Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding weer kapot, of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• Surgue
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Meer dan een jaar heeft dit systeem probleemloos gewerkt. Maar ineens viel het scherm uit bij games. Soms na een aantal minuten pas, en soms al meteen. De enige optie is dan opnieuw opstarten.

Na veel proberen (drivers, instellingen enz.) en formatteren heb ik Windows (Vista x64) opnieuw geïnstalleerd, maar de problemen kwamen terug. Ik heb vooral veel getest met 3DMark. Toen kwam het idee dat de voeding misschien toch kapot was. De voeding is RMA gestuurd, en nadat de winkel de voeding getest had kreeg ik bericht dat hij inderdaad kapot was.

Toen heb ik een nieuwe voeding gekregen, zelfde type. Alles weer aangesloten en het werkte even, maar het scherm ging weer op zwart. Toen wat stekkers (stekkerblok) eruit gehaald en verwisseld, het leek daarna weer even goed te gaan. Ik weet natuurlijk niet of dat er iets mee te maken heeft, het kan ook toeval zijn. Maar al snel kwamen de crashes weer.

Kabels zitten allemaal goed vast en er is niks overgeklokt. Cpu en geheugen heb ik getest, maar geven geen fouten. De temperaturen zijn normaal, en alle fans draaien. Voltages heb ik ook naar gekeken: +3.3V en +5.5V zijn goed. +12V lijn is volgen Gigabyte Easytune 6 goed, maar Speedfan en SiSoftware Sandra geven wisselende waarden tussen 0.7V en 3.0V aan. Meten via software klopt vaak niet, maar een multimeter heb ik niet.

Heb ik pech en is deze voeding kapot, of is er "iets" wat de voeding vernield/uitschakelt? Het vreemde is dat de pc zo meer dan een jaar heeft gewerkt, er is niks raars mee gebeurd. De problemen zijn met de nieuwe voeding precies hetzelfde.

Kort:

- Pc heeft in deze opstelling meer dan een jaar gewerkt
- Beeld valt uit bij games
- Voeding RMA, was kapot volgens winkel
- Probleem is weer terug gekomen, ondanks nieuwe voeding

- ATI 2900XT
- Intel E6600
- Kingston 2gb pc6400
- Antec NeoHE 550W
- Gigabyte P965 DS3

Help :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Surgue op 30-10-2008 16:10 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Zit je PC aangesloten op een geaard stopcontact? Dit kan namelijk nog wel eens hele vreemde problemen opleveren zoals deze.

Daarnaast kan het eventueel ook aan het moederbord of grafische kaart liggen, maar de voeding lijkt hier wel verdachte inderdaad.

• Surgue
  • Niet online
alex3305 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 07:58:
Zit je PC aangesloten op een geaard stopcontact? Dit kan namelijk nog wel eens hele vreemde problemen opleveren zoals deze.

Daarnaast kan het eventueel ook aan het moederbord of grafische kaart liggen, maar de voeding lijkt hier wel verdachte inderdaad.
Ja, het stopcontact is geaard. Het lijkt mij ook dat het de voeding is, want volgens de winkel was deze kapot.

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:03
Misschien kans dat de kapotte voeding onderdelen van je pc heeft beschadigd?
En dat je nu dus een goede voeding hebt, maar dat ook bv je moederbord niet meer goed is.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Wanneer valt hij precies uit, alleen bij spellen of ook op een andere manier?

• Surgue
  • Niet online
jan99999 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 17:29:
Wanneer valt hij precies uit, alleen bij spellen of ook op een andere manier?
Alleen bij games en grafische benchmarks, waarschijnlijk omdat de videokaart dan niet genoeg stroom krijgt.
Pagina: 1