• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 09:00
Dag,

Ik heb hier een probleem met de PC. Als ik hem aanzet krijg is voor het laden van de BIOS (na het bootlogo) de melding "CPU Fan fail or speed to low" en "CHIP Fan fail or speed to low". Ik krijg dan bovendien te horen dat ik op F1 kan drukken om door te gaan en DEL voor setup, maar mijn toetsenbord werkt dan niet (normaal gesproken op dat moment wel), er gebeurt niets als ik erop duw.

Ik heb de PC opengemaakt en zag dat de fan van de chip op het moederbord niet meer draait. De CPU-fan draait erg langzaam. Ik vraag me nu af waar het probleem kan zitten. Een kapot moederbord, een kapotte voeding (lijkt me sterk, daar de voeding nog geen twee maanden oud is) of gewoon twee volkomen toevallig tegelijkertijd kapotte fans.

Bedankt voor de hulp.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij pakken en keurig alles langslopen en hier posten waar je vast loopt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Stof ? Als je mobo nog zo weinig spanning levert dat je fans langzamer gaan draaien of helemaal niet meer draaien, dan zou je systeem helemaal niet eens willen POSTen, dus ik denk niet dat het je moederbord is.

Regel ergens een fannetje met 3-pins connector en probeer die eens op de aansluitingen die je nu voor je CPU/CHIP fan gebruikt.

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 09:00
H&O had ik al doorlopen. Ik zal het morgen eens proberen met een ander fannetje. Het gaat trouwens over een systeem dat al een maand of drie prima werkt.