslag belangrijke data)?

Alvast bedankt

Verwijderd

Goeie kans dat als je Win98 weer installeert dat het dit keer ook niet lukt. Sowieso zou ik een schijf die dit soort meldingen geeft niet meer gebruiken.

• honda4life
Is maar experiëmenteerschijfje, maar goed dat ik het weet :) ik zal vanavond wel eens proberen met windows 98 en het je weten te zeggen wat er gebeurt

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:31

M2M

medicijnman

honda4life schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 13:08:
Is maar experiëmenteerschijfje, maar goed dat ik het weet :) ik zal vanavond wel eens proberen met windows 98 en het je weten te zeggen wat er gebeurt
anders kun je nog wat schijftooltjes draaien die op de ultimate boot cd staan. Neem er eentje van het merk van je schijf en test de schijf op fouten.

-_-

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Win98 is stukken kleiner dan Win2k, daarnaast weet je niet of de schijf ook volledig is geformatteerd toen Win98 erop is gezet, wellicht zijn alleen de FAT tabellen gewist (format /q)...

Sowieso moet je het tooltje van de fabrikant van de schijf gebruiken om daadwerkelijk zeker te weten dat er fysiek wat mis is op de schijf.

• honda4life
weer wat bijgeleerd van \q

helaas m'n beste, windows 98 formatteert z'n schijf probleemloos met format c:

wat kan ik hieruit besluiten? fat32 vs nfts bij dit probleem

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je doet kennelijk een quick format met W98 en een full format met 2K. Een full format test ook de complete schijf.

• honda4life
als ik format c doe met windows 98 en ik doe formatteren als ntfs bestandssysteem bij 2K (NIET snel)
dan doe ik toch een volledige format?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

NTFS had je wel in je topicstart mogen vermelden want ik ging er vanuit dat je FAT32 gebruikte voor 2k. NTFS is complexer opgebouwd en gebruikt daardoor andere delen van je schijf. Vandaar dat daarmee eerder fouten aan het licht komen dan met de 'simpele' FAT.

Maar goed het blijft een kwestie van een diagnostisch tooltje gebruiken om je schijf te testen en niet een formatteer programma want dat is enkel bedoeld om een partitie te formatteren.

• honda4life
damn, ik vind dat zo logisch dat je vanaf 2K NTFS neemt... sorry dan zullen we dat maar eens proberen op fat32

voor de mensen die interesse hebben in screenshots:

[ Voor 34% gewijzigd door honda4life op 28-10-2008 16:33 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Die kan je weggooien, simpel gezegd. Aan het typenummer en schijfgrootte te zien is hij ook aardig over z'n verwachte levensduur heen.

(edit: 2k op ntfs is ook logisch, maar als je ook nog bezig bent met 98 dan heb je meer aan fat32, dan kan je het ook naast elkaar installeren bijvoorbeeld)

[ Voor 37% gewijzigd door The Third Man op 28-10-2008 09:29 ]

• honda4life
windows 98 geen probleen windows 2000 (FAT32) wel probleem :s

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je ziet dat het begin van de laatste 1/3 deel van de schijf gaar is. Je zou kunnen overwegen om in Win2K alleen de eerste 2/3e deel van de schijf te partitioneren en formatteren en de rest te negeren. In geval van een 20GB schijf kun je in Win2K dus het beste een partitie van ca. 13GB (liever iets minder) aanmaken aan het begin van de schijf.

Maar zoals eerder gezegd, de schijf is ernstig onbetrouwbaar. Het mag leuk zijn als hobbyschijfje of in een weggeefspelletjescomputertje aan een klein kind, maar zeker niet voor dagelijks officegebruik oid.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

honda4life schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 15:07:
Het is maar een idee, maar wellicht worden de clusters stilletjes BAD gemarkeerd door de MS-DOS format.com en geeft de Win2k formatteer utility daadwerkelijk fouten? Probeer eens in DOS te formatteren als:
code:
1
format /C c:

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

honda4life schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 15:07:
Zoals het ook hoort ;) een besturingssysteem wat in een kantooromgeving gebruikt wordt mag ook wat strikter zijn met de hardware.

Maar dat het onder NTFS in eerste instantie al mis ging komt waarschijnlijk omdat diezelfde diskcheck tijdens de install ook die rommel tegenkwam - omdat de MFT ook ergens neergezet moet worden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1