Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Afgesplitst van Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 8) .

Ik zal inderdaad zeker er voor zorgen dat je je kennis in wat certificeringen omzet. Waarschijnlijk kan je wel tot je dood bij dit bedrijf blijven werken dus als je dat graag wil blijf lekker zitten. Op een gegeven moment wil je misschien weer en dan wordt het erg lastig ben ik bang.

[ Voor 13% gewijzigd door een moderator op 26-10-2008 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 07:45:
Ik zal inderdaad zeker er voor zorgen dat je je kennis in wat certificeringen omzet. Waarschijnlijk kan je wel tot je dood bij dit bedrijf blijven werken dus als je dat graag wil blijf lekker zitten. Op een gegeven moment wil je misschien weer en dan wordt het erg lastig ben ik bang.
Sluit ik me bij aan.

Zeker gezien het gebrek aan diploma's kan het verstandig zijn om certificaten te behalen. Mocht je in de toekomst naar een andere werkgever willen/moeten, om wat voor reden dan ook, heb je in ieder geval je certificaten om te 'bewijzen' dat je bepaalde kennis hebt.

Het behalen van certificaten zorgt er overigens ook voor dat je wat sterker in salarisonderhandelingen komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Voor 9 jaar werkervaring vind ik dat je nog weinig certificeringen hebt. Pas als je daar wat aan gaat doen kun je meer gaan vragen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:21
Certificering is niet in elke tak van de IT relevant, soms is het zelfs helemaal niet van toepassing. We zijn niet allemaal Cisco/Microsoft/Sun volgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:36
ajhaverkamp schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 11:52:
[...]

Want? Ik werk bij mijn huidige werkgever al dik 11 jaar en heb geen enkel certificaat. Als je in de detachering zit is het noodzakelijk zodat je "aantoonbare" kennis hebt. Je eigen werkgever zou toch gewoon horen te weten wat je kan en wat je waarde voor het bedrijf is.
Aantoonbare kennis is leuk maar hoe aantoobaar is kennis? Volgens veel detacheer huizen is dat toch echt een certificaat cq diplomeringen.

Daarnaast vind ik wel dat je zelf aanleiding moet geven voor de opleidingen. en niet door de detacheerder. Als jij een cursus relevant vind, MCSA, CCNA enz. koop zelf de boeken. kost je 50 Eu. maar dan ben je iig voorzien. en je kan op je gemak gaan leren.

[ Voor 19% gewijzigd door To_Tall op 24-10-2008 14:02 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
To_Tall schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:22:
[...]

Aantoonbare kennis is leuk maar hoe aantoobaar is kennis? Volgens veel detacheer huizen is dat toch echt een certificaat cq diplomeringen.
Dat bedoeld ie toch ook?

Dus met andere woorden - wanneer je in de detachering werkt dan zijn certificeringen belangrijker dan dat je werkt bij een vaste baas, met de instelling om voor een lang dienstverband te gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door brederodekater op 24-10-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
Inderdaad, kan het nou eens ophouden met dat gedoe?
Ik merk dat hier aardig wat mensen voor een detacheerder werken, en alleen maar lijken te kunnen redeneren vanuit dat punt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
TrailBlazer schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 11:38:
Voor 9 jaar werkervaring vind ik dat je nog weinig certificeringen hebt. Pas als je daar wat aan gaat doen kun je meer gaan vragen denk ik.
Okay gast, ik zie dat je 20 microsoft certificaten hebt. Okay, maak eens vanaf nul in C#, een bibliotheek applicatie.
Gast : Heu dat staat in de cursus op pagina 223-311-411 en 500, ik kan die hoofdstukken van buiten! }:O

[ Voor 10% gewijzigd door makila op 24-10-2008 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
makila schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 21:22:
[...]

Okay gast, ik zie dat je 20 microsoft certificaten hebt. Okay, maak eens vanaf nul in C#, een bibliotheek applicatie.
Gast : Heu dat staat in de cursus op pagina 223-311-411 en 500, ik kan die hoofdstukken van buiten! }:O
Een certificering hoort een bewijs van kennis te zijn. Zowel op theoretisch als praktisch niveau. Nu is dat vaak niet het geval, omdat het een kip en ei verhaal is. Helaas werkt het nou wel eenmaal zo binnen onze kapitalistische markt zo en kan je je blijven verzetten, maar heb je er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Airwolf schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 21:39:
[...]

Een certificering hoort een bewijs van kennis te zijn. Zowel op theoretisch als praktisch niveau. Nu is dat vaak niet het geval, omdat het een kip en ei verhaal is. Helaas werkt het nou wel eenmaal zo binnen onze kapitalistische markt zo en kan je je blijven verzetten, maar heb je er niks aan.
Ik heb geen enkel certificaat, ben ook nooit van plan om een certificeringscursus te volgen.
Wat ik wel heb, is een universitair diploma, en een goeie job met een hoog salaris en leuke extralegale voordelen.
In de korte tijd dat ik van school af ben, heb ik pakweg een stuk of 15 sollicitaties doorlopen, alle 15 succesvol, en nog nooit één opmerking gehad over certificaten, of mijn plannen om ooit een certificaat te behalen.
Er lopen genoeg Windows/Cisco/Exchange/DotNetters rond op de wereld.
En, dit is wel hoogst subjectief, de mensen die ik tot nu toe ben tegengekomen die meedoen met de "certificatenshow", dat zijn niet bepaald de meest getalenteerde mensen die ik ken (eufemisme).

[ Voor 9% gewijzigd door phobosdeimos op 24-10-2008 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
phobosdeimos schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 21:45:
[...]

Ik heb geen enkel certificaat, ben ook nooit van plan om een certificeringscursus te volgen.
Wat ik wel heb, is een universitair diploma, en een goeie job met een hoog salaris en leuke extralegale voordelen.
In de korte tijd dat ik van school af ben, heb ik pakweg een stuk of 15 sollicitaties doorlopen, alle 15 succesvol, en nog nooit één opmerking gehad over certificaten, of mijn plannen om ooit een certificaat te behalen.
En, dit is wel hoogst subjectief, de mensen die ik tot nu toe ben tegengekomen die meedoen met de "certificatenshow", dat zijn niet bepaald de meest getalenteerde mensen die ik ken (eufemisme).
Ok, mijn kader niet goed gesteld. De meeste consultancy en detacheringsbedrijven vinden certificeringen wel zeker belangrijk.

Maar zoals ik al zei, het _hoort_ een bewijs van kennis te zijn. Dat is het helaas vaker niet dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
Airwolf schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:38:
[...]

Ok, mijn kader niet goed gesteld. De meeste consultancy en detacheringsbedrijven vinden certificeringen wel zeker belangrijk.

Maar zoals ik al zei, het _hoort_ een bewijs van kennis te zijn. Dat is het helaas vaker niet dan wel.
Ja wij moeten verplicht een certificaat Tmap Foundation behalen. Dat is dus gewoon stampen en nog eens stampen. Of ik nu beter of slechter kan testen na het inblokken van de leerstof? Het antwoord is duidelijk een neen. In België hebben de meeste mensen nog geen kaas gegeten van Tmap trouwens. Bij een klant, kwam er op een dag een expert in Testen en die moest ons werk in TMap evalueren. Ik stond serieus te zweten...Die expert zei zo van : Heel goed gedaan! Prachtig. Kortom ik kreeg een zeer positief rapport. Als ik nu zeg dat ik nog altijd geen flauw benul heb hoe je TMap in de praktijk uitvoerd en ik zomaar zelf wat heb opgesteld door de Templates van Tmap even te downloaden en aan te passen aan de noden van de klant, geloof je me dan? 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door makila op 25-10-2008 06:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Laatst online: 17-09 23:04

djidee

Mr. Slungel

makila schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 06:03:
[...]

Ja wij moeten verplicht een certificaat Tmap Foundation behalen. Dat is dus gewoon stampen en nog eens stampen. Of ik nu beter of slechter kan testen na het inblokken van de leerstof? Het antwoord is duidelijk een neen. In België hebben de meeste mensen nog geen kaas gegeten van Tmap trouwens. Bij een klant, kwam er op een dag een expert in Testen en die moest ons werk in TMap evalueren. Ik stond serieus te zweten...Die expert zei zo van : Heel goed gedaan! Prachtig. Kortom ik kreeg een zeer positief rapport. Als ik nu zeg dat ik nog altijd geen flauw benul heb hoe je TMap in de praktijk uitvoerd en ik zomaar zelf wat heb opgesteld door de Templates van Tmap even te downloaden en aan te passen aan de noden van de klant, geloof je me dan? 8)7
Bekend verhaal, hier ook istqb en tmap gedaan, maar gebruik je het in de praktijk? Mwah, sommige technieken komen wel wat terug, maar heel veel is afhankelijk hoe ze daar reeds al testen. Maar goed, de mensen die je inhuren kijken eerst naar het rijtje opleidingen, certificaten (schijnbaar een indicatie over de kwaliteit) en je werkervaring en als dat zint, dan gaan ze nog eens een intake doen...

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
Mijn ervaring met certificeringen is dat wanneer je voor een vaste baan solliciteerd je potentiele nieuwe werkgever direct kan zien wat je in je mars ''kan'' hebben, wat natuurlijk een pluspunt is. Maar een certificaat geeft alleen weer op welk niveau je kennis lag op een bepaalde tijd, dus het zegt helemaal niets over je niveau ten tijden van een gesprek. Dat is ook de reden dat werkgevers je af en toe een test laten afnemen op het moment van sollicitatie.

Certificering kan natuurlijk een vereiste zijn wanneer je in de detachering werkt, omdat dit een stukje kwaliteit weergeeft richting de klanten. Maar voor een vaste baan waar je geen direct dienstverlenend contact hebt met klanten, dan is een papiertje IMHO waardeloos.

Ik werk zelf niet in de detacheringsbranche, maar ik ben toch jaren lang een certificatiemonster geweest - maar op een gegeven moment toen ik voor de zoveelste keer moest her-certificeren dacht ik bij mijzelf, ‘’wat is het nut?’’. Dus ik heb diegene laten verlopen waarvoor ik langere tijd in de boeken zou moeten duiken.

Ik heb vlak voordat ik ging solliciteren m’n CCIE written voor de derde keer gehaald, en ik laat hem gewoon weer lekker aflopen! Zolang ik het natuurlijk naar m’n zin blijf hebben bij m’n nieuwe baan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
brederodekater schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 14:20:
Ik werk zelf niet in de detacheringsbranche, maar ik ben toch jaren lang een certificatiemonster geweest - maar op een gegeven moment toen ik voor de zoveelste keer moest her-certificeren dacht ik bij mijzelf, ‘’wat is het nut?’’. Dus ik heb diegene laten verlopen waarvoor ik langere tijd in de boeken zou moeten duiken.
Ja dat is ook nog zoiets. Ik hoor vele collega's hier al zeggen : Komaan 1 keer alles goed instuderen, examen Tmap doen en dan ben ik er vanaf! Helaas! Om de xx jaar komt er een nieuwe versie uit van Tmap. Dan om up to date te blijven kun je weer diezelfde droge stof opnieuw instuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
makila schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:05:
[...]

Ja dat is ook nog zoiets. Ik hoor vele collega's hier al zeggen : Komaan 1 keer alles goed instuderen, examen Tmap doen en dan ben ik er vanaf! Helaas! Om de xx jaar komt er een nieuwe versie uit van Tmap. Dan om up to date te blijven kun je weer diezelfde droge stof opnieuw instuderen.
En ook al doe je die moeite, het bewijst helemaal niets.
Enkel bedrijven/bazen waarvoor je best niet kunt werken hechten er veel belang aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
makila schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 21:22:
[...]

Ik mag toch hopen dat Microsoft cursussen echt niet alleen maar bestaan uit het volgens van cookbooks om een bepaald type applicatie te ontwikkelen. Als je denk dat certificeren zo werken dan zit je echt helemaal mis. Je leert de bouwblokken perfect kennen en daarmee kan je dus nieuwe dingen bouwen.
[...]

Het lijkt me nogal logisch dat mensen die net van school afkomen geen enkele certificering hebben. Logisch dat ze daarom niet vragen dat is nou net het idee van een starters functie.
Ik heb ook jaren gewerkt zonder certificeringen. Er is echter een groot voordeel van certificeren je gaat opeens de achterliggende concepten zien van de techniek waar je al jaren gebruik van hebt gemaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door TrailBlazer op 26-10-2008 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

[...]

Ik heb een WO diploma én certificaten. Als je gemakkelijk en snel leert en wat praktijkervaring hebt is het niet zo lastig om examens te halen. Ik zie m'n certificering vooral als een leuke toevoeging. Of het bij een sollicitatie iets toevoegt weet ik niet, want voorlopig heb ik het goed naar mijn zin in mijn huidige baan.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
brederodekater schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 14:20:
Certificering kan natuurlijk een vereiste zijn wanneer je in de detachering werkt, omdat dit een stukje kwaliteit weergeeft richting de klanten. Maar voor een vaste baan waar je geen direct dienstverlenend contact hebt met klanten, dan is een papiertje IMHO waardeloos.
Naja je hebt certificeringen en certifceringen. Je bent het toch wel met mij eens als ik zeg dat de certificaten van Cisco toch aardig wat zeggen over 1) de kennis die je hebt 2) praktische kennis van de stof. Natuurlijk kan dat verwateren, maar dingen zoals subnetten: je kan het of je kan het niet. Net als fietsen zeg maar...

Je hebt natuurlijk ook een hoop certs waar je absoluut 0,0 ervaring achter de pc hoeft te hebben. Veel MS spullen kan je gewoon leren door te lezen. Maar voor die Cisco dingen, zeker in het tempo en de score die je moet halen voor de examens, moet je toch beschikken over praktijkkennis lijkt me. Iets waar een werkgever dus veel aan heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Laatst online: 20-08-2024
Leuk artikel over dit onderwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik zie certificeringen ook als een vergroting van mijn marktwaarde. Wat is de reden voor mensen om geen certificering te halen als je daar de mogelijkheden voor krijgt? Je kan natuurlijk in vaste dienst ergens zijn en het niet nodig vinden maar mocht je ooit wisselen van werkgever komen certificeringen in mijn ogen van pas. Ik zie ook zat collega's om mij heen (vooral die wat ouder zijn) met veel ervaring maar geen certificeringen. Zij moeten het hebben van hun ervaring. Ik denk alleen altijd bij mijzelf, waarom haal je dat papiertje er niet bij.

Pas een MS Cursus gedaan waar een gratis Prometric examen bijzat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik ben het met kraaitje eens wat is er tegen certificeren. Het getuigt van ambitie en je leert er echt wat van. Zeker mijn Cisco certificeringen hebben me een stuk verder gebracht op technisch vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
kraaitje schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 07:42:
Ik zie certificeringen ook als een vergroting van mijn marktwaarde. Wat is de reden voor mensen om geen certificering te halen als je daar de mogelijkheden voor krijgt? Je kan natuurlijk in vaste dienst ergens zijn en het niet nodig vinden maar mocht je ooit wisselen van werkgever komen certificeringen in mijn ogen van pas. Ik zie ook zat collega's om mij heen (vooral die wat ouder zijn) met veel ervaring maar geen certificeringen. Zij moeten het hebben van hun ervaring. Ik denk alleen altijd bij mijzelf, waarom haal je dat papiertje er niet bij.

Pas een MS Cursus gedaan waar een gratis Prometric examen bijzat :)
Omdat ze schrik hebben om te buizen en dan af te gaan. Er is altijd een kleine kans dat je buist he? En als je als jonge gast buist is er geen probleem. Niemand zal je vies bekijken en je kunt rustig op je gemak een nieuw examen aangaan. Maar stel je hebt +20 jaar ervaring in de IT, bent een echte IT freak, en dan ga je samen met die jonge gasten het examen afleggen en oeps! Gebuisd. 8)7 Als ervaren rot word je toch verondersteld dat je slaagt, maar dat is niet altijd even evident. Zeker niet als je als "ouwe" al een gezin hebt en weinig tijd hebt om bij te studeren(als jonge gast heb je veel meer tijd). En daarmee kon ik mss wel bij de hoofdreden dat oudere mensen geen certificaat gaan halen. Gebrek aan tijd.

[ Voor 19% gewijzigd door makila op 27-10-2008 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
offtopic:
wat is er mis met het woord zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hmmm... Déja Vu: Het nut van certificering

Eens in de zoveel tijd komt dit onderwerp weer naar boven. En da's makkelijk want dan kan ik mijn eigen mening weer quoten. :P
Question Mark schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 20:59:
Ik ben het met je eens dat sommige certificeringstrajecten niet veel voorstellen. Maar goed, datzelfde geld ook voor sommige hogeschool opleidingen.

Feit blijft dat het bij intakegesprekken bij nieuwe klanten voor mij ontzettend eenvoudig is om aan te tonen dat ik over relevante kennis beschik, en dus mijn uurtarief waard ben. Simpelweg door mijn CV met relevante opleidingen en certificeringen te laten zien. Daarom zijn voor mij certificaten zo belangrijk.

Let wel, dit is enkel om binnen te komen bij een klant. Eenmaal binnen zal ik me nog steeds moeten bewijzen, ik zal (net als elke andere gedetacheerde) aan moeten tonen dat ik de theoretische kennis om kan zetten naar praktische vaardigheden.

Je ziet nu trouwens dat bij steeds meer ICT-examens, dat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van simulaties, om maar praktijkvoorbeelden te toetsen. Niks geen Multiple Choice meer.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
TrailBlazer schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 08:13:
offtopic:
wat is er mis met het woord zakken.
Niets? Ik heb er geen probleem mee van te buizen of zo, maar ik heb nu ook geen 20 jaar ervaring of zo *boggle*. Maar ik denk dat een ouwe rot in het vak dit liever vermijdt. Allee, dat is mijn gedacht he. Ik tracht mij in te beelden hoe een ervaren rot erover denkt.

Ik bedoel, een wiskundeleraar met +30 jaar ervaring zou het ook niet tof vinden als hij examen doet over zijn eigen leerstof en hij zou erop buizen. In feit is dat hetzelfde. Iemand met heel veel ervaring wordt geacht alles te kennen. Allee, dat is mijn mening he? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 22:56

Koppensneller

winterrrrrr

Hij bedoeld het woord zakken ipv buizen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
Question Mark schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 08:18:
Hmmm... Déja Vu: Het nut van certificering

Eens in de zoveel tijd komt dit onderwerp weer naar boven. En da's makkelijk want dan kan ik mijn eigen mening weer quoten. :P
[...]
Ik beaam dit. Als je 0 ervaring hebt, is het soms ontzettend moeilijk om een contract te verkrijgen bij werkgevers, zeker in crisistijden. Ik ken veel jongeren die soms jaren moeten zoeken, vooraleer ze ergens mogen starten op een job, gewoon omdat ze pech hebben en afstuderen, wanneer het crisis is. Bij het zoeken naar een job, kan het naar mijn mening, dan handig zijn, om snel even wat certificaten te behalen om werkgevers daadwerkelijk over de streep te trekken(ook al kost het je dan wat geld). Ook als je ooit van job wil veranderen, kan het behalen van certificaten een extra troef zijn bij de onderhandelingen.
KoppenSneller schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 08:25:
Hij bedoeld het woord zakken ipv buizen ;)
Ah okay, nu ik ben van België. Wij zeggen wel eens buizen ipv zakken. :)

[ Voor 12% gewijzigd door makila op 27-10-2008 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
ah ik dacht dat het een of ander populair studenten taal gebruik was. Dan is het u vergeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
ebia schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 23:27:
[...]

Naja je hebt certificeringen en certifceringen. Je bent het toch wel met mij eens als ik zeg dat de certificaten van Cisco toch aardig wat zeggen over 1) de kennis die je hebt 2) praktische kennis van de stof. Natuurlijk kan dat verwateren, maar dingen zoals subnetten: je kan het of je kan het niet. Net als fietsen zeg maar...

Je hebt natuurlijk ook een hoop certs waar je absoluut 0,0 ervaring achter de pc hoeft te hebben. Veel MS spullen kan je gewoon leren door te lezen. Maar voor die Cisco dingen, zeker in het tempo en de score die je moet halen voor de examens, moet je toch beschikken over praktijkkennis lijkt me. Iets waar een werkgever dus veel aan heeft...
Dingen als subnetten is onderdeel van de absolute basis die je natuurlijk nooit zal & mag vergeten.

Maar bijvoorbeeld: ik maak zelf nooit gebruik van bepaalde routerings-protocollen in mijn omgevingen die toch worden behandeld in examens. Oke, ik haal dan wel mijn papiertjes waarin deze onderwerpen tot in detail worden behandeld, door veel te studeren op een bepaald moment van mijn leven - maar ik verwacht toch echt niet van mijzelf dat ik een paar maanden later nog al die kennis zo maar kan oprakelen, aangezien ik deze kennis simpelweg gewoon nooit gebruik.

Daarom vind ik certificaties een goed middel om de capaciteiten van mensen in te schatten, maar niet zo zeer de technische kennis van het huidige moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaiziks
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 16:02

zaiziks

Da da da

Even dit topic weer onder de aandacht, doorhakend op dat wat al gezegd is.
brederodekater schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 14:28:
[...]

Daarom vind ik certificaties een goed middel om de capaciteiten van mensen in te schatten, maar niet zo zeer de technische kennis van het huidige moment.
Ik vind dit wel een mooie. Bij werving van extern personeel kan ik me voorstellen dat een zekere voorselectie puur op basis van certificering van toepassing is. Het geeft toch aan dat de werkgever in kwestie bereid is in z'n gedetacheerden te investeren en het toont een zekere capaciteit aan.

Hoe houden certificaten zich tijdens "de crisis"? Merken we dat er meer of minder gecertificeerde mensen aangenomen worden (ervanuitgaande dat mensen met certificaten voor meer geld worden weggezet)?
Excuus, toch weer heel erg gericht op extern personeel...

La la la la la la la la la

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junk01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06-2014
als ik naar de IT vacatures kijk, wordt er bijna altijd voor certificeringen gevraagd.

toen ik in 2004 werkeloos werd omdat het bedrijf failiet ging, had ik wel de ervaring maar ook geen papieren. ik heb toen een paar maanden gesolliciteerd, maar het leide niet tot werk. overal vroegen ze voor mcsa of mcse certificeringen. ik ben toen in overleg met de uitkerende instantie, weer full time een half jaar naar school gegaan om de mcsa 2000 en 2003 certificeringen te halen. de rest heb ik als thuis studie behaald. het was niet gemakkelijk voor iemand van 35 om weer full time te studeren, maar als je verder wilt, dan moet je blijven studeren.

na het behalen van het mcse, werden mijn sollicitaties wel serieuzer genomen en mocht ik ook vaker op gesprek komen. dat je door een werkgever bij een sollicitatie getest word, vind ik niet zo vreemd en ik zelf heb er geen problemen mee dat ik kennis en kunde getest word. als jij een bedrijf hebt wil je graag weten wie en wat je aanneemt en wat voor een capaciteiten deze persoon heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:16
De meeste mensen die ik ken met een certificaat zijn nou net de mensen die het minst vakkundig zijn.....waarschijnlijk tijd zat gehad op de bank om te gaan leren :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Dit kan inderdaad best voorkomen. Ik heb een tijdje bij een afdeling gezeten waar een paar mensen alleen maar bezig waren certificaten te halen maar geen storing op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:30
descon schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 02:06:
De meeste mensen die ik ken met een certificaat zijn nou net de mensen die het minst vakkundig zijn.....waarschijnlijk tijd zat gehad op de bank om te gaan leren :o
De meeste mensen die ik ken zonder een certificaat kunnen met hun mond alles maar zijn ineens minder vakkundig als het er echt op aankomt :+

Lijkt me net zo'n dooddoener.
Uiteraard zegt een certificaat/diploma niet alles maar het biedt meer houvast dan alleen de blauwe ogen van iemand die beweert dat hij/zij vreselijk goed is en daar geen papiertjes voor nodig heeft.
Als je echt zo goed bent in een bepaald vakgebied zou het een kleine moeite moeten zijn om even dat papiertje te halen en een beetje werkgever stimuleert dat ook.

@Trailblazer
Dat zegt eerlijk gezegd meer over het management op die afdeling dan over de mensen zelf.

PS
Er zijn ook situaties waarbij je als bedrijf verplicht bent om mensen met bepaalde certificeringen in huis te hebben om bepaald onderhoud te mogen plegen danwel een bepaald product te mogen verkopen.
Mocht je daar ooit gaan solliciteren dan hebben bepaalde certificaten ineens een waarde voor het bedrijf zelf wat je een streepje voor geeft of kan geven op mensen zonder certificaten.

[ Voor 23% gewijzigd door ninjazx9r98 op 02-08-2009 14:11 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junk01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06-2014
descon schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 02:06:
als je werkeloos bent of word, heb je ook meer tijd. die tijd kun je nuttig gebruiken of niet.

ik heb die tijd gebruikt om mijn certificeringen te halen i.p.v op de bank te liggen en maar af te vragen waarom ik niet meer aan het werk kom. daarbij komt dat de extra kennis ook wel mooi mee genomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Bij ons op de afdeling (we zijn geen MS partner), heeft het MT gewoon gezegt, dat iedereen MCSA/MCSE moet zijn, uiterlijk 31 december 2009. Ligt vast in de resultaatafspraken. Het is wel beter voor onze afdeling, mensen snappen nu meer waar ze mee bezig zijn heb ik het idee. Volgend jaar moet iedereen VCP en MCTIP:SA / EA gaan doen, dat komt dan weer in de resultaatafspraken.

[ Voor 20% gewijzigd door Turdie op 02-08-2009 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

junk01 schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 20:55:
[...]
als je werkeloos bent of word, heb je ook meer tijd. die tijd kun je nuttig gebruiken of niet.

ik heb die tijd gebruikt om mijn certificeringen te halen i.p.v op de bank te liggen en maar af te vragen waarom ik niet meer aan het werk kom. daarbij komt dat de extra kennis ook wel mooi mee genomen is.
Ja toen ik m'n baan kwijtraakte was ik wel blij dat ik naast m'n drukke projecten ook altijd tijd had besteed aan certificering, had overigens nooit langer dan een paar dagen op de bank gezeten, dus dat moest in de weekends. MCPD-EA op m'n cv heeft me zeker geholpen bij sollicitaties. Ik had twee weken later al een nieuwe baan en in de maand waarin ik thuis zat heb ik nog een extra certificaat gehaald.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

ninjazx9r98 schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 14:06:
[...]

De meeste mensen die ik ken zonder MET een certificaat kunnen met hun mond alles maar zijn ineens minder vakkundig als het er echt op aankomt :+
Kleine correctie van mijn kant.. niets is zo gevaarlijk als een IT-er met een certificaat op zak :+

Certificaten zeggen voor mij niet zo heel veel, alhoewel ik zelf wel enige op zak heb. Ik heb al enige keren de knutselwerken mogen aanschouwen die door mensen ontworpen waren met zakken voor certificaten.. ;( |:(

(tig Kimball curssessen of tig DBA papiertjes maken je echt geen goede BI-er of DWH architect).

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
tazzman schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 07:05:
[...]
Kleine correctie van mijn kant.. niets is zo gevaarlijk als een IT-er met een certificaat op zak :+
Het kan ook omgekeerd. Ik werkte op een project. Ik kreeg heel veel lof van alle collega's en ik was uiteindelijk één van de laatste 5 die nog mocht werken op een project waar we oorspronkelijk met 30+ mensen aan werkten. Nadien moest ik een certificaat behalen, maar dat liep fout. Ik had 30% op het examen. Maakt dit van mij plots een slechte werknemer?

Nu heb ik uiteindelijk wél een eerste certificaat behaald(jaren later). Maar maakt dit van mij plots een expert? Ik vraag me ook af, als 90% binnen de firma gecertifieerd is(eventueel na 1 of 2 herexamens), zoals bij ons, wat is dan nog de meerwaarde ervan???

Een certicaat is voor mij enkel nuttig als je ook praktijk ervaring hebt en omgekeerd.

[ Voor 45% gewijzigd door makila op 03-08-2009 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Een certicaat is voor mij enkel nuttig als je ook praktijk ervaring hebt en omgekeerd.
Het vult elkaar gewoon aan inderdaad. Nadat ik mijn CCIE haalde begreep ik een keer bepaalde technieken helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:32

racoon

mooowwww

Ik ben bijna mcsa(nog 2 certificaten) nu is het zo dat ik in de detachering zit en mij 1,5 jaar geleden verteld is dat als ik mcsa ben ik junior systeembeheerder ben, echter is deze afspraak nergens vastgelegd.

Wie weet er hoe groot mijn kans is als ik na het behalen van mijn mcsa aangeef bij mijn manager dat ik bij mijn huidige opdracht weg wil en junior systeembeheerder wil worden?

Wel heb ik als het goed is deze week een gesprek en wil dit zwart op wit zetten omdat mijn opdracht in mijn afwezigheid verlengd is.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 08:02

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

racoon schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 09:57:
Ik ben bijna mcsa(nog 2 certificaten) nu is het zo dat ik in de detachering zit en mij 1,5 jaar geleden verteld is dat als ik mcsa ben ik junior systeembeheerder ben, echter is deze afspraak nergens vastgelegd.

Wie weet er hoe groot mijn kans is als ik na het behalen van mijn mcsa aangeef bij mijn manager dat ik bij mijn huidige opdracht weg wil en junior systeembeheerder wil worden?

Wel heb ik als het goed is deze week een gesprek en wil dit zwart op wit zetten omdat mijn opdracht in mijn afwezigheid verlengd is.
Dat zit wel redelijk goed :) Overleg gewoon met je manager over je 'titel'.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Titel is toch niet belangrijk het gaat om het werk wat je doet. Hoeveel mensen je wel niet ziet met 1 jaar ervaring die al junior consultant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
tazzman schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 07:05:
[...]

Wat begrijp je niet aan "Die IK ken" ?
Getuigt ook van nogal wat hoogmoed als je meent op die manier iemand te moeten corrigeren...

Overigens heb ik regelmatig moeten ingrijpen in knutselwerken van mensen zonder certificaten die dachten de wijsheid in pacht te hebben maar vervolgens wel het eea aan elementaire zaken over het hoofd zagen danwel niet begrepen.

Het is gewoon heel simpel, er zijn knoeiers met maar ook zonder certificaten.
Het is te zwart wit om te zeggen dat mensen met certificaten per definite niet vakkundig zijn, net zo goed als dat omgekeerd ook op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Outerspace schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 10:13:
[...]

Dat zit wel redelijk goed :) Overleg gewoon met je manager over je 'titel'.
Tnx, ga het in elk geval voorleggen dat ik niet nog eens een half jaar na mijn mcsa op een helpdesk wil zitten.

iemand een goed idee hoe dit aan te gevne bij een manager zodat het ook nog eens geloofwaardig over komt?

[ Voor 14% gewijzigd door racoon op 03-08-2009 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
hee pik ik wil wat anders heb nu mijn MCSA en dat wil ik ook graag in de praktijk brengen en dat zie ik op de Helpdesk niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

TrailBlazer schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 11:24:
hee pik ik wil wat anders heb nu mijn MCSA en dat wil ik ook graag in de praktijk brengen en dat zie ik op de Helpdesk niet gebeuren.
Vrijdag a.s. komt hij langs en dan geef ik dat inderdaad ook aan, hij gaat dan tevens mijn pdp(pop) voor het komende jaar samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

niet (doorgaan met) op de man spelen

[ Voor 85% gewijzigd door Rukapul op 08-08-2009 13:23 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 11:09

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Certificaten zijn zeer belangrijk voor een ieder die een vervolg aan zijn/haar carriere wil geven.
Zelf ben ik Analist bij een telecombedrijf en had dit niet kunnen worden zonder een aantal certificaten. Goed, ze zijn niet zaligmakend want zelfstudie is misschien wel net zo belangrijk als een certificaat alleen is deze kennis niet aantoonbaar tenzij je tijdens een sollicitatiegesprek goed wordt uitgevraagd.

Zelf heb ik mijn zinnen gezet op het behalen van een Green Belt wat mij in mijn functie (en hierop volgende functies) zeker verder gaat helpen. Het is alleen een investering (tijd) die je er echt voor over moet hebben.

Ik ken genoeg mensen die zonder enig diploma / certificaat aan het werk zijn met een goed salaris maar wanneer de jaartjes gaan tellen dan moet je wel wat achter de hand hebben. :)

Geleuter? Ik heb een vmbo-diploma (ben loodgieter / dakbedekker van oorsprong) maar verdien op dit moment hetzelfde als een manager alleen heb ik hier wel hard voor moeten werken. Het kan maar je moet echt iets op papier hebben. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:52
bazs2000 schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 23:12:
Zelf heb ik mijn zinnen gezet op het behalen van een Green Belt wat mij in mijn functie (en hierop volgende functies) zeker verder gaat helpen. Het is alleen een investering (tijd) die je er echt voor over moet hebben.
Ik krijg toch meer de indruk dat dit een (8-daagse) cursus is voor een van de vele stijlen van projectmanagement dan een degelijke (vak)certificering. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er vacatures bestaan met als eis of pre een "green belt".

Schouten & Nelissen is een erkend opleidingsinstituut, maar de flyer is wel heel erg popi-jopi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Rukapul schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 13:23:
[...]

Ik krijg toch meer de indruk dat dit een (8-daagse) cursus is voor een van de vele stijlen van projectmanagement dan een degelijke (vak)certificering. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er vacatures bestaan met als eis of pre een "green belt".
Een kort bezoekje aan google met als trefwoorden "vacature green belt" had je bovenstaande opmerking kunnen besparen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:52
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 14:10:
[...]

Een kort bezoekje aan google met als trefwoorden "vacature green belt" had je bovenstaande opmerking kunnen besparen ;)
Sommige vacatures kan ik nog steeds niet geloven ;)

Het was me uit de gelinkte pdf niet duidelijk geworden dat er een certificeringstraject aan vast hangt. Fair enough dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Een stukje achtergrond dan maar over belts, welliswaar wat offtopic.Belts zijn een niveau aanduiding van het populaire Six Sigma. Dit is een kwaliteitmanagementbenadering om de operationele prestaties van een organisatie te verbeteren door tekorten in de processen van de organisatie te identificeren en te verbeteren.Six Sigma wordt door velen gezien als een vervolg op bestaande managementmethodieken, waarbij deels is uitgegaan van statistische procesbeheersing (SPC) als onderliggende aanpak. Letterlijk wordt Six Sigma gedefiniëerd als een foutenmaat.Six Sigma is ontstaan bij Motorola in de jaren '80 als oplossing voor problemen met productkwaliteit en klanttevredenheid. Het was min of meer een bundeling van kennis die al sinds de jaren '20 was opgedaan. Later is een van de bedenkers een consultancybedrijf begonnen en heeft hij met een partner een boek uitgegeven waarmee Six Sigma beroemd is geworden. Grotere bekendheid van Six Sigma werd bereikt toen het grootschalig bij General Electric is toegepast en daar miljarden aan besparingen heeft opgeleverd over een periode van enkele jaren. Andere grote bedrijven zoals Xerox, Siemens, Microsoft, DuPont en vele anderen zagen toen de kracht van Six Sigma.

In onze organisatie is Six Sigma ook steeds populairder aan het worden, en hebben we zelfs black belts.Bij een Six Sigma implementatie worden de projecten uitgevoerd door de mensen die er het meest van weten: namelijk de eigen medewerkers. Six Sigma maakt gebruik van Champions, Master Black Belts, Black Belts en Green Belts. Allereerst wordt het management getraind in het Six Sigma gedachtegoed. Aangezien verbeteringen topdown gestuurd worden, dient management de materie te beheersen en te verkondigen.

Ook de Champions, degenen die verantwoordelijk zijn voor het actief steunen en promoten van het Six Sigma programma, zijn managers die rechtstreeks aan de directie rapporteren of daar zelfs deel van uit maken. De Master Black Belts zijn vaak externe consultants, die de Black Belts trainen en de projecten begeleiden en coachen.

De Black Belts zijn medewerkers of leidinggevenden die de projecten uitvoeren, in feite projectleiders. De Green Belts, die getraind zijn door ervaren Black Belts, helpen hen de projecten succesvol uit te voeren. Belangrijk aspect bij Six Sigma is dus het trainen van de leidinggevenden en medewerkers in het bedrijf, aangezien zij de verbeteringen uiteindelijk zelf uitvoeren.

Hier een plaatje van organisatie die Six Sigma gebruiken om hun processen te verbeteren:
Afbeeldingslocatie: http://www.sixsigma.nl/images/experience%20curriculum%20250509zz.bmp

[ Voor 3% gewijzigd door Turdie op 08-08-2009 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 11:09

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Plus, het bestaat niet alleen uit het opnemen van droge stof die je gebruikt in de later werkzaamheden. Je moet tijdens de opleiding een project voltooien. Mijn collega is hier nu ook mee bezig en heeft hiervoor ook een project uitgekozen waar veel op bespaard kan worden. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
Hmm ik zie daar Rabo logo bij staan... heb ruim 10 jaar binnen diverse functies binnen de Rabo gewerkt, en nog nooit is er iets van dat six sigma / green/black belt gebeuren ook maar gezien of gesproken/gedaan....
ik vraag me af of het wel een reele overview van respectabele bedrijven betreft, of gewoon maar wat marketing....

andere (gerenormeerde) methodieken voor projectmanagement zijn toch wel PRINCE2 en IPMA.... vooral als je een leuke IPMA-graad hebt gehaald, opent dat vele deuren ;)

[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 08-08-2009 17:40 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
ik wil mij tussen nu een september voor wat zaken certificeren. Ik zal deze zelf moeten betalen.

Vraag aan wie recentelijk Prince2 foundation heeft gedaan :
is het dikke boek "Managing Successful Projects With Prince2" versie 2010 echt noodzakelijk, of kun je ook met "de kleine prince2" volstaan? ik kan me voorstellen dat het examen alleen de grote lijnen behandelt die je ook prima in een samenvatting kunt lezen..of zit ik er volledig naast?

Vraag aan wie IPMA-D én Prince 2 heeft gedaan :
Gezien het prijskaartje aan IPMA..
Welke van de projectmanagementmethodieken heeft tegenwoordig de voorkeur ? Voegen de softskills in IPMA echt iets toe?

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
PZOOO schreef op zondag 24 april 2011 @ 16:46:
ik wil mij tussen nu een september voor wat zaken certificeren. Ik zal deze zelf moeten betalen.
Ik zou het niet doen. Als je toekomstig werkgever het echt zo belangrijk vindt dat jij van één van beide de kennis hebt, dan merk je dat vanzelf wel (en zal er ook een budget voor zijn om dat te gaan doen).

Maar nee, goed, het kan aardig zijn op je c.v., maar als het alleen daar vanaf hangt kun je wellicht je geld beter besteden. Zo'n cursus is niet echt goedkoop, en is meestal gewoon een dag of 2 hapsnap even truukje aanleren, niks wat je echt op de langere termijn goed kan gebruiken imho. Dus laat dat soort dingen lekker je toekomstig werkgever betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Hoi Edia, bedankt voor je antwoord. Ik ben eerlijk gezegd al een paar keer afgewezen omdat bedrijven mijn CV even snel bekeken en de bewuste certificaties niet vonden. Prince 2 kan ik redelijk gemakkelijk halen, mijn deeltijdopleiding gebruikt die methodiek ook. Ik denk dat de investering qua tijd en geld te verwaarlozen valt. IPMA is een ander verhaal. Dat is peperduur en kan ik dus niet zelf betalen.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
PZOOO schreef op zondag 24 april 2011 @ 22:47:
Hoi Edia, bedankt voor je antwoord. Ik ben eerlijk gezegd al een paar keer afgewezen omdat bedrijven mijn CV even snel bekeken en de bewuste certificaties niet vonden. Prince 2 kan ik redelijk gemakkelijk halen, mijn deeltijdopleiding gebruikt die methodiek ook. Ik denk dat de investering qua tijd en geld te verwaarlozen valt. IPMA is een ander verhaal. Dat is peperduur en kan ik dus niet zelf betalen.
Ja prince2 kun je in principe prima doen door gewoon een boek te lezen en dan examen te gaan doen. Die 'de kleine prince' is volgens mij wel geschikt, maar het blijft een 'klein' boek. Niet echt cursusmateriaal dus. Als je beter leert door een docent die voor de klas staat, dan zou ik pas een cursus overwegen...

En weet je zeker dat die werkgevers gewoon niet spijkers op laag water aan het zoeken zijn? Ik bedoel, prince2 is echt een relatief makkelijk te behalen certificaat... dat weten zij ook. Dat moet het grootste probleem toch niet zijn lijkt me, maar wellicht voor hun een goede smoes om je aan de kant te schuiven? Wellicht zijn er 'grote' zaken die ontbreken op je c.v., waar je beter eerst de aandacht/geld aan kan schenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Over het geld alles boven de 500 euro kan je van de belasting aftrekken. Toen ik mijn met mijn Cisco certificering bezig was heb ik ook een deel zelf betaald en een groot deelheeft terug gekregen van de belastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
PZOOO schreef op zondag 24 april 2011 @ 22:47:
IPMA gaat echt veel verder dan Prince-2, en is veel meer waard in de markt. Veelal zie je Prince-2 ook bij Systeembeheerders, en IPMA-D zie je vaak bij de echte projectmanagers. Bijvoorbeeld veel projectmanagers van Getronics moeten IPMA-D en IPMA-C gecertificeerd zijn willen ze in de praktijk projecten mogen doen. Ik zou sowieso niet dit soort dingen zelf betalen, als je dit gaat doen gewoon je werkgever ervoor laten dokken, of laten betalen uit een soort van opgebouwd persoonlijk budget.

[ Voor 9% gewijzigd door Turdie op 25-04-2011 22:02 ]

Pagina: 1