wouterdv schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 19:35:
Bedankt voor de positieve inbreng, maar het is de video kaart, volgens mij werkt hij dan helemaal niet meer (zonder strepen)?
Ik zal de laptop dus uit elkaar moeten slopen en dan op zoek moeten gaan naar de videokaart?
Het is btw een ati mobility radeon x700, mss dat deze info helpt?
Ok, ik ga mijn schroevendraaiers maar pakken dan.
Als de videoprocessor (dus de X700 gpu) stuk zou zijn dan zou je helemaal niet meer werken. Je heb echter een aantal bad sectors in je videogeheugen zitten waardoor het videobeeld niet goed wordt opgeslagen en dus niet goed wordt verwerkt wat jouw beeld oplevert. Waarschijnlijk kun jij nog steeds gewoon inWindows werken zonder enige problemen (op het brakke beeld na uiteraard). Bij gamen kun je meer problemen verwachten omdat je daar meer werkgeheugen gebruik (probeer maar eens een goede game te spelen, waarschijnlijk dat de laptop helemaal vastloopt)
Het vervangen van de videokaart kan nog een redelijke operatie worden omdat waarschijnlijk de gehele laptop uit elkaat moet worden gehaald, ook omdat de videokaart is aangesloten op een koeling. Misschien heb je geluk en kun je de videokaart ook bereiken door een klepje los te maken aan de onderkant van de laptop
Voordat je iets bestelt, haal de laptop eerst open en zek naar de videokaart. Kijk dan of deze te verwijderen is. Het zal erg sneu zijn als je een nieuwe videokaart besteld en je komt er met inbouwen achter dat je oude kaart niet eens te vervangen is....
Het is ook natuurlijk aan te raden zeker te zijn dat de videokaart stuk is. Momenteel kun je er 99% van uit gaan dat het videogeheugen stuk is. Om het echt zeker te wekten zul je dus ene programma moeten vinden waarmee je dit geheugen kan testen (zeg maar een memtest86, alleen dan voor een videokaart)