Wat is er hier aan de hand?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.208 views

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-05 19:17
Zou iemand mij kunnen uitleggen wat er hier aan de hand is?
Het is een screenshot van een Fujitsu-Siemens Amilo M1437G in veilige modus.
Dit verschijnsel kwam zomaar opzetten, voor zover ik weet niks raars gebeurd met de laptop.

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/29ay3x5.jpg

Alvast bedankt,
Wouter

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:59
goede driver niet geladen?

edit: als het 'zomaar' gebeurd is kan het niet opeens een slechte driver zijn... wat heb je gedaan voordat dit kwam?

[ Voor 69% gewijzigd door maarud op 26-10-2008 18:58 ]

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 16:17
Heb je dit ook in 'normale' mode? Ziet eruit als brak VRAM namelijk..

één is geen, twee is één

• w-dev
Het is een volledig ge-update driver en hij doet t zelfs in het bios bootscherm.
Dus dit lijkt mij sterk.

Ja ik heb dit ook in normale modus.

[ Voor 15% gewijzigd door w-dev op 26-10-2008 18:59 . Reden: Nieuwe reply ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Heeft hij dit ook als je de laptop net aanzet ? Dus in het bios scherm ? Voordat je dus in windows komt ?
Als dat zo is dan is het geheugen van je grafische kaart waarschijnlijk kapot.

Kapot geheugen dus te lezen aan je post boven mij.
Het zou ook nog een hitte probleem kunnen zijn. De fans doen het nog wel ?
Is dit ook wanneer hij een poos uitgestaan heeft ?

[ Voor 33% gewijzigd door geforce5_guy op 26-10-2008 19:01 ]

• w-dev
Dat zou niet best zijn, het is namelijk een onboard kaart zover ik weet.

• maarud
dan is er idd iets hardware matig kapot, als het zelfs in het bios is. Bij extern scherm ook zo?

• w-dev
Ik ga het nu proberen, er zit alleen een dvi poort op, zou het nog uitmaken als ik m met een adapter aan een vga scherm hang?

Verwijderd

Als het om shared geheugen gaat kan je eens proberen met Memtest je geheugen te testen.

Als het een onboard module is (VGA) met eigen geheugen dan is de kans groot dat ie stuk is.

• Vectrox
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-01 10:28

Vectrox

\m/ 0_0 \m/

Had ik vroeger ook met een oude Geforce, VGA is kapot..

Personal Homepage

• w-dev
Dan kan ik dus het hele moederbord weggooien eigenlijk?

Hij heeft er op een extern beeldscherm ook last van :|

[ Voor 34% gewijzigd door w-dev op 26-10-2008 19:06 ]

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
al is het een laptop ja, bij een desktop kan je nog een losse videokaart pakken.

• w-dev
Is er misschien een tester waarmee ik het zeker kan weten?

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
memtest86 kan je gebruiken met shared memory. en voor dedicated video geheugen zijn er ook tooltjes maar daar ken ik geen namen van.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Inderdaad defect geheugen of ramdac GPU. Start voor de zekerheid eens met een Linux live CDtje (bv Knoppix of Ubuntu) en sluit uit dat het Windows-gerelateerd is.

edit: ramdac kan niet, want een laptop stuurt het beeld digitaal naar het scherm.

[ Voor 23% gewijzigd door Henk007 op 26-10-2008 19:19 ]

• w-dev
Ik ga nu memtest86 proberen

Antwoorden op vergeten vragen:
edit: als het 'zomaar' gebeurd is kan het niet opeens een slechte driver zijn... wat heb je gedaan voordat dit kwam?
Ik ben niet de enigste die de laptop gebruikt, dus ik weet niet wat de andere gebruikers er mee doen.

-Het zou ook nog een hitte probleem kunnen zijn. De fans doen het nog wel ?
-Is dit ook wanneer hij een poos uitgestaan heeft ?

-Het is slecht te horen of de fans aan staan (quiet boot,enz)
-Hier heb ik morgen antwoord op..

memtest86 is zo goed als onleesbaar door alle strepen die er doorheen staan :|

[ Voor 97% gewijzigd door w-dev op 26-10-2008 19:33 . Reden: nog een paar vraagjes ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

wouterdv schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 19:04:
Dan kan ik dus het hele moederbord weggooien eigenlijk?
Nah. Goed instellen en voortaan via Remote Desktop gebruiken als downloadbakkie (om maar een voorbeeldje te geven) of voorzien van een VMware Server install zodat je het beeldscherm niet eens meer hoeft te gebruiken? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:46

Theo

moederbord

Waarschijnlijk heb jij een losse videokaart met los geheugen in de laptop zitten en wordt er geen werkgeheugen gebruikt voor de gpu. Als dit namelijk wel het geval was dan zou je gewone geheugen stuk zijn, en daarmee krijg je meer problemen (als je werkgeheugen stuk is en je heb onboard videokaart kun je eigelijk ook jouw scherm niet krijgen, je krijgt dan alleen maar freezes en bsod's)

Dus wat je waarschijnlijk moet doen is de videokaart vervangen mocht deze los te koppelen zijn en deze vervangen voor een andere welke wel werkt. Waar je deze vandaan haalt zul je zelf uit moeten zoeken (probeer ebay.nl en ebay.com) Mocht de videokaart op het moederbord vast zitten dan rest er niets anders dan het vervangen van het moederbord of het verkopen van jouw laptop in onderdelen...

Edit:
Jouw Fujitsu-Siemens Amilo M1437G heeft een delicated X700 gpu met 128 MB ram. Grote kans dat deze te vervangen is. Dit geintje zal je ongeveer 50-100 euro gaan kosten (vervangende videokaart van ebay )

[ Voor 21% gewijzigd door Theo op 26-10-2008 19:40 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• w-dev
Bedankt voor de positieve inbreng, maar het is de video kaart, volgens mij werkt hij dan helemaal niet meer (zonder strepen)?

Ik zal de laptop dus uit elkaar moeten slopen en dan op zoek moeten gaan naar de videokaart?
Het is btw een ati mobility radeon x700, mss dat deze info helpt?

Ok, ik ga mijn schroevendraaiers maar pakken dan.

[ Voor 48% gewijzigd door w-dev op 26-10-2008 19:43 ]

• Theo

Theo

moederbord

wouterdv schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 19:35:
Bedankt voor de positieve inbreng, maar het is de video kaart, volgens mij werkt hij dan helemaal niet meer (zonder strepen)?

Ik zal de laptop dus uit elkaar moeten slopen en dan op zoek moeten gaan naar de videokaart?
Het is btw een ati mobility radeon x700, mss dat deze info helpt?

Ok, ik ga mijn schroevendraaiers maar pakken dan.
Als de videoprocessor (dus de X700 gpu) stuk zou zijn dan zou je helemaal niet meer werken. Je heb echter een aantal bad sectors in je videogeheugen zitten waardoor het videobeeld niet goed wordt opgeslagen en dus niet goed wordt verwerkt wat jouw beeld oplevert. Waarschijnlijk kun jij nog steeds gewoon inWindows werken zonder enige problemen (op het brakke beeld na uiteraard). Bij gamen kun je meer problemen verwachten omdat je daar meer werkgeheugen gebruik (probeer maar eens een goede game te spelen, waarschijnlijk dat de laptop helemaal vastloopt)

Het vervangen van de videokaart kan nog een redelijke operatie worden omdat waarschijnlijk de gehele laptop uit elkaat moet worden gehaald, ook omdat de videokaart is aangesloten op een koeling. Misschien heb je geluk en kun je de videokaart ook bereiken door een klepje los te maken aan de onderkant van de laptop

Voordat je iets bestelt, haal de laptop eerst open en zek naar de videokaart. Kijk dan of deze te verwijderen is. Het zal erg sneu zijn als je een nieuwe videokaart besteld en je komt er met inbouwen achter dat je oude kaart niet eens te vervangen is....
Het is ook natuurlijk aan te raden zeker te zijn dat de videokaart stuk is. Momenteel kun je er 99% van uit gaan dat het videogeheugen stuk is. Om het echt zeker te wekten zul je dus ene programma moeten vinden waarmee je dit geheugen kan testen (zeg maar een memtest86, alleen dan voor een videokaart)

Nu met WP, PV, EV en PC

• w-dev
Ik zal er mss morgen aan beginnen, ik moet ook gewoon nog naar school :|
Maar als het lukt om de videokaart te verwijderen, dan zou dit wel mooi zijn :)
Bedankt voor de reacties

• Theo

Theo

moederbord

trouwens, om over oververhitting uit te sluiten is het voldoende om de laptop een (half) uur uit te hebben staan (echt uit, niet op stand by of slaapstand). Mocht je gelijk weer brak beeld hebben is oververhitting uitgesloten

Nu met WP, PV, EV en PC

• w-dev
Oververhitting is uitgesloten, hij had vanmiddag al een paar uurtjes uitgestaan en daarna was t nog steeds hetzelfde.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:08
zoals al eerder genoemd, typisch beeld van een kappotte VRAM of en/of GPU als je het mij vraagt, met name de herhaling doet vermoeden dat er wat geheugenkolommen defect zijn, dit kan ook door oververhitting veroorzaakt zijn, eenmaal defect blijft dit ook na afkoelen defect...

Verwijderd

Het is ook natuurlijk aan te raden zeker te zijn dat de videokaart stuk is. Momenteel kun je er 99% van uit gaan dat het videogeheugen stuk is. Om het echt zeker te wekten zul je dus ene programma moeten vinden waarmee je dit geheugen kan testen (zeg maar een memtest86, alleen dan voor een videokaart)
AtiTool dmv een Scan for Artifacs.
Je zou dan allemaal gele strepen door de kubus moeten zien. ;)

• w-dev
de laptop word wel eens op schoot gehouden en mss ook wel eens op een zachte ondergrond gelegd, dit zou dus een oorzaak kunnen zijn voor de kapote videokaart...

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 03:35
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn oude acer laptop. Repareren is geen goedkoop grapje! Je kan er een usb video kaart aan hangen maarja het is een laptop.

Die was kapot gegaan door hem in niet zo'n goede tas te stoppen op het vliegtuig...

Verwijderd

wouterdv schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 20:12:
de laptop word wel eens op schoot gehouden en mss ook wel eens op een zachte ondergrond gelegd, dit zou dus een oorzaak kunnen zijn voor de kapote videokaart...
Zou kunnen, maar dat is moeilijk te bewijzen natuurlijk. ;)

• w-dev
Ja, zou kunnen.

Wat het repareren betreft, alle arbeid lukt mij zelf wel B)
Alleen de onderdelen zouden het duur kunnen maken...

• w-dev
Update:
Ik heb de laptop opengeschroefd, dit leverde een mooi uitzicht op de heatsink voor zowel de cpu als gpu op.
De heatsinks ging er makkelijk af en het ati kaartje ging er ook uit.
Nu nog een vraagje, de fan is gewoon in orde (getest met een adapter), maar slaat pas laat aan, is dit normaal, want de heatpipes werden al aardig warm.

• maarud
mwah gemiddeld gaan ze aan bij 55,60,65,70 graden en dat voelt al erg heet aan voor de handen dus het klopt wel aardig :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat hier aan de hand is, is dat je blijkbaar denkt dat GoT een helpdesk is, en dat je een pic post zonder enige eigen inzet of melding van wat je gedaan hebt en verwacht dat wij het maar voor je uitzoeken.

Dan heb je het echt verkeerd begrepen. GoT helpt tweakers die zichzelf helpen, zij die dat niet doen mogen het gewoon zelf uitzoeken :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.