Binnekort ga ik een Flash CS3 'the basics' workshop geven aan 20 eerstejaars studenten, met als achterliggende gedachte dat ze na de workshop een redelijke basic online showcase (portfolio) kunnen maken. Het idee is dat deze eerstejaars nog geen enkele flash, danwel script ervaring hebben. Ik kan dus in geen enkel opzicht geavanceerde menu-structuren of XML-based structures maken. Nu vind ik het zelf niet heel moeilijk om wat basis kennis weg te geven, maar het moet natuurlijk wel zinvol en opbouwend zijn. De workshop zal in totaal een 3 uur beslaan, dus ik kan ook niet te lang blijven hameren op bepaalde gebieden en zal dus snel vaart moeten maken.
Ik zal zelf aan de volgende opbouw/structuur te denken:
- Doornemen van de toolset
- Doornemen van de windows (actions, color, swatches, properties etc.)
- Maken van een simpele motion tween animatie
- Toevoegen van alpha/color blends in deze animatie
- Maken van een simpele button
- Toepassen van een addEventListener op deze button en een _mc een frame laten afspelen
- Uitleg geven over de addEventListener en bijpassende MouseEvents
Wat ik belangrijk vind dat ze leren is:
- Toolset en gebruik van de functies in flash
- Omgaan met objects (_mc, _btn)
- Toepassen van deze objects in hun showcase
In een eerdere pilot-workshop heb ik het een en ander aan tips gekregen en ik zal deze gebruiken. Enkele tips waren mbt:
- uitdelen van een handout met basis-handelingen, uitleg en tobo-shortcuts
- project gewijs opzetten (dus samen met studenten iets maken, ipv alleen uitleggen)
Het probleem waar ik stand is het volgende. Ik vind het lastig om het doel 'showcase' in acht te houden omdat een showcase meestal bestaat uit een gelikte vorm van tentoonstellen. En voor dit heb je meestal een combinatie van mooie visuals en een leuk stukje code nodig.
Nu is mijn vraag of mensen misschien nog suggesties, aanpassingen of tips hebben zodat ik deze workshop zo simpel maar doeltreffend mogelijk kan maken
Ik zal zelf aan de volgende opbouw/structuur te denken:
- Doornemen van de toolset
- Doornemen van de windows (actions, color, swatches, properties etc.)
- Maken van een simpele motion tween animatie
- Toevoegen van alpha/color blends in deze animatie
- Maken van een simpele button
- Toepassen van een addEventListener op deze button en een _mc een frame laten afspelen
- Uitleg geven over de addEventListener en bijpassende MouseEvents
Wat ik belangrijk vind dat ze leren is:
- Toolset en gebruik van de functies in flash
- Omgaan met objects (_mc, _btn)
- Toepassen van deze objects in hun showcase
In een eerdere pilot-workshop heb ik het een en ander aan tips gekregen en ik zal deze gebruiken. Enkele tips waren mbt:
- uitdelen van een handout met basis-handelingen, uitleg en tobo-shortcuts
- project gewijs opzetten (dus samen met studenten iets maken, ipv alleen uitleggen)
Het probleem waar ik stand is het volgende. Ik vind het lastig om het doel 'showcase' in acht te houden omdat een showcase meestal bestaat uit een gelikte vorm van tentoonstellen. En voor dit heb je meestal een combinatie van mooie visuals en een leuk stukje code nodig.
Nu is mijn vraag of mensen misschien nog suggesties, aanpassingen of tips hebben zodat ik deze workshop zo simpel maar doeltreffend mogelijk kan maken